dissabte, 17 de juny de 2017

STAMIC, Jan Vàclav Antonín (1717-1757) - Organ concertos

Adam Friedrich Oeser - Denkmal für Ewald Christian von Kleist, 1761
Obra d'Adam Friedrich Oeser (1717-1799), pintor alemany (1)


- Recordatori de Jan Vàclav Antonín Stamic -
En el dia de la celebració del seu 300è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Adam Friedrich Oeser (Pressburg, 17 de febrer de 1717 - Leipzig, 18 de març de 1799) va ser un escultor i pintor alemany. Es va formar a Pressburg en escultura, amb Georg Raphael Donner, i a Viena en pintura, amb Jacob van Schuppen i Daniel Grau. El 1739 es va traslladar a Dresden on va estudiar amb Mengs i amb Christian Wilhelm Ernst Dietrich. Allà va començar a treballar com a pintor realitzant alguns retrats i escenografies per a l'Opera Reial de la ciutat. El 1759 es va traslladar a Leipzig on va ser nomenat, el 1764, director de l'Acadèmia de Belles Arts. Allà també va treballar com a professor amb alumnes com Goethe, amb qui va mantenir l'amistat posteriorment, i Johann Carl Friedrich Dauthe. A Leipzig va realitzar la majoria de les seves composicions, principalment frescs i pintures de temàtica mitològica i religiosa. Va morir a Leipzig el març de 1799.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Adam Friedrich Oeser (1717-1799) - Altres: Adam Friedrich Oeser (1717-1799)



Parlem de Música...

Jan Vàclav Antonín Stamic (Německý Brod [ara Havlíčkův Brod], bap. 19 de juny de 1717 - Mannheim, bur. 30 de març de 1757) va ser un director, violinista, professor i compositor bohemi. Va estudiar a Iglau i Praga abans d'entrar, el 1741, com a violinista de la capella de l'elector palatí de Mannheim, on el 1744 va assolir el càrrec de Konzertmeister i, anys després, el de mestre de capella de l'església i de la cort, amb el títol de Director de Música Instrumental. El 1751, i el 1754-1755, va viatjar a París, on van ser interpretades diverses de les seves obres i una gran missa solemne. Poc després va tornar a Mannheim, ciutat on va revolucionar el panorama musical europeu gràcies a la direcció de la seva orquestra. Com a compositor, es va caracteritzar per la síntesi dels elements alemanys i italians, i per la innovadora simfonia de Mannheim, sovint de quatre moviments i amb un estil melòdic i popular creant la que seria la simfonia tipus del classicisme, posteriorment adoptada per nombrosos compositors. Com a director d'orquestra va experimentar diverses novetats en les seves obres, com per exemple l'ús dels crescendos, d'efectes sorprenents i amb diverses maneres d'interpretació. Però especialment es va caracteritzar per la seva precisió, poc comuna en les actuacions de conjunt. Els seus fills Karl Stamitz i Anton Stamitz van ser reputats compositors. Jan Vàclav Antonín Stamic va morir a Mannheim el març de 1757.

OBRA:

Vocal religiosa:

Mass, D, 4vv, chorus, orch, org, A-Gd, D-Bsb, I-MOe, ed. in DTB, new ser., iii (1980);
Kyrie–Gloria, 4vv, orch, org, CZ-ME;
Litanie lauretanae, D, 4vv, 2 vn, 2 clarini, b, org, Pnm;
Lytaniae lauretanae (Solenne), C, 4vv, 2 vn, b, org, CZ-ME, Pnm, SK-Mms;
Offertorium [Motetto] de venerabili sacramento, 4vv, orch, org, CZ-Pak, Psj, SK-Mms, ed. in DTB, new ser., iii (1980)

Other vocal:
Cantata, B solo, orch, D-F;
Aria de omni tempore, S, orch, CZ-Pnm

Instrumental:

Orch.:
Syms.:
6 as op.2 (1757), reissued as op.3 (1757), 2 ed. in DTB, iv, Jg.iii/1 (1902), 5 ed. A. Badley (Wellington, 1996);
4 [and 2 orch trios] as op.4 (1758), ed. A. Badley (Wellington, 1995), 1 ed. in DTB, xiii, Jg.vii/2 (1906), 3 ed. in The Symphony 1720–1840, ser. C, iii (New York, 1984), 1 ed. W. Upmeyer (Berlin-Lichterfelde, n.d.);
2 [and orch trio] in Six symphonies … de différents auteurs, op.5 (1759), 1 ed. in DTB, xiii, Jg.vii/2 (1906), 1 ed. A. Badley (Wellington, 1998);
6 as op.7 (1763), 3 ed. A. Badley (Wellington, 1997–8);
6 as op.8 (1763), 2 ed. in The Symphony 1720–1840, ser. C, iii (New York, 1984), 5 ed. A. Badley (Wellington, 1997) [1 by F.X. Richter, ed. in DTB, iv, Jg.iii/1 (1902)];
3 as op.11 (c1771–2) [first pubd in VI sinfonie … intitolate La melodia germanica … da vari autori, op.11 (1758)], 1 ed. in DTB, iv, Jg.iii/1 (1902), 1 ed. in DTB, xiii, Jg.vii/2 (1906);
1 as Simphonie périodique, pubd La Chevardière no.12 (1760);
1 as Simphonia, pubd Huberty no.9 (1762);
30 in MS, incl. A-LA, ST, Wgm, B-Bc, CH-Bu, CZ-Pnm, D-Bsb, DO, DS, HR, Rtt, RUl, SWl, F-CSM, S-Skma, US-Wc, 2 ed. in Corona, xxxviii (1957), nos.2–3 [no.1 by A. Mahaut]
10 orch trios (all ed. A. Badley, Wellington, 1995):
6 sonates à 3 parties concertantes, 2 vn, bc, op.1 (1755), ed. in Collegium musicum, i–vi (Leipzig, 1903), 1 ed. in DTB, iv, Jg.iii/1 (1902), 2 ed. C. Döbereiner (Mainz, 1936–7);
1 in VI sinfonie … da vari autori, op.9 (1757), ed. in Collegium musicum, xlix (Leipzig, 1911);
2 in Six symphonies, op.4 (1758), 1 ed. in Collegium musicum, xlviii (Leipzig, 1911);
1 in Six symphonies … de différents auteurs, op.5 (1759), ed. in Collegium musicum, vii (Leipzig, 1904)

Concs.:
6 for vn (Paris, 1763–4), nos.3–5 lost, but probably preserved in MSS in CZ-K, S-Skma;
8 for vn, A-ST, CZ-K, Pnm, D-Dlb, DO, S-Skma, US-Wc, 1 ed. in Concertino (1964), 1 ed. W. Lebermann (Locarno, 1965);
4 for vn extant only in alternate versions, incl. 3 for fl (1 of which also arr. for va D-EB), 1 for ob [see below];
1 for fl (London, c1770), ed. W. Lebermann (London, 1961);
3 for fl, D-KA, Rtt, F-Pc [also listed as vn concs. in Breitkopf catalogue (1762)], 1 ed. in EDM, 1st ser., li (1964);
8 for fl, A-LA, CH-EN, D-KA, Rtt, RH, 1 ed. H. Kölbel (Zürich, 1966);
1 for ob [also listed as vn and fl concs. in Breitkopf catalogues (1762–3)], ed. H. Töttcher and H.F. Hartig (Hamburg, 1957);
1 for cl, Rtt, ed. in Concertino (1967);
?4 for kbd in Six Concertos … by J. Stamitz (London, c1775) [no.4 by J.J. Agrell, no.6 by J.G. Lang; probably incl. 2 hpd concs. listed in catalogues of La Chevardière (c1763–4)], 1 (also pubd The Hague, c1767) ed. K. Schultz-Hauser (Mainz, 1981) and R. Walter (Vienna, 1986)

Other orch:
2 pastorellas, Rtt;
12 minuets, 13 polonaises, A-Wn, SK-TR, doubtful

---

Chbr.:
Trios:
6 for vn, fl, bc (n.d.);
1 for vn, fl, bc, B-Bc;
4 for 2 vn, bc, CZ-Pnm, D-DS, KA, S-Skma;
2 for 2 fl, bc, B-Bc, D-HR;
1 for ob, vn, bc, US-Wc

Sonatas:
6 sonate da camera, vn, bc, op.6 (c1759), facs. in ECCS, v (1991) [also as 6 Solos (London, c1767)], 1 ed. in DTB, xxviii, Jg.xvi (1915), 1 ed. in MAB, xxviii (1956), 1 ed. in Böhmische Violinsonaten, ed. S. Gerlach and Z. Pilková, i (Munich, 1982);
5 for vn, bc, B-Bc, F-Pc;
?6 for vc, bc, D-SWl, doubtful;
?1 for vn, hpd (London, c1770) [also attrib. C.H. Graun, J.G. Neruda]

Other chbr:
2 divertissements en duo, vn solo (1762), ed. E. Zetlin (New York, 1949);
6 fl duets (London, c1775);
caprices, vn solo, A-Wgm, Wn, D-Bsb, Rome, Fondo Monachesi, doubtful;
8 minuets, 1 polonaise, D-DS, doubtful

---

Lost works incl. at least 10 syms.;
5 partitas;
1 pastorella, vn obbl;
?7 vn concs.;
fl conc.;
?1 hpd conc.;
3 vn sonatas;
vn sonata, hpd obbl, doubtful;
Omni die, aria, B solo, orch

Font: En català: Jan Vàclav Antonín Stamic (1717-1757) En castellano: Jan Vàclav Antonín Stamic (1717-1757) In english: Jan Vàclav Antonín Stamic (1717-1757) - Altres: Jan Vàclav Antonín Stamic (1717-1757)



Informació addicional... 

INTERPRETS: Alena Veselá (organ); Komorní Orchestr Bohuslava MartinuFrantišek Jílek (1913-1993, conductor)
RECICLASSICAT: STAMIC, Jan Vàclav Antonín (1717-1757)
APESOUND: STAMITZ, J. - Organ Concertos
CPDL: No disponible
SPOTIFY: STAMITZ, J. - Organ Concertos



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada