diumenge, 9 d’octubre de 2016

BOIELDIEU, François-Adrien (1775-1834) - Missa Solemnis (c.1795)

Louis Léopold Boilly - François-Adrien Boïeldieu
Obra de Louis Léopold Boilly (1761-1845), pintor francès (1)


- Recordatori de François-Adrien Boieldieu -
En el dia de la commemoració del seu 182è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Louis-Léopold Boilly (La Bassée, 5 de juliol de 1761 - París, 4 de gener de 1845) va ser un pintor francès. Molt prolífic, és especialment conegut pels seus retrats satírics de la vida i els costums parisenques durant la Revolució i l'Imperi. També se'l reconeix per haver estat pioner en l'ús de la tècnica de la litografia. La carrera artística de Boilly va començar a la primerenca edat de 11 anys. El 1785 es va traslladar a París i va començar a pintar escenes elegants per les quals finalment va arribar a obtenir cert renom. Durant la Revolució Francesa va patir el recel oficial pel tema dels seus treballs, satírics amb la moral contemporània. A fi d'aclarir les seves tendències, va pintar Le Triomphe de Marat, un retrat distorsionat del líder revolucionari Jean Paul Marat pintat des d'una perspectiva francament afavoridora. Aquesta obra li va valer a l'artista l'admissió a la Societat Republicana de les Arts. Durant el Directori i el Consolat, va continuar pintant escenes en les que representava els costums de la seva època. El 1804 va enviar al Saló de París (l'exhibició oficial d'art francès) dos treballs: L'Arrivée d'une diligence dans la cour des Messageries i Le Sculpteur Houdon dans son atelier, i tots dos van merèixer sengles premis. El 1823 va produir les seves primeres litografies, una sèrie humorística titulada Grimaces. Va confeccionar més de 5000 retrats al llarg de la seva vida; aproximadament 500 dels seus treballs constitueixen documents gràfics de la vida de París del seu temps. Va morir en aquesta ciutat el gener de 1845.




Parlem de Música...

François-Adrien Boïeldieu (Rouen, 16 de desembre de 1775 - Varennes-Jarcy, 8 d'octubre de 1834) va ser un compositor francès. Nascut en l'Antic Règim, es va formar inicialment amb el mestre de capella de la Catedral de Notre-Dame de Rouen i després per l'organista del mateix temple. La Revolució no va frenar l'activitat musical del teatre de Rouen, que va continuar estrenant obres de joves autors com Étienne Nicolas Méhul. Durant el Terror, Rouen va ser fins i tot una de les poques ciutats que van conservar una activitat musical d'importància. Boïeldieu va compondre les seves primeres obres sobre texts escrits pel seu pare, La Fille coupable el 1793 i després Rosalie i Mirza el 1795, que van suposar un èxit immediat. Als 18 anys va presentar una de les seves òperes a Rouen, amb tant èxit que va poder anar-se'n a París on, amb l'ajuda del cavaller Erard, constructor d'instruments musicals, es va introduir en els més selectes cercles musicals de la capital francesa. En aquells temps va escriure òperes com El califa de Bagdad (1800) i La dama blanca (1825), que van ser els seus majors èxits a París i que van situar-lo al capdamunt de la història de l'òpera còmica francesa. Allà va rebre formació de Cherubini en contrapunt, fet que el va ajudar a assolir el càrrec de mestre de piano i composició al Conservatori de París, on va substituir a Méhul en la seva càtedra. Cap el 1805, Boïeldieu va ser contractat com a compositor de la Cort de Sant Petersburg i com a director de l'Òpera Imperial. A la seva producció operística, Boïeldieu va afegir algunes sonates per a piano i altres peces de música de cambra. Cap als últims anys de la seva vida el compositor va passar èpoques de malaltia i privacions econòmiques que van ser alleujades, en part, per una pensió del govern. Atès que al llarg de la història la collita d'arpistes virtuosos no ha estat molt abundant, és difícil saber si Boïeldieu va compondre el seu Concert per a arpa amb dedicatòria per algun intèrpret en particular fet, per altra banda, probable. És possible que la seva relació amb el constructor Erard l'hagués posat en contacte amb un bon solista ja que a més d'aquest concert, Boïeldieu va escriure altres peces per a arpa: duos i sonates per a arpa i violí, per a arpa i piano i una sonata per arpa sola que data de 1795 any en què també va compondre el seu preciós concert. Va morir a Varennes-Jarcy l'octubre de 1834.

OBRA:

Vocal secular:

Stage:
first performed in Paris unless otherwise stated
SPH Hermitage, St Petersburg
La fille coupable (oc, 2, J.F.A. Boieldieu), Rouen, Arts, 2 Nov 1793, F-R
Rosalie et Myrza (oc, 3, J.F.A. Boieldieu), Rouen, Arts, 28 Oct 1795, lost
La famille suisse (oc, 1, C. de Saint-Just [G. d’Aucourt]), OC (Feydeau), 11 Feb 1797, vs (1797)
L’heureuse nouvelle (oc, 1, Saint-Just and C. de Longchamps), OC (Feydeau), 7 Nov 1797, lost
Le pari, ou Mombreuil et Merville (oc, 1, Longchamps), OC (Favart), 15 Dec 1797, lost
Zoraïme et Zulnar (oc, 3, Saint-Just), OC (Favart), 10 May 1798, vs (1798)
La dot de Suzette (oc, 1, J. Dejaure, after J. Fiévée), OC (Favart), 5 Sept 1798, vs (1798)
Les méprises espagnoles (oc, 1, Saint-Just), OC (Feydeau), 18 April 1799, lost
Emma, ou La prisonnière (oc, 1, V. de Jouy, Saint-Just and Longchamps), Paris, Montansier, 12 Sept 1799, collab. Cherubini, lost except for frag., R
Béniowski, ou Les exilés du Kamtchatka (oc, 3, A. Duval, after A. von Kotzebue), OC (Favart), 8 June 1800, vs (1800), rev. for OC (Feydeau), 20 July 1824, vs (1824)
Le calife de Bagdad (oc, 1, Saint-Just), OC (Favart), 16 Sept 1800, vs (1800)
Ma tante Aurore, ou Le roman impromptu (oc, 2, Longchamps), OC (Feydeau), 13 Jan 1803, vs (1803)
Le baiser et la quittance, ou Une aventure de garnison (oc, 3, L.B. Picard, M. Dieulafoy and Longchamps), OC (Feydeau), 18 June 1803, collab. Kreutzer, Méhul, Isouard, Pn, B-Bc
Aline, reine de Golconde (oc, 3, J. Vial and E. de Favières), SPH, 5/17 March 1804, Pn, RUS-SPsc
La jeune femme colère (oc, 1, Claparède, after C.-G. Etienne), SPH, 18/30 April 1805, vs (1805); OC (Feydeau), 12 Oct 1812
Abderkan (oc, 1, Dégligny), St Petersburg, Peterhof Palace, 26 July/7 Aug 1805, F-R
Un tour de soubrette (oc, 1, N. Gersin), SPH, 16/28 April 1806, F-R, RUS-SPtob
Télémaque (oc, 3, P. Dercy), SPH, 16/28 Dec 1806, vs (St Petersburg, 1807), RUS-SPan
Amour et Mystère, ou Lequel et mon cousin? (oc, 1, J. Pain), St Petersburg, 1807, lost
Les voitures versées (oc, 2, E. Dupaty), SPH, 4/16 April 1808, RUS-SPtob, rev. for OC, 29 April 1820, vs (1820) [orig. called Le séducteur en voyage]
La dame invisible (oc, 1, ? A. Daudet and ?Pain), St Petersburg, 1808, F-R
Athalie (incid music, 5, J. Racine), St Petersburg, 1808, R, RUS-SPtob
Rien de trop, ou Les deux paravents (oc, 1, Pain), SPH, 25 Dec 1810/6 Jan 1811, vs (1811); OC (Feydeau), 19 April 1811
Jean de Paris (oc, 2, Saint-Just), OC (Feydeau), 4 April 1812, vs (1812)
Le nouveau seigneur de village (oc, 1, A.F. Creuzé de Lesser and Favières), OC (Feydeau), 29 June 1813, vs (1813)
Bayard à Mézières, ou Le siège de Mézières (oc, 1, A.R.P. Allisan de Chazet and Dupaty), OC (Feydeau), 12 Feb 1814, collab. Catel, Cherubini, Isouard, vs (1814)
Le béarnais, ou Henri IV en voyage (oc, 1, C. Sewrin), OC (Feydeau), 21 May 1814, collab. Kreutzer, lost
Angéla, ou L’atelier de Jean Cousin (oc, 1, G. Montcloux d’Epinay), OC (Feydeau), 13 June 1814, collab. S. Gail, Pn
Le troubadour (scène lyrique), 2 Feb 1815, lost [lib pubd 1815]
La fête du village voisin (oc, 3, Sewrin), OC (Feydeau), 5 March 1816, vs (1816)
Charles de France, ou Amour et gloire [Act I] (oc, 2, M.E.G.M. Théaulon de Lambert, A. d’Artois de Bournonville and de Rancé), OC (Feydeau), 18 June 1816, vs (1816); Act 2 by Herold
Le petit chaperon rouge (oc, 3, Théaulon de Lambert, after C. Perrault), OC (Feydeau), 30 June 1818, vs (1818)
Les arts rivaux (scène lyrique, 1, Chazet), Hôtel de Ville, 2 May 1821, collab. Berton, F-Pn
Blanche de Provence, ou La cour des fées (op, 3, Théaulon de Lambert and de Rancé), Tuiléries, 1 May 1821, collab. Berton, Cherubini, Kreutzer, Paer, Po
La France et l’Espagne (scène lyrique, 1, Chazet), Hôtel de Ville, 15 Dec 1823, lost
Les trois genres (scène lyrique, 1, E. Scribe, Dupaty and M. Pichat), Paris, Odéon, 27 April 1824, collab. Auber, frag. R
Pharamond (op, 3, F. Ancelot, P.-M.-A. Guiraud and A. Soumet), Opéra, 10 June 1825, collab. Berton, Kreutzer, vs (Paris, [1825])
La dame blanche (oc, 3, Scribe, after W. Scott), OC (Feydeau), 10 Dec 1825, vs (1825)
Les deux nuits (oc, 3, Scribe and J.-N. Bouilly), OC (Ventadour), 20 May 1829, vs (1829)
Marguerite (oc, 3, Scribe), inc., Act 1 sketched 1830, R
La marquise de Brinvilliers (oc, 3, Castil-Blaze [F.-H.-J. Blaze] and Scribe), OC (Ventadour), 31 Oct 1831, collab. Auber, Batton, Berton, Blangini, Carafa, Cherubini, Herold, Paer, vs (1831)
Les jeux floraux (op, 3), inc., frag. R

Choral:
Le preux chevalier (Messence), masonic hymn, chorus, cls, bn, hn (c1810)
Hymne maçonnique (Messence), 4vv (c1810)
Cantata (E. Mennechet) (1821), lost
Les chasseurs d’Afrique (M. de Charlemagne), military scena (c1835)
Phoebé, nocturne, 2vv, ed. in Journal de musique (27 April 1878)
Je pense à toi, nocturne, 2vv, D. Janvier’s private collection, Paris

Romances:
for one voice, piano, unless otherwise stated
Romances published in collections
1er recueil de [6] romances, pf/hp acc. (1794): S’il est vrai; D’une espérance vaine; On me dit; La dormeuse; Tu vas donc t’éloigner; Les femmes justifiées
2ème recueil de [6] romances (Burgot) (1794): Je cherche loin de l’objet; J’aimais un objet; Je veux goûter; Je ne puis plus disposer; Romance sur la véritable Nina; Vous verrai-je toujours
3ème recueil de 6 romances (1794), lost, titles given in Pougin: Insensible aux attraits; L’innocente; De l’amitié, de sa douceur; Peu contente de ses attraits; L’amour et l’amitié; Les beaux yeux de Lucinde
4ème recueil de 6 romances (1794): En vous voyant; Je vous salue; Chant montagnard; Vous qui loin d’une amante; Pour la triste Amélie; Quand j’arrivai
5ème recueil de 6 romances (1795): Désirs brûlants; Mais réponds-moi méchante; Ah! que je suis heureux; Petits oiseaux; Unique objet de ma tendresse; Dans ces affreux déserts
6ème recueil de 6 romances (1795): Quand aux genoux; Charmants oiseaux; Loin de toi, cher objet; On tente peu; Je l’ai perdu, hélas!; Zelmire a trahi ma tendresse
6 romances, oeuvre VII (1795): Du rivage de Vaucluse (J.-F. Marmontel); Compagne tant chérie; Claire au tombeau (C. de Saint-Just); Tant doux plaisirs; Hélas! je voulais être aimé; Le sombre hiver (J.-F. de La Harpe)
8ème recueil de [8] romances nouvelles (1795)
1 ère suite (C. de Longchamps): Quand, par pudeur; Au sein des plaisirs; Dans mes ennuis; O toi qui sur notre existence
2ème suite: De la lune les lueurs sombres (Saint-Just), vn ad lib; Soldat qui garde ces créneaux, vn ad lib; Charmant objet; Ai trop caché le feu, 2 solo vv
6 romances nouvelles, oeuvre IX (1797), lost, announced in Le miroir (4 June 1797)
6 nouvelles romances, oeuvre X (1797), lost, announced in Journal de Paris (29 June 1797)
6 romances, oeuvre XI (1797): identical with 6 romances, oeuvre VII
Recueil de [6] romances, oeuvre XII (Longchamps) (1801): Bois muet, sombre asile; Adieu, bocage frais; Comment ne pas croire; Avant que de l’amour; O vous dont un amant aimable; Il faut partir, adieu ma Laure
13ème recueil de 4 romances (1801): Le pont de la veuve (J. de Florian); Stances (‘Tu plains mes jours troublés’) (C. Colardeau); Quinze ans, Myra (J. Legouvé); Tant douce amie (Saint-Just)
14ème recueil de romances (?1801), lost, announced in AMZ, iv (1801), Intelligenz-Blatt (1801), Sept, p.56
15ème recueil de 4 nouvelles romances (Longchamps) (1803); Quand laissant la cité voisine; Au premiers jours de mon printemps; L’amour, pour prix de ma défaite; Rondeau (‘Mon bon ami, je te conseille’), from Emma, ou La prisonnière
3 romances (1811): Longtemps je crus à la tendresse; Quelque gloire, beaucoup d’amour; Las d’espérer vainement le bonheur

Other romances
Dated:
Le ménestrel (A. de Coupigny) (1795);
L’absence (J. Lablée) (1796), Couplets à une demoiselle (‘Vous m’ennuyez’) (1796);
L’attente (E. Jouy) (1798);
Romance de Pinto (N. Lemercier) (1800);
La chanson et la romance (E. Dupaty) (1800);
Sous un saule au bord du rivage (Longchamps) (1802);
Le billet consolateur de l’absence (Longchamps) (1802);
Quoi! tu m’aimes et me délaisses (Longchamps) (1802);
Romance tirée de Don Quichotte (trans. Florian) (1802);
Vois ce vieux chêne (Longchamps) (1802);
Eh! quoi, tu voulais me quitter (Longchamps), 2 solo vv (1802);
Le vieux ménestrel (Mendouze) (1807);
Ce que je désire (N. Ségur) (1807);
L’abandon (Messence) (1811);
A Zelmire (1812);
Mon Dieu qui seul compte mes pleurs (C. Mollevaut) (1818);
Plus d’illusion (Fontenelle) (1825);
L’enfant perdu (Lorin de Belmontet) (1825);
Te voilà roi! (A. Naudet) (1830);
L’ange des premiers amours (M. Bétourné), 2 solo vv (1830);
Le chemin de Lorette (Naudet) (1834)

Undated, pubd:
Le brave à ses derniers moments (M. Commerson);
Célestine;
Ce que j’aime en toi;
Depuis que j’ai quitté ces lieux;
Les deux jours;
François Ier (Ravrio);
Le ménestrel et le guerrier (Bérard), 1/2vv;
Le rencontre du soir (H. Georgeon)

Undated, unpubd:
Adieu, charmant pays de France (P.-J. Béranger), F-Pn;
Le besoin d’aimer, R;
Ma bouche encore ne sait pourquoi (Longchamps), R;
Fuyez, fuyez de mon âme attendrie, Pn;
Laure à la fleur de sa jeunesse, R;
O mon amante (Longchamps), R;
Tu fuis, cruel (Florian), R

Lost:
Je t’aime, c’est là mon bonheur;
Peux-tu douter;
Quand tu m’aimais (J.-E. Jouy): all 3 arr. 1v, gui by Lintant (n.d.);
Couramé, announced in Journal général d’annonces (26 Aug 1825);
Le père bien malheureux (Bouilly), text in J.-N. Bouilly: Le vieux glaneur (Paris, n.d.);
Arbre charmant qui me rappelle;
O toi que j’aime;
Pauvre Blondel: all 3 mentioned in Gougelot

Instrumental:

Orch:
Pf Conc., F, 1792 (1795);
Hp Conc., C (1801);
6 Waltzes, small orch (1801);
Galop, in Recueil de 6 galops composés pour les bals de l’Opéra (1834)

Chbr:
Pf Trio, op.5 (c1800);
Potpourri, on arias by Mozart, hp, vc, pf (London, n.d.);
Potpourri, hp, vc, pf, D-Dl;
4 duos, hp, pf, no.1 (1796), no.2 (1796), no.3, with polonaise (c1800), lost, no.4 (1802);
Air and 9 Variations, hp, pf (1803), lost;
6 vn sonatas, 3 as op.3 (1799), op.7 (c1807) [based on Duo no.4, hp, pf], 2 as op.8, pf/hp acc. (c1807) [no.2: vn ad lib]
Hp Sonata, in Journal de harpe, ii (1795), lost
9 pf sonatas, 3 as op.1 (1795), 3 as op.2 (c1795), 2 as op.4 (1799), op.6 (c1800);
6 Short Pieces and 8 Easy Exercises (?1800);
Exercises, for A.L.V. Boieldieu, 1827, frag. F-R

Font: En català: François-Adrien Boieldieu (1775-1834) En castellano: François-Adrien Boieldieu (1775-1834) In english: François-Adrien Boieldieu (1775-1834) Altres: François-Adrien Boieldieu (1775-1834) 



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Si féssim cas del repertori estudiat i classificat de Boieldieu ens adonaríem fàcilment d'una peculiaritat destacable, l'absència d'obra religiosa. Aquest fet, si el protagonista fos un compositor actual, no ens despertaria el menor interès no obstant, i en la plenitud del XVIII i principis del XIX, aquesta circumstància l'haurem d'estudiar amb deteniment fruit de la seva raresa. Perquè, poc o molt, la majoria de grans compositors van compondre música religiosa ja fos per obligació o en molts casos per devoció. Alhora si tenim en compte la formació de Boieldieu a la Catedral de Notre-Dame els interrogants augmenten considerablement. Per tot això i sense documentació prèvia que en doni fe, com podem certificar que el treball d'avui, ni més ni menys que una Missa solemne per a solistes, cor i orquestra i de data anterior al 1800, sigui pròpiament una obra de Boieldieu i no una simple falsificació construïda a l'entorn del seu nom per guanyar "glamour" al seu temps... Malauradament, no serà servidor qui podrà ratificar o desmentir la certesa o el desengany, no obstant, en el quèquicom de la recuperació d'una obra de tal magnitud sempre hi ha un historiador que en silenci però sense descans busca respostes i en el cas que ens ocupa haurem d'anar a la font de la qual en va rajar aquesta inèdita i desconeguda missa. I l'origen de tot plegat té un espai i un temps que localitzarem a Polònia el 2013 i concretament en una congregació de l'ordre dels Dominics per nom Fundacja Dominikański Ośrodek Liturgiczny de Cracòvia on en el seu dia a dia van recuperant partitures litúrgiques oblidades (alguns exemples: Johann Evangelist Brandl (1760-1837) Missa en Re Johann Baptist Schiedermayer (1779-1840) Requiem / Franz Bühler (1760-1823) Missa Pastoritia / Franz Danzi (1763-1826) Missa en Re), i la majoria d'elles recuperades en els arxius de la congregació dels Dominics de Gidle. Allà, entre altres tresors, és on va aparèixer aquesta extensa eucaristia de caràcter monumental on la intuïció i la detallada observació ens permeten delimitar certes similituds musicals amb altres obres de l'autor francès. Musicalment, és una partitura de fenomenologia clàssica, formada per tots els moviments característics si bé en la gravació que he pogut recuperar hi manca, desgraciadament, l'Agnus dei final. En tot cas, la missa i la interpretació resultant són extraordinàries en una obra que mereix, sense discussió possible, una edició i publicació immediata ja que, i en qualsevol cas, certificar-ne l'autor resultaria històric perquè en definitiva estaríem parlant, probablement i de moment, de la única partitura religiosa del gran mestre Boieldieu!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Sonia Warzynska (soprano); Ilona Szczepanska (alt); Krzysztof Kozarek (tenor); Przemyslaw Balka (bass); Zespól Wokalny SINGETOrkiestra kameralnaDawid Kusz OP (conductor)
CPDL: No disponible 
SPOTIFY: No disponible



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari: