dimarts, 17 d’octubre de 2017

GONZAGA, Chiquinha (1847-1935) - Piano works

Thomas Francis Dicksee - Ophelia (c.1864)
Obra de Francis Bernard Dicksee (1853-1928), pintor anglès (1)


- Recordatori de Chiquinha Gonzaga -
En el dia de la celebració del seu 170è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Frank Dicksee (London, 27 de novembre de 1853 - London, 17 d'octubre de 1928) va ser un pintor anglès. Membre d'una família d'artistes es va formar inicialment amb el seu pare. El 1870, va entrar a la Royal Academy of Arts, on el 1891 en va ser nomenat membre. Allà va rebre formació de Frederic Leighton i John Everett Millais. El 1873 va proposar, amb gran escàndol entre els seus col·legues, que es permetés l'estudi del model viu a les dones que seguien els ensenyaments de pintura i escultura. Tot i que en un primer moment va ser rebut amb fortes crítiques, una de les seves obres més destacades, conegudes i admirades de la seva producció artística va ser "Romeu i Julieta" (1884). El 1924 va ser nomenat president de la Royal Academy of Arts en un càrrec que ja preservaria la resta de la seva vida. El 1925 va ser nomenat cavaller i el 1927 membre del Reial Orde Victorià. Dicksee va morir a Londres l'octubre de 1928.



Parlem de Música...

Francisca Edwiges Neves "Chiquinha" Gonzaga (Rio de Janeiro, 17 d'octubre de 1847 - Rio de Janeiro, 28 de febrer de 1935) va ser una pianista, directora i compositora brasilera. Es va formar en piano amb José de Sousa Lobo i Napoleão dos Santos. Poc després, i fruit d'alguns desacords matrimonials, va haver de treballar com a professora de piano per tal de poder alimentar els seus fills. Alhora, va començar a compondre rebent un primer reconeixement el 1877 amb la seva polka Atraente. També va compondre música per a diverses operetes com A corte na roça, amb llibret de Francisco Sodré i estrenada el gener de 1885 amb gran èxit i reconeixement i rebent el sobrenom de la "Offenbach femenina". A partir d'aquell any va dirigir l'orquestra del Teatre Imperial i la banda de la policia militar sent la primera dona encarregada de la direcció d'una orquestra al Brasil. També va participar activament en la defensa de l'abolició de l'esclavitud així com una defensora de la proclamació de la república (1889). El seu nom va gaudir des d'aleshores del reconeixement unànime al seu país fins el punt que algunes de les òperes, com per exemple Forrobodó (1912), es van representar més de 1000 vegades. Entre els anys 1901 i 1910 es va dedicar a viatjar per Europa on va enamorar el públic i la crítica i on va ser condecorada. Al seu retorn al Brasil va seguir escrivint música, especialment obra per a piano. Va morir a Rio de Janeiro el febrer de 1935.

Carlos Aenishanslin - Rio De Janeiro Central Monumental (c.1914)
Carlos Aenishanslin - Rio De Janeiro Central Monumental (c.1914) (2)



Informació addicional... 

INTERPRETS: Maria Teresa Madeira (piano)
MERCIDISCO: GONZAGA, C. - Mestres Brasileiros
CPDL: No disponible
SPOTIFY: GONZAGA, C. - Mestres Brasileiros



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

2 comentaris:

  1. Grande Chiquinha Gonzaga!!!. Polkas, valsas, tangos, fados, tangos y mas. Mujer abolicionista y promotora hasta el final de la cultura, de la republica, autónoma, ... Muchas gracias.

    Magua
    Colombia

    ResponElimina
    Respostes
    1. Desgraciadamente en la historia de la música hay pocos ejemplos de compositoras pero las que si lo fueron, son maravillosas! Y Gonzaga fue una de ellas!

      Saludos,
      Pau

      Elimina