dijous, 22 de novembre de 2018

MARPURG, Friedrich Wilhelm (1718-1795) - Pieces de Clavecin (c.1748)

Alexander Roslin - Ulrik Scheffer (1763)
Obra d'Aleksandr Roslin (1718-1793), pintor suec (1)


- Recordatori de Friedrich Wilhelm Marpurg -
En el dia de la celebració del seu 300è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Alexander Roslin (Malmö, 15 de juliol de 1718 - Paris, 5 de juliol de 1793) va ser un pintor suec. Es va formar a Suècia abans de traslladar-se a treballar a la cort del marcgravi de Bayreuth (1745-1747). Després va passar per Itàlia, on va poder estudiar la història i l'obra dels pintors manieristes Ticià i Veronès i la dels classicistes Carracci i Guido Reni. El 1752 va marxar a París, gràcies a la recomanació de Lluïsa Isabel de França, duquessa de Parma. Allà es va fer famós com a pintor de retrats amb obres de l'aristocràcia europea de mitjans del segle XVIII. El 1759 es va casar amb la pintora Marie-Suzanne Giroust i també a França va gaudir de l'amistat de François Boucher. Des del 1750 en endavant va treballar principalment a París, però hi va haver períodes en què va treballar en altres llocs, sol·licitat per les diferents corts de l'època, com la d'Estocolm (1774) o la de Sant Petersburg (1775), on va pintar una sèrie de retrats d'homes d'estat de la Rússia Imperial, incloent-hi els d'Iván Betskói i Ivaán Shuvalov (1778). Alexander Roslin va morir a París el juliol de 1793.



Parlem de Música...

Friedrich Wilhelm Marpurg (Seehof, 21 de novembre de 1718 - Berlin, 22 de maig de 1795) va ser un teòric i compositor alemany. La seva formació és desconeguda no obstant es creu que va estudiar filosofia i d'alguna manera es va relacionar amb autors il·lustrats com Johann Joachim Winckelmann i Gotthold Ephraim Lessing. Anys més tard va viatjar a París on hi va viure un temps i on va conèixer a Voltaire, a D'Alembert i a Rameau. Es creu que allà va treballar al servei de Friedrich Rudolph Graf von Rothenburg, un dels generals de confiança de Frederic el Gran i emissari prussià a París els anys 1744 i 1745. Entre els anys 1749 i 1763 Marpurg es va dedicar principalment a la teoria i edició de llibres i diaris si bé també va compondre música, especialment lieder i obres per a orgue i clavecí. El 1752 i a petició dels hereus de J.S. Bach va escriure un prefaci per la nova edició de Die Kunst der Fuge. A partir del 1755 va tenir alguns problemes financers que va resoldre gràcies al suport del seu col·lega Kirnberger, que el va ajudar a assolir un càrrec a Prússia el 1763. Després d'aquesta data, tot i que probablement es va dedicar a la literatura i composició, el seu rastre es va perdre fins el 1795, l'any de la seva mort a Berlín.

Friedrich Wilhelm Marpurg (2)

OBRA:

Vocal:

11 songs, Ps xxxix, in Musikalisches Allerley (Berlin, 1761–3);
song in Nebenstunden der Berlinischen Musen, i (Berlin, 1762);
Die schlauen Mädchen, listed in Breitkopf catalogue (1765);
at least 4 songs in F.W. Marpurg: Kritische Briefe über die Tonkunst (Berlin, 1760–64/R);
Recueil des [24] chansons (Berlin, 1762), attrib. Marpurg

Collections [all ed. Marpurg]:
[38] Neue Lieder zum singen beym Clavier (Berlin, 1756) [22 by Marpurg];
[48] Berlinische Oden und Lieder (Leipzig, 1756) [24 by Marpurg];
Raccolta delle più nuove composizioni di clavicembalo … per l'anno 1756 (Leipzig, 1756) [9 by Marpurg], Raccolta … per l'anno 1757 (Leipzig, 1757) [6 by Marpurg];
[34] Geistliche, moralische und weltliche Oden (Berlin, 1758) [22 by Marpurg];
[32] Geistliche Oden in Melodien gesetzt von einigen Tonkünstlern in Berlin (Berlin, 1758) [16 by Marpurg];
[36] Berlinische Oden und Lieder, ii (Leipzig, 1759) [12 by Marpurg];
Clavierstücke mit einem practischen Unterricht, i (Berlin, 1762) [1 piece by Marpurg], ii (Berlin, 1762) [2 pieces by Marpurg];
[43] Berlinische Oden und Lieder, iii (Leipzig, 1763) [30 by Marpurg];
?pieces in Friedrich Wilhelm Marpurgs Fugensammlung, i (Berlin, 1758), Herrn Professor Gellerts Oden und Lieder nebst einigen Fabeln … auf das Clavier in die Musik gesetzt (Leipzig, 1759)

Instrumental:

Kbd:
6 sonate, hpd (Nuremberg, c1755);
Fughe e capricci, hpd/org, op.1 (Berlin, 1777);
Versuch in figurirten Chorälen, org/hpd (Berlin and Amsterdam, c1789), Zweyter Versuch (Berlin and Amsterdam, c1792);
sonata, in Collection recreative, hpd (Nuremberg, c1760);
rondeau, minuet, in Nebenstunden der Berlinischen Musen, i (Berlin, 1762);
3 canons, in Berlinische musikalische Zeitung (4 Jan 1794), 201;
variations on Ich schlieff, da träumte mir, c1761–3, D-Bsb [? intended for Musikalisches Allerley (Berlin, 1761–3)];
Allemande, Bsb

Literatura:

Der critische Musicus an der Spree (Berlin, 1749–50/R) [periodical; pubd collectively as Des critischen Musicus an der Spree erster Band (Berlin, 1750)]
Die Kunst das Clavier zu spielen, durch den Verfasser des critischen Musicus an der Spree (Berlin, 1750, enlarged 4/1762/R; Fr. trans., Berlin, 1756/R, as Principes du clavecin, 2/1760)
‘Vorbericht’, J.S. Bach: Die Kunst der Fuge (Leipzig, 2/1752)
Abhandlung von der Fuge nach dem Grundsätzen der besten deutschen und ausländischen Meister (Berlin, 1753–4/R, 2/1858; Fr. trans., 1756, 2/1816)
Abhandlung von den Manieren (MS, D-Bsb Mus.theor.553, 1754) [?doubtful]
Historisch-kritische Beyträge zur Aufnahme der Musik (Berlin, 1754–78/R)
Anleitung zum Clavierspielen der schönen Ausübung der heutigen Zeit gemäss (Berlin, 1755, 2/1765/R; Dutch trans., 1760)
Handbuch bey dem Generalbasse und der Composition mit zwey- drey- vier- fünf- sechs- sieben- acht und mehreren Stimmen (Berlin, 1755–8/R, suppl., 1760/R; 2/1762/R [vol.i only])
Systematische Einleitung in die musikalische Setzkunst, nach den Lehrsätzen des Herrn Rameau (Leipzig, 1757) [trans. and edn of J. D'Alembert: Elémens de musique, Paris, 1752]
Anfangsgründe der theoretischen Musik (Leipzig, 1757/R)
Anleitung zur Singcomposition (Berlin, 1758/R)
Kritische Einleitung in die Geschichte und Lehrsätze der alten und neuen Musik (Berlin, 1759)
Herrn Georg Andreas Sorgens Anleitung zur Generalbass und zur Composition, mit Anmerkungen (Berlin, 1760)
Kritische Briefe über die Tonkunst mit kleinen Clavierstücken und Singoden begleitet, von einer musikalischen Gesellschaft in Berlin (Berlin, 1760–64/R)
3 essays in Clavierstücke mit einem practischen Unterricht, i–iii (Berlin, 1762–3)
Anleitung zur Musik überhaupt und zur Singkunst besonders mit Uebungsexampeln erläutert (Berlin, 1763/R)
Versuch über die musikalische Temperatur, nebst einem Anhang über den Rameau- und Kirnbergerschen Grundbass (Breslau, 1776/R)
Legende einiger Musikheiligen: ein Nachtrag zu den musikalischen Almanachen und Taschenbüchern jetziger Zeit, von Simeon Metaphrastes, dem Jüngern (Cologne [recte Breslau], 1786)
Neue Methode allerley Arten von Temperaturen dem Claviere aufs Bequemste mitzutheilen (Berlin, 1790/R)
‘Ueber die Verziehung eines Tonfusses in dem Pergolesischen Stabat mater’, Berlinische musikalische Zeitung (26 Oct 1793)
[Essay on and history of the organ] (MS, A-Wgm, inc.)



Informació addicional... 

INTERPRETS: Fernando de Luca (cembalo)
RECICLASSICAT: MARPURG, Friedrich Wilhelm (1718-1795)
CPDL: No disponible
SPOTIFY: No disponible

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

2 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Hi and thank you! Please send more information on this post to posting@jlware.com

    ResponElimina