dimecres, 25 d’octubre de 2017

ORLANDINI, Giuseppe Maria (1676-1760) - Bacocco e Serpilla (1715)

Gaspar van Wittel - Florence, A view of the city from the Cascine
Obra de Gaspar van Wittel (1653-1736), pintor holandès (1)


- Recordatori de Giuseppe Maria Orlandini -
En el dia de la commemoració del seu 257è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Gaspar van Wittel [Caspar Adriaensz van Wittel] (Amersfoort, 1653 - Roma, 13 de setembre de 1736) va ser un pintor holandès. Es va formar inicialment a Utrecht, un dels centres de major difusió de la cultura italiana. Allà va entrar al taller de Matthias Withoos, pintor d'escenes de gènere. A l'entorn del 1674, va viatjar a Itàlia on va iniciar la seva carrera com a paisatgista i realitzant vistes topogràfiques, en un projecte de navegació del riu Tíber, en què va col·laborar amb l'enginyer hidràulic Cornelis Meyer (1629-1701). Arrel d'aquest projecte, es va especialitzar en paisatges naturals però especialment urbans. En la dècada del 1690 va realitzar una gira pel nord d'Itàlia pintant, entre altres, vistes de Bolonya, Florència, Verona i Venècia. El 1700 es va traslladar a Nàpols, on va pintar nombroses vistes, i el 1701 va viatjar a Roma on va entrar com a membre de l'Acadèmia de Sant Lluc, institució on va rebre diversos encàrrecs. Com a pintor, va recórrer sovint a formats apaïsats per plasmar-hi àmplies vistes panoràmiques, triant un punt de vista que coincidís amb el de l'espectador real. En general, i excepte algunes vistes del Coliseu, Van Wittel va preferir plasmar l'arquitectura moderna i els llocs que documentaven la vida quotidiana, els quals preparava amb dibuixos precisos i esbossos al natural. Van Wittel va morir a Roma el setembre de 1736.



Parlem de Música...

Giuseppe Maria Orlandini (Firenze, 4 d'abril de 1676 - Firenze, 24 d'octubre de 1760) va ser un compositor italià. Els seus primers anys són poc coneguts tot i que pel que sembla els va passar íntegrament a Florència. Les primeres referències musicals daten dels anys 1711 i 1712 on en els seus primers oratoris hi consta un epígraf que el situa com a mestre de capella de la cort del príncep Giovanni Gastone de la Toscana. El 1719 va ser nomenat membre de l'Acadèmia Filharmònica de Bolonya. A l'òpera Il teatro alla moda (c1720) de Benedetto Marcello apareix el nom d'Orlandini en portada fet que suggereix que en aquell temps ja era conegut pel públic venecià. Entre els anys 1717 i 1731 va viure principalment a Bolonya. El nou duc de la Toscana va permetre que continués amb el seu càrrec de mestre de capella de la cort, de forma oficial a partir del 1732. Precisament, en el més d'abril d'aquell mateix any, seria nomenat mestre de capella de la Catedral de Florència. A partir d'aquesta data és probable que Orlandini romangués a la seva ciutat la resta de la seva vida escrivint, essencialment, òperes i música religiosa. El seu nom, a diferència del que succeeix actualment, va viure en la glòria durant la seva etapa creativa gràcies a les seves representacions teatrals, del gust del públic italià. Especialment va ser conegut pels seus interludis (intermezzo) còmics gènere amb el qual va superar, de llarg, al cèlebre Pergolesi. De fet, el seu intermezzo Bacocco e Serpilla (1715) va ser una de les obres més populars a Itàlia al llarg del segle XVIII. Aquesta va utilitzar àries breus i senzilles, amb ajust sil·làbic, ritmes animats, harmonia estàtica, notes repetides i acompanyaments rudimentaris. Aquesta forma musical es va convertir en model durant les dècades posteriors. Orlandini va morir a Florència l'octubre de 1760.

Homann Heirs - Ichnographia Urbis in Tuscia primariae Florentiae Scenographice... MDCCXXXI.
Homann Heirs - Ichnographia Urbis in Tuscia primariae Florentiae Scenographice... MDCCXXXI (2)

OBRA:

Vocal secular:

Stage:
drammi per musica, in 3 acts, unless otherwise stated
Artaserse (P. Pariati ?and A. Zeno), Livorno, S Sebastiano, 1706; Naples, S Bartolomeo, 2 July 1708, addl music by F. Mancini
L’amor generoso (Zeno), Florence, Cocomero, aut. 1708, collab. R. Ceruti
L’odio e l’amore (M. Noris), Genoa, S Agostino, 1709
La fede tradita e vendicata (F. Silvani), Genoa, S Agostino, aut. 1709; Bologna, Marsigli-Rossi, 15 Aug 1712, addl music by F. Gasparini
Ataulfo re de’ Goti, ovvero La forza della virtù (after D. David), Rome, Capranica, carn. 1712
Teuzzone (Zeno), Ferrara, Bonacossi, spr. 1712, with addl music
Madama Dulcinea e il cuoco del Marchese del Bosco (int, Marchese Trotti), Rome, Capranica, carn. 1712; as La preziosa ridicola, Naples, S Bartolomeo, carn. 1716; A-Wn
L’innocenza difesa (Silvani), ? Ferrara, Bonacossi, spr. 1712; as Carlo re d’Alemagna, Bologna, Formagliari, 28 Oct 1713; as L’innocenza giustificata, Fano, Fortuna, sum. 1731
L’amor tirannico (D. Lalli), Rome, Capranica, carn. 1713; as Il Farasmane (5), Bologna, Formagliari, 20 Oct 1720; Pesaro, Pubblico, carn. 1721, addl music by A. Tinazzoli
Lisetta e Delfo (int), Rome, Capranica, carn. 1713
Bacocco [Bajocco] e Serpilla (int, A. Salvi), Verona, May 1715; as Il marito giocatore e la moglie bacchettona, Venice, S Angelo, carn. 1719; as The Gamester, London, King’s, 1 Jan 1737; as Serpilla e Bacocco, Venice, S Angelo, 1741; with addl music as Il giocatore, Paris, Opéra, 22 Aug 1752, Les ariettes du Joueur (Paris, c1752) [attrib. Doletti]; A-Wn (facs. in IOB, lxviii, 1984), B-Bc (facs. in IOB, lxviii, 1984), D-MÜs, ROu, W (2 copies, one attrib. Vinci), F-Pc, I-Fc, S-Skma
Amore e maestà (tragedia per musica, Salvi), Florence, Cocomero, 30 June 1715; as Arsace (rev. P.A. Rolli), London, King’s, 1 Feb 1721, addl music by F. Amadei; as Der ehrsüchtige Arsaces, Hamburg, 18 May 1722, arr. J. Mattheson, D-Bsb; rev., Florence, Pergola, carn. 1739, A-Wn, Act 2 GB-Lbl
La pastorella al soglio (G.C. Corradi), Mantua, Arciducale, carn. 1717
La virtù al cimento (Zeno), Mantua, Arciducale, carn. 1717; as La costanza trionfante, Recanati, fair and carn. 1720, addl music by Tinazzoli; rev. as Griselda, Venice, S Samuele, May 1720, arias A-Wn
La Merope (Zeno), Bologna, Formagliari, 24 Oct 1717
Lucio Papirio (Salvi), Naples, S Bartolomeo, 11 Dec 1717, arias and buffo scenes by F. Feo, doubtful, ? by F. Gasparini (see Strohm, 1989); Bologna, Formagliari, sum. 1718; Pesaro, Pubblico, carn. 1721, addl music by Tinazzoli
Antigona (tragedia, 5, B. Pasqualigo), Venice, S Cassiano, carn. 1718; Pesaro, Pubblico, carn. 1723, addl music by Tinazzoli; as La fedeltà coronata, Bologna, Malvezzi, 2 June 1727, GB-Lbl; as Antigona vendicata, Breslau, 1 Oct 1728
Le amazoni vinte da Ercole (Salvi), Reggio nell’Emilia, Pubblico, April 1718
Ifigenia in Tauride (tragedia, 5, Pasqualigo, after P.J. Martello), Venice, S Giovanni Grisostomo, carn. 1719, arias D-ROu and SHs
Il carceriero di se stesso (Salvi), Turin, Carignano, carn. 1720
Paride (5, F. Muazzo), Venice, S Giovanni Grisostomo, carn. 1720, arias SHs
Melinda e Tiburzio (int), Venice, S Angelo, carn. 1721; as La donna nobile, Venice, S Cassiano, carn. 1730
Nerone (tragedia per musica, A. Piovene), Venice, S Giovanni Grisostomo, carn. 1721, arias Mbs; as Nero, Hamburg, 17 Nov 1723, arr. Mattheson, Bsb
Nino (I. Zanella), Rome, Capranica, 7 Jan 1722, arias F-Pc; as Semiramide, Turin, Carignano, 1722; as Nino, Pesaro, Pubblico, carn. 1723, addl music by Tinazzoli
Ormisda (Zeno), Bologna, Malvezzi, 16 May 1722; as Artenice, Turin, Regio, carn. 1723, addl music by G.A. Giai and others
L’artigiano gentiluomo (Larinda e Vanesio) (int, Salvi, after Molière: Le bourgeois gentilhomme), Florence, 1722; as Le bourgeois gentilhomme, Florence, Pergola, carn. 1725; London, King’s, 1737
Alessandro Severo (Zeno), Milan, Regio Ducale, carn. 1723, GB-Lbl
L’Oronta (C.N. Stampa), Milan, Regio Ducale, carn. 1724
Berenice (Pasqualigo, after J. Racine), Venice, S Giovanni Grisostomo, carn. 1725, B-Bc, arias I-Vnm
Il malato immaginario (Erighetta e Don Chilone) (int, Salvi, after Molière: Le malade imaginaire), Florence, Pergola, carn. 1725
Un vecchio innamorato (int, D. Marchi), Florence, Pergola, carn. 1725
Monsieur di Porsugnacchi (Grilletta e Porsugnacco) (int, after Molière: Monsieur de Pourceaugnac), Milan, Regio Ducale, carn. 1727; as Pourceaugnac and Grilletta, London, King’s, 1737
Berenice (A.M. Lucchini: Farnace), Milan, Regio Ducale, carn. 1728
Adelaide (Salvi), Venice, S Cassiano, carn. 1729, GB-Lam, arias I-Vqs
L’impresario dell’isole Canarie (Dorina e Nibbio) (int, P. Metastasio), ? Venice, S Cassiano, 1729
Massimiano (G. Boldoni, after Pariati ?and Zeno: Constantino), Venice, S Giovanni Grisostomo, carn. 1731, B-Bc
Grullo e Moschetta (int), Venice, S Angelo, carn. 1732; London, King’s, 1737
Ifigenia in Aulide (Zeno), Florence, Pergola, carn. 1732
Il marito geloso (Giletta e Ombrone) (int), St Petersburg, 1734
Il Temistocle (Metastasio), Florence, Pergola, 3 Feb 1737
L’olimpiade (Metastasio), Florence, Pergola, sum. 1737
Le nozze di Perseo e Andromeda (azione drammatica, 2, Marchi), Florence, Pergola, 9 April 1738, A-Wgm, Wn
Balbo e Dalisa (int, Salvi), Rome, Capranica, carn. 1740, doubtful
La Fiammetta (commedia per musica), Florence, Cocomero, 29 Sept 1743
Lo scialacquatore (commedia per musica, Borghesi), Florence, Cocomero, 14 Sept 1744; as Lo scialacquatore alla fiera, Venice, S Cassiano, aut. 1745, with addl music
Probably arr. Orlandini: Arianna e Teseo (Pariati), Florence, Pergola, carn. 1739; Venceslao (Zeno), Florence, Pergola, 27 Dec 1741; Vologeso re de’ Parti (after Zeno), Florence, Pergola, Jan 1742
Arias in A-Wgm, Wn; B-Bc, Lc; D-Bsb, Dlb, SWl; F-Pc, Pn; GB-Lbl, Lgc, Mp, Ob; I-Bc, BGi, Fc, Mc, Rc; US-BE, FAlewis, Wc

Vocal religiosa:

Oratorios and sacred cantatas:
Il martirio di S Sebastiano (A. Ghirizzani), Florence, 1694
I fanciulli babilonesi, Florence, 1696
La costanza trionfante nel martirio di S Lucia (B. Colzi), Florence, 1705
Sara in Egitto (D. Cavanese), Florence, 1708, collab. others
Il figliuol prodigo (B. Pamphili), Siena, 1709, arias D-Dlb
Gli amori infelici di Ammone (Berzini), Florence, 1711
L’Assalone ovvero l’infedeltà punita, Florence, 1713
Dal trionfo le perdite ovvero Jefte che sagrifica la sua figlia (Cavanese), Florence, 1716, collab.

Others:
Componimento per musica da cantarsi la notte del SSmo Natale (G.B. Pontici), Rome, 1721, arias, F-Pc
L’Ester (G. Melani), Bologna, 1723
Giuditta, Castel S Pietro, 1726
Jaele (D. Marchi), Florence, 1735
Assuero, Florence, 1738
Davidde trionfante (G.M. Medici), Florence, 1738
Il Gioas re di Giuda (Metastasio), Florence, 1744
Giuseppe riconosciuto (Metastasio), Florence, 1745
Tobia (Zeno), Florence, 1749
Componimento da cantarsi nel venerabile monastero di S Apollonia in Firenze (F. Casorri), Florence, 1750
Isacco figura del redentore (Metastasio), Florence, 1752
La deposizione dalla croce di Gesù Cristo Signor Nostro (G.C. Pasquini), Florence, 1760

Miscellaneous:
1 spiritual canzonetta, La ricreazione spirituale nella musica (Bologna, 1730)
3 canzonettas, Raccolta di varie canzoni (Florence, 1739, 1740)
22 sonate, a 3, B-Bc
1 sinfonia, hpd, D-Bsb



Informació addicional... 

INTERPRETS: Gloria Banditelli (mezzo-soprano); Antonio Abete (bass); Il Viaggio Musicale; Alessandro Bares
RECICLASSICAT: ORLANDINI, Giuseppe Maria (1676-1760)
AMAZON: ORLANDINI, G.M. - Il Marito Giocatore e la Moglie Bacchettona
CPDL: No disponible
SPOTIFY: ORLANDINI, G.M. - Il Marito Giocatore e la Moglie Bacchettona



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari:

  1. Y esta versión también... seria posible volver a subirla, por favor?
    Gracias y disculpa las molestias!

    ResponElimina