dilluns, 19 de setembre de 2016

DE SAINT-LUC, Jacques (1616-c.1710) - Suites à la française

Pierre-Antoine Lemoine - Nature morte aux raisins, plat de pêches et potiche chinoise sur un entablement de pierre
Obra de Pierre-Antoine Lemoine (1605-1665), pintor francès (1)


- Recordatori de Jacques de Saint-Luc -
En el dia de la celebració del seu 400è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Pierre-Antoine Lemoine (Paris, 1605 - Paris, 19 d'agost de 1665) va ser un pintor francès. Pocs detalls es coneixen de la seva vida més enllà de la seva admissió, tot i l'opinió desfavorable de Charles Le Brun i d'Eustache Le Sueur, com a membre de l'Acadèmia de Belles Arts de París el 1654. El 1657 va rebre l'encàrrec de decorar la mansió del canceller Pierre Séguier. Com a pintor es creu va ser autor de nombroses obres de temàtica floral, bodegons i natures mortes, demostrant un agut i precís realisme així com una notable qualitat tècnica. El seu estil en tot cas va ser proper al del seu coetani Pierre Dupuis. Lemoine va morir a París l'agost de 1665.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Pierre-Antoine Lemoine (1605-1665) - Altres: Pierre-Antoine Lemoine (1605-1665)



Parlem de Música...

Jacques de Saint-Luc (Ath, bap. 19 de setembre de 1616 - Wien, c.1710) va ser un llaütista i compositor nascut als Països Baixos Espanyols. Es desconeix la seva formació inicial i la primera referència, a banda del seu baptisme de 1616, es del 1639 quan va ser invitat a Brussel·les per a interpretar villancets davant de la cort, assolint un càrrec oficial a la mateixa cort el 1641. A partir del 1647 va viure a París on va intentar accedir, sense èxit, a un càrrec al servei de Lluís XIV. Aquell mateix any va tornar a Brussel·les on va entrar al servei de l'arxiduc Léopold-Guillaume. El juny de 1658 es va casar amb Isabelle de Lagrenée amb qui va tenir nombrosos fills, alguns d'ells músics. Es creu va viure a Brussel·les fins a l'entorn del 1700 any que va viatjar a Viena on va participar com a intèrpret en la cerimònia matrimonial de la princesa Louise Dorothée de Brandenburg i el príncep Frederick de Hesse-Cassel, més tard rei de Suècia. Sense confirmació oficial, es creu que De Saint-Luc va treballar al servei del príncep Eugene de Savoy a Viena entre els anys 1700 i 1708 si bé existeixen seriosos dubtes al respecte ja que en aquells temps De Saint-Luc ja tenia més de 85 anys. De fet, es creu va morir a l'entorn del 1710 a Viena havent-se guanyat notable reputació com a intèrpret de guitarra i llaüt.

OBRA:

Edition: Jacques de Saint-Luc: Oeuvres pour le luth, ed. P. Vendrix (Paris, forthcoming)
Suittes … livre premier [… second], lute (with vn, b, ad lib) (Amsterdam, 1707–8)
Preludii, allemande, correnti, gighe, sarabande, gavotte &c., vn, b, livre premier [… second], (Amsterdam, n.d.)
184 pieces, lute, A-Wn S.m.1586;
94 pieces, lute, CZ-Pu Mspt.X.Lb.210
120 pieces, lute, vn, b, Pu Mspt.II.Kk.49;
52 pieces, lute, vn, b, Pu Mspt.II.Kk.54
Conc. (frag.), lute, A-Wn S.m.1820
Menuet, gui, F-Pn

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Jacques de Saint-Luc (1616-c.1710) - Altres: Jacques de Saint-Luc (1616-c.1710)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Saint-Luc left almost 200 pieces for solo lute. He also sketched a lute concerto, wrote a minuet for guitar and transcribed pieces of his own for lute, violin and bass. He may be seen as an alternative to the French lute school of the later 17th century represented by the Gallot family, Charles Mouton and Robert de Visée. Like them, he showed a predilection for grouping dances into suites consisting of prelude, allemande, courante, sarabande and gigue, and for filling out the canvas with other dances (bourrées and gavottes) and with titled pieces (e.g. Marche des Grecs, Le bourgeois gentilhomme). But unlike his French contemporaries, Saint-Luc did not give himself up entirely to the delights of the style brisé (present in his preludes). He sacrificed the harmonies of the style brisé to a finely chiselled melodic design and a quest for sonorous effects. He did not always achieve a harmonious marriage of these elements: some dances are marked by an entirely functional rigidity. Other pieces, however, are true miniatures which captivate the listener, and there are also works on an unusually large scale which show the concern for structure, the careful composition and the melodic inspiration that make Saint-Luc a key figure in the history of lute music of the 17th and 18th centuries. Many pieces reflect his taste for the opera, court ballet, Italian commedia dell’arte, French comedy and, especially, the motley world of the strolling players.

GROVE MUSIC ONLINE (source/font: aquí)

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Daniel Fournier (lute); Jacques Vandeville (oboè)
AMAZON: SAINT-LUC, J.A. - Suites à la française pour un dessus et basse-continue
CPDL: No disponible
SPOTIFY: SAINT-LUC, J.A. - Suites à la française pour un dessus et basse-continue



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

8 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Como siempre, das en el clavo! Maravillosa música!
    Saludos, Daniel, desde Madrid.

    ResponElimina
  3. Hola Pau!
    Una música muy agradable y relajante la de Saint-Luc. Muy efectiva la combinación de oboe y laúd, este último, uno de mis instrumentos favoritos. Muy acertado, para mi gusto, el comentario de Fourcade. En efecto, "siempre das en el clavo". Y como prueba hay están los post de Brull, Fucik, Holzbauer, Richter, Elling, Gernsheim y por supuesto J.M. Haydn, por citar algunos.
    Muchísimas gracias!!!
    Para terminar, señalar un detalle sin importancia. La población de Ath, está en la "Région Wallonne", así que tal vez no podamos considerar a Saint-Luc un compositor flamenco. En cualquier caso, insisto, es algo totalmente irrelevante, al menos, para mi.
    Un fuerte y agradecido abrazo.
    Frantisek

    ResponElimina
    Respostes
    1. Frantisek!

      Muchas gracias! Si te soy sincero, ni me había dado cuenta del detalle geográfico que comentas! Ciertamente, De Saint-Luc nació en territorio bajo dominio de Isabel Clara Eugenia de Austria, hija de Felipe II, por lo que quizá podríamos decir que De Saint-Luc fué un compositor "español" (entre muchas comillas obviamente jejeje...)

      Abrazo fuerte y como siempre muchas gracias!
      Pau

      Elimina
    2. Pues no te falta razón!!! Je,je,je
      Frantisek

      Elimina