dilluns, 12 de desembre de 2016

JUST, Johann August (c.1750-1791) - Klaviertrios Op. 2 (c.1770)

William Beechey - Portrait of a Boy (c.1790)
Obra de William Beechey (1753-1839), pintor anglès (1)




Parlem de Pintura...

William Beechey (Burford, 12 de desembre de 1753 - London, 28 de gener de 1839) va ser un pintor anglès. Fill de William Beechey i Hannah Read, es va quedar orfe de ben petit i va anar a viure, juntament amb els seus germans, amb el seu oncle Samuel. Ben aviat va mostrar un interès per la pintura sent admès a la Royal Academy Schools el 1772. I si bé el seu oncle va procurar persuadir-lo de dedicar-se a la pintura, Beechey va començar la seva carrera com a pintor de retrats a petita escala. Entre els anys 1782 i 1787 va viure a Norwich, ciutat on va treballar en pintures d'altres formats. El 1787 va tornar a Londres on va realitzar nombrosos retrats entre ells el de la reina Carlota el 1793. Gràcies a aquest treball, va ser nomenat pintor oficial. També el 1793 va ser admès com associat de la Royal Academy of Arts de Londres. Com a pintor es va especialitzar en retrats de la reialesa i de persones famoses del seu temps. Va viure gran part de la seva vida a Londres, ciutat on va morir el gener de 1839.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: William Beechey (1753-1839) - Altres: William Beechey (1753-1839)



Parlem de Música...

Johann August Just (Gröningen, c.1750 - Den Haag, desembre de 1791) va ser un violinista, clavecinista i compositor alemany. Es creu es va formar amb Kirnberger a Berlin i posteriorment amb Schwindl a La Haia. A l'entorn del 1767 va servir a la cort de Guillem V d'Orange i Nassau com a músic de la princesa Wilhelmine en un càrrec que ja va mantenir la resta de la seva vida. Es creu que va visitar Londres ja que diversos dels seus treballs van ser publicats o reimpressos allà. Com a compositor va publicar obra teatral, cançons, concerts i obra de cambra. Va morir a La Haia el desembre de 1791.

OBRA:

published in The Hague or Amsterdam unless otherwise stated

Vocal secular:

De Koopman van Smyrna (Spl), ov., songs pubd separately;
Der gute Fürst und der Edelknabe (Spl, 3), A-Wgm, ov. arr. hpd/pf, vn, 2 hn;
De Sympathie (Spl), music lost;
Günther von Schwarzburg (Spl), cited in EitnerQ, doubtful;
6 Lieder, B/A, gui, op.3 (Frankfurt, n.d.), doubtful;
cant., 4vv, insts, D-Bsb;
Whitsun cant., cited in GerberL, lost

Instrumental:

Orch:
A Concerto for … the Violin (London, c1772);
6 Concerts, hpd, orch, op.4 (London, c1775);
6 Overtures, op.8 (London, c1779);
[3] Concertos, hpd, orch, op.10 (1780)

Kbd solo (sonatines/divertissements):
6, op.3 (1770);
6, op.11 (1780);
6, hpd/pf 4 hands, op.12 (1781), 2 ed. W. Hillemann (Mainz, 1950);
8, op.16 (1787)

Kbd, vn (divertissements/sonatas/sonatines):
6, op.1 (c1769);
6, op.4 (c1773), as op.5 (London, c1776);
6, op.6 (1776);
6, op.7 (c1778);
6, op.8 (c1778);
6, op.14 (1786)

Other chbr:
6 sonatas, hpd, vn/fl, opt. vc, op.2 (c1770);
6 duettinos, 2 fl/vn (c1779);
6 trios, hpd/pf, fl/vn/va, vc, op.13 (1781);
8 sonatines, 2 vn, op.15 (1787);
6 duos, 2 vn/fl, op.17 (1790/R)
Variations and other small kbd pieces

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Johann August Just (c.1750-1791) - Altres: Johann August Just (c.1750-1791)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Just was described by Gerber as being among ‘the best keyboard players in the new manner’. His compositions are largely for keyboard, but he also wrote at least three Singspiele, of which De Koopman van Smyrna was performed in German translation in Bonn and Frankfurt in 1783. The style of the Singspiele resembles the popular works of J.A. Hiller, but they also share characteristics with current Parisian comedies. The keyboard works are marked by their frankly pedagogic orientation and include many sonatinas and divertimentos; use of the latter title, two-part writing and other points of style suggest the possible influence of the widely circulated keyboard music of Wagenseil. Keyboard publications include variations on popular songs; one set (1773) used ‘Lison dormait dans un bocage’ from Dezède’s Julie. (It was later similarly used by Mozart in his nine variations k264.) Just’s simple pieces generally possess refinement and charm and are still attractive teaching material. At a time when the piano was coming into vogue his teaching collections continued to specify the harpsichord. Many sets include fashionable violin accompaniments, but in op.6 the violin is obbligato and a true concertante equality between the instruments often results. Fétis’s attribution to Just of the keyboard method New and Compleat Instructions for the Harpsichord, Piano-Forte or Organ (London, c1798) has not been verified but is reinforced by Just’s lifelong concern with didactic materials and by selections in it entitled ‘The Prince’s Favourite’ and ‘Stadtholder’s Minuet’. (A possible alternative compiler is the court pianist J.A. Colizzi.)

GROVE MUSIC ONLINE (source/font: aquí)

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Trio 1790
JPC: Justin August Just: Klaviertrios op.2 Nr.1-6
CPDL: No disponible
SPOTIFY: Just - Piano Trios Op.2



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

3 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  3. Un altre fàntastic descobriment. Moltes gràcies Pau!
    Una abraçada molt fort.
    Frantisek

    ResponElimina