dissabte, 9 de setembre de 2017

CARRILLO TRUJILLO, Julián (1875-1965) - Sinfonía No.1 (1901)

Edward Steichen - The lotus screen (1909)
Obra d'Edward Steichen (1879-1973), pintor nord-americà (1)


- Recordatori de Julián Carrillo Trujillo -
En el dia de la commemoració del seu 52è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Edward Steichen (Bivange, 27 de març de 1879 - West Redding, 25 de març de 1973) va ser un fotògraf i pintor nord-americà. El 1881 la seva família es va traslladar als Estats Units on a partir del 1894 va començar els seus estudis de pintura i litografia. Va ser en aquell temps quan casualment i per curiositat va decidir comprar-se una càmera de fotos Kodak de segona mà amb la qual es va iniciar en l'art de la fotografia. Juntament amb algunes amistats van fundar la Milwaukee Art Students League. A partir del 1896 va començar a exposar les seves primeres fotografies i poc després va conèixer i col·laborar amb Alfred Stieglitz, amb qui també va obrir la Gallery 291. Durant la Primera Guerra Mundial es va convertir en un dels primers fotògrafs de guerra tot documentant el conflicte. També va ser un dels primers fotògrafs en experimentar la tècnica a color dels germans Lumiere. A partir de la dècada del 1920 va treballar al servei de revistes de moda com Vanity Fair i Vogue. Durant la Segona Guerra Mundial va dirigir la Unitat Fotogràfica Aèria de l'Armada. El 1947 va ser nomenat director de la secció fotogràfica del Museu d'Art Modern de Nova York, museu on va exposar, el 1955, "The Family of Man", considerada la seva obra mestra. Va morir a West Redding el març de 1973.



Parlem de Música...

Julián Carrillo Trujillo (Ahualuco, 28 de gener de 1875 - Mèxic, 9 de setembre de 1965) va ser un violinista i compositor mexicà. Es va formar inicialment com a cantant del cor de l'església d'Ahualuco. A partir del 1895 va estudiar al Conservatori Nacional de Música de Ciutat de Mèxic, on també va estrenar les seves primeres obres. Allà va rebre formació de violí, instrument amb el qual va començar a participar en diverses orquestres europees. El 1909 va fundar la seva pròpia orquestra la qual va mantenir en actiu fins el 1913, en un any en què va ser nomenat director del conservatori. No obstant, el 1914 i després de la caiguda del règim de Victoriano Huerta va haver d'emigrar als Estats Units. El 1918 va tornar a Mèxic on va ser rebut amb tots els honors i on va ser nomenat director de l'Orquesta Sinfónica Nacional. Com a compositor va ser notablement prolífic escrivint, entre altres, dues simfonies, tres òperes i diversos concerts. A partir del 1922 es va dedicar de ple al desenvolupament de la seva teoria del Sonido 13 tot escrivint música microtonal de la qual en va ser un dels principals exponents. Pels seus mèrits artístics i professionals, va ser condecorat en diverses ocasions rebent, entre altres, la Legió d'Honor francesa, la Gran Creu del Mèrit alemanya o la Medalla al Mérito Cívico mexicana. Julián Carrillo va morir a Ciutat de Mèxic el setembre de 1965.

OBRA:

Vocal:

Operas:
La princesse Oïna (Ossian) (1, H. Albert), 1902;
México en 1810 (Matilde) (4, L. Viramontes), 1909;
Xulitl (3, C. d’Erzel), 1921, rev. 1947

Other:
Adios! (M. Acuña), T, pf, 1895;
Mass, chorus, orch, 1896;
Requiem, op.1, chorus, orch, 1900;
3 romanzas (L.G. Urbina, anon., R. Sansares), 1v, pf, 1908;
Canto a la bandera (R. López), 1909;
TeD, SATB, orch, 1910;
Misa de S Catarina, male chorus, orch, 1913, rev. 1943;
Villancico al Niño Dios (trad.), vv, pf, c1913;
Misa al Sagrado Corazón de Jesús, TTB, orch, c1918;
Himno a la paz (B. Dávalos), 2 choruses, pf, 1944;
Lamento de Sor Juana Ines de la Cruz, S, SATB, 1951;
Pequeño requiem atonal, 4 SSTTBB choruses/24 solo vv, orch, 1956;
Cánones atonales, 64vv in 8 choruses, c1964;
Reviendras-tu? (M. Simounat), 1v, pf;
Lo que soy para ti (J. de Ibarbourou), 1v, fl, cl, bn, str qt, db

(microtonal):
5 primeras composiciones nos.1–3, 5, see chbr works;
I think of you, S, octavina, fl, gui, 2 va, arpa-citara, 1928;
Ave Maria, S, SATB, 1929;
Coro SATB, 1929;
Impromptu, 2 S, tpt, arpa-citara, 1929;
6 preludios ‘Europa’, S octavina, fl, gui, arpa-citara, vn, 1934;
La virgen morena (for film), SSAA, vn, vc, db, gui, arpa-citara, 1942;
Misa a SS Juan XXIII, male chorus, 1962;
Mass no.2, TBarB, 1965

Instrumental:

Orch.:
Marcha ‘México’, orch, band, 1895;
Suite no.1 (de bagatelas), chbr orch, 1899, rev. 1932;
Sym. no.1, D, 1901;
Suite no.2 (Los naranjos), c1903;
Sym. no.2, C, op.7, 1905;
Marcha nupcial no.1, 14 wind insts, timp, 1909;
Marcha nupcial no.2, str, org, hp, 1909;
Marcha patria, 1917;
Movimiento perpetuo, band, 1924;
Suite no.3 (Impresiones de la Habana), 1929;
Fantasía ‘Impromptu’ (8 de septiembre), pf, orch, 1930;
Nocturnos (Xochimilco), 1935;
Suite no.4 [arr. of 6 preludios, pf], 1944;
Sym. no.3 (atonal) ‘Heroica’, 1945;
Triple Conc., fl, vn, vc, orch, 1950;
Trozo sinfonia atonal, 1961

(microtonal):
Sym. no.1 ‘Colombia’, c1926;
Serenata, 1/4-tone vc, orch, 1926;
Sym. no.2 ‘Colombia’, 1926;
Concertino, microtone group (pic, hn, hp, gui, vn, vc), orch, 1926;
Nocturno (Misterioso Hudson), 1927;
Capricho, chorus, orch, 1929;
Sym. no.3 ‘Colombia’, 1931;
Conc., 1/4- and ⅛-tone vc, orch, 1945;
Horizontes!, microtone group (vn, vc, hp), orch, 1947;
Conc., 1/4-tone vn, orch, 1949;
Conc., 1/3-tone pf, orch, 1958;
Balbuceos, 1/16-tone pf, chbr orch, 1958;
Conc. no.2, 1/4-tone vn, orch, 1964

---

Chbr.:
Berceuse (Stella), fl, eng hn, hn, hp, vc, 1897;
Str Sextet, 1900; Str Qt, E , 1903;
Pieza de concurso, fl, pf, 1908;
Pieza de concurso, va, pf, 1908;
Pieza de concurso (Improvisasión), vc, pf, c1909;
Tema con variaciones, vn, pf, 1910;
Pf Qnt, E , 1913;
Preludio (Crepuscular), vc, pf, c1920;
Str Qt no.1 (atonal) ‘Debussy’, c1927;
Str Qt no.2 (atonal), c1930;
Str Qt no.3 (a ratos atonal a ratos politonal), 1932;
Str Qt (en escala diatónica de 6 grados), 1937;
Str Qt (atonal metamorfoseado) [cancrizans of Str Qt no.1], c1939;
Str Qt (en escala 01347890), c1940;
Str Qt no.4 (atonal) ‘Beethoven’, 1955

(microtonal):
5 primeras composiciones a base de 16avos de tono y sus compuestos, 1922–5: 1 Preludio a Colón, S, octavina, fl, gui, hp, vn, 1922;
2 Ave María, chorus, octavina, fl, gui, arpa-citara, vn, vc;
3 Tepepan ‘Escena campestre’, S, SATB, arpa-citara;
4 Preludio no.1, vc, str qt, db, arpa-citara;
5 Hoja de album, Mez, eng hn, vc, rev. for fl, cl, gui, arpa-citara, triangle, vc
8 str qts, c1924, c1925, c1925, 1926, 1926, 1962, 1964, 1964 [nos.4 and 5 known as 2 balbuceos (Meditación, En secreto), rev. as 2 bosquejos, SATB];
Sonata casi-fantasía, octavina, hn, arpa-citara, vn, va, vc, db, 1925;
Lento solemne (En los montañes de mi México), octavina, hn, gui, arpa-citara, vn, vc, 1926;
Serenata, 1/4-tone vc, eng hn, hp, str qt, 1926;
Preludio ‘Ensueño’, mand, mándola, gui, 1928;
Fantasía ‘Sonido 13’, wind qnt, tpt, trbn, hps, str qt, 1930;
Murmullos, str qt, db, arpa-citara, 1933;
Romanza, octavina, hp, c1934;
Preludio no.2, vc, str qt, db, arpa-citara, 1951

Solo instrumental:
For pf:
Schottisch (Isabel), 1890;
En el bosque, waltz, 1896;
Gavota y rêverie [arr. from Suite no.1, orch], c1900: Suite ‘Mignonette’, 1902;
Mazurka, 1902;
6 preludios, c1920;
Nocturno (Penumbras en el paseo de la Reforma), 1928;
12 preludios (estudios) (en escala 01347890 en sus 12 alturas), 1964; also cadenzas for Beethoven: Pf Concs. nos.2–4

For vn:
Sonata no.1 ‘Paganini’, e, 1903;
Sonata no.2, d, c1909;
Sonata no.3;
Sonata no.4, 1963;
Sonatas nos.5–6

For vc:
Sonatina

(microtonal):
For gui:
Estudio (A media noche en oriental), 1/4-tone, 1931;
Suite (Impromptu), 1/4-tone;
Sonata, 1/4-tone, 1960;
Estudio, 1/3-tone, 1962

For arpa-citara:
Estudios, 1/3-tone;
Preludios, 1/16-tone;
Sonata ‘Amanecer en Berlin 13’, 1/4-tone, 1931, rev. 1957

For pf:
Preludio ‘29 de septiembre’, 1/3-tone, 1949;
Capricho, 1/4-tone, 1959;
Preludio, 1/5-tone, 1959

For vn:
3 estudios en forma de sonatina, 1/4-tone, 1927;
70 Exercises, 1/4-tone;
Casi-sonata no.1, 1/4-tone, c1960;
Casi-sonatas nos.2–3, 1/4-tone

For va:
70 estudios, 1/4-tone;
Preludio, 1/16-tone;
Capricho, 1/4-tone, 1926;
4 Casi-sonatas no.1, 1/4-tone, 1961;
Casi-sonatas nos.2–4, 1/4-tone;
Sonata, 1/4-tone

For vc:
70 estudios, 1/4-tone;
Sonata, 1/4-tone, c1927;
Casi-sonata no.1, 1/4-tone, 1959;
Casi-sonatas nos.2–6, 1/4-tone

For db:
70 estudios, 1/4-tone, c1927

Literatura:

Pláticas musicales, i (Mexico City, 1913, 3/1930)
Tratado sintético de armonía (Mexico City, 1913, 8/1915
Tratado sintético de canon y fuga (Jalapa, Veracruz, c1915)
Tratado sintético de instrumentación para orquesta sinfónica y banda militar (New York, 1916, 2/1948)
El sonido 13 (Mexico City and New York, 1924–6) [periodical]
Teoría lógica de la música (Mexico City, 1927, 2/1954)
‘Pre-sonido 13’: rectificación básica al sistema musical clásico, análisis fisico-músico (San Luis Potosí, 1930, 2/1930)
Tratado sintético de contrapunto: melodías simultáneas (Mexico City, 1930, 3/1948)
Genesis de la revolución musical del ‘sonido 13’ (San Luis Potosí, 1940)
Método racional de solfeo: entonación y medida de los sonidos musicales (Mexico City, 1941)
En defensa del honor de América: ‘el sonido 13!’ replica a Papini (Mexico City, 1947)
‘Sonido 13’: fundamento científico e histórico (Mexico City, 1948)
Leyes de metamorfosis musicales (Mexico City, 1949)
Problemas de estética musical: enviados a la UNESCO y datos históricos relacionados con el problema del ‘sonido 13’ (Mexico City, 1949)
México en la cultura musical del mundo (Mexico City, 1955)
Dos leyes de fisica musical (Mexico City, 1956)
Sistema general de escritura musical (Mexico City, 1957)
‘Sonido 13’: el infinito en las escalas y en los acordes (Mexico City, 1957)
Errores universales en música y fisica musical (Mexico City, 1967)



Informació addicional... 

INTERPRETS: Orquesta Sinfónica de San Luis Potosi; Jose Miramontes Zapata
AMAZON: CARRILLO, J. - Orchestral Works
IMSLP: No disponible
CPDL: No disponible
SPOTIFY: CARRILLO, J. - Orchestral Works



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada