dijous, 2 de març de 2017

GATTI, Luigi (1740-1817) - Sestetto (c.1790)

Apollonio Facchinetti - Rome, a View of the Arch of Constantine and the Colosseum (1741)
Obra d'Apollonio Domenichini (1715-c.1770), pintor italià (1)


- Recordatori de Luigi Gatti -
En el dia de la commemoració del seu 200è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Apollonio Domenichini (Venezia, 1715 - Venezia?, c.1770) va ser un pintor italià, actiu a Venècia entre els anys 1740 i 1770. Es desconeix gran part de la seva vida i es creu va rebre formació de Luca Carlevarijs i Johan Richter. A través dels seus mestres es va especialitzar en les vedutes, temàtica de gran popularitat al seu temps. En aquest sentit, es va fer un nom gràcies a les seves vistes de Venècia i el seu entorn la majoria de les quals van mostrar fortes influències dels millors pintors del seu temps. El 1757 se'l situa com a membre del gremi de pintors venecians i molt sovint al servei del diplomàtic anglès John Strange. Es creu va morir a Venècia a l'entorn del 1770.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Apollonio Domenichini (1715-c.1770) - Altres: Apollonio Domenichini (1715-c.1770)



Parlem de Música...

Luigi Maria Baldassare Gatti (Lazise, 11 de juny de 1740 - Salzburg, 1 de març de 1817) va ser un cantant, organista i compositor italià. Es creu va rebre formació a Mantova, ciutat on va estrenar la seva primera òpera el 1768 i on va ser tenor de l'església de Santa Barbara. El 1770 es va reunir amb Mozart de qui va copiar-ne la seva Missa K66. El 1773 va intentar accedir al càrrec vacant de mestre de capella, en substitució de G.B. Patoni, sense èxit tot i que va assolir la condició de vice-maestro de Santa Barbara. Posteriorment, va servir com a secondo maestro de la Reale Accademia de Mantova fins el 1783 i per a la qual va compondre nombrosa música profana. El 1783 es va traslladar a Salzburg on va assolir el càrrec de Kapellmeister de la Catedral de Salzburg provocant l'enorme rebuig de Leopold Mozart qui havia postulat pel mateix càrrec. No obstant, el seu fill Wolfgang va mostrar un gran respecte per Gatti amb qui va intercanviar diverses cartes entre els anys 1782 i 1786. A Salzburg, es va encarregar, a banda de la composició de música religiosa, de la direcció del cor masculí de la catedral així com de la formació d'alumnes, entre els que va destacar J.J. Fuetsch. Curiosament, una de les seves obres més conegudes va ser una missa en base l'oratori La Creació de Joseph Haydn. Tot i el gran respecte i admiració que va rebre en vida, poques de les seves obres es van publicar per la qual cosa el gruix del seu repertori es preserva en manuscrit. Va morir a Salzburg el març de 1817.

OBRA:

Vocal secular:

Opera:
Alessandro nell’Indie (P. Metastasio), Mantua, Ducal, 24 Jan 1768, P-La, 1 aria I-MAav
Nitteti (Metastasio), Mantua, Ducal, spr. 1773, arias GB-Lbl, D-Dl (2), D-WRtl, I-Bc, Gl, OS, S-Skma
Armida (G. de Gamerra), Mantua, Ducal, 29 Jan 1775, 2 arias D-Dl, 1 aria I-Mc
Olimpiade (Metastasio), Salzburg, Hof, 30 Sept 1775, arias I-Gl, OS*, Tf, P-La (Act 1 only), duet D-WRtl
Antigono (Metastasio), Milan, Scala, 3 Feb 1781, with some music by Anfossi; F-Pc, arias I-Mc, OS*, P-La (Act 3 only)
Demofoonte (Metastasio), Mantua, Ducal, 12 May 1787, arias I-Rsc, S-Skma, quartetto Skma, ?duetto I-MAav
Arias in: A-Wgm, Sca, D-Dl, I-Gl, MAav, Mc, OS; 1 pubd (London, n.d.)

Ballets:
Germanico in Germania (I. Gambuzzi), Milan, Interinale, 27 Dec 1777;
Il ratto delle Sabine (S. Gallet), Mantua, April 1780;
La grotta di Merlino, Salzburg, 1808

Cants. and occasional works:
Virgilio e Manto, Mantua, Scientifico, 3 Dec 1769;
Il certame, Mantua, Scientifico, 1771;
Cantata (G.B. Bugnanza), Mantua, Scientifico, for the wedding of Archduke Ferdinand, June or early July 1775;
Cantata in lode del Principe Arcivescovo di Olmütz, Mantua, Scientifico, 8 March 1778, I-OS*;
L’isola disabitata (cant., Metastasio), Salzburg, 19 Jan 1783;
Per il gloriosissimo anniversario del … ingresso … in Salisburgo di … l’Arciduca Ferdinando (cant.), Salzburg, c1804, A-Sca;
Cantata per le nozze dell’imperatore Francesco I con Luigia d’Este, 1808, I-OS*;
Ino (Ger. text), 1v, pf, Salzburg, 1812;
Cantata per il giorno dell’Epifania, Fc*;
Ah! se a me fosse concesso (cant.), S, orch, Mantua, MAav;
Christus verurtheilet, 4vv, ?Salzburg, OS*;
German cant. for Hyeronimus Coloredo, OS*;
Il sacrificio ad amore (cant.), OS*;
arias in CH-E, D-Dl, HR, WRtl, HR-Zha, I-MAav, Mc, Tf

Vocal religiosa:

Oratorios:
La madre dei Maccabei, Mantua, Scientifico, 2 April 1775; rev. Mantua, Scientifico, 27 Feb 1793; I-OS*, copies Pca, Gl, aria, duet, trio MAav, aria Mc
Il martiro dei SS. Nazario e Celso, Brescia, for completion of church of S Nazarius and S Celsus, 1780; score, pts, Pca*
Il voto di Jefte, 1794, collab. V. Benatti, L. Caruso; OS*
Abel’s Tod (after Metastasio), Salzburg, 23 July 1806, possibly perf. in It., Mantua, 1788; OS*, copies A-Wn, I-Gl
Il trionfo di Gedeone, Fc

Sacred latin:
11 masses: 5 in A-KR, 3 in D-HR, 1 in D-KZa, 1 in OB, 1 in I-OS* (based on Haydn’s Creation);
1 Requiem, A-KR;
?4 requiem settings, KR;
Ave Maria, 4vv, orch (Florence, n.d.);
Ave maris stella, 4vv, HR-Zha, I-PEd, PEsl;
Beatus vir, A-KR;
Ecce sacerdos magnus, KR;
Laudate Dominum, KR;
lit, HR-Zha;
2 lits, A-KR;
Mane nobiscum Domine, Imf;
Meditabor in mandatis, KR;
O Jesu mi dulcissime, MS, KR, HR-Zha;
O Maria alma, A-KR;
O quam suavis est, HR-Zha*, A-KR;
O salutaris hostia, CH-E;
Offertorium de SS Sacramento, A-FK;
Pange lingua, CH-E;
Quis Deus magnus, A-KR;
Stabat mater, HR-Zha, A-KR;
Stupendum, KR;
TeD, ed. C.E. Ruzicka (Fort Lauderdale, FL, 1989), Veritas mea, HR-Zha (?2 copies);
other works in A-Sd, Wgm, Wn, CH-E, GB-Lbl, I-Bc, Fc, Li, OS, Pca

Instrumental:

Concs., hpd, bn, vn, I-OS*;
Conc., hpd, orch, HR-Zha;
2 sinfonie, D-DS;
Ouverture, D, I-Mc;
Concertone, vn, va, vc, b, 2 ob, 2 hn, orch, MAav;
Serenata, 2 vn, ob, 2 hn, bn, str, Salzburg, 1792, OS*;
Adagio, ob, orch, OS*;
March, fl, str, HR-Zha;
2 Septuor concertante, ob, str, OS*;
Sextet, OS;
Qnt, ob, str, OS;
Qt, ob, str, OS*;
Qt, ob, vn, va, bc, dated 1806, A-Sca;
Trio, cl, va, vc, I-OS*;
Trio, 2 fl, b, HR-Zha;
Divertimenti, 2 fl, b; vn, vc, b; vn, eng hn, hpd, I-OS*;
Adagio, org [voce umana], vc, OS;
VI sonate, vn, va, A-Sca*;
Sonate, vn, va; fl, va; hp, vc, I-OS*;
Sonata terza, fl/vn, vc, hpd, OS*

Font: En català: Luigi Gatti (1740-1817) En castellano: Luigi Gatti (1740-1817) In english: Luigi Gatti (1740-1817) - Altres: Luigi Gatti (1740-1817)



Informació addicional... 

INTERPRETS: Ensemble Zefiro
RECICLASSICAT: GATTI, Luigi (1740-1817)
AMAZON: GATTI - Quartetto, Sestetto & Settiminio
IMSLP: No disponible
CPDL: No disponible
SPOTIFY: No disponible



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

4 comentaris:

  1. Precioso! Entre Pinto y Valdemoro, quiero decir, entre el Barroco-Rococó
    y el Clasicismo; pero me encantan estas "músicas de transición", sorpenden
    con maneras heredadas y otras nuevas q están "en el aire", por venir. Muy
    interesantes tus aportaciones. Gracias!! Saludos, Daniel, desde Madrid.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Un placer Daniel, como siempre, la música nos da vida!
      Abrazo!
      Pau

      Elimina
  2. tu blog es una joya y una de mis alegrias, gracias por educar y compartir
    saludos

    ResponElimina
    Respostes
    1. Un placer Ricardo!
      La música y el arte son mi vida!
      Saludos!
      Pau

      Elimina