diumenge, 27 de maig de 2018

PHINOT, Dominique (c.1510-c.1556) - Missa ‘Quam pulchra es’ (1544)

Hans Holbein II - Noli Me Tangere (c.1527)
Obra d'Hans Holbein II (c.1497-1543), pintor alemany (1)




Parlem de Pintura...

Hans Holbein II (Augsburg, c.1497 - Londres, 1543) va ser un pintor alemany, un dels més grans mestres del retrat de la història de l'art. Va néixer a Augsburg on des de molt petit va estudiar pintura amb el seu pare, Hans Holbein, reconegut artista dins la potent tradició flamenca, i notable pels seus retrats. El 1515 es va instal·lar a Basilea, on va treballar com il·lustrador de llibres, realitzant xilografies per a les portades de diverses obres i una sèrie d'esbossos en tinta per L'elogi de la bogeria d'Erasme de Rotterdam. El 1518, durant un viatge a Itàlia, va descobrir les obres dels pintors Andrea Mantegna i Leonardo da Vinci. L'impacte d'aquests i altres artistes sobre l'obra d'Holbein es pot observar en el modelatge i la composició renaixentistes d'un dels seus primers retrats, Erasme de Rotterdam (1523), en el seu famós Crist mort, en La Passió i en el retaule La Verge del burgmestre Meyer, tots ells realitzats entre els anys 1519 i 1526. En aquestes obres s'aprecia una solidesa en el dibuix i una riquesa cromàtica característiques de les obres dels mestres del nord d'Itàlia. En les seves obres religioses, va unir aquesta riquesa de detalls i colors amb la dignitat i la severitat en la caracterització pròpies de temes religiosos. Entre els anys 1523 i 1526 va augmentar la seva reputació com a il·lustrador gràcies a una sèrie de 51 dibuixos sobre el tema al·legòric medieval de la dansa macabra i per una sèrie de gravats en planxa de fusta per a la traducció alemanya de la bíblia de Martí Luter. No obstant això, l'austeritat preconitzada per la Reforma es va anar apoderant de la societat suïssa i va disminuir el mecenatge artístic de manera que, malgrat el seu prestigi, Holbein es va veure obligat a marxar a Anglaterra a la recerca de nous encàrrecs. El 1526 es va traslladar a Londres amb cartes de presentació escrites per Erasme, llavors al seu amic i protector, per a importants personatges de l'època als quals hauria de retratar i entre els quals va destacar Tomás Moro

El 1528 va tornar a Basilea, on se li va encarregar l'ampliació d'una obra anterior, Justícia (1521-1522), amb la qual havia decorat la sala del consell de l'ajuntament. L'ampliació d'aquesta sèrie de frescs reflecteix el seu continu creixement com a artista, les noves composicions, menys bigarrades que les ja existents, aconsegueixen un impacte de major dramatisme que les anteriors. Malauradament no es conserva intacte cap dels molts grans frescs que va realitzar en aquest ajuntament, a Anglaterra i a Alemanya. S'ha de jutjar la seva bellesa partint dels esbossos i de les còpies que artistes posteriors van fer dels seus frescs. El 1532 va tornar a Anglaterra, on va començar la seva carrera com a mestre retratista. El seu retrat de l'estadista Thomas Cromwell li va rebre l'aplaudiment dels cercles reals i, cap el 1536, va ser nomenat pintor de tall d'Enric VIII. Entre les seves obres més significatives hi ha els retrats d'Enric VIII d'Anglaterra (c.1535) i de la seva esposa Juana Seymour, aquest últim destruït pel foc el 1698, així com els de molts personatges de la cort, entre els quals s'inclouen gran part de les esposes d'Enric VIII i el seu fill Eduard (més tard Eduard VI). Els esbossos preliminars d'aquestes pintures, en les quals combinava guix i tinta amb altres mitjans, es compten entre les seves obres més preuades. La fama d'Holbein està basada en els seus retrats realistes de persones i grups. L'atenció que prestava a detalls de la pell, els cabells, les vestidures i l'ornamentació, així com el talent per representar amb exactitud cadascuna de les diferents textures, no disminuïen ni anaven en detriment de les característiques essencials i de la dignitat dels seus retratats. També va realitzar miniatures i va contribuir al gran art renaixentista de la pintura sobre vidre amb nombrosos dibuixos. Hans Holbein II va morir de pesta a Londres el 1543.



Parlem de Música...

Dominique [Dominico] Phinot [Finot, Finotto] (c.1510 - Lyon?, c.1556) va ser un compositor flamenc. Es desconeix gran part de la seva vida sent la única font fiable de la seva biografia la documentada per Girolamo Cardano. Segons Cardano, a l'entorn del 1544 va rebre la proposta del duc Guidobaldo II d'Urbino per treballar com a cantor de la catedral de la ciutat, lloc on també se'l va documentar treballant al cort d'Urbino entre els anys 1545 i 1555. També en aquell període es creu va tenir algun tipus de connexió amb la ciutat de Lió en un fet documentat en les descripcions i dedicatòries dels quatre volums de motets i cançons publicats a Lió per Godefroy i Marcellin Beringen (c.1500-1556) els anys 1547 i 1548. En aquest sentit, i com a compositor, va ser notablement prolífic tot i la seva curta carrera amb desenes d'obres, tant sacres com seculars. Els darrers anys de la seva vida, i segons com es documenta en l'obra Theonoston de Cardano, Phinot va ser condemnat a mort per pràctiques homosexuals probablement a Lió en una data indeterminada a l'entorn del 1556.

Georg Braun & Frans Hogenberg - Urbino. Sulmo (Sulmona) (1588)
Georg Braun (1541-1622) & Frans Hogenberg (1535-1590) - Urbino. Sulmo (Sulmona) (1588) (2)

OBRA:

Vocal secular:

Chansons:
for 4 voices unless otherwise stated: all ed. in H iii
Premier livre contenant trente et sept chansons (Lyons, 1548)
Second livre contenant vingt et six chansons (Lyons, 1548)
Adieu, Loyse, 8vv;
Amour et mort ont faict leur assemblée;
Belle ne suis (response to Plus doulcement);
Bouche de satin cramoysi (Forcadel);
Catin, ma gentille brunette (C. Fontaine);
Catin veult que souvent la voye (Fontaine);
Ce corps tant droit; Comme en beauté
Dame Margot;
D'estre amoureux n'ay plus intention (C. Marot);
De ton amour;
Doy-je espérer;
En chascun lieu (M. d'Amboise);
En feu ardant (Bembo/J. Martin);
Frèrot un jour;
Ha mes amys (Amboise);
Hault le boys, m'amye Margot, 12vv (canonic);
Ingrate suis (response to Quand je te voy);
Je l'hay perdu bien meschamment (Fontaine)
Laissez cela, disoit une nonette;
Las, pourquoy donc (Marot);
L'eau qui distille (Bembo/Martin);
Le coeur et l'oeil;
Le concours discordant (canonic);
L'esprit vouloit (M. Scève);
Lynote (Marot);
Madame ayant l'arc d'Amour (Scève);
Maugré Saturne;
Moins dure ou plus (M. de Saint-Gelais) (response to Si vous voulez);
Mort et amour un soir se racontrèrent
Navré m'avez (Fontaine);
On dira ce que l'on vouldra (Marot);
‘Ostez la main, ma mère nous regarde’;
Paovre de joye (Scève);
Par ce propos;
Par toy je vis (Fontaine);
Par un trait d'or (Forcadel), 8vv;
Petite fleur;
Plorez, mes yeulx, plorez à chauldes larmes;
Plus doulcement;
Possible n'est d'estre amoureux (Forcadel);
Pour bien aymer;
Pour ton amour j'ay souffert tant d'ennuis (Marot);
Puisque mon coeur est vers toy malvenu;
Puisqu'il vous plaist (J. Peletier Du Mans);
Pyrrhus, le Roy d'Epire
Quand je pense au martire (Bembo/Martin);
Quand je te voy;
Qu'est-ce qu'amour (G. de la Perrière), 8vv;
Quinconques soit qui en vertu travaille (Forcadel) (canonic);
Si je la tien;
Si je mourois;
Si j'en dy bien (Saint-Gelais);
Si la beauté, qui vous rend si aymable (Saint-Gelais);
Si le mien coeur, 5vv (canonic, response to Trop loing de moy);
Si le regard (?Saint-Gelais);
Si par aymer et souffrir (Marot);
Si vous voulez moins dure devenir (Saint-Gelais)
Ta beauté me donne espérance (Fontaine);
Taisez-vous donq (response to Laissez cela);
Tous les malheurs (Peletier Du Mans);
Trop loing de moy, 5vv (canonic);
Un gros prieur (Marot);
Une nonain de l'abbesse;
Une fillette à son vicaire alla;
Vivons, m'amye, 8vv

Madrigals:
S'in veder voi madonna, 6vv, 1541
Simili a questi smisurati monti (Sannazaro), 8vv, 1561

Vocal religiosa:

Missa ‘Quam pulchra es’, 4vv, 1544 (on Lupi's motet)
Missa ‘Si bona suscepimus’, 4vv, 1544 (on Sermisy's motet)
Pleni sunt coeli, 2vv, 1543
Magnificat [1st tone], 4vv (Venice, 1554)
Magnificat [4th tone], 4vv (Venice, 1555)
Magnificat [8th tone], 4vv (Venice, 1555)

Motets:
for 5 voices unless otherwise stated
Liber primus mutetarum quinque vocum (Lyons, 1547) [=H i]
Liber secundus mutetarum sex, septem et octo vocum (Lyons, 1548) [=H iv]
Liber secundus mutetarum quinque vocum (Pesaro, 1554) [=H ii]
Ad Dominum cum tribularer, H i;
Angustiae mihi sunt undique, 4vv, 1549;
Apparens christus, H i;
Ascendo ad patrem meum, H i;
Aspice Domini, 1543;
Auribus percipe Domine, H i;
Ave Maria gratia plena, H ii;
Ave virgo gloriosa, 1543;
Beata es virgo Maria, H i;
Beati omnes qui timent Dominum, H ii
Caecus sedebat secus viam, 1543;
Cerne meos ergo gemitus, 6vv, H iv;
Cives apostolorum et domestici Dei, H ii;
Clare sanctorum senatus apostolorum, H ii;
Concede nobis Domine, H ii;
Congregatae sunt gentes, 1543;
Descendit angelus Domini, H ii;
Descendit de caelis, H ii;
Deus in nomine tuo, 1543;
Dixit Jesus discipulis suis, H ii;
Domine nonne bonum semen seminasti, H i;
Domine non secundum peccata nostra, H ii
Ecce ego mitto vos, 6vv, H iv;
Ecce sacerdos magnus, 10vv, H ii;
Ecce tu pulcher es, H ii;
Ego sum panis vitae, 1549;
Ego sum qui sum, H i;
Emitte Domine sapientiam, H i;
Exaudiat te Dominus, 6vv, H iv;
Exaudi Domine deprecationem meam, 6vv, H iv;
Exsurge, quare obdormis, 1538;
Fundata est domus Domini, H i;
Gabriel angelus locutus est, H i
Hic est dies praeclarus, H ii;
Hoc est praeceptum meum, H i;
Homo quidam fecit cenam, H ii;
Homo quidam fecit cenam, 5vv, 1541;
Iam non dicam vos servos, 8vv, H iv;
Illuminare Hierusalem, 1549;
Illuxit nobis dies, 1543;
Incipit oratio Hieremiae, 8vv, H iv;
Inclina Domine aurem tuam, H ii;
In craticula te Deum, 6vv, H iv;
In illo tempore dixit Jesus, H ii;
Iste sanctus pro lege Dei sui, H ii;
Istorum est enim regnum caelorum, H i
Laetatus sum, H ii;
Martinus Abrahae sinu laetus, H ii;
Memor fui nocte nominis tui, 3vv, 1549;
Missus est Gabriel angelus, H i;
Ne derelinquas me, Domine, 1538;
Non turbetur cor vestrum, 1543;
Non turbetur cor vestrum, H i;
O altitudo divitiarum, 4vv, 1538;
O martyr egregie doctor veritatis, H i;
O quam gloriosum est regnum, H i;
O sacrum convivium, 8vv, H iv;
Osculetur me osculo oris sui, 4vv, 1538;
Osculetur me osculo oris sui, H i
Pacem meam do vobis, H i;
Panis quem ego dabo, 1553;
Pater manifestavi nomen tuum, H i;
Pater noster, H ii;
Pater peccavi in caelum, 1538;
Prolongati sunt dies mei, H i;
Quae est ista, 6vv, H iv;
Quam pulchri sunt gressus tui, H i;
Regina caeli laetare, H i;
Repleti sunt omnes spiritu sancto, H i
Salve regina misericordiae, H ii;
Sancta trinitas unus deus, 7vv, H ii;
Sancta trinitas unus deus, 8vv, H iv;
Sanctorum omnium gaudia inclyta, 7vv, H iv;
Si bona suscepimus, H i;
Sit nomen Domini benedictum, 6vv, H iv;
Spiritus meus attenuabitur, 1538;
Stella ista sicut flamma, 6vv, H iv;
Stetit angelus ad sepulchrum Domini, H ii;
Surge propera amica mea, 6vv, H iv;
Sustinuimus pacem, 6vv, H iv
Tanto tempore vobiscum sum, 4vv, 1549;
Tanto tempore vobiscum sum, H i;
Tanto tempore vobiscum sum, 8vv, H iv;
Te gloriosus apostolorum chorus, H i;
Tua est potentia, H i;
Usque modo non petistis quicquam, H i;
Usque quo Domine oblivisceris me, H i;
Valde honorandus est, 4vv, 1549;
Veni sponsa Christi, H ii;
Videns dominus flentes, 1543;
Vidi speciosam, 4vv, 1549;
Vidi turbam magnam, H ii;
Virga Jesse floruit, 4vv, 1539;
Virgo parens, 7vv, H iv;
Zachee festinans descende, H ii

Psalms:
I sacri et santi salmi de David profeta, 4vv (Venice, 1554) [1554]
Beatus vir [2nd tone], 1554;
Beatus vir [3rd tone], 1554;
Confitebor tibi Domine [2nd tone], 1554;
Confitebor tibi Domine [3rd tone], 1554;
Dixit Dominus [1st tone], 1554;
Dixit Dominus [1st tone], 1554;
Donec ponam inimicos tuos [1st tone], 4vv, 1550
Labores manuum tuarum [4th tone], 4vv, 1550;
Laetatus sum [1st tone], 1554;
Lauda, Hierusalem, Dominum [3rd tone], 1554;
Laudate Dominum omnes gentes [2nd tone], 1554;
Laudate Dominum omnes gentes [5th tone], 1554;
Laudate pueri Dominum [4th tone], 1554;
Laudate pueri Dominum [8th tone], 1554;
Nisi Dominus aedificaverit [8th tone], 1554;



Informació addicional... 

INTERPRETS: Ensemble Scandicus; Jérémie Couleau; A Sei Voci; Jean Louis Comoretto
AMAZON: PHINOT, D. - Messe & Motets
SPOTIFY: PHINOT, D. - Messe & Motets



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

2 comentaris: