dimarts, 29 de novembre de 2016

HÄNSEL, Peter (1770-1831) - String Quintet in G major

Elisabeth Vigée-Lebrun - Izabela Lubomirska (1793)
Obra de Louise Élisabeth Vigée Le Brun (1755-1842), pintora francesa (1)


- Recordatori de Peter Hänsel -
En el dia de la celebració del seu 246è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Louise Élisabeth Vigée Le Brun (Paris, 16 d'abril de 1755 - Paris, 30 de març de 1842) va ser una pintora francesa. El seu pare, Louis Vigée, va ser pintor retratista, membre i professor de l'Acadèmia de Sant Lluc. La mort prematura del seu pare va obligar a Louise Élisabeth a formar-se amb Pierre Davesne i Doyen de Briard. Aquest últim va ser qui la va posar en contacte amb les col·leccions reials de pintura, fet que li va permetre estudiar als grans mestres. Poc després va entrar en contacte amb Claude-Joseph Vernet i amb Jean-Baptiste Greuze. El 1774 va ser nomenada membre de l'Acadèmia de Sant Lluc. Dos anys després es va casar amb el marxant d'art Jean-Baptiste Le Brun. Aquest mateix any va pintar al germà del rei i es va introduir en els cercles cortesans. El 1779 va realitzar el seu primer retrat de la reina Maria Antonieta. Cap el 1782 va viatjar als Països Baixos, si bé poc després va ser sol·licitada per la reina francesa. El 1783 va ser nomenada membre de la Reial Acadèmia i es va convertir en la retratista preferida de la societat aristocràtica del París prerevolucionari. Després de l'esclat de la Revolució Francesa, va abandonar França amb destinació a Itàlia. Després de realitzar nombrosos retrats d'importants personatges d'aquest país, va decidir marxar a Viena, on es va establir durant els anys 1793 i 1794. Va continuar el seu periple europeu, passant per les corts de Praga, Dresden i Berlín, per recalar finalment a Sant Petersburg, on hi va romandre sis anys. El seu retorn a París es va produir el gener de 1802 i després va abandonar un cop més la ciutat per Londres, on va residir durant tres anys i on va retratar la noblesa britànica, incloent al príncep de Gal·les. Va tornar a París, però molt aviat es va traslladar a Suïssa entre els anys 1808 i 1809. Els darrers anys es va establir a Louveciennes des d'on va seguir enviant obres als diferents Salons de París fins el 1824, si bé la seva obra va entrar en decadència i en l'oblit a partir del 1810. No obstant, va ser una de les artistes femenines més valorades de la seva època, i de les més injuriades, sobretot per ser autora d'algunes de les més grans obres pictòriques de propaganda política del segle XVIII al servei d'una idealitzada Maria Antonieta. Va morir a París el març de 1842.




Parlem de Música...

Peter Hänsel (Leppe, 29 de novembre de 1770 - Wien, 18 de setembre de 1831) va ser un violinista i compositor alemany. Es va formar en violí amb el seu oncle a Varsòvia. A partir del 1787 va començar a treballar al servei de Giuseppe Sarti a l'orquestra del príncep de Potemkin a Sant Petersburg. El 1791 va assolir el càrrec de Konzertmeister de l'orquestra de la princesa Izabela Lubomirska. A partir del 1792 va rebre classes de Joseph Haydn en composició abans de començar a publicar les seves primeres obres el 1798. Entre el 1802 i el 1803 va treballar a París on va compondre el seu primer quintet de corda. En el seu retorn a Viena, va continuar al servei de la princesa fins a la mort d'aquesta el 1817 si bé Hänsel va seguir rebent una pensió la resta de la seva vida, morint de còlera el setembre de 1831.

Font: En català: Peter Hänsel (1770-1831) En castellano: No disponible In english: Peter Hänsel (1770-1831) - Altres: Peter Hänsel (1770-1831)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Peter Hänsel (sometimes spelled Haensel, 1770-1831) was born in the town Leppe in what was then Prussian Silesia. He was trained as a violinist and worked in Warsaw and St. Petersburg before obtaining employment in Vienna where he studied composition with Haydn during the 1790’s. Other than two years he spent in Paris during 1802-1803, his entire life was spent in Vienna, working as a violinist and composer. He devoted himself almost exclusively to the genre of chamber music, writing nearly 60 string quartets, 6 string trios, 5 string quintets and works for several other small ensembles. His style remained firmly rooted in the classical era and is closely related to that of his teacher Haydn but he also introduced French and Polish elements into his works, the result of his sojourning in those lands.

EDITIONSILVERTRUST (source/font: aquí)

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Die Kammermusiker Zurich
AMAZON: HANSEL, P. - String Quintet
CPDL: No disponible
SPOTIFY: HANSEL, P. - String Quintet



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

3 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Gràcies, Pau! El Czerny és espectacular, com sempre, i el Hänsel és una gratíssima sorpresa.

    ResponElimina
  3. Ja ho pots dir ja... perquè el protagonista era Hänsel perquè aquest Czerny que comentes és simplement fantàstic!

    Salut,
    Pau

    ResponElimina