dijous, 3 de maig de 2018

PAER, Ferdinando (1771-1839) - Grandi Sonate (c.1810)

John Frederick Herring - Exercising the Royal Horses (c.1850)
Obra de John Frederick Herring (1795-1865), pintor anglès (1)


- Recordatori de Ferdinando Paër -
En el dia de la commemoració del seu 179è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

John Frederick Herring (London, 12 de setembre de 1795 - Meopham, 23 de setembre de 1865) va ser un pintor anglès. Va ser a Londres on es va iniciar en dibuix i pintura de forma autodidacta, principalment dibuixant cavalls en entorns naturals. El 1814 es va traslladar a Doncaster on el 1815 es va casar amb Ann Harris, amb qui va tenir cinc fills. Allà va treballar com a pintor d'elements decoratius o d'insígnies. Més tard, va treballar com a xofer nocturn de carruatges aprofitant les seves estones lliures per a pintar retrats de cavalls. El seu innat talent, tenint en compte la seva nul·la formació acadèmica, el va fer ràpidament conegut amb el nom de "artist coachman". El 1830 es va traslladar a Newmarket on hi va romandre fins el 1833, any que va tornar a Londres. Allà va experimentar dificultats financeres i va rebre el suport de W. T. Copeland, que li va encarregar nombroses pintures, incloent alguns dissenys utilitzats per a la porcellana d'espècies de Copeland Spode. A l'entorn del 1840 va visitar París on va realitzar diversos quadres per invitació del Duc d'Orleans. El 1845 va ser oficialment nomenat Animal Painter de la duquessa de Kent, ciutat on es va traslladar a viure el 1853. Els darrers anys de la seva vida, va canviar la seva temàtica especialitzant-se en escenes rurals i pintures de caràcter narratiu. Al llarg de la seva dilatada carrera va exposar a la Royal Academy (1818-1865), a la British Institution (1830-1865) i a la Society of British Artists (1836-1852) en la qual Herring en va ser el vice-president el 1842. El seu fill John Frederick Herring Jr. va ser també pintor. John Frederick Herring va morir a Meopham el setembre de 1865.



Parlem de Música...

Ferdinando Paër (Parma, 1 de juny de 1771 - Paris, 3 de maig de 1839) va ser un compositor italià. Va rebre la seva primera instrucció musical del seu pare Giulio Paër estudiant, més tard, amb Gian Francesco Fortunati, mestre de capella de la cort de Parma. El 1797 es va traslladar a Viena on va assolir el càrrec de director musical del Kärntnertortheater i on ràpidament es va consolidar com a compositor d'òperes. El 1801 va acceptar el lloc de Kapellmeister a Dresden, on va treballar per al teatre de la cort. Va ser precisament a Dresden on va escriure les seves obres més conegudes; I fuorusciti (1802), Sargino (1803) i Leonora (1804). Més tard, es va traslladar a París on va assolir el lloc de director de l'Opéra-Comique i posteriorment el de director musical del Théâtre Italien, on va compartir estreta amistat amb Rossini. Pel que sembla, com a persona no va agradar a molts dels seus contemporanis, però es va guanyar el públic amb la seva música atractiva. La seva habilitat per aconseguir èxit pràcticament immediat en diversos centres culturals d'Itàlia i d'Europa va demostrar la seva capacitat per adaptar el seu estil a gustos ben diferenciats. Com a compositor va ser notablement prolífic produint un mínim de 55 òperes, la majoria d'elles durant el període de 1791 a 1816, així com diversa obra religiosa i instrumental. Ferdinando Paër va morir a París el maig de 1839.

Antonio Zatta - Li Ducati di Parma, Piacenza, e Guastalla (1782)
Antonio Zatta (1757-1797) - Li Ducati di Parma, Piacenza, e Guastalla (1782) (2)

OBRA:

Vocal secular:

Stage:
Orphée et Euridice (prose op [play with songs], 1, Duplessis), Parma, Court, 1791
Circe (op, 3, D. Perelli), Venice, S Samuele, carn. 1792; also perf. as Calypso, I-Fc*, B-Bc
Le astuzie amorose, o Il tempo fa giustizia a tutti (dg, 2, A. Brambilla), PMD, aut. 1792, F-Pc, I-Bc, Mr, PAc; also perf. as La locanda dei vagabondi, D-MÜs, I-Fc, US-Bp, Wc
I portenti del magnetismo (ob, 2), VM, carn. 1793
Icilio e Virginia (2, G. Foppa), Padua, Nuovo, June 1793
Laodicea (3, Foppa), Padua, Nuovo, June 1793, duet I-PAc; as Tegene e Laodicea, Florence, 1799, Fc
I pretendenti burlati (dg, 2, G.C. Grossardi), Medesano, Teatrino Privato Grossardi, sum. 1793, PAc
L’oro fa tutto (dg, 2, A. Anelli), Milan, Scala, Aug 1793, D-Dlb, I-Fc, Mr, PAc; as Geld ist die Lösung, Dresden, 1795
Il nuovo Figaro (dg, 4, L. Da Ponte), PMD, Jan 1794; Fc (as Il matrimonio di Figaro]
Il matrimonio improvviso (farsa, 1, Foppa), VM, 22 Feb 1794; as I due sordi, Parma, 1801
I molinari (farsa, 1, Foppa), VM, 22 Feb 1794, D-Dlb, F-Pc, US-Bp
Il fornaro (farsa, 1), VM, carn. 1794
L’Idomeneo (dramma serio, 2, G. Sertor), Florence, Palla a Corda, spr. 1794, I-PAc
Ero e Leandro (dramma, 2), Naples, S Carlo, 13 Aug 1794, Fc, Nc, PAc
L’inganno in trionfo (int, 1), Florence, Palla a Corda, 1794
Una in bene e una in male (dg, 2, Foppa), Rome, Valle, 1794, B-Bc, I-Fc, Mr, PAc, US-Bp, vs, lacking recit. (Paris, ?1810); as Le astuzie di Patacca, Dresden, 1802
La Rossana (melodramma serio, 3, A. Aureli), Milan, Scala, carn. 1795, I-Mr*, PAc
Il Cinna (melodramma serio, 2, Anelli), Padua, Nuovo, 13 June 1795, Fc, PAc [2 copies]
Anna (ob, 2), Padua, Nuovo, June 1795
L’intrigo amoroso (dg, 2, G. Bertati), VM, 4 Dec 1795, D-Dlb, I-Fc; as Saed, ossia Gl’intrighi del serraglio, Venice, 1795, Fc; as Il male vien dal buco, Bologna, 1797, US-Bp
L’orfana riconosciuta (dg), Florence, Pergola, 2 April 1796, I-Fc
L’amante servitore (commedia in musica, 2, A. Sografi), VM, 26 Dec 1796, Fc
Il principe di Taranto (dg, 2, F. Livigni), PMD, 11 Feb 1797, B-Bc, D-Dlb, I-Bc, Fc, Mr, PAc [2 copies], US-Bp; rev. as La contadina fortunata (A.L. Tottola), 1807
Il fanatico in Berlina, WK, 1797
Griselda, ossia La virtù al cimento (dramma semiserio, 2, Anelli), PMD, Jan 1798, A-Wgm, B-Bc, D-Dlb, DS, F-Pc, GB-Lbl, I-Fc [2 copies, titled La virtù al cimento], Mr, PAc [2 copies], US-Bp, CA, Wc, vs (Bonn, ?1815)
Camilla, ossia Il sotterraneo (dramma semiserio, 3, G. Carpani, after B.-J. Marsollier des Vivetières), WK, 28 Feb 1799, A-Wgm, Wn, B-Bc, D-Bsb, DS, Mbs, F-Pc, I-Fc [2 copies], Mc, Mr, Nc, Pca, PAc [5 copies], Bottini collection, Pisa, US-Bp, Wc, vs (Bonn 1799; Paris, n.d.)
Il maestro di ballo (farsa, 1, Foppa), VM, carn. 1799
Il morto vivo (ob, 2, C.P. Defranceschi), WK, 12 July 1799, B-Bc, D-Bsb, Ds, I-Fc, US-Bp
La testa riscaldata (farsa, 1, Foppa), Venice, S Benedetto, 20 Jan 1800, D-Dlb, I-Fc, US-Bp, vs (Mainz, n.d.)
La sonnambula (farsa, 1, Foppa), Venice, S Benedetto, 15 Feb 1800, I-Mr*, Fc, US-Bp
Ginevra degli Almieri (op tragicomica, 4, Foppa), WK, 2 Sept 1800, A-Wgm, B-Bc, D-DS, I-Bc, Fc [2 copies], Mr, PAc, US-Bp
Poche ma buone, ossia Le donne cambiate (ob, 2, Foppa), WK, 18 Dec 1800, I-Fc [1 act]; in Ger. as Der lustige Schuster, D-Bsb, Ds, ov. (Offenbach, c1800), excerpts, vs (Leipzig, c1890)
Achille (melodramma eroico, 2, G. De Gamerra, after Homer), WK, 6 June 1801, B-Bc, D-Bsb, Dlb, DS, F-Pc, GB-Lbl, I-Bc, Fc, Mr, Nc, PAc, US-Bp, vs (Bonn, n.d.; Hamburg, n.d.; Paris, n.d.)
I fuorusciti di Firenze (op semiseria, 2, Anelli), Dresden, Hof, 27 Nov 1802, D-Bsb, Dlb, F-Pc, GB-Lbl, Lcm, I-Fc [2 copies], Mr, PAc, US-Bp, Ger. vs (Leipzig, c1805)
Sargino, ossia L’allievo dell’amore (dramma eroicomico, 2, Foppa), Dresden, Hof, 26 May 1803, B-Bc [Ger.], D-Bsb, Dlb, Ds, DS, I-Fc, Mr, Nc, PAc [2 copies], US-Bp, vs (Leipzig, ?1803; Bonn, n.d.; Brunswick, n.d.)
Lodoiska (dramma eroico, 3, F. Gonella), Bologna, Comunale, sum. 1804
Leonora, ossia L’amore conjugale (dramma semiserio, 2, G. Schmidt, after J.N. Bouilly), Dresden, Hof, 3 Oct 1804, B-Bc, D-Bsb [Ger.], Dlb [Ger.], DS, I-Fc [2 copies], Mr, US-Bp, excerpts, vs (Leipzig, ?1805)
Sofonisba (dramma serio, 2, Schmidt), Bologna, Corso, 19 May 1805, I-Mr*, A-Wgm, B-Bc, D-DS, MÜs, I-Fc, Nc, US-Bp, vs (Bonn, ?1808)
Il maniscalco (dg), Florence, Palla a Corda, sum. 1805, I-Mr, PAc
Numa Pompilio (dramma serio, 3, M. Noris), Paris, Tuileries, carn. 1808, B-Bc, D-Dlb, I-Fc, vs, lacking recit (London, n.d.)
Cleopatra, Paris, 1808
Diana e Endimione, ossia Il ritardo (int, S. Vestris), Paris, Tuileries, aut. 1809, Fc, vs (Leipzig, ?1811)
Agnese (dramma semiserio, 2, L. Buonavoglia, after F. Casari), Parma, Villa Douglas-Scotti, Ponte d’Attaro, Oct 1809, B-Bc, D-Bsb, Mbs, I-Bc, Fc, Gl, Mc, Mr, Nc [2 copies], PAc [2 copies], Pca, US-Su [Act 1], Wc, vs (Paris, ?1811)
La Didone (melodramma serio, 2, P. Metastasio), Paris, Tuileries, 1810, D-Dlb, I-Fc, MOe, PAc [2 copies], vs (London, 1814)
Un pazzo ne fa cento (ob, 2), Florence, Pergola, aut. 1812
I Baccanti (os, 2, G. Rossi), Paris, Tuileries, 7 Jan 1813, excerpts A-Wn*
Poche ma buone, ossia La moglie ravveduta (farsa comica, 1, De Gamerra), Rome, Valle, sum. 1813
L’oriflamme (opéra, 1, C.-G. Etienne and L.P.-M.-F. Baour-Lormian), Paris, Opéra, 1 Feb 1814, collab. E.-N. Méhul, H.-M. Berton, R. Kreutzer; F-Pn, Po, I-PAc; (Paris, 1814)
Oro non compra amore (ob, 2), Pavia, Quattro Signori, 1814
L’eroismo in amore (melodramma serio, 2, L. Romanelli), Milan, Scala, 26 Dec 1815, Mr*, Fc
La primavera felice (op giocosa, 1, L. Balocchi), Paris, Italien, 5 July 1816, Fc, excerpts (Paris, n.d.)
Le maître de chapelle, ou Le souper imprévu (oc, 2, S. Gay, after A. Duval), Paris, Feydeau, 29 March 1821 (Paris, ?1821), vs (Paris, ?1854)
Blanche de Provence, ou La cour des fées (opéra, 1, M.E.G.M. Théaulon and de Rancé), Paris, Tuileries, 1 May 1821, F-Po, collab. Berton, A. Boieldieu, Cherubini, Kreutzer
Olinde et Sophronie (after T. Tasso), intended for the Opéra, ?1824, inc., US-Wc*
La marquise de Brinvilliers (oc, 3, E. Scribe and Castil-Blaze), Paris, OC (Ventadour), 31 Oct 1831 (Paris, 1831), collab. Auber, Batton, Berton, Blangini, Boieldieu, Carafa, Cherubini and Hérold
Un caprice de femme (oc, 1, J.P.F. Lesguillon), Paris, OC (Bourse), 23 July 1834 (Paris, 1834)
Music in: Lo sprezzatore schernito, 1816

Cantatas:
Adieux de la société de Vienne à Mme la princesse Boris de Galitzin, S, 3vv, pf, A-Wgm;
Arianna consolata (componimento drammatico, L. Prividali), I-Fc;
Cantata pel giorno natalizio del signor Luigi Franul de Weissenthurn, solo vv, pf, A-Wgm, Wn;
Cantate pour la fête du sacre S.M. le roi de France, Charles X, vv, pf (Paris, n.d.);
Untitled cant., 3 solo vv [Felicità, Virtù, Imeneo], orch, I-Fc;
Das heilige Grab, Vienna, 1803
È cessato il tempo, for Prince Lobkowitz, A-Wn*;
Eloisa e Abelardo agli Elisi, 2 solo vv, pf (Vienna, 1798);
Europa in Creta, 1v, pf (Leipzig, ?1810);
I bisogni sollevati (conc. drammatico), Vienna, 1805;
Il più bel giorno di festa, 4 solo vv, chorus, orch, I-Fc*;
La conversazione filarmonica (cant. comica), 4 solo vv, chorus, orch, Fc;
La gloria al massimo degli eroi, S, (hp, pf)/hp (Paris, n.d.)
La gloria coronante un eroe, S, hp, pf (London, ?1810) [? same as preceding];
La lanterna magica (divertimento), actors, vv, orch, Fc;
L’amor timido (P. Metastasio), S, pf (Leipzig, n.d.);
L’apoteosi, vv, orch, Fc;
Prometeo al Caucaso, Mr;
Saffo, S, orch (Paris, ?1815);
Ulisse e Penelope, S, A, orch (Paris, ?1820)

Other:
La Francia in pace, hymn (London, 1811);
Grazie rendiamo, hymn, 2 S, B, pf (Paris, n.d.);
L’odalisca, 1v, hn, pf, I-Baf*;
Pastorale che si canta dagli Zampognari in Roma, 5vv, pf, D-Dlb;
O notte soave (serenade), 2 S, T, B, hn, vc, db, pf (Paris, ?1810);
Canon, 3vv (London, ?1820;
Brunswick, n.d.);
Il tempio d’armonia, 4vv, pf (Paris, n.d.);
numerous ariettes, songs, duets, romances, notturni, many pubd

Vocal religiosa:

Orats:
Il trionfo della chiesa, Parma, 1804, I-Fc*, copy F-Pc;
La Passione di Gesù Cristo (Metastasio), Parma, 1810, A-Wgm, I-Fc;
Il S Sepolcro, Dresden, 1818, D-Dlb;
Per la festività del S Natale (Metastasio), 3vv, insts, Fc [2 copies]

Sacred:
Masses, vv, orch, D-Bsb, Dkh, I-Fc;
Kyrie-Gloria, 4vv, orch, Bc;
Credo, 4vv, orch, Fc;
Offertoire pour la mort du duc de Berry, NL-At;
O salutaris, 3vv, vv, pf/org (Paris, c1825);
Magnificat, 4vv, insts, I-Fc;
2 Tantum ergo: B, orch, Fc, T, orch, 1795, Bc;
pss, hymns, others, A-Wgm, B-Bc, D-Bsb, Dkh, I-Bc, Fc

Instrumental:

Orch:
Sym. (Leipzig, c1810);
Sym., D (Paris, n.d.);
Sinfonia baccante (Paris, n.d.);
5 syms., I-Fc, 3 syms., D, D, B , Bc; others, PAc;
Hpd Conc., PAc;
Org Conc., PAc;
Grandes marches exécutées dans les galeries du museum au moment du passage de leurs MM. II. et RR. le jour de la bénédiction nuptiale de leur mariage, arr. pf (Paris, ?1810);
Vive Henri IV, variations (Paris, ?1815)

---

Chbr:
3 grandes sonates, pf, vn, vc ad lib (Paris, ?1810);
Sonata, pf, vn ad lib (Florence, n.d.);
6 pièces d’harmonie, 2 cl, 2 hn, 2 bn (Offenbach, n.d.);
6 Waltzes, 2 vn (Leipzig, n.d.);
6 Waltzes, pf (Paris, c1810);
Potpourri variato (Vienna, n.d.);
Polonaise favorite, pf

Pedagogical:
24 exercises pour voix de soprano ou tenore contenant gammes variées et solfèges (Leipzig, ?1822; Naples, n.d.);
36 vocalises pour voix de basse-taille avec pianoforte (Paris, n.d.); 6 solfeggi facili, per cantar di portamento;



Informació addicional... 

INTERPRETS: Trio Brahms
AMAZON: Paer: Tre Grandi Sonate Per Pianoforte, Violino e Violoncello
CPDL: No disponible
SPOTIFY: Paer: Tre Grandi Sonate



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

2 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Muchísimas gracias amigo Pau !!!
    Fuerte abrazo
    Yehu

    ResponElimina