diumenge, 12 de febrer de 2017

KERLL, Johann Kaspar (1627-1693) - Missa pro defunctis (1689)

Pieter Neefs - Pieter Neefs the Elder - Evening Mass in a Gothic Church
Obra de Pieter Neefs (c.1576-c.1656), pintor flamenc (1)


- Recordatori de Johann Kaspar Kerll -
En el dia de la commemoració del seu 324è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Pieter Neefs (Antwerpen, c.1576 - c.1656) va ser un pintor flamenc. Es coneixen pocs detalls biogràfics de la seva vida i com els seus dos fills, Lodewijk i Peter "el Jove", es va especialitzar en la representació d'interiors d'edificis, particularment esglésies. Es creu va néixer a Anvers a l'entorn del 1576 on hi vivia la seva família. La influència d'Hendrick van Steenwijck en la seva posterior obra permet conjecturar que es va formar amb aquest artista, a través del qual devia conèixer els estudis de perspectiva de Vredeman de Vries i que tant havien impactat al seu mestre. El 1609 o 1610 va entrar al Gremi de Sant Lluc sent a partir d'aleshores quan va manifestar el seu interès per la representació d'interiors d'esglésies gòtiques, moltes d'elles imaginàries si bé algunes d'elles van ser reals com les de la ciutat d'Anvers. Les tonalitats suaus i les sofisticades transicions entre els espais de llum i ombra van ser les principals característiques del seu estil. Es desconeix la data i ciutat de la seva mort per la qual cosa es creu va morir a l'entorn del 1656.

Font: En català: Pieter Neefs(c.1576-c.1656) En castellano: Pieter Neefs(c.1576-c.1656) In english: Pieter Neefs(c.1576-c.1656) - Altres: Pieter Neefs(c.1576-c.1656)



Parlem de Música...

Johann Kaspar Kerll (Adorf, 9 d'abril de 1627 - München, 13 de febrer de 1693) va ser un organista i compositor alemany. Es va formar inicialment amb el seu pare Caspar Kerll, organista a Adorf. A partir del 1641, va seguir la seva formació a Viena amb Giovanni Valentini, en un temps en què es va iniciar en la composició. Entre el 1647 i el 1656 va ser organista a la cort de l'arxiduc Leopold Wilhelm a Brussel·les. Des d'allà va viatjar a Roma on va estudiar amb Carissimi. Allà també va fer amistat amb Froberger abans d'assolir el 12 de març de 1656 el càrrec de vice-Kapellmeister a Munich. Uns mesos més tard, el 22 de setembre de 1656 i després de la mort de Giovanni Giacomo Porro, va ser nomenat oficialment Kapellmeister de l'elector Ferdinand Maria de Munich. Allà, i paral·lelament a les seves obligacions de compositor i organista, va treballar de professor destacant el seu alumne Agostino Steffani. El gener de 1657 va estrenar la seva òpera Oronte la qual va servir per inaugurar el teatre de l'òpera de Munich. Aquell mateix any es va casar amb Anna Katharina Egermeyr a la Frauenkirche, amb qui va tenir vuit fills. El 1658 va compondre una missa en honor a la coronació de l'emperador Leopold I a Frankfurt en la qual Kerll va demostrar, també, la seva capacitat d'improvisació a l'orgue. El 1673, i després d'una disputa amb diversos cantants italians, va renunciar al seu càrrec a Munich i es va traslladar a Viena. Allà es creu va ser organista de la Catedral de Sant Esteve i va ser pensionat per l'emperador Leopold I. El 1677 va assolir el càrrec d'organista de la cort del mateix emperador. En una data posterior al 1683 va decidir tornar a Munich on va publicar la Modulatio organica (1686) i la Missae sex, cum instrumentis concertantibus, e vocibus in ripieno, adjuncta una pro defunctis cum seq. Dies irae (1689) i on també va treballar de professor, sent el seu darrer alumne Franz Xaver Murschhauser. Va morir a Munich el febrer de 1693.

OBRA:

Vocal secular:

Operas:
music lost; first performed at the Munich Hofoper
Oronte (drama musicale, 3, G.J. Alcaini), 13 Feb 1657, lib GB-Lbl
Erinto (drama regio musicale, 3, P.P. Bissari), 1661, lib Lbl
Le pretensioni del sole (introduttione musicale, 1, D. Gisberti), 6 Nov 1667

Doubtful:
Applausi festivi (barriera, 1, G.B. Maccioni), 28 Aug 1658;
Ardelia (drama musicale, 3, Maccioni), 1660, lib I-Vgc;
Fedra incoronata (drama regio musicale, 3, Bissari), 24 Sept 1662, lib D-W;
Antiopa giustificata (drama guerriero, 1, Bissari), 26 Sept 1662, lib W;
L’amor della patria superiore ad ogni altro (drama musicale, 3, F. Sbarra), 1665, lib GB-Lbl;
Atalanta (attione dramatica, R. Pallavicino), 30 Jan 1667; lib B-Bc;
I colori geniali (torniamente di luce, 1, Gisberti), 6 Nov 1669, lib GB-Lbl;
Amor tiranno, overo Regnero innamorato (poesia dramatica-comica-nuova rappresentata in musica, Gisberti), 31 Oct 1672, lib Lbl

Other:
Ger. secular cantata, 1v, bc, Kl
It. secular duet, 2vv, bc, I-Bc

Vocal religiosa:

Masses:
Missae sex, cum instrumentis concertantibus, e vocibus in ripieno, adjuncta una pro defunctis cum seq. Dies irae, 4–6vv, str, bn, bc (Munich, 1689); 1 ed. in DTÖ, lix, Jg.xxx/1 (1923/R), 1 ed. in Giebler (1957)
Missa a 3 chori, 12vv (3 choirs), 2 clarinos, 2 cornetts, 3 trbn, 2 vn, 3 va, vle, bc, A-KR; ed. in DTÖ, xlix, Jg.xxv/1 (1918/R)
Missa cujus toni, 4vv, 2 vn, 3 trbn, b viol/bn, vle, bc, KR; ed. in DTÖ, xlix, Jg.xxv/1 (1918/R)
Missa nigra, 6vv, 2 vn, 2 va, bc, KR
Missa pro defunctis, 5vv, 1669, D-Mbs
Missa quasi modo genita, 4vv, 2 vn, 4 va, 3 trbn, vle, bc, CZ-KRa, OLa
Missa ‘Quid vobis videtur’, 1670, KRa
Missa superba, 8vv, 2 vn, 4 trbn, vle, bc, A-KR, CZ-KRa; ed. in RRMBE, iii (1967)
Missa volante, 4vv, 2 vn, 3 va, bn, bc (insts ad lib), D-Bsb
[untitled] (Ky, Gl only), 5vv, [2 vn, 2 va], bc (insts ad lib), Bsb
[untitled] (Ky, Gl only), 5vv, 2 vn, bc, Bsb
[untitled] (Ky, Gl only), 4vv, 2 ob, 2 vn, 2 va, bn, bc, Bsb [scored by G. Harrer]
[untitled] (San only), 2 choirs, 2 ob, 4 trbn, 2 vn, 3 va, bc, F-Pc

Other:
Delectus [26] sacrarum cantionum, 2–5vv, 2 vn, bc, op.1 (Munich, 1669); 9 in S
16 Lat. sacred works, 1, 3–6, 8, 9vv, 3 trbn, str, bc;
3 Ger. sacred works, 1v, 2 vn, bc: A-GÖ, Wn, CZ-KRa, D-Bsb, Mbs, W, S-Uu
Pia et fortis mulier S Natalia S Adriani martyris coniuge expressa, school play, Vienna, 1677, A-Wn, D-Mbs

Instrumental:

Modulatio organica super Magnificat octo ecclesiasticis tonis respondens, org (Munich, 1686); D, O, H
Ricercata a 4 in A. Kircher: Musurgia universalis (Rome, 1650/R1970); S, O, H
8 toccatas, 6 canzonas, battaglia, Capriccio sopra il cucu, ciaccona, passacaglia, 4 suites, kbd, A-GÖ; another MS, without suites, formerly D-Bhm, missing since World War II; copies (some incorrectly attrib.) of some pieces, A-Wm, Wn, D-Bsb, BEU, Dlb, LEm, Mbs, OB, Rp, F-Pn, I-Bc, TRc, NL-At, US-NH; S, D, O, H
Canzona, 2 sonatas, Sonata modi dorii [Sonata con fuga] [final section = Ricercata a 4]; all 2 vn, va da gamba, bc; sonata, 2 vn, 2 va, bc: A-Wgm, Wn, CZ-KRa, D-Kl, F-Pn, S-Uu; sonata in S (kbd score)

Font: En català: Johann Kaspar Kerll (1627-1693) En castellano: Johann Kaspar Kerll (1627-1693) In english: Johann Kaspar Kerll (1627-1693) - Altres: Johann Kaspar Kerll (1627-1693)



Informació addicional... 

INTERPRETS: James Bowman (counter-tenor); Guy De Mey (tenor); Max van Egmond (baritone); Ian Honeyman (tenor); Greta de Reyghere (soprano); Jill Feldman (soprano); Ricercar Consort; Capella Sancti Michaelis Vocal Ensemble; Erik van Nevel
RECICLASSICAT: KERLL, Johann Kaspar (1627-1693)
AMAZON: KERLL & BIBER - Requiem
SPOTIFY: KERLL & BIBER - Requiem



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada