diumenge, 25 de setembre de 2016

MUFFAT, Georg (1653-1704) - Missa "In labore requies"

Leonaert Bramer - Glorification of the Holy Cross (c.1620)
Obra de Leonaert Bramer (1596-1674), pintor holandès (1)




Parlem de Pintura...

Leonaert Bramer (Delft, 24 de desembre de 1596 - Delft, 10 de febrer de 1674) va ser un pintor holandès. Es desconeix bona part de la vida inicial de Bramer. Es creu es va formar a Holanda des d'on el 1614 va viatjar a França i posteriorment a Itàlia, on va treballar-hi fins el 1628. Aquell any va tornar a Delft exportant una tècnica pròpia d'Itàlia apresa en els seus anys de treball al servei del príncep Mario Farnesio i del cardenal Scaglia. La influència d'autors com a Caravaggio o dels seus representants com Adam Elsheimer es va deixar notar en la seva obra. A Holanda, no obstant, també va rebre la influència de pintors com Rembrandt assolint un gran èxit de crítica. Com a pintor va explorar diverses temàtiques destacant per escenes mitològiques, religioses i paisatgístiques. També va ser il·lustrador d'obres literàries entre les que van destacar Los Sueños de Quevedo i El Lazarillo de Tormes. Bramer va morir a Delft el febrer de 1674.

Font: En català: Leonaert Bramer (1596-1674) En castellano: Leonaert Bramer (1596-1674) In english: Leonaert Bramer (1596-1674) - Altres: Leonaert Bramer (1596-1674)



Parlem de Música...

Georg Muffat (Megève, 1 de juny de 1653 - Passau, 23 de febrer de 1704) va ser un organista i compositor austríac d'origen francès. Fill d'Andreas Muffat i de Margarita Orsy, es va formar amb Lully a París entre els anys 1663 i 1669, ciutat on també va fer amistat amb Lebegue i d'Agincourt. El 1669 va tornar a Alsacia on va entrar al Col·legi de Jesuïtes de Selestat abans de continuar els seus estudis a Molsheim, ciutat des d'on va assolir el càrrec d'organista de la Catedral d'Estrasburg. El 1674 va viatjar a Ingolstadt per estudiar Dret. Poc després es va establir a Viena on va rebre suport de Johann Kaspar Kerll. El 1677 va viatjar a Praga abans d'aterrar a Salzburg el 1678. Allà va ser nomenat organista i músic de cambra, en companyia d'Heinrich Ignaz Franz Biber von Bibern, de l'arquebisbe Max Gandolf von Kuenburg. El 1680 va viatjar a Itàlia on va rebre formació de Bernardo Pasquini a Roma. Aquest viatge va ser determinant en la vida i posterior obra del compositor ja que va conèixer de primera mà la forma "Concerto Grosso" de Corelli la influència de qui fou decisiva en l'obra instrumental de Muffat. El 1682 va tornar a Salzburg on va publicar la seva col·lecció "Armonico Tributo" que posteriorment va ampliar i dedicar a l'emperador Leopold I. En la mort de l'arquebisbe de Salzburg va decidir viatjar a Passau on va entrar, com a organista, al servei de Johann Philipp de Lamberg assolint el 1690 el càrrec de mestre de capella. Va ser allà on va publicar les tres col·leccions més importants de la seva carrera: Suavioris Harmoniae Instrumentalis Hyporchematicae Florilegium Primum, Florilegium Secundum i Ausserlesene Instrumental-Musik. Els seus fills Franz Georg Gottfried Muffat (1681-1710), Johann Ernst Muffat (1686-1746) i Gottlieb Muffat van ser compositors. Va romandre a Passau la resta de la seva vida morint el febrer de 1704.

OBRA:

Armonico tributo: 5 sonatas, str, bc (Salzburg, 1682); ed. E. Schenk, DTÖ, lxxxix (1953); lute version of passacaglia from Sonata no.5, ed. A. Koczirz, DTÖ, 1, Jg.xxv/2 (1918/R)
Apparatus musico-organisticus: 12 toccatas, 1 ciaccona, 1 passacaglia, aria with variations: all org (Salzburg, 1690/R) [for evidence of an earlier print see Monson]; ed. M. Radulescu (Vienna, 1982); MS copy in GB-Lbl Add.39569 (facs. in 17th Century Keyboard Music, xix (New York, 1987))
Suavioris harmoniae instrumentalis hyporchematicae florilegium primum: 7 orch suites, 4/5 str, bc ad lib (Augsburg, 1695); ed. H. Rietsch, DTÖ, ii, Jg.i/2 (1894/R); foreword ed. and trans. O. Strunk, Source Readings in Music History (New York, 1950), 442ff
Florilegium secundum: 8 orch suites, 4/5 str, bc ad lib (Passau, 1698); ed. H. Rietsch, DTÖ, iv, Jg.ii/2 (1895/R)
Ausserlesene Instrumental-Music: 12 concerti grossi, str, bc (Passau, 1701); ed. E. Luntz, DTÖ, xxiii, Jg.xi/2 (1904/R); lxxxix (1953)
Sonata, vn, bc, 1677, holograph, CS-KRa; Preludes, dances, kbd, A-Wm
Missa ‘In labore requies’, 8vv, 12 insts, Ee

Doubtful:
Kbd pieces, Wm XIV 743

Lost works:
Marina Armena (op), Salzburg, Akademie-Theater, 5 Sept 1679
Königin Mariamne (op), Salzburg, Akademie-Theater, Sept 1680
Le fatali felicità di Plutone, Salzburg, Hoftheater, 29 Dec 1687; lib Wn, inc.

Literatura:

Regulae concentuum partiturae (MS, c1699, A-Wm); ed. H. Federhofer, MSD, iv (1961)
Nothwendige Anmerkungen bey der Musik, lost 

Font: En català: Georg Muffat (1653-1704) En castellano: Georg Muffat (1653-1704) In english: Georg Muffat (1653-1704) - Altres: Georg Muffat (1653-1704)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Gunar Letzbor and his ensemble Ars Antiqua Austria are proven specialists for Austrian baroque music. During recent years, they have rediscovered, performed and recorded polychoral Festive Masses by Weichlein, Ramhaufsky and Hochreither and thus Georg Muffat's magnificent 'Missa in labore requies' is a logical choice of repertoire. This work is the only surviving church music by Georg Muffat and is overwhelming in sonic impact and profundity but also a richness of melodic invention. In its polychoral design, the work is in the tradition of Salzburg Festive Masses, reflecting in their extraordinary musical opulence, the almost boundless material wealth of the prince bishops who commissioned them. For the recording, Gurk Cathedral proved to be an ideal location, allowing the spatial effects of five choirs to be impressively reproduced. The two vocal choirs can be heard to the right and left of the imaginary middle axis, as are the string and wind choirs, whilst the trumpet choir sounds forth majestically from an elevated position in the centre. In this way, one can comprehend why this monumental work represents the pinnacle of the genre, perhaps comparable only to Biber's 'Missa Salisburgensis'.

PRESTOCLASSICAL (source/font: aquí)

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: St. Florianer SängerknabenArs Antiqua Austria; Gunar Letzbor
RECICLASSICAT: MUFFAT, Georg (1653-1704)
PRESTOCLASSICAL: MUFFAT - Missa "In labore requies"
CPDL: No disponible
SPOTIFY: No disponible



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

6 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Thank you very much. Muffat and Letzbor are always interesting

    ResponElimina
  3. In labores requies, not In labores regules.

    ResponElimina
  4. Would you be so kind as to re-upload this, please? Thanks, Craig

    ResponElimina
  5. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina