dimarts, 5 de desembre de 2017

DE MONTÉCLAIR, Michel Pignolet (1667-1737) - A la guerre!

Willem van de Velde the Younger - Sea Battle of the Anglo-Dutch Wars (c.1700)
Obra de Willem van de Velde II (1633-1707), pintor holandès (1)


- Recordatori de Michel Pignolet de Montéclair -
En el dia de la celebració del seu 350è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Willem van de Velde II (Leiden, 18 de desembre de 1633 - London, 6 d'abril de 1707) va ser un pintor holandès. Fill de Willem van de Velde I, es va formar amb el seu pare i amb el pintor Simon de Vlieger. D'ambdós mestres en va adoptar la temàtica i l'estil si bé ràpidament es va construir la seva pròpia atmosfera pictòrica. Especialitzat quasi en exclusiva en marines, les seves composicions més primerenques van preservar una calma preciosista que reflectia un sentiment de tranquil·litat serena. No obstant, la principal característica de les seves pintures, de gran efecte colorista, va ser la qualitat tàctil i la plàstica de l'escena, especialment generada pels marcats contrastos en la il·luminació dels vaixells. En línies generals, la seva obra es va desenvolupar de manera semblant a la pintura de marines que en aquell temps es realitzava a Flandes. El seu art, admirat i apreciat especialment a Anglaterra, va motivar el pintor a viure en aquell país rebent la protecció, entre altres, de James II. Willem van de Velde va morir a Londres l'abril de 1707.



Parlem de Música...

Michel Pignolet [Pinolet] de Montéclair (Andelot, 4 de desembre de 1667 - Domont, 22 de setembre de 1737) va ser un compositor francès. Fill d'un teixidor, va entrar als 9 anys com a cantant d'un cor abans de traslladar-se, el 1687, a París on es va unir a l'orquestra de l'Òpera com a basse de violon. Allà va estudiar amb Jean-Baptiste Moreau. Pel que sembla va ser maître de musique del Príncep de Vaudémont abans de viatjar a Itàlia. Va treballar com a professor i va publicar diverses obres teòriques. No va ser especialment prolífic com a compositor si bé al seu temps se'l va tenir en consideració per les seves innovacions en l'orquestració. Les seves obres principals van ser les òperes Festes de l'été i Jephté, considerades un repte pels seus contemporanis. Va morir a Domont el setembre de 1737.

Vocal secular:

Stage:
first performed at Paris Opéra
Les festes de l’été (opéra ballet, prol, 4 entrées, S.J. Pellegrin): Les jours d’été, Les soirées d’été, Les nuits d’été, Les matinées d’été (added later, 1716); 12 June 1716 (1716; 2/1716 avec une entrée ajoutée); last revival (prol only), 1752
Jephté (tragédie lyrique, prol, 5, Pellegrin), 28 Feb 1732 (c1732, 2/c1733); last revival 1761

Vocal religiosa:

Exaltabor, motet (1726), lost Canons, 8vv (before 1735), lost
Diligam Te, 2 S (before 1736); In choris, 2 S (before 1736): both in Principes de musique
Messe de Requiem, 1736; lost, mentioned in Titon du Tillet
In exitu Israel, for large choruses (1737); Credidi propter, for 2 choruses (before 1739): both lost, mentioned in Principes de musique
O sacrum convivium, 2 S, bc; Properate huc, o populi, 2 S, B, chorus, 2 vn, bc: both F-Pn
Motets, 16vv, lost, mentioned in preface to Brunètes anciènes et modernes

Cantatas
Cantates, 1v, insts, premier livre (c1709/R in The Eighteenth-Century French Cantata, xii, New York, 1990):
La fortune, extract ed. J. Arger (Paris, n.d.);
Le triomphe de la constance, extract in H. Prunières: Les maîtres du chant, ii (Paris, 1925);
La badine, extract ed. J. Arger (Paris, 1913);
Le dépit généreux, extract ed. J. Arger (Paris, n.d.);
Godimento e pena in amore;
La mort de Didon;
Amante di bella donna;
Le retour de la paix, extract ed. J. Arger (Paris, 1913, 2/1945)

Cantates, 1–2vv, insts, second livre (c1716/R in The Eighteenth-Century French Cantata, xii, New York, 1990):
L’amour vangé;
Les syrènes, extract ed. J. Arger (Paris, n.d.);
Le triomphe de l’amour;
Pan et Syrinx, extract ed. J. Arger (Paris, 1910);
L’enlèvement d’Orithie;
Pyrame et Thisbé;
Il dispetto in amor

Cantates, 1–2vv, insts, troisième livre (1728/R in The Eighteenth-Century French Cantata, xii, New York, 1990), ed. J. Anthony and D. Akmajian, RRMBE, xxix–xxx (1978):
Les délices champestres (Dejan);
L’heureux moment;
Ariane et Bachus;
Sur un arbrisseau (J.-B. Rousseau);
La bergère;
Tircis et Climène;
Le songe;
Europe;
Morte di Lucretia
Les vendanges, in Recueil de cantates françoises et italiennes (Amsterdam, 1726)

Airs:
published in the following books
26 airs, 1–2vv, bc, in Recueil d’airs sérieux et à boire (1695, 1696, 1697, 1698, 1713, 1716)
Nouvelles poésies spirituelles et morales sur les plus beaux airs de la musique françoise et italienne avec une basse continue (1730–37)
Second recueil des nouvelles poésies spirituelles et morales (1731)
Les parodies du nouveaux théâtre italien (1731–8)
Les parodies nouvelles et les vaudevilles inconnus (1731–6)
Nouvelles poésies morales sur les plus beaux airs de la musique françoise et italienne avec la basse (1737)
Le tribut de la toilette. Mélanges lyriques (c1744)
Recueil de pièces, petits airs, brunettes, menuets … pour les flûtes traversières, violons, pardessus de viole (c1755)
1 in La Borde E, 55

Instrumental:

Sérénade ou concert divisez en 3 suites, vns, recs, obs (1697)
Contre-dances et branles, i (?before 1709); ii, lost
Pieces in Menuets tant anciens que nouveaux (?before 1709); Deuxième recueil (?before 1709); 3e–6e recueils (?before 1709), lost
Recueil de trio italiens et françois, 2 fl/vn, bc (n.d.), lost
[6] Concerts, 2 fl (n.d.), fasc. repr., Florence, 1980; ed. R. Viollier (New York and Locarno, 1962–4)
Concerts, fl, bc (n.d.)
Brunètes anciènes et modernes, fl/vn (n.d.)

Literatura:

Treatises:
all published in Paris
Nouvelle méthode pour apprendre la musique (1709)
Leçons de musique divisées en quatre classes (c1709)
Méthode facile pour apprendre à jouer du violon (1711–12)
Petite méthode pour apprendre la musique aux enfans et même aux personnes plus avencées en âge (c1735)
Principes de musique (1736/R)

Articles:
all in Mercure de France
Conférence sur la musique’ (June 1729), 1281–9
Réponse du second musicien au premier musicien, auteur de l’examen inséré dans le Mercure d’octobre 1728’ (May 1730), 880–92
Réponse du second musicien au premier musicien sur les deux écrits qui concernent l’accompagnement du clavecin’ (June 1730), 1079-85



Informació addicional... 

INTERPRETS: Gabriele Cassone (trumpet); Antonio Frigé (harpsichord); Ensemble "Pian & Forte"
RECICLASSICAT: DE MONTÉCLAIR, Michel Pignolet (1667-1737)
NAXOS: DE MONTECLAIR, M.P. - Trumpet Concertos Nos. 3-6
CPDL: No disponible
SPOTIFY: DE MONTECLAIR, M.P. - Trumpet Concertos Nos. 3-6



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada