dimarts, 24 d’abril de 2018

KIRNBERGER, Johann Philipp (1721-1783) - Flotensonaten

Antoine Pesne - Prinzessin Amalia von Preussen (1757)
Obra d'Antoine Pesne (1683-1757), pintor francès (1)


- Recordatori de Johann Philipp Kirnberger -
En el dia de la celebració del seu 297è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Antoine Pesne (Paris, 23 de maig de 1683 - Berlin, 5 d'agost de 1757) va ser un pintor francès emmarcat en l'època rococó. Pintor de cort, va desenvolupar una carrera brillant al servei del Sacre Imperi Romà Germànic i també del Regne de Prússia. Pesne va estudiar a París i a Itàlia, en concret amb Andrea Celesti a Venècia. Va ser pintor de la cort de Frederic I i més tard de Frederic II el Gran. Va treballar com a professor destacant el seu alumne Philippe Mercier. Presne va realitzar nombrosos frescs de tema mitològic i al·legòric en els palaus de Berlín, Charlottenburg, Potsdam, Rheinsberg i al Palau de Sanssouci. És també conegut pels seus nombrosos retrats d'actrius i ballarines franceses i italianes de l'òpera de Berlín, com La Barberina. Antoine Pesne va morir a Berlín l'agost de 1757.



Parlem de Música...

Johann Philipp Kirnberger [Kernberg] (Saalfeld, bap. 24 d'abril de 1721 - Berlin, 27 de juliol de 1783) va ser un teòric i compositor alemany. Es va formar en violí i clavecí amb el seu pare abans d'entrar a una escola de Coburg. Abans del 1738 va estudiar orgue amb Johann Peter Kellner i a partir del 1738 va estudiar violí amb un tal Meil i orgue amb Heinrich Nikolaus Gerber. Segons Marpurg, el 1739 es va traslladar a Leipzig on va estudiar amb Johann Sebastian Bach durant dos anys. El 1741 es va traslladar a Polònia on hi va viure els següents deu anys al servei de diversos nobles polonesos i com a director musical del convent benedictí de Reusch-Lemberg. El 1751 va tornar a Alemanya per estudiar violí a Dresden. Des d'allà va ser reclamat a Berlin on va treballar com a violinista de la capella reial fins el 1754. Aquell any es va unir a la capella del príncep Heinrich de Prussia i el 1758 va entrar al servei de la capella de la princesa Anna Amalia de Prussia en un càrrec que va preservar la resta de la seva vida. Com a teòric la seva labor va ser molt notable sent autor de diversos tractats musicals de gran valor al seu temps. En aquest sentit, va ser reclamat com a professor amb alumnes molt destacats com C.P.E. Bach, J.F. Agricola, els germans Graun, J.A.P. Schulz i J.G. Sulzer, entre molts altres. Com a compositor, la majoria de les seves obres van datar del període 1757-1780 i van ser principalment obres de cambra i vocals de caràcter secular. Johann Philipp Kirnberger va morir a Berlin el juliol de 1783.

Johann Friedrich Probst - Berlin (c.1760)

OBRA:

Vocal secular:

Lieder, songs:
3 verschiedene Versuche eines einfachen Gesanges (1760);
Lieder mit Melodien (1762), 3 ed. in Borris-Zuckermann;
[24] Oden mit Melodien (Danzig, 1773), 1 ed. in Borris-Zuckermann;
Lied nach dem Frieden vom Herrn Claudius (c1779);
Gesänge am Clavier (Berlin and Leipzig, 1780), repr. with 1773 Oden as Kleine Oden und Lieder (Berlin and Leipzig, 1789), 2 ed. in E. Lindner: Geschichte des deutschen Liedes (Leipzig, 1871);
3 Gesänge in Musik gesetzt (n.p., n.d.);
Lieder in contemporary anthologies pubd Berlin, mostly repr. in Lieder (1762)

Vocal religiosa:

Cants., all D-Bsb: Ino (K.W. Ramler), S, insts;
Der Fall der ersten Menschen (Bodmer), 1780, S, insts (autograph);
Christus ist des Gesetzes Ende, 4vv, insts;
6 motets, 4vv, insts/bc, Bsb, Mbs, SWl;
Wende dich zu mir, fugue, 4vv, pubd in Die Kunst des reinen Satzes;
Masses, lost

Instrumental:

Kbd:
Clavierfuge mit dem Contrapunct in der Octava (1760);
Vermischte Musikalien (1769);
Diverses pièces, hpd (c1769–70);
8 fugues, hpd/org (c1777);
Recueil d’airs de danse caractéristiques, hpd (c1777);
chorale arrs., D-Bsb, and in Choralvorspiele, ed. J.C. Kühnau (1790);
kbd sonatas/partitas in contemporary anthologies, incl. Raccolta delle nuove composizioni, ii (1757) and Collection récréative, ii (Nuremberg, 1761);
1 partita ed. in Borris-Zuckermann;
single works in anthologies pubd Berlin (1760–63), incl. Musikalisches Allerley, Musikalisches Mancherley, also in Musikalisches Vielerley, ed. C.P.E. Bach (Hamburg, 1770)

Other inst:
2 fl sonatas (c1762);
Fl Sonata, Bsb;
12 minuets, 8 insts, bc (1762);
Sonata a tre, 2 vn, bc (1763);
Musicalischer Circul, pf, vn/fl (n.d.);
2 syms., Bsb, SWl;
2 ovs., A-Wn;
6 Triosonaten, 2 vn, bc, D-Bsb*, extracts ed. in Borris-Zuckermann;
Pf Conc., lost

Editions:
C.H. Graun: Duetti, terzetti … ed alcuni chori, i–iv (Berlin and Königsberg, 1773–4)
H.L. Hassler: Psalmen und christliche Gesänge [1607] (Leipzig, 1777)

Literatura:

Der allezeit fertige Polonoisen- und Menuettencomponist (1757)
Construction der gleichschwebenden Temperatur (1760/R)
Anmerkung über das Allabreve des Herrn Kirnberger’, in F.W. Marpurg: Clavierstücke mit einem practischen Unterricht, iii (1763)
Die Kunst des reinen Satzes in der Musik, aus sicheren Grundsätzen hergeleitet und mit deutlichen Beyspielen erläutert, i (1771/R; with new title-page, Berlin and Königsberg, 1774), ii (Berlin and Königsberg, 1776–9/R); both vols. (2/1793), Eng. trans., 1982 as The Art of Strict Musical Composition
Die wahren Grundsätze zum Gebrauch der Harmonie … als ein Zusatz zu der Kunst des reinen Satzes in der Musik (Berlin and Königsberg, 1773/R, 2/1793) [written by J.A.P. Schulz under Kirnberger’s supervision]
Grundsätze des Generalbasses als erste Linien zur Composition (1781/R)
Gedanken über die verschiedenen Lehrarten in der Komposition, als Vorbereitung zur Fugenkenntniss (1782/R, 2/1793)
Anleitung zur Singcomposition mit Oden in verschiedenen Sylbenmassen begleitet (1782)
Methode Sonaten aus’m Ermel zu schüddeln (1783)
Articles on music in J.G. Sulzer: Allgemeine Theorie der schönen Künste (1771) [A–I by Kirnberger, J–S by J.A.P. Schulz under Kirnberger’s supervision]

Publications of music for didactic purposes:
Allegro für das Clavier alleine, wie auch für die Violin mit dem Violoncell zu accompagniren … componirt und vertheidigt (1759)
Clavierübungen mit der Bachischen Applicatur in einer Folge von den leichtesten bis zu den schwersten Stücken (1762–6)
Canons in F.W. Marpurg: Abhandlung von der Fuge (1753–4/R)



Informació addicional... 

INTERPRETS: Henrik Wiese (flöte); Aniko Soltesz (cembalo); Yves Sava (violoncello)
AMAZON: KIRNBERGER - Flotensonaten
SPOTIFY: No disponible



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari: