divendres, 7 d’octubre de 2016

NANI, Antonio (1842-1929) - Responsori del Giovedi Santo

Jacek Malczewski - Smierc
Obra de Jacek Malczewski (1854-1929), pintor polonès (1)


- Recordatori d'Antonio Nani -
En el dia de la celebració del seu 174è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Jacek Malczewski (Radom, 15 de juliol de 1854 - Kraków, 8 d'octubre de 1929) va ser un pintor polonès. Va néixer en el si d'una família burgesa arruïnada. Va rebre les seves primeres classes dels seus pares, que als 13 anys el van enviar a viure amb un oncle seu en una propietat rural. El 1871 es va traslladar a Cracòvia, on va estudiar al liceu i on va assistir com a oient als cursos de l'Escola de Belles Arts. El director de l'escola, Jan Matejko, va admirar el talent del jove Malczewski i el va animar per a continuar els seus estudis d'art a l'Escola de Belles Arts de París. El 1896, Malczewski va tornar a Cracòvia, on va treballar com a professor durant els períodes de 1896 a 1900 i de 1912 a 1921. El 1897 es va adherir a la Stuzka, confraternitat d'artistes de Cracòvia. Des dels seus primers anys, va pintar escenes pastorals, quadres històrics, religiosos i al·legòrics, amb un esperit romàntic. La seva paleta va mostrar la influència d'Artur Grottger, entre altres, i a partir del 1890 es va interessar pel Simbolisme. Tot i viatjar i viure en diversos països, sempre va romandre fidel al paisatge, l'estil i la temàtica del seu país. Va ser un dels principals representants del moviment artístic conegut amb el nom de "Polònia Jove". Va morir a Cracòvia l'octubre de 1929.

Font: En català: No disponible En castellano: Jacek Malczewski (1854-1929) In english: Jacek Malczewski (1854-1929) - Altres: Jacek Malczewski (1854-1929)



Parlem de Música...

Antonio Nani (Valletta, 6 d'octubre de 1842 - Valletta, 25 de febrer de 1929) va ser un compositor maltès. Fill del també compositor Paolo Nani, es va formar inicialment amb el seu pare. Posteriorment va rebre classes de Giuseppe Burlon (1772-1856) i G. Spiteri Fremond i més tard d'Aniello Barbati (1824-1895) i Nicola De Giosa a Nàpols, ciutat on hi va viure entre els anys 1867 i 1879 i on va compondre la majoria de les seves obres, incloent-hi la seva òpera Zorilla (1870). Al seu retorn a Malta es va fer càrrec de la Capella Nani, fundada per Paolo Nani el 1838 i on sovint recuperava precisament la música del seu pare. Allà ràpidament es va fer famós gràcies a la representació de la seva Messa de Requiem (1879), escrita en record de la seva mare i galardonada amb una medalla d'or a la London Universal Exhibition de 1886. Entre els anys 1885 i 1889 també es va fer càrrec de la Royal Opera House de Valletta. El 1903, i fruit del Motu proprio en música religiosa del Papa Pius X es va prohibir l'obra religiosa de Nani per considerar-se "excessiva en orquestració i de perfil teatral". Amb el temps va acceptar aquest precepte i va continuar escrivint música religiosa adaptada als nous postulats imposats. Va morir a Valletta el febrer de 1929.

OBRA:

(selective list)

Vocal secular:

Stage
Zorilla (comic op, 3, A. Spadetta), 1870; Naples, Rossini, 22 Feb 1872
Agnese Visconti (melodramma, 4, E. Golisciani), 1876; Valletta, Royal Opera House, 13 Jan 1889
I cavalieri di Malta (dramma lirico, prol, 3, Golisciani), 1877; Valletta, Royal Opera House, 16 Jan 1880

Songs:
Bambina mia (anon.), T, pf;
Carminie (E. Golisciani), S, orch;
L'ultimo bacio (A. Gulia), T, pf;
Ritornerà (P. Cesareo), T, pf

Vocal religiosa:

all with orchestra
Masses:
Messa del naufrago, 1871;
Messa de requiem, 1879;
Messa, F, 1908

Psalms:
De torrente, 3 Dixit Dominus, Gloria Patri, 2 Deus in adjutorium, Judicabit, 2 Laudate Pueri, 2 Domine ad adjuvandum, Dominus a dextris

Other sacred vocal:
3 Tantum ergo, Crux fidelis, Responsori del Mercoledì Santo, Responsori del Giovedì Santo, O salutaris hostia, Responsori dei morti, TeD, Antifona Gabriel Angelus; Subvenite, Ave Maria, Justus ut palma, Veritas meas, Domine Deus

Instrumental:

Orch:
Sinfonia, D, 1864;
L'addio; ov.;
The Welcome, waltz

Pf (solo unless otherwise stated):
Il dovizioso, waltz; 3 galops: The Tribute, Malta, The Wellington;
La farfalla, pf 4 hands;
Le rimembranze;
2 nocturnes: Il sogno melanconico, Un estate a Napoli;
2 polkas: La bizarra, L'amore

Other inst:
Fantasia sopra I Lombardi di Verdi, vn, pf;
Melodia, vn, pf;
Notturno, vn, pf

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Antonio Nani (1842-1929) - Altres: No disponible



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Quan pensem en l'illa de Malta ens la imaginem territorialment petita i eminentment turística. Històricament, va ser un port mediterrani prou important com per consolidar diversos nuclis de població de magnitud considerable, també en el camp cultural i especialment en el musical. No insistiré en el fet que en aquest espai ja n'hem fet referència i en seguirem parlant fruit de la gran quantitat de tresors inèdits recuperats els darrers temps. I de fet, Malta devia viure una singular "guerra" de músics i músiques perquè van ser dues les famílies que van dominar els escenaris tant del segle XVIII com del segle XIX. Parlem dels Bugeja, a qui un dia escoltarem, i evidentment dels Nani, aquests últims protagonistes des del naixement d'Angelo Nani (1751-1844) passant per Emmanuele Nani (1769-1860), Paolo Nani (1814-1904) i fins arribar al nostre protagonista d'avui Antonio Nani. Tots ells amb dues característiques peculiars pròpies, l'extensa longevitat de vida i la devoció per la música religiosa. Desconec si ambdues guarden alguna relació esotèrica no obstant ens serviran de punt de partida per entendre el nostre Nani d'avui, un autor el repertori de qui va bascular entre l'òpera i la litúrgia amb interessants prospectives instrumentals ens forma de Simfonia o de música de piano. En tot cas avui ens centrarem en una de les seves obres sacres recuperades, per nom Responsori del Giovedi Santo per a solistes, cor i orquestra i escrita, com fàcilment, deduirem per una Festivitat de Setmana Santa i en un temps anterior al Motu proprio de 1903 del Papa Pius X. Important insistir en aquest Motu proprio que va canviar radicalment les regles del joc pel que fa a la música que s'havia d'interpretar en l'interior dels temples catòlics i que en el cas d'avui ens deixa clar que aquesta partitura va ser escrita en un període anterior al 1903. El perfil teatral, la diversitat de colors i melodies orquestrals així com la seva evident proximitat amb l'òpera italiana ens remeten a un discurs musical posteriorment prohibit i defenestrat per l'ordre de Pius X el qual, des del nostre humil punt de vista, va suposar una devastadora involució de la música religiosa a partir del segle XX limitant-la a la polifonia, al gregorià i a l'acompanyament de l'orgue. El mateix Nani va maleir aquesta imposició però finalment, resignat, es va adaptar i fins i tot va publicar la Missa en Fa adaptada convenientment als nous criteris musicals. Abans i afortunadament, ja havia llegat al món esplèndides mostres de les bondats artístiques del seu art endèmic i genuinament maltès!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Malta Philharmonic Orchestra; Mirabitur Choir & Solists; Michael Laus
PRESTOCLASSICAL: NANI, A. - Tenebrae
IMSLP: No disponible
CPDL: No disponible
SPOTIFY: NANI, A. - Tenebrae



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari: