dilluns, 28 de gener de 2019

BRUNI, Antonio Bartolomeo (1757-1821) - Sonates pour Alto & Basse (1807)

Giuseppe Pietro Bagetti - Battaglia di Cuneo
Obra de Giuseppe Pietro Bagetti (1764-1831), pintor italià (1)


- Recordatori d'Antonio Bartolomeo Bruni -
En el dia de la celebració del seu 262è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Giuseppe Pietro Bagetti (Torino, 14 d'abril de 1764 - Torino, 29 d'abril de 1831) va ser un arquitecte i pintor italià. Curiosament, els seus inicis van ser musicals rebent formació de Bernardino Ottani en el Conservatori de Torí. Paral·lelament, va rebre formació en dibuix i pintura de Pietro Giacomo Palmieri en una època en què també es va formar en arquitectura a la Universitat de Torí. A partir del 1782 va començar a realitzar vistes urbanes i paisatges i el 1792 va entrar a treballar com a professor al servei de Vittorio Amedeo III, en un any en què també va començar a realitzar algunes vistes de batalles amb les quals es va guanyar el nomenament de pintor de vedute e paesi al servei del comtat de Savoia. El 1798 va viatjar a París on va entrar a treballar al servei de Napoleò en el disseny d'estratègies militars i com a enginyer geogràfic. Gràcies al seu treball en favor del govern francès, va ser condecorat amb la Legió d'Honor. Al seu retorn a Torí, va assolir un càrrec a l'Acadèmia Albertina i va ser condecorat amb les ordes de Sant Maurici i Lasarus i la de Savoia. Giuseppe Pietro Bagetti va morir a Torí l'abril de 1831.



Parlem de Música...

Antonio Bartolomeo Bruni (Cuneo, 28 de gener de 1757 - Cuneo, 6 d'agost de 1821) va ser un director, violinista i compositor italià. Segons Fetis, es va formar amb Pugnani a Torí i amb Speziani (?) a Novara. La primavera de 1780 va viatjar a París on el 15 de maig d'aquell any va debutar com a violinista i compositor en el Concert Spirituel. Arrel d'aquesta primera aparició, va rebre una oferta per treballar al Théâtre Italien en el qual hi va entrar el 1781. Un any després va publicar la seva primera col·lecció musical i va entrar com a col·laborador habitual de la publicació Journal de violon. El 1785 va estrenar amb gran èxit la seva primera òpera la qual va marcar els seus inicis com a compositor teatral. En aquest sentit, va ser autor d'una vintena d'obres la majoria de les quals comèdies. El 1789 va ser nomenat primer violinista de l'orquestra del Théâtre de Monsieur en un temps en què també va treballar com a director de la mateixa orquestra i de l'orquestra del Théâtre Montansier. Durant la Revolució Francesa va entrar com a membre de la Commission Temporaire des Arts i el 1795 va entrar a treballar en la catalogació dels instruments musicals confiscats durant el Regnat del Terror. Entre els anys 1799 i 1801 va treballar com a director de l'orquestra de l'Opéra-Comique i a partir del 1801 de l'orquestra del Théâtre Italien. El 1806 es va retirar a Passy des d'on aquell mateix any va tornar a Cuneo. El 1814 va visitar novament Paris per estrenar, amb escàs èxit, les òperes Le règne de douze heures i Le mariage par commission. Aquest fracàs va motivar el seu retorn definitiu a Cuneo, ciutat on va morir l'agost de 1821.

Césarine Davin-Mirvault (1773-1844) - Portrait of Antonio Bartolomeo Bruni (1804) (2)

OBRA:
printed works published in Paris, unless otherwise stated

Vocal secular:

Stage:
unless otherwise stated, first performed in Paris
Coradin (comédie lyrique, 3, Magnitot or Tacusset), Fontainebleau, 15 Nov 1785, OC (Favart), 19 Jan 1786
Célestine (comédie lyrique mêlée d’ariettes, 3, Magnitot), OC (Favart), 15 Oct 1787 (1788)
L’isle enchantée (opéra bouffon, 3, J.-F. Sedaine de Sarcy), Monsieur, 3 Aug 1789 (n.d.)
Le mort imaginaire (oc, 2. Ponteuil), Montansier, 27 April 1790, F-R
Spinette et Marini, ou La leçon conjugale (1, ?Bodard de Tezay), Montansier, 21 June 1790, Mc, ov. (n.d.)
Cadichon, ou Les bohémiennes (opéra-vaudeville, 1, J.B. Pujoulx), Feydeau, 12 March 1792, Pc*, CH-N
L’officier de fortune, ou Les deux militaires (cmda, 2, J. Patrat), Feydeau, 24 Sept 1792, F-A, Pc, excerpts (n.d.)
Claudine, ou Le petit commissionnaire (1, J.M. Deschamps, after Florian), Feydeau, 6 March 1794, A, Pc (n.d.)
Le mariage de Jean-Jacques Rousseau (intermède, 1, Baunier and Blanvillain), Egalité, 25 Oct 1794
Galatée (mélodrame, F.-M. Poultier) d'Elmotte, République, 1 Feb 1795
Toberne, ou Le pêcheur suédois (comédie mêlée de morceaux de musique, 2, Patrat), Feydeau, 2 Dec 1795, Pn (inc.), R, S-St (inc.), excerpts (n.d.)
Les sabotiers (oc, 1, C. Pigault-Lebrun), Feydeau, 23 June 1796 (n.d.)
Le major Palmer (drame, 3, Pigault-Lebrun), Feydeau, 26 Jan 1797, CH-Gc (n.d.)
La rencontre en voyage (comédie, 1, Pujoulx), Feydeau, 28 April 1798, F-Pc, CH-Gc (n.d.)
L’auteur dans son ménage (oc, 1, E. Gosse), Feydeau, 28 March 1799, F-Pc (n.d.)
L’esclave (op, 1, Gosse), Feydeau, 16 March 1800
Augustine et Benjamin, ou Le Sargines de village (oc, 1, Bernard-Valville and E. Hus), OC (Favart), 4 Nov 1800
La bonne soeur (comédie lyrique, 1, Petit aîné and L. Philipon de la Madeleine), Feydeau, 21 Jan 1801
Le règne de douze heures (oc, 2, E. de Planard, after Mme de Genlis), OC (Feydeau), 8 Dec 1814, Pc (n.d.)
Le mariage par commission, ou Le seigneur allemand (oc, 1, J.B. Simonnin), OC (Feydeau), 4 Dec 1815, Po

Doubtful:
L’époux déguisé (1, Gosse), 1800;
Théodore l’Auvergnat (2, Hus)

---

Other vocal works:
O Dieu puissant: hymne à l’Etre Suprême (J.-M. Deschamps), solo vv, boys’ chorus, 3 June 1795 (1794)
Tentazione di S Antonio (P. Trivelli), ?after 1816, lost
Cantata for visit of Vittorio Emanuele I at Cuneo, ?lost
Se meritar potessi, canzonetta, 1v, hpd (Dresden, n.d.); 3 airs, 1v, insts, arr. hp/pf (n.d.)
Pieces in contemporary anthologies

Instrumental:

60 str qts in 10 bks, 2 bks lost;
36 trios concertants, vn, va/vc, in 6 bks
At least 81 vn duos in 14 bks;
at least 42 vn duos faciles ‘pour les commençants’ in 7 bks;
at least 21 duos concertants, vn, va, in 4 bks;
12 duos concertants, 2 va, in 2 bks
21 sonates, vn, vn/b acc., in 4 bks;
6 sonates, va, b, in 2 bks;
6 duos, solo vn
Kbd sonatas, c1786, advertised by Imbault, lost
Pieces in contemporary anthologies

Pedagogical:
[29] Caprices et airs variés en forme d’étude pour un violon seul, op.1 (1787)
50 études, vn, vn acc. (c1790)
50 études, vn, 2me partie (c1795)
Méthode pour le violon composée sur l’alphabet musical de Mme Duhan (c1810)
Méthode pour l’alto viola contenant les principes de cet instrument suivis de 25 études (c1820)
Leçons de chants faciles, F-Pc

Literatura:

ed. J. Gallay: Un inventaire sous la Terreur: état des instruments de musique relevé chez les émigrés et condamnés (Paris, 1890/R) 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Antonello Farulli (viola); Gabriele Micheli (harpsichord); Francesco Dillon (cello)
AMAZON: BRUNI, A.B. - Viola Sonatas
CPDL: No disponible
SPOTIFY: BRUNI, A.B. - Viola Sonatas



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada