dilluns, 26 de setembre de 2016

ALMQVIST, Carl Jonas Love (1793-1866) - Dreams and Fantasies

Carl Peter Mazer - Carl Jonas Love Almqvist
Obra de Carl Peter Mazer (1807-1884), pintor suec (1)


- Recordatori de Carl Jonas Love Almqvist -
En el dia de la commemoració del seu 150è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Carl Peter Mazer (Stockholm, 9 de març de 1807 - Napoli, 18 de gener de 1884) va ser un pintor suec. Es va formar com a pintor a l'Acadèmia d'Arts d'Estocolm on va estudiar amb Gustav Erik Hasselgren. El 1825 es va traslladar a París on va estudiar al taller d'Antoine-Jean Gros convertint-se en el seu assistent. Va ser allà que es va iniciar en la pintura de retrats i de temàtica històrica especialment de la Revolució de 1830. El 1833 va viatjar a Itàlia abans de tornar a Suècia el 1835, on va exposar alguns dels seus retrats a l'Acadèmia de Belles Arts. El 1837 va viatjar a Finlàndia i entre els anys 1838 i 1854 va viure a Rússia on la seva obra va gaudir de notable èxit. Allà va treballar també com a fotògraf, feina en la que va treballar intensament al seu retorn a Estocolm el 1854. El 1876 es va traslladar novament a París abans d'instal·lar-se definitivament a Nàpols el 1878, ciutat on va morir el gener de 1884.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: No disponible - Altres: Carl Peter Mazer (1807-1884)



Parlem de Música...

Carl Jonas Love Almqvist (Stockholm, 28 de novembre de 1793 - Bremen, 26 de setembre de 1866) va ser un escriptor, periodista i compositor suec. Educat pel seu avi, degut a la mort de la seva mare, el 1815 es va graduar a la Universitat d'Uppsala per ràpidament convertir-se en funcionari i en company del poeta romàntic E.J. Stagnelius. Amb ell va entrar en contacte amb la poesia alemanya d'autors com GoetheTieckHoffmann i Schlegel però també amb la cultura nòrdica antiga materialitzada per la societat "l'Aliança de Mannheim" de la que en va ser membre a partir del 1816. A partir d'aleshores es va dedicar de ple a la literatura abandonant el neo-romanticisme per centrar-se en el realisme. El 1829 es va convertir en director de la Nya Elementar-skolan d'Estocolm. Els seus escrits van incloure gèneres com la poesia i la filosofia, especialment durant la seva etapa de joventut, però també relats, obres didàctiques i formatives i també novel·les com per exemple Törnrosens Bok (1832-1842). A mesura que el temps passava els seus escrits es van tornar més polítics i socials amb reivindicacions del sufragi universal, l'emancipació de la dona i de la unió lliure sense matrimoni. Aquestes proclames van incendiar les relacions que tenia amb l'església la qual el va obligar a l'excomunió. Com a compositor va ser autodidacta, bàsicament amateur i només va publicar cançons i música per a piano. El 1851 va ser injustament acusat d'assassinat i va haver de fugir del país. Va viure als EUA i després a Alemanya. Va ser a la ciutat de Bremen, on va morir el setembre de 1866.

OBRA:

Vocal secular:

3, 4vv: Namnsdags-Quäde in Samlaren, 1924;
Songes nos.10, 15–16, 19, 22, 23, T-i, i (1839);
Songes, nos.4–8, 10–13, 19, 21, 22, 28, 29, 33, 35, 37, 40, 42, 45, 47, T-i, ii (1849);
Songes, nos.15, 20, S-Sm
2vv: 1 song in T-i, i (1839);
Songes, nos.2, 3, 9, 17, 23, 49, T-i, ii (1849)
1v: Tintomaras sång, T-d, iv (1834);
1 song in T-i, i;
Songes, nos.1, 14–16, 20, 24–7, 30, 32, 34, 36, 38, 41, 43, 44, 46, 48, T-i, ii (1849)
1v, pf: Songes, nos.18, 31, 50, T-i, ii (1849)
Songes, nos.39, 50, T-i, ii (1849);
Baldvins Riddare, in Teater och Musik, i (1876);
other works, S-Skma

Instrumental:

Andante grazioso, E , str qt, S-Sm;
Håtuna Saga, kantele, T-i, ii (1849);
Niakuns polska, hp, T-i, ii (1849);
Sigtuna Saga, hp, T-i, ii (1849)
Pf solo: [26] Fria Fantasier (1847–9) [excerpts in T-i, i (1839)];

Font: En català: No disponible En castellano: Carl Jonas Love Almqvist (1793-1866) - In english: Carl Jonas Love Almqvist (1793-1866) - Altres: Carl Jonas Love Almqvist (1793-1866) 



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Almqvist was a master of various literary styles and was well versed in a wide variety of subjects, including music. In his Monografi (1844–5), principally a reply in the moral controversy, he developed his view on musical matters (Om poesi i sak till åtskillnad ifrån poesi i ord), describing how the beauty of ‘Melody’ had to give way to the counterpoint of Bach and was defeated by ‘Harmony’. As a composer he was self-taught; he struggled against the enthusiasm for virtuosos and ‘the empire of instrumental music’ and upheld the right of genius to shape its own rules. The collection of 26 piano pieces, Fria Fantasier (‘Free fantasies’, 1847–9), was criticized, perhaps justly, for being too plain. Some of these pieces, however, are unique for their period, being naive in a folklike manner, as are his masterpieces, the unaccompanied songs to his own texts, Songes (‘Dreams’), which were composed c1830 and intended to be used in tableaux vivants. They bear witness to his profoundly original musical gifts.

GROVE MUSIC ONLINE (source/font: aquí)

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Solveig Faringer (soprano); Ingvar Kjellson (narrator); Gunilla von Bahr (flute); Robert von Bahr (percussion); Alm Nils Ersson (violin); Kerstin Åberg (piano); Lidingö Kammarkör
RECICLASSICAT: ALMQVIST, Carl Jonas Love (1793-1866)
AMAZON: ALMQVIST, C.J.L. - Dreams and Fantasies
IMSLP: No disponible
SPOTIFY: ALMQVIST, C.J.L. - Dreams and Fantasies



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari: