dijous, 15 de desembre de 2016

TESSARINI, Carlo (1690-1766) - Violin Concertos Op. 3

Carlo Maratta - The Rape of Europa (c.1683)
Obra de Carlo Maratta (1625-1713), pintor italià (1)


- Recordatori de Carlo Tessarini -
En el marc de la commemoració del seu 250è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Carlo Maratta o Maratti (Camerano, 13 de maig de 1625 - Roma, 15 de desembre de 1713) va ser un pintor italià. Es va formar a Roma amb Andrea Sacchi, pintor representant del classicisme acadèmic romà que li va transmetre la seva extraordinària admiració pels grans mestres del segle XVI, com Rafael i Correggio, i pels bolonyesos del segle XVII. Maratta, amb el seu estil integrador, es va fer un nom entre la clientela de Roma, ciutat en la qual la seva pintura va aconseguir una hegemonia sense competidors. Va ser un dels pocs artistes de la seva època que va tenir una important col·lecció de pintures, formada per més de 270 quadres, i que tenia exposats i en venda a casa seva. Després de la mort del pintor a Roma el desembre de 1713, la col·lecció va passar a mans de la seva filla, Faustina Maratta. Precisament el 1722 Felip V i Isabel de Farnesio van comprar 120 pintures d'aquesta col·lecció per tal de decorar el seu palau de La Granja

Font: En català: Carlo Maratta (1625-1713) En castellano: Carlo Maratta (1625-1713) In english: Carlo Maratta (1625-1713) - Altres: Carlo Maratta (1625-1713) 



Parlem de Música...

Carlo Tessarini (Rimini, c.1690 - Amsterdam?, desembre de 1766) va ser un violinista i compositor italià. La primera referència del seu nom va ser del 15 de desembre de 1720 on se'l menciona com a violinista de la capella de San Marco de Venècia. Entre el 1723 i el 1730 va ser maestro de concerti a l'Ospedale dei Derelitti on va publicar les seves Sonate Op. 1 (1729). El 1731 va intentar accedir a un càrrec a la Catedral d'Urbino, ciutat on se'l documenta a partir del 1733. Des d'allà va fer diversos viatges, entre ells a Brno on va treballar al servei de Wolfgang Hannibal von Schrattenbach, abans de tornar a Urbino el 1738 on va seguir treballant a la Catedral. El 1740 va ser nomenat primer violí del Teatro di Valle de Roma però la mort del Papa Climent XII va provocar el tancament del teatre el febrer del mateix any. A partir del 1743 se'l situa a com a director de l'Accademia degli Anarconti de Fano si bé es creu que ben aviat es va traslladar a París on va publica nombroses partitures. El febrer de 1747 va viure a Holanda, on va realitzar alguns concerts, abans de traslladar-se a Londres, ciutat on va dirigir l'orquestra de la Ruckholt House d'Essex. A partir del 1750 i fins el 1757 va tornar a Itàlia on va tornar a treballar a la Catedral d'Urbino. El setembre de 1761 va tornar a Arnheim des d'on es va traslladar a treballar a Gronigen. Allà va publicar les seves darreres publicacions sent la seva última aparició pública el 15 de desembre de 1766, data probable de la seva mort.

OBRA:

Instrumental:

op.
1 [12] Sonate … parte I (–II), vn, vc/hpd (Venice, 1729)
2 Il maestro e discepolo, divertimenti da camera, 2 vn (Urbino, 1734); as [6] Sonate, 2 vn, con sei canoni, deuxiesme livre (Paris, 1745); as Six sonatas or duets, 2 vn (London, c1745)
3 [6] Allettamenti da camera, vn, vc (Rome, ?1740)
4 [6] Trattenimenti, vn, bc (Urbino, 1742)
5 [5] Sonate a tre da camera … con [1] canone al fine, 2 vn, bc (Fano, c1743); as Il piacer del amator di musica, [5] facile sonatine da camera … con [1] canone al fine, 2 vn, bc (Paris, c1744)
6 Sei trio, 2 vn, bc/hpd (Paris, c1744)
7 [6] Sinfonie, 2 vn, bc/hpd (Paris, c1744)
[12] Concerti a 5 con violino obligato [bks 1–4] (Paris, c1745)
Il piacer delle dame, facile ariete instrumentali, vn, fl, va, bc (Paris, c1745); as Easy and Familiar airs, vn/Ger. fl, bc (London, 1751)
8 [6] Sonate, vn, bc (Paris, c1747)
9 [6] Sonate da camera e chiesa … con pastoralle, 2 vn, bc (Paris, c1747)
10 Contrasto armonico … con suoi rinforzi, 3 vn, bc (Paris, c1748)
11 [12] Introducioni a 4, 2 vn, va, vc, hpd [bks 1–4] (Paris, c1748)
12 [6] Sonate, 2 fl/vn, bc (Paris, c1749); as 6 Sonatas, 2 Ger. fl/vn, bc/hpd (London, c1752)
13 [6] Alletamenti armonici a 4, 2 vn, va, bc, hpd (Paris, c1749)
14 VI sonate, vn/fl, hpd (Paris, c1748)
15 Trattenimento musicale, [6] dueti, 2 vn/tr viols (Paris, c1750)
16 [6] Sonate, vn, vc, hpd (Paris, c1753)
L’arte di nuova modulacione, capricio musicale a 7 partie (Paris, c1762)
VI Sonates, vn, bc (Paris and Amsterdam, 1763)
Pantomime, 2 vn/va/vc (Paris, c1763)
18 VI grand ouverture a 4, 2 vn, va, bc (Paris, c1764)
19 VI grand overtur a 4, 2 vn, va, bc (Paris, n.d.)
20 VI grand sinfonie a 4, 2 vn, va, bc (Paris, c1765)

Conc., vn, bowed str insts, bc, in Concertos in six parts for violins and other instruments (London, 1728)
MSS, ?duplicating printed works, in A-SEI, Wn; B-Br; D-Dlb, KA, RH; F-Pc, Pn; GB-Lbl; HR-Dsmb; I-AN, Mc; S-HÄ, Klm, L, Skma, Uu, VX; US-BEm
Sonata, conc. and sonata frags. in L’Ecole d’Orphé: méthode pour apprendre facilement à jouer du violon (Paris, 2/1779)

Unauthorized prints:
op.
1 [12] Concerti a 5, 3 vn, violetta, vc/bc, libro primo (–secondo) (Amsterdam, c1722)
1 6 Sonate a 3, 2 fl/vn, vc/bc (Amsterdam, c1732)
[6] Concerti a piu istrumenti, vn obbl, 2 vn, va, vc, cembalo (Amsterdam, c1732)
2 6 Alettamenti da camera co suoi canone, 2 solo vn (Amsterdam, c1732)
2 XII Solos, Ger. fl/hoboy/vn, b vn/hpd (London, c1736)
2 XII Sonate, fl, bc (Amsterdam, n.d.)
3 XII Sonata, vn, violone/cimbalo (Amsterdam, c1736)
3 Concerti a piu istrumenti, vn obbl, 2 vn, va, vc, cembalo (Amsterdam, n.d.)
4 La stravaganza, divisa in quattro parti, e composta d’overture, di concerti, ob, di partite, concerti, 2 vn obbl, sinfonie, e concerti, vn obbl, a 5, 3 vn, va, bc (Amsterdam, c1736/7)
4 Sei Sonate a 3, 2 vn/fl, vc, bc (Amsterdam, c1737)
5 6 Divertimenti da camera, 2 vn (Amsterdam, c1737)
5 Sonate allettamenti da camera, vn solo, vc (Paris, n.d.)
8 Sonate, vn, vc/cembalo (Paris, n.d.)
[6] Sonate, 2 vn, con suoi canoni (Paris, c1750)

Obra Teòrica:

Gramatica di musica: insegna il modo facile e breve per bene imparare di sonare il violino sù la parte (Rome, 1741; Eng. trans., 1765)
Grammatica per i principianti di violino (Rome, c1745)
Nouvelle méthode pour apprendre par théorie dans un mois de tems à jouer du violon, divisée en trois classes, avec des leçons à deux violons par gradation (Liège, c1760)
An accurate method to attain the art of playing ye violin. With graces in all the different keys, how to make proper cadences, & ye nature of all ye shifts, with several duets and lessons for that instrument (London, c1765)

Font: En català: Carlo Tessarini (1690-1766) En castellano: Carlo Tessarini (1690-1766) In english: Carlo Tessarini (1690-1766) - Altres: Carlo Tessarini (1690-1766)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Tessarini’s work is exclusively instrumental and consists mostly of sonatas and concertos. While there are influences of Vivaldi in his music, there is no more documentary evidence for his being a pupil of Vivaldi than for Fétis’s assertion that he was a pupil of Corelli. Tessarini began to publish his works at a relatively advanced age, and his productivity increased considerably during the course of his life. Already in his early works there are formal innovations, and the cyclical form of the solo concerto became the norm in his sonatas. Tessarini’s musical idiom, characterized by syncopated, cheerful, clear themes, often with a dance quality, provides an early example of the features of galant style. As a violinist he must be counted among the best of his age, even if technically, in his compositions, he does not normally go beyond seventh position. His violin method, Grammatica di musica (Rome, 1741), is one of the first such methods and contains specific information on cadenza and ornamentation practice. There are still no detailed studies on Tessarini’s output as a whole.

GROVE MUSIC ONLINE (source/font: aquí)

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Fabrizio Ammetto (violin); L'Orfeo Ensemble
PRESTOCLASSICAL: TESSARINI, C. - Violin Concertos, Op. 3, Nos. 1-10
CPDL: No disponible
SPOTIFY: TESSARINI, C. - Violin Concertos, Op. 3, Nos. 1-10



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

5 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Fantástico!!! Parece mentira que en apenas cuatro minutos pueda concentrarse un concierto entero y de una belleza incontestable.
    Me entusiasmaron también los Klaviertrios de Just. De CPE Bach, soy un auténtico fan... ático.
    Muchísimas gracias Pau!
    Un abrazo.
    Frantisek

    ResponElimina
    Respostes
    1. Y con esos conciertos me introduje en el mundo de Tessarini, un autor que no conocía! Sin duda, otro período de ORO fue el que transcurrió del c.1670 - c.1760... Increible!
      Voy sin tiempo casi estos días... la navidad lo consume todo!

      Abrazo fuerte!
      Pau

      Elimina