dijous, 25 d’octubre de 2018

LECOCQ, Alexandre Charles (1832-1918) - Ballet 'Mam'zelle Angot'

Gustav Klimt - Zuschauerraum im Alten Burgtheater in Wien
Obra de Gustav Klimt (1862-1918), pintor austríac.


- Recordatori d'Alexandre Charles Lecocq -
En el dia de la commemoració del seu 100è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Gustav Klimt (Baumgarten, 14 de juliol de 1862 - Wien, 6 de febrer de 1918) va ser un pintor austríac. Es va formar a l'Acadèmia de Belles Arts de Viena entre els anys 1879 i 1883, on es va especialitzar en arts decoratives. El 1897, i fruit del seu interès per l'art d'avantguarda, va abandonar l'Associació d'Artistes Vienesos i va fundar, amb alguns amics, la famosa Secessió Vienesa, de la qual va ser el primer president i màxim exponent. En aquest sentit, les pintures murals al·legòriques que va realitzar per a la Universitat de Viena, en què ja s'hi van albirar un evident canvi d'estil, van suscitar dures crítiques, de manera que va abandonar l'encàrrec abans de finalitzar-lo. Com a conseqüència d'aquest episodi, no va tornar a rebre encàrrecs oficials, si bé va continuar la seva carrera com a pintor realitzant gran quantitat d'obres. Primerament, paisatges plasmats amb una concepció molt peculiar de la perspectiva i en què van predominar les tonalitats verdoses i després, sobre tot, figures femenines, que van esdevenir el corpus més conegut i valorat de la seva producció. En aquestes obres va saber combinar el realisme del retrat amb un decorativisme extrem en els fons i els vestits, en què van predominar els tons grocs i daurats i els motius inspirats en les ales de papallona o les cues de paó. Obres com El petóSalomé i Judith I, imbuïdes totes elles d'una sensualitat palpable, van ser algunes de les seves pintures més conegudes. Gustav Klimt, que va viure bona part de la seva vida a Viena, va morir el febrer de 1918, després de patir un accident vascular cerebral i una pneumònia a causa de la terrible epidèmia de grip d'aquell any.



Parlem de Música...

Alexandre Charles Lecocq (Paris, 3 de juny de 1832 - Paris, 24 d'octubre de 1918) va ser un compositor francès. De família modesta, va patir tuberculosis de petit i va viure amb una discapaciat física tota la seva vida. Potser per aquest motiu, ben aviat es va centrar en la música estudiant piano i flageolet. A partir dels 16 anys va començar a donar classes privades de piano i el 1849 va entrar en el Conservatori de París, on va estudiar harmonia amb Bazin i composició amb Halévy. El 1850 va guanyar un segon premi en contrapunt i va assolir el primus accessit de la classe d'orgue de Benoist. El 1854 va haver d'abandonar el conservatori per ajudar econòmicament la seva família motiu pel qual va reprendre la seva activitat com a professor de piano i com a intèrpret en diverses acadèmies de dansa. El 1856, i gràcies a una competició organitzada per Offenbach en el Théâtre des Bouffes-Parisiens, va poder presentar la seva primera proposta musical de l'opereta Le docteur Miracle. Aquell èxit el va promocionar, d'entrada de forma moderada, com a compositor. Durant la dècada de 1860 va representar algunes de les seves operetes i el 1868 va rebre finalment el reconeixement i admiració amb la seva obra Fleur-de-thé. El 1870 es va instal·lar a Brussel·les, ciutat on va rebre la calidesa del públic i el reconeixement unànime de la seva obra. Va ser allà on va representar obres com Les cent vierges (1872), La fille de Madame Angot (1872) i Giroflé-Girofla (1874) les quals, i anys després, es van representar amb gran èxit a París fins el punt de ser considerat el successor natural d'Offenbach. Precisament, el 1875 va tornar a París on va seguir estrenant operetes i ballets fins a la dècada de 1910. També a França, va ser condecorat, el 1900, amb la Legió d'Honor. Alexandre Charles Lecocq va morir a París l'octubre de 1918.

OBRA:
all printed works published in Paris

Vocal secular:

Stage:
Le Docteur Miracle (oc, 1, L. Battu and L. Halévy), Bouffes-Parisiens, 8 April 1857 (1877)
Huis-clos (1, A. Guénée and A. Marquet), Folies-Nouvelles, 28 or 29 Jan 1859
Le baiser à la porte (optte de salon, 1, J. de la Guette), Folies-Nouvelles, 26 March 1864 (c1890)
Liline et Valentin (optte de salon, 1, de la Guette), Champs-Elysées, 25 May 1864 (?c1864)
[Les] ondines au champagne (optte, 1, H. Lefèbvre, Pélissié and Merle), Folies Marigny, 3 Sept 1865 or 1866 (1876)
Le myosotis (optte bouffe, 1, Cham and W. Busnach), Palais-Royal, 2 or 3 May 1866 (1866)
Le cabaret de Ramponneau (1, Lesire), Folies Marigny, 11 Oct 1867 (?c1867)
L’amour et son carquois (ob, 2, Marquet and Delbès), Athénée, 30 Jan 1868 (1868)
Fleur-de-thé (ob, 3, Chivot and Duru), Athénée, 11 April 1868 (1868)
Les jumeaux de Bergame (oc, 1, Busnach), Athénée, 20 Nov 1868 (1876), orch score (1884)
Le carnaval d’un merle blanc (folie parée et masquée, 3, H. Chivot and A. Duru), Palais-Royal, 10 Dec 1868
Gandolfo (optte, 1, Chivot and Duru), Bouffes-Parisiens, 16 Jan 1869 (1869)
Deux portières pour un cordon (1, Lucian [L. Dubuis and Lefèbvre]), Palais-Royal, 19 March 1869 (?c1869)
Le rajah de Mysore (optte bouffe, 1, Chivot and Duru), Bouffes-Parisiens, 21 Sept 1869 (1869)
Le beau Dunois (ob, 1, Chivot and Duru), Variétés, 13 April 1870 (1870)
Sauvons la caisse (1, de la Guette), Tertulia, 22 Sept or Dec 1871 (?c1871)
Le testament de M. de Crac (ob, 1, J. Moinaux), Bouffes-Parisiens, 23 Oct 1871 (1872)
Le barbier de Trouville (bluette bouffe, 1, A. Jaime and Noriac), Bouffes-Parisiens, 19 Nov 1871 (1872)
Les cent vierges (ob, 3, Clairville, Chivot and Duru), Brussels, Fantaisies-Parisiennes, 16 or 17 March 1872 (1872)
La fille de Madame Angot (oc, 3, Clairville, V. Koning and P. Siraudin), Brussels, Fantaisies-Parisiennes, 4 Dec 1872 (1873)
Giroflé-Girofla (opéra bouffe, 3, E. Leterrier and A. Vanloo), Brussels, Fantaisies-Parisiennes, 21 March 1874 (1874)
Les prés Saint-Gervais (oc, 3, V. Sardou and P. Gille), Variétés, 14 Nov 1874 (1874)
Le pompon (oc, 3, Chivot and Duru), Folies-Dramatiques, 10 Nov 1875 (1875)
La petite mariée (ob, 3, Leterrier and Vanloo), Renaissance, 21 Dec 1875 (1876)
Kosiki (oc, 3, Busnach and A. Liorat), Renaissance, 18 Oct 1876 (1877)
La marjolaine (ob, 3, Leterrier and Vanloo), Renaissance, 3 Feb 1877 (1877)
Le petit duc (oc, 3, H. Meilhac and Halévy), Renaissance, 25 Jan 1878 (1878)
La Camargo (oc, 3, Leterrier and Vanloo), Renaissance, 20 Nov 1878 (1879)
Le grand Casimir (optte, 3, J. Prével and A. de Saint-Albin), Variétés, 11 Jan 1879 (1879)
La petite mademoiselle (oc, 3, Meilhac and Halévy), Renaissance, 12 April 1879 (1879)
La jolie Persane (oc, 3, Leterrier and Vanloo), Renaissance, 28 Oct 1879 (1879)
Janot (oc, 3, Meilhac and Halévy), Renaissance, 21 Jan 1881 (1881)
La roussotte (vaudeville-opérette, 3, Meilhac, Halévy and A. Millaud), Variétés, 26 or 28 Jan 1881 (1881), collab. Hervé and M. Boulard
Le jour et la nuit (ob, 3, Leterrier and Vanloo), Nouveautés, 5 Nov 1881 (1882)
Le coeur et la main (oc, 3, C. Nuitter and A. Beaumont), Nouveautés, 19 Oct 1882 (1883)
La princesse des Canaries (ob, 3, Chivot and Duru), Folies-Dramatiques, 9 Feb 1883 (1883)
L’oiseau bleu (oc, 3, Chivot and Duru), Nouveautés, 16 Jan 1884 (1884)
La vie mondaine (ob, 3, E. de Najac and P. Ferrier), Nouveautés, 13 Feb 1885 (1885)
Plutus (oc, 3, Millaud and Jollivet), OC (Favart), 31 March or May 1886 (1886)
Les grenadiers de Mont-Cornette (3, Daunis, Delormel and E. Philippe), Bouffes-Parisiens, 4 Jan 1887 (?c1887)
Ali-Baba (oc, 4, Vanloo and Busnach), Brussels, Alhambra, 11 Nov 1887 (1887)
La volière (oc, 3, Nuitter and Beaumont), Nouveautés, 11 or 12 Feb 1888 (?1888)
L’égyptienne (oc, 3, Chivot, Nuitter and Beaumont), Folies-Dramatiques, 8 Nov 1890
Nos bons chasseurs (vaudeville, 3, P. Bilhaud and M. Carré), Casino de Paris, 10 April 1894
Ninette (oc, 3, Clairville, Hubert, Lebeau and C. de Trogoff), Bouffes-Parisiens, 28 Feb 1896 (1896)
Ruse d’amour (saynète, 1, S. Bordèse), Boulogne, Casino, 26 June 1898 (1897)
La belle au bois dormant (oc, 3, G. Duval and Vanloo), Bouffes-Parisiens, 19 Feb 1900 (1900, 2/c1905)
Yetta (oc, 3, F. Beissier), Brussels, Galeries St-Hubert, 7 or 8 March 1903 (1903)
Rose Mousse (comédie-musicale, 1, A. Alexandre and P. Carin), Capucines, 28 Jan 1904 (1904)
La salutiste (opéra monologue, l, Beissier), Capucines, 14 Jan 1905
Le trahison de Pan (oc, 1, Bordèse), Aix-les-Bains, Casino, 13 Sept 1911 (1912)

Undated:
Le chevrier (oc, 2, C. Narrey and M. Carré fils) (c1888)

Unperf.:
Renza; Ma cousine

Other works:
2 choruses
Over 100 songs

Instrumental:

Les clercs de la Basoche, orch
Deux morceaux religieux: Andante nuptial, Offertoire, vn, org/pf (1883), also arr. orch;
Mélange sur La fille de Madame Angot, ob, pf (1884);
Allegretto, vc, pf (1885);
Sonata, vn, pf
c60 dances and salon pieces, pf, 2 pieces arr. orch;



Informació addicional... 

1 comentari: