dimarts, 13 de febrer de 2018

CAMBINI, Giuseppe Maria (1746-1825) - Concerti per pianoforte (1780)

Alexandre-Hyacinth Dunouy - The Eruption of Vesuvius in the Year 1813 (c.1817)
Obra d'Alexandre-Hyacinthe Dunouy (1757-1841), pintor francès (1)


- Recordatori de Giuseppe Maria Cambini -
En el dia de la celebració del seu 272è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Alexandre-Hyacinthe Dunouy (Paris, 11 de març de 1757 - Jouy-en-Josas, 11 de novembre de 1841) va ser un pintor francès. Pintor de perfil autodidacta, des de ben petit va començar a dibuixar i pintar les vistes del seu entorn, tant vistes urbanes com paisatges rurals. A partir del 1791 va començar a exposar obres realitzades a Itàlia a l'entorn del 1780 en el Saló de París, sala en la qual hi exposaria regularment fins el 1833 i on va rebre, el 1819 i el 1827, dues medalles. A l'entorn del 1810 va tornar a viatjar a Itàlia sota la protecció de Joachim Murat. Allà va realitzar desenes de pintures de paisatges les quals van rebre gran acollida, especialment a França on tot i no ser considerat un gran pintor, si que va gaudir de l'èxit gràcies principalment a l'estil lluminós, detallat i profundament neoclàssic de les seves obres. En algunes pintures va col·laborar amb Jean-Louis Demarne i Nicolas Antoine Taunay i com a professor cal destacar el seu alumne Achille-Etna Michallon. Alexandre-Hyacinthe Dunouy va morir a Jouy-en-Josas el novembre de 1841.



Parlem de Música...

Giuseppe Maria Cambini (Livorno?, 13 de febrer de 1746 - Paris?, 29 de desembre de 1825) va ser un violinista i compositor italià. Segons Fetis, va néixer a Livorno on va rebre formació d'un tal Polli si bé els primers anys de vida són biogràficament poc precisos i es creu va romandre actiu a Nàpols fins el 1770. De fet, la primera certesa documentada es va situar a París a partir del 1770 on va representar, el 20 de maig de 1773 al Concert Spirituel, una de les seves simfonies concertants. A partir d'aleshores, la seva producció va augmentar ràpidament fins a situar-se a l'entorn d'unes 600 obres instrumentals publicades a principis del 1800 circumstància que demostraria el seu descomunal èxit a París. També va ser autor d'un mínim de 14 òperes la majoria d'elles representades a París, ciutat on també va treballar conjuntament amb Gossec. A partir del 1788 va treballar a l'orquestra del Théâtre des Beaujolais i a partir del 1794 a la del Théâtre Louvois. Durant la Revolució Francesa va saber adaptar el seu estil i va compondre diverses odes i himnes de caràcter revolucionari. A partir del 1795 va disminuir el seu interès per la composició centrant-se en la publicació de literatura musical com per exemple el seu Nouvelle méthode théorique et pratique pour le violon (1795) o el Méthode pour la flûte traversière (1799). A partir del 1810 la seva pista es va començar a perdre i va desaparèixer d'escena. Segons Fetis, va morir a l'Hôpital Bicêtre el desembre de 1825 si bé altres fonts situen la seva mort en una data anterior al 1818.

OBRA:

Vocal secular:

Stage:
music lost unless otherwise stated; all known first performances in Paris
Les romans (ballet-héroïque, 3, L.-C.-M. de Bonneval), Opéra (Palais-Royal), 2 Aug 1776, 1st entrée F-Po*
Rose et Carloman (comédie-héroïque, 3, A.D. Dubreuil), Comédie-Italienne (Bourgogne), 24 April 1779; lib as Rose d'amour (Paris, n.d.)
La statue (comédie, 2, M.-R. de Montalembert), Hôtel de Montalembert, ?2 Aug 1784, Pn
La bergère de qualité (comédie, 3, Montalembert), Hôtel de Montalembert, 24 Jan 1786
Le tuteur avare (opéra bouffon, 3, J.-L. Gabiot de Salins), Beaujolais, 1 March 1788 (Paris, c1789) [ov., nos.12–17 and part of no.11 by Cambini, the rest from P. Anfossi: L'avaro]
La croisée (comédie, 2), Beaujolais, 26 April 1788, 14 airs (Paris, c1789)
Colas et Colette (opéra bouffon, 1), Beaujolais, 20 June 1788, 2 airs in Journal hebdomadaire, composé d'airs d'opéra, xxiii (Paris, 1788)
Le bon père (opéra bouffon, 1, J.-F. Le Pitre), Beaujolais, 18 Oct 1788, air arr. Fournier for 2 vn in Douze petits airs pour deux violons (Paris, 1789)
La prêtresse du soleil (drame, 3, Gabiot de Salins), Beaujolais, 26 March 1789; also as Cora, ou La prêtesse du soleil
La revanche, ou Les deux frères (comédie, 3, P.U. Dubuisson), Beaujolais, 12 July 1790; also as Les deux frères
Adèle et Edwin (opéra, 3), Beaujolais, ?1790; rev. (1), Louvois, 19 Aug 1791
Nantilde et Dagobert (opéra, 3, P.-A.-A. de Piis), Louvois, 1 Oct 1791
Les trois Gascons (opéra, 1, Cambini, ?after N. Boindin), Louvois, 1 July 1793
Encore un tuteur dupé (comédie, 1, P.-J.-A. Roussel), Montansier, 22 Feb 1798

Doubtful:
Alcméon (tragédie lyrique, 3, Dubreuil), Opéra (Porte-St-Martin), 13 July 1782 [cited by Goizet; according to Fétis, unperf.; does not appear in the records of the Opéra];
Alcide, 1782 (opéra, 3, Dubreuil), unperf. [cited by Goizet];
L'Amour et la peur, ou L'amant forcé d'être fidèle (oc, 4, Cambini), Jeunes Artistes, 20 Oct 1795 [cited by Goizet];
contribs. [cited by Fétis] to Campra's Les fêtes vénitiennes, 1789, to Armide and to 4 pantomimes

Spurious:
Les fourberies de Mathurin (oc, 1, B. Davesne), Beaujolais, 5 Aug 1786 [actually by F. Bambini]

Other vocal:
Appollon prends pitié, scène lyrique, 1v, orch (Paris, n.d.)
Le compositeur, scène comique, 1v, orch (Paris, c1786)
Les amours d'Heloïse et d'Abelard, duo dialogué (Paris, 1793), lost
Andromaque, scène lyrique, 1v, orch, F-Pn
Various airs in 18th-century anthologies

Revolutionary hymns and odes, partial thematic catalogue in Pierre:
Les rois, les grands, les prêtres;
Hymne à l'égalité;
Hymne à la liberté;
Hymne à l'Etre Suprême (Ame de l'univers!);
Hymne à l'Etre Suprême (Ordre éternel);
Hymne à la vertu;
Hymne à la victoire;
Ode sur les deux jeunes héros Bara et Viala;
Ode sur la victoire;
Ode sur nos victoires;
Le pas de charge républicain;
piece(?s) in Chansonnier des amateurs, dédiés aux amis de la République (Paris, 1794);

Lost works, incl.:
Les coalisés;
Les dangers de l'idolatrie;
Ode au peuple françois sur le nouveau triomphe de la liberté;
Salut et respect à la lois;
Stances sur la translation des jeunes héros Viala et Bara;
La femme républicaine;
Les exploits du Roi Guillaume;
Ronde patriotique sur les crimes des anglais

Vocal religiosa:

Le sacrifice d'Isaac (oratoire françois), Concert Spirituel, April 1774, B-Bc
Joad (oratoire françois), Concert Spirituel, May 1775, Bc
Samson (oratoire, Voltaire), Concert Spirituel, 2 Feb 1779, lost
Le sacrifice d'Abraham (oratoire), Concert Spirituel, 1 April 1780, lost
2 masses, 1 Kyrie, D-Bsb;
3 masses, Bsb;
Domini est terra (Ps xxiii), F-Pc*

Lost:
Miserere, motet à grand choeur, 1775;
sacred ‘hyerodrame’, Concert Spirituel, 4 June 1775;
several solo and small motets perf. at Concert Spirituel, 1773–5

Instrumental:

Most published in Paris (1773–95), many also in London and Germany; Trimpert (1967) lists all known editions; op. nos. in parentheses are those assigned to later editions; thematic catalogue of symphonies and symphonies concertantes in The Symphony 1720–1840, ser. D, v (New York, 1983) and in Parcell (1984)

Syms.:
3 for str, 2 ob, 2 hn, op.5 (1776), 1 ed. in The Symphony 1720–1840, ser. D, v (New York, 1983);
3 symphonies à grand orchestre, 2e livre, for str, fl, 2 ob, bn, 2 hn (1787), no.2 also attrib. J.M. Kraus;
3 for str, 2 ob, 2 hn (?1788), also attrib. P.-D. Deshayes

Symphonies concertantes (82, of which 76 pubd and 51 extant, 3 ed. in The Symphony 1720–1840, ser. D, v, New York, 1983) [only solo insts listed]:
Première suite (1774–c86) [13 for 2 vn, 2 lost;
8 for 2 vn, va;
3 for 2 vn, vc;
1 for vn, vc;
1 for vn, va, vc;
3 lost, insts not stated];
Seconde et nouvelle suite (1782–7) [6 for 2 vn;
2 for 2 vn, va;
1 for vn, vc;
1 for 2 vn, vc;
1 for 2 vn, fl;
1 for fl, vn;
1 for 2 fl;
1 for ob, bn;
1 lost, insts not stated];
Troisième suite (1777–c86) [13 for 2 fl, 9 lost;
4 for 2 ob, 3 lost;
3 for ob, bn;
2 for fl, vn, 1 lost;
2 for ob, vn, both lost;
2 for fl, ob, bn, 1 lost;
2 for ob, vn, va, both lost;
1 for 2 ob, bn, lost;
1 for fl, ob, lost;
1 for fl, vn, va;
1 for ob, vn, vc];
La Patriote, 2 vn (1794);
1 for fl, vn, va, I-Fc;
1 for fl, ob, hn, bn, lost;
1 for 2 vn, lost;
1 for fl, 2 vn, lost;
1 for vn, vc, cl, bn, lost

Concs.:
3 for vn (1782–5), 1 ?CZ-CH, 2 lost;
1 for va, Pnm;
5 for fl, incl. 2 in op.37 (1785), 2 lost;
4 for fl on ‘airs connus’, 2 lost;
1 for ob (1785), lost;
1 for bn (1786), lost;
3 for hpd/pf, op.15 (1780), nos.1 and 3 ed. in Antica musica strumentale italiana (Milan, 1964, 1959)

Qnts:
nos.1–110 (?orig. 114), 2 vn, va, 2 vc, US-Wc*, some inc.;
3 unnumbered for 2 vn, va, 2 vc, Wc, inc.;
11 for fl, 2 vn, va, b, opp.8(9), incl. 5 in CZ-Pnm;
6 for fl, vn, 2 va, b, op.13;
3 for cl, fl, ob, hn, bn (c1802);
1 with 2 vc, 1 with 2 va: both in 4 quatuors, op.23 (1781);
3 for hpd, 2 vn, va, b, D-Dl

Qts, complete thematic catalogue in Trimpert:
149 str qts (1773–1809);
Quatuors d'airs … variés, str qt, 5 bks;
Suite d'airs de [Lemoyne's] Phèdre, with Ouverture en quatuor, str qt;
6 qts, vn, 2 va, vc, op.21 (?1782–4);
18 qts, fl, vn, va, vc, opp.9(10), 23–4;
6 quatuors d'airs … variés, fl, vn, va, vc;
6 qts, hpd/pf, 2 vn obbl, [?vc];
5 qts, ob, vn, [?vc,] kbd, F-Pn

Trios:
at least 12 for 2 vn, va, incl. opp.3 (1, 5, 30), 34;
6 ‘d'air choisis’, 2 vn, va/vc (c1785), lost;
at least 24 for 2 vn, b, incl. opp.6, 8, 15, 18;
18 for vn, va, vc, opp.33 (2, 6, 10, 17), 36, 40;
6 for fl, vn, va, op.26 (1782);
at least 18 for fl, vn, b, incl. opp.3, 8;
at least 6 for 2 fl, va;
6 for 2 fl, b, op.3 (c1790), no.6 (Zürich, 1976);
6 for fl, ob, bn, op.45 (c1785)

Duos/sonatas:
at least 30 for 2 vn, incl. opp.4(2), 16, 21, 28;
12 ‘d'une difficulté progressive’, 2 vn, opp.47, 52;
12 ‘d'aires … variés’, 2 vn;
6 airs patriotiques variés, 2 vn;
6 for (2 vn)/(vn, vc);
at least 18 for vn, va, incl. op.12(14), 46;
12 airs … variés, vn, va;
12 for 2 va, incl. op.13;
12 for vn, vc, incl. op.35;
18 for fl, vn, incl. op.16(20);
6 for fl, va, op.4 (1781);
at least 32 for 2 fl, incl. opp.2, 11(5), 50;
at least 12 airs … variés, 2 fl;
6 for 2 vc, op.49;
30 airs variés, 2 fl, in 5 bks, 3 bks lost

Solo inst:
6 sonates, vn, b, ‘d'une difficulté graduelle’ (1786);
Petits airs variés, vn;
A Favourite Capriccio, vn, et boutade et potpourri;
Preludes et points d'orgue dans tous les tons, mélés d'airs variés, vn;
at least 12 sonatas, fl, b;
6 sonatas, hpd/pf, vn acc., op.21 (1781);
Air de Marlborough avec variations, pf/hpd, vn obbl;
6 sonates, hpd/pf, fl acc.;
Marche des Marseillois et la Carmagnole variées, fl, b, also arr. cl;
Petits airs connus variés, fl, b, also arr. cl;
Air variés, fl, op.6;
Différens solfèges d'une difficulté graduelle, 1v, bc (1788)

Arrangements:
6 qts [trios], hpd, acc. vn, va, arr. from str qts op.7
Arrs. of many works by Boccherini and some by Pleyel, see Gribenski (MGG1)
Other arrs. pubd singly, in duos on ‘airs connus’, and in 18th-century anthologies

Literatura:

Nouvelle méthode théorique et pratique pour le violon (Paris, c1795/R)
Méthode pour la flûte traversière suivie de vingt petits airs connus et six duo à l'usage des commençans (Paris, 1799/R)
Ausführung der Instrumentalquartetten’, AMZ, vi (1803–4), 781–3
2 articles in Correspondance des professeurs et amateurs de musique (Paris, 1804), 283, 457
Über den Charakter, den die italienischen und deutschen Musik haben, und die französische haben sollte’, AMZ, vii (1804–5), 149–55 [doubtful]
6 articles in Les tablettes de Polymnie (Paris, 1810–11) [doubtful]



Informació addicional... 

INTERPRETS: Franco Redondi (pianoforte); Orchestra da Camera di MilanoPaolo Vaglieri (conductor)
RECICLASSICAT: CAMBINI, Giuseppe Maria (1746-1825)
AMAZON: CAMBINI - Pianoforte concertos
CPDL: No disponible
SPOTIFY: CAMBINI - Pianoforte concertos



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

8 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Espectaculares los "números" de este fantástico compositor. Una auténtica pena que se haya perdido una parte importante de su producción.
    No es menos impresionante, por cantidad y calidad, el contenido de este blog. Nunca te lo agradeceremos lo suficiente.
    Un fuerte abrazo Pau.
    Frantisek

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sin duda impresionante! Lástima que aún sea bastante desconocido si bien, y afortunadamente, hay una decena de ediciones monográficas de su música. Por si te interesa:

      https://www.prestoclassical.co.uk/classical/search?search_query=Giuseppe+Maria+Cambini

      Gracias!!!
      Abrazo,
      Pau

      Elimina
  3. Muchas gracias Pau! De hecho, tengo 4 de los discos de esa página y uno más que no aparece ahí. No es de los autores peor representados en mi colección ja,ja. Sin embargo, no conocía estos agradables conciertos para pianoforte.
    De todas formas, no descarto adquirir alguno más. El único problema es que es tanta la música y tan escaso el tiempo de que disponemos!!
    En fin Pau, gracias una vez más por tu exquisita amabilidad.
    Frantisek

    ResponElimina
  4. Rectifico: el disco que no aparece en la página ( y con razón) no es de Cambini sino de Giardini. Cosas de la edad!! Ja, ja, ja
    Frantisek

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ya lo puedes decir... el tiempo es lo que nos escasea a todos!
      Un placer como siempre!!
      Abrazo!
      Pau

      Elimina
  5. Please, reupload, Thanks.

    ResponElimina
  6. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina