dilluns, 17 d’octubre de 2016

ZIPOLI, Domenico (1688-1726) - Sonate d’intavolatura (1716)

Antiveduto Grammatica - S. Cecilia, XVI-XVII sec
Obra d'Antiveduto Grammatica (1571-1626), pintor italià (1)


- Recordatori de Domenico Zipoli -
En el dia de la celebració del seu 328è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Antiveduto Grammatica (Siena, 1571 - Roma, 1626) va ser un pintor italià i un dels precursors de l'estil Barroc. Segons Giovanni Baglione, el curiós nom de l'artista ‘Antiveduto’ (vist abans d'hora en un sentit de profecia) li va ser donat pel seu pare, qui havia tingut una premonició del seu naixement mentre viatjava de la seva Siena natal cap a Roma, ciutat on el seu fill va ser batejat i on va créixer i va desenvolupar la seva carrera. Es va formar amb Giovanni Domenico Angelini, qui el va educar en artesania a petita escala i principalment sobre coure. No obstant i ben aviat es va guanyar el títol de 'Gran Capocciante' degut a l’especialització en la pintura de caps d'homes cèlebres. A partir del 1591 es va independitzar com a artista. El 1593 va ingressar a l'Accademia di San Luca des d’on va promocionar el seu nom fins assolir el mecenatge dels cardenals Federico Borromeo i Francesco María del Monte. No obstant i després d’assolir la condició de ‘príncep’ de l’Acadèmia, fou destituït per una disputa amb el seu col·lega Tommaso Salini. Aquell any va entrar en contacte breument amb Caravaggio, amb qui probablement va col·laborar abans de morir a Roma el 1626.

Font: En català: No disponible En castellano: Antiveduto Grammatica (1571-1626) In english: Antiveduto Grammatica (1571-1626) - Altres: Antiveduto Grammatica (1571-1626) 



Parlem de Música...

Domenico Zipoli (Prato, 17 d'octubre de 1688 - Córdoba, 2 de gener de 1726) va ser un compositor italià, considerat el músic més famós de l'Amèrica colonial i un dels més destacats de les missions jesuítiques al continent. A partir del 1707 va estudiar a Florència, probablement amb Giovanni Maria Casini, sota el patronat de Cosme de Médicis, Gran Duc de Toscana. Durant un breu període, va estudiar a Nàpols amb Alessandro Scarlatti, per traslladar-se després a Bolonya, on va treballar a les ordres del pare Felipe Lavinio Vannucci. El 1709 va completar la seva formació musical amb Bernardo Pasquini a Roma per poc temps, fins a la mort d'aquest últim. Després va romandre a la ciutat, on va ocupar diversos càrrecs, el més important dels quals va ser com a organista de la Chiesa del Gesú. Durant els primers mesos de 1716, Zipoli va viatjar a Sevilla, on va ingressar directament a la Província jesuítica del Paraguai l'1 de juliol i va començar el seu noviciat. Es va traslladar a Sud-Amèrica durant l'any següent, establint-se a Córdoba. Allà va completar els seus estudis en teologia i filosofia, com a preparació per a ser ordenat sacerdot. Degut a què la seu bisbal de Córdoba es trobava vacant, la cerimònia mai es va realitzar. Va morir el gener de 1726 a causa d'una malaltia infecciosa d'origen desconegut.

OBRA:

Vocal religiosa:

Oratorios:
only librettos extant
Sara in Egitto (D. Canavese), Florence, Compagnia di S Marco, 1708, collab. others
S Antonio di Padova (C. Uslenghi), Rome, Oratorio della Chiesa Nuova, 1712
S Caterina vergine, e martire (G.B. Grappelli), Rome, Oratorio S Girolamo della Carità, 1714

Sacred Latin:
Missa, SAT, 2 vn, org, bc, Sucre, Archivo Nacional, Música 1208 [?pasticcio, copied 1784]; contains concordances with a Missa brevis (ky and Gl) and Misa de San Ignacio (Cr and San), both Concepción, The Apostolic Vicariate of Ñuflo de Chávez, Bolivia
Messa concertata, 8vv, insts, lost, mentioned by G.B. Martini, see MGG1
Ave maris stella, S, vn, bc (odd verses), SAT, vn, bc (even verses);
Beatus vir, S, SAT, 2 vn, bc;
Confitebor tibi Domine, A, SAT, 2 vn, bc;
Deus ad adjutorium, SAT, 2 vn, bc;
Deus ad adjutorium, S, T, SATB, vn, bc;
Dixit Dominus, S, T, SATB, vn, bc;
Laudate Dominum omnes gentes, SATT, vn, bc: all Concepción, The Apostolic Vicariate of Ñuflo de Chávez, Bolivia
Letania, Tantum ergo, see Claro

Cants.:
Dell’offese a vendicarmi chiamo all’armi, Bar, bc, D-Bsb;
Mia bella Irene, S, bc, GB-Lcm

Instrumental:

Sonate d’intavolatura, org, hpd, parte prima (?Rome, 1716; 2/c1722 as A Third Collection of Toccates, Vollentarys and Fugues … with particular Great Pieces for the Church), parte seconda (?Rome, 1716; 2/1725 as Six Suits of Italian Lessons … with great Variety of Passages and Variations, hpd/spinet, op.1); ed. in I classici della musica italiana, xxxvi (Milan, 1919); ed. L.F. Tagliavini (Heidelberg, 1959)
Sonata, vn, bc, D-Dl; ed. in Erikson-Bloch
Retirada del emperador de los dominios de S[ua] S[antidad], kbd, Concepción, The Apostolic Vicariate of Ñuflo de Chávez, Bolivia; other works, kbd, org (incl. ?earlier versions of some in 1716 vol., ?autograph), I-MAC

Font: En català: No disponible En castellano: Domenico Zipoli (1688-1726) In english: Domenico Zipoli (1688-1726) Altres: Domenico Zipoli (1688-1726) 



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

The charm and winsomeness of Zipoli’s 1716 keyboard works inspired their republication in London by Walsh and in Paris (1741; the harpsichord music only). The first part, for organ, consists of a brilliant prefatory toccata followed by five sets of short versos, each set ending with a canzona (of which much the most elaborate is the last in G minor), two elevations, a post-communion, an offertory and a folklike pastorale. The second part, for harpsichord, contains four short dance suites and two partitas (or variations). Zipoli moved freely between keys, timed his modulations exquisitely, never laboured an imitative point, made a virtue of concision, and wrote melodies instead of mere contrapuntal lines. His South American mass, copied at Potosí in 1784, closing with the ‘Osanna’, exhibits similar virtues. He was the most renowned Italian composer to go to the New World in colonial times and the most famous to have chosen the Jesuit order.

GROVE MUSIC ONLINE (source/font: aquí)

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Carlo Guandalino (orgue)
SPOTIFY: ZIPOLI, D. - Complete Keyboard Music



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

4 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Preciosa música, como de costumbre. Curioso q el sello Brilliant, poco
    a poco está saliendo de su objetivo inicial de comprar los derechos de
    obras los cuales habían expirado, para pasar a generar productos originales,
    grabaciones propias. Mola.
    Saludos, Daniel, desde Madrid.

    ResponElimina
    Respostes
    1. La verdad hay que reconocer esta curiosa evolución, en positivo, del sello Brilliant. De hecho, últimamente están recuperando primicias y primeras gravaciones mundiales!
      Y tanto si mola!
      Saludos,
      Pau

      Elimina