diumenge, 21 de gener de 2018

AICHINGER, Gregor (1565-1628) - Missa de Beata Virgine

Giovanni Baglione - The Divine Eros Defeats the Earthly Eros (c.1602)
Obra de Giovanni Baglione (1566-1643), pintor italià (1)


- Recordatori de Gregor Aichinger -
En el dia de la commemoració del seu 390è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Giovanni Baglione (Roma, 1566 - Roma, 30 de desembre de 1643) va ser un pintor italià. Es va formar amb Francesco Morelli, autor de qui va aprendre l'estil manierista si bé el seu referent va ser Caravaggio. No obstant, la seva relació amb el pintor va ser poc amistosa ja que Caravaggio va haver de fugir de Roma per l'acusació de sodomia de Baglione. A partir del 1600 va entrar com a membre de l'Accademia di San Luca on va continuar la seva trifurca amb Caravaggio després que aquest l'acusés de difamació. Poc després, va assolir el càrrec de "pintor de primera classe" i el 1606 va ser nomenat cavaller de l'Ordre de Crist. Entre els anys 1621 i 1622 va viatjar a Màntua i a partir del 1630 va començar a recopilar les notes per dues de les seves obres d'història de l'art que va realitzar. També va publicar una extensa recopilació de biografies dels artistes romans. Com a pintor va realitzar principalment obra mitològica i religiosa la qual es va repartir en diverses esglésies i palaus de Roma i el seu entorn. Baglione va morir a Roma el desembre de 1643.



Parlem de Música...

Gregor Aichinger (Regensburg, 1565 - Augsburg, 21 de gener de 1628) va ser un organista i compositor alemany. El 1578 va entrar a la Universitat d'Ingolstadt on va rebre una forta influència de la comunitat jesuïta. Allà va fer amistat amb Jakob Fugger II, un membre d'una de les famílies més prominents del sud d'Alemanya. Allà va rebre la seva primera formació musical, probablement amb l'organista Hans Pruckhman. El 1584 va ser nomenat organista oficial de Jakob Fugger, l'oncle del seu amic, en un càrrec que va preservar la resta de la seva vida. No obstant, entre els anys 1584 i 1588 va viatjar a Venècia on, sota protecció de Fugger, va rebre formació de Giovanni Gabrieli. Precisament, i sota influència de la música italiana del seu mestre, el 1590 va publicar la seva col·lecció de Sacrae cantiones dedicada, de forma previsible, al seu protector Fugger. El novembre de 1586 va entrar a la Universitat de Siena, ciutat des d'on va viatjar a Roma. El juliol de 1588 va tornar a Alemanya on va entrar, de nou, a la Universitat d'Ingolstadt i on va publicar diverses col·leccions musicals entre elles una nova versió de Sacrae cantiones (1595). El 1598, i després de la mort de Jakob Fugger, va tornar a viatjar a Itàlia. El 1599 va entrar a la Universitat de Perugia, el 1600 va tornar a Roma i poc després a Venècia. A principis del 1601 va tornar a Augsburg, ciutat on ja hi va romandre la resta de la seva vida. Allà va treballar de vicarius chori de l'església de S Maria Magdalena renunciant a la composició d'obres seculars. Va ser en aquell període que va compondre la majoria de la seva obra, tota ella religiosa i devocional, inclòs un Officium pro defunctis en honor a Rudolf II. Gregor Aichinger va morir a Augsburg el gener de 1628.

OBRA:

Sacrae cantiones, 4–6, 8, 10vv (Venice, 1590); incl. 6 It. madrigals; 1 motet in P, 9 motets in K
Liber secundus sacraram cantionum, 4–6vv … missa, & Magnificat, nec non dialogi aliquot, 8, 10vv, 3 ricercares a 4 (Venice, 1595); pubd singly and with above vol. (Venice, 1594), lost, cited in 17th-century catalogue; 6 motets from 1595 edn in K; 3 ricercars ed. in Italian Renaissance Consort series, xi (Ottawa, 1983)
Liber sacrarum cantionum, 5–8vv (Nuremberg, 1597)
Tricinia Mariana: antiphonae, hymni, Magnificat, litaniae, laudes BVM, 3, 4vv (Innsbruck, 1598); 8 in P; 3 ed. in The Renaissance Recorder, vi (Sharon, CT, 1975)
Odaria lectissima, 3–5vv (Augsburg, 1600, lost, cited in 17th-century catalogue; 2/1601, enlarged 4/1611)
Divinae laudes, 3, 4vv (Augsburg, 1602)
Liturgica sive sacra officia, ad omnes dies festos magnae Dei matris, 4, 5vv (Augsburg, 1603); 4 in P
Vespertinum virginis canticum sive Magnificat, 5, 6vv (Augsburg, 1603)
Ghirlanda di canzonette spirituali, 3vv (Augsburg, 1603)
Lacrumae D. virginis et Ioannis in Christum a cruce depositum, 5, 6vv (Augsburg, 1604, altered 2/1604); K
Psalmus L, Miserere mei Deus, 8–12vv (Munich, 1605)
Solennia augustissimi corporis Christi, 4, 5vv (Augsburg, 1606); 1 in K
Vulnera Christi, a D. Bernardo salutata, 3, 4vv (Dillingen, 1606)
Fasciculus sacrarum harmoniarum, 4vv, 3 ricercares a 4 (Dillingen, 1606); 3 in P; 3 ricercars ed. in American Recorder Society Editions, lxxxiv (New York, 1975)
Cantiones ecclesiasticae, 3vv, bc, 4vv, 1 canzona a 2, bc (Dillingen, 1607); H1
Virginalia: laudes aeternae Virginis Mariae, 5vv (Dillingen, 1607)
Divinarum laudum … pars II, 3vv (Dillingen, 1608); 5 ed. in The Renaissance Recorder, iv (Sharon, CT, 1974)
Sacrae Dei laudes sub officio divino concinendae, 5–8vv (Dillingen, 1609)
Altera pars huius operis, cantiones nimirum, 2–4vv, bc, 5 canzoni a 4, 5 (Dillingen, 1609); 5 repr. in 16222; 1 repr. in 16272, H2
Teutsche Gesenglein: auss dem Psalter dess H. Propheten Davids, 3vv (Dillingen, 1609)
Liber secundus sacraram harmoniarum super L. Psalmum Miserere mei Deus, 4–6vv (Dillingen, 1612), lost, cited in 17th-century catalogue
Zwey Klaglieder vom Tod und letzten Gericht, 4vv (Dillingen, 1613)
Officium pro defunctis, 5vv, bc (Augsburg, 1615), lost; MS copy D-As
Triplex liturgiarum fasciculus, 4–6vv, bc (Augsburg, 1616)
Officium angeli custodis à S. Romana Ecclesia, 4vv, bc (Dillingen, 1617); 1 in P, 1 in K
Encomium verbo incarnato, 4vv, bc (Ingolstadt, 1617); 2 in P, 1 in H2
Quercus dodonaea, 3, 4vv, bc (Augsburg, 1619); 14 in H2
Corolla eucharistica, 2, 3vv, bc (Augsburg, 1621); 11 in H2
Flores musici ad mensam SS convivii, 5, 6vv, bc (Augsburg, 16266); 2 in H2
Other vocal pieces, some intabulated: 1585, 1590, 1596, 1597, 1598, 1600, 1600, 1604, 1605, 1607, 1607, 1609, 1613, 1613, 1616, 1617, 1621, 1622, 1623, 1624, 1626, 1627, 1627, 1629
Other vocal pieces, some intabulated, D-As, BS, Mbs, Rp, Rtt



Informació addicional... 

INTERPRETS: Regensburger Vokalsolisten; Josef Kohlhäufl
JPC: Regina Coeli
SPOTIFY: Regina Coeli



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada