dimecres, 8 de febrer de 2017

MAYR, Rupert Ignaz (1646-1712) - Sacri concentus psalmorum (1681)

Giovanni Maria Morandi - The Rest on the Flight to Egypt
Obra de Giovanni Maria Morandi (1622-1717), pintor italià (1)


- Recordatori de Rupert Ignaz Mayr -
En el dia de la commemoració del seu 305è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Giovanni Maria Morandi (Firenze, 30 d'abril de 1622 - Roma, 18 de febrer de 1717) va ser un pintor italià. Morandi es va formar amb Giovanni Bilivert abans de viatjar a Roma, Mòdena i Venècia. El 1657 va entrar com a membre de l'Accadèmia di San Luca de Roma, de la qual en seria posteriorment director el 1671 i el 1680. A partir del 1667 va realitzar alguns retrats de la família reial a Viena, ciutat on s'hi havia establert precisament aquell mateix any. Més tard va tornar a Itàlia, realitzant viatges de treball a Nàpols i Florència. Com a pintor es va especialitzar en temàtica històrica i retrats si bé també va realitzar obra religiosa. El seu estil, proper a la filosofia clàssica de finals del XVII, va seguir la tradició pictòrica de la regió toscana i amb influències del pintor Carlo Maratta. Morandi va morir a Roma el febrer de 1717.

Font: En català: No disponible En castellano: Giovanni Maria Morandi (1622-1717) In english: Giovanni Maria Morandi (1622-1717) - Altres: Giovanni Maria Morandi (1622-1717)



Parlem de Música...

Rupert Ignaz Mayr (Schärding, 1646 - Freising, 7 de febrer de 1712) va ser un violinista i compositor alemany. Nascut a Schärding, actualment Àustria, va néixer dos anys abans del final de la terrible Guerra dels Trenta Anys. Europa era un territori convuls aleshores i Mayr, en primera persona, en va viure les conseqüències. La Guerra de Successió Espanyola va obligar a l'Elector Maximilià II de Baviera a reduir les despeses de la seva cort. La capella musical de Munich, on Mayr va treballar durant 21 anys, se'n va ressentir fins el punt que va haver de clausurar les seves activitats musicals. Aquest context d'incertesa és amb el que va haver de conviure. Mayr va ser violinista la major part de la seva carrera i no seria fins els darrers anys de la seva vida que elevaria el seu càrrec a la posició de Hofkapellmeister a Munich. Mayr, fidel a la tradició barroca germànica, va generar un gran interès, respecte i admiració per part dels seus contemporanis, com Kerll o Muffat. A l'enciclopèdia musical "Musikalisches Lexikon oder musikalische Bibliothek" (1732), de Johann Gottfried Walther, es fa referència a Mayr com a gran compositor alemany. Mayr es va formar, probablement, a Freising, ciutat on va viure-hi la major part de la seva vida. Amb 20 anys es va casar amb Anna Cäcilia Freyhammer, filla de l'Elector de Baviera. La primera referència musical i salarial de Mayr la situem a Freising l'any 1670 on es certifica que rep un "salari en espècies".

Un any més tard, el salari es tradueix en 15 florins que va rebre com a violinista de la ciutat. Alguns escrits el relacionen amb el Jesuïtes i en la possibilitat que es formés acadèmicament amb ells. En aquest primer període, a banda d'intèrpret, es coneixen algunes obres teatrals de Mayr. Aquesta etapa inicial, des del 1670 fins el 1678, va finalitzar quan es va traslladar a Eichstätt on va treballar durant cinc anys al servei, probablement, del bisbe Marquard II. D'aquest breu període es conserven dues col·leccions d'obres: la música instrumental "Arion sacer sive Concertationes Musicae" de 1678 i la "Concentus Sacri" de 1681. El 1685 se'l situa com a violinista a la Kurfürstlichen Hofkapelle de Munich. En aquest càrrec hi va romandre fins el tancament, per decret reial, de la capella musical de Munich l'any 1706. El seu càrrec, abans del tancament, i amb algunes variacions durant els últims anys, estava ben remunerat ja que el seu salari anual va oscil·lar entre els 200 i 400 florins. Des de Munich, el 1706, es va traslladar, definitivament i de nou, a Freising on va treballar a sou del bisbe Johann Franz Eckher de la ciutat. La col·lecció de música "Psalmodia brevis ad vesperas totius anni" i dedicada al seu protector és una de les col·leccions musicals d'aquest període. Va ser precisament en aquesta ciutat on Mayr va morir el febrer de 1712.

OBRA:

Vocal secular:

Güldener Hochzeit-Apffel, vv, str (Regensburg, 1682)
School ops, 2–5vv, insts, bc (org): Antithesis mortualis, Coelum in terris, De ultimo fine hominis, Felix nox, Fructus peccati, Magnes amoris, Malacia post tempestatem, Nemo sine cruce, Porta aeternitatis, Pretium sanguinis, Quies in motu, Semper et nunquam, Thesaurus absconditus: in P.F. Lang: Theatrum solitudinis asceticae (Munich, 1717)
School ops, 1–10vv, solo vv, insts, bc (org): Amarum sed salubre, Canis ad vomitum, Cor unum et anima una, Corvus aulicus, Corvus deplumatus, Echo patientis innocentiae, Ex morte vita, Infortunium fortunatum, Jocus serius, Par impar, Vitis portata: in P.F. Lang: Theatrum affectuum humanorum (Munich, 1717)
Machabaea virtus, 1678;
Orientalisches Kaisertum, 1695;
Gerardus Avesnatium Princeps, 1697;
Victrix in bello, 1697;
Glückliche Freiheit und Gefangenschaft, 1698;
Perfidia sibimet inimica, 1701;
Boni amici, 1702;
Gloriosa constantiae et religionis victima, 1707;
Palma ab amore odio erepta, 1708;
Felix Eustachii infelicitas, 1710: lost

Vocal religiosa:

[12] Sacri concentus psalmorum, antiphonarum, 1v, insts, op.3 (Regensburg, 1681)
Gazophylacium musico-sacrum … 25 offertoriis seu motetae, 8–9vv, insts, bc (org) (Augsburg, 1702)
Psalmodia brevis ad Vesperas, 4vv, 2 vn, 2 va, bc (org) (Augsburg, 1706)
Missa renovata, 4vv;
Missa, 5vv;
Ave Maria, 4vv;
Angelus Domini, 4vv;
Confitebor, 2vv;
Custodes hominum, 2vv, insts;
Dies Irae teutsch;
Quis hodie fulgor, 2vv, insts;
Stellarum aureae, A, insts:

Instrumental:

Palestra musica (13 sonatas) (Augsburg, 1674), lost
Arion sacer, sive [6] Considerationes musicae, a 5 (Regensburg, 1676)
Pythagorische Schmids-Füncklein … a 4, bc (sonatas and dance movts) (Augsburg, 1692)
Sonata, 2 vn, vc, F-Pn
Concerti grossi, sonatas, lament etc.: all lost

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Rupert Ignaz Mayr (1646-1712) - Altres: Rupert Ignaz Mayr (1646-1712) 



Informació addicional... 

INTERPRETS: L'arpa Festante; Capella Weilburgensis Vocale; Doris Hagel
RECICLASSICAT: MAYR, Rupert Ignaz (1646-1712)
AMAZON: MAYR, R.I. - Marienvesper
CPDL: No disponible
SPOTIFY: MAYR, R.I. - Marienvesper



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari: