dissabte, 2 de juliol de 2016

VODICKA, Václav (c.1716-1774) - Sonatas Op.1 (1739)

Paul Theodor van Brüssel - Still life of fruits and flowers together with a birds nest arranged upon a stone ledge (c.1794)
Obra de Paul Theodor van Brussel (1754-1795), pintor holandès (1)


- Recordatori de Václav Vodička -
En el dia de la commemoració del seu 242è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Paul Theodor van Brussel (Zuid-Polsbroek, 1754 - Amsterdam, 1795) va ser un pintor holandès. Es va formar amb Jean Augustin i amb Hendrik Meyer d’Haarlem. Va treballar inicialment en una empresa de manufactures de tapís realitzant dissenys pels estampats. Ben aviat i potser motivat pels temes florals que havia creat, es va orientar vers la pintura de natures mortes, especialment flors, fruites i animals. El 1774 es va casar i es va traslladar a Àmsterdam on va establir el seu taller i on va treballar activament des del 1778 fins el 1794 assolint un gran èxit i admiració pels seus quadres de gran realisme, color i elegància. Va morir a Àmsterdam el 1795.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Paul Theodor van Brussel (1754-1795) - Altres: No disponible



Parlem de Música...

Václav Vodička (Bohemia, c.1716 - München, bur. 1 de juliol de 1774) va ser un violinista i compositor bohemi. Es desconeix la seva vida inicial i la primera referència el situa com agent de finances del comte Franz Xaver Wieznik. El 1732 va entrar al servei de l’elector Karl Albrecht de Bavària, més tard emperador Carles VII, com a violinista i amb un salari de 380 monedes d’or, que posteriorment es va incrementar fins a les 500 monedes d’or. El 1739 va publicar el seu primer treball a París, una col·lecció de Sei sonate. El 1745 va rebre una feina al servei de la princesa Maria Anna Carolina i el 1747 va ser nomenat, sota supervisió de l’elector Maximilià III Josep de Baviera, Konzertmeister i conseller electoral. Allà i a banda de compondre, va treballar com a professor encarregant-se de la formació dels violinistes del Seminarium Gregorianum de Munich. Poc després va ser un dels fundadors de la Fraternitat Cecilia. La seva família va mantenir una estreta relació amb la família Mozart. Vodička va morir a Munich el juny de 1774.

OBRA:

Instrumental:

Orch:
24 syms., D-Mbs;
other syms., DS, DK-Kk, I-Vlevi;
3 vn concs., US-BE;
Vn Conc., DK-Kk

Chbr:
6 sonate, vn, b, op.1 (Paris, 1739/R1991 in ECCS, ii), ed. in MAB, liv (1962);
8 sonates, op.2, nos.1–4 for vn, b, nos.5–8 for fl, b (Paris, 1742 or later);
6 sonatas, fl, vc, b, op.3 (Paris, 1753)

Doubtful;
2 concs., va d'amore, 1762, Partita, va d'amore, 1762, Vc Conc., 1771, all listed in Breitkopf catalogue under ‘Wentzel’

Lost:
4 sinfoniae e pastorelli;
24 syms.;
2 vn concs., listed in Breitkopf catalogue, 1752;
Fl Conc.;
3 solos, 2 for vn, 1 for vc, listed in Breitkopf catalogue, 1766;
Solo, vc, b, listed in Breitkopf catalogue under ‘Wenzel’, 1771

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Václav Vodička (c.1716-1774) - Altres: Václav Vodička (c.1716-1774)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Inesperada i curiosament, Vodička o Wodiczka segons els cas, només va escriure música instrumental tot i viure en un temps en què l’obra vocal era considerablement més valorada, ja fos sacra o secular. No obstant i potser, no ens hauria d’estranyar si tenim en compte que essencialment va ser, abans que compositor, un violinista l’estil de qui va ser un aiguabarreig dels mètodes ‘arcaics’ barrocs amb els de l’emergent classicisme. I potser hauríem de destacar, observant el seu repertori, les 48 simfonies que va compondre de les quals actualment en sobreviuen 24, la majoria d’elles pensades en un sol moviment, com si d’una obertura es tractés. I abans que m’ho pregunteu ja us avançaré que d’aquestes simfonies, de moment, ni rastre. Per tant, haurem d’explorar altres finestres del seu repertori com, per exemple, l’obra de cambra en so d’aquestes fascinants Sonates Op.1 per a violí, viola de gamba i violoncel (si bé en la versió d'avui el continuo correspon al clavecí) on la característica evident, ja d’entrada, és la reiterada afició de Vodička pel minuet en unes sonates presentades, excepte la número 5, en tres moviments. Alhora, les constants referències al model italià poden ser un indici clar de la seva formació la qual, a priori, roman desconeguda. Unes sonates per cert publicades, amb dedicatòria efusiva al duc Karl Albrecht de Bavaria, el 1739 a París. El resultat final, també i evidentment fruït de la benaurada interpretació, és immillorable convertint aquesta edició, primícia mundial, en un tresor del segle XVIII!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Bohuslav Matousek (violin); Petr Hejny (viola da gamba); Jaroslav Tuma (harpsichord)
NAXOS: WODICZKA, W. - Sonatas for Violin, Viola da Gamba and Cello, Op. 1
CPDL: No disponible
SPOTIFY: WODICZKA, W. - Sonatas for Violin, Viola da Gamba and Cello, Op. 1



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

4 comentaris:

  1. Gallant music, transports you to another era.
    You did again, thank you for the gift.

    ResponElimina
  2. Hola Pau!
    Fantástico descubrimiento! Un sonido excelente para una música desenfadada y elegante.
    Estoy fascinado. Y por supuesto, no es el único gran hallazgo de los últimos días y lo digo a pesar de que tengo post pendientes de revisar porque la eurocopa, la siesta -obligatoria por el calor y la edad-, je,je y otras cosas me quitan bastante tiempo.
    Muchas gracias!
    Un abrazo
    Frantisek

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Frantisek!!

      Ufff si el tiempo es oro y estos días creo que todos estamos más offline que otra cosa... Personalmente hasta hoy no he recuperado una cierta normalidad y fijate, la música sigue imparable! Y creo que algunas sorpresas de esta próxima semana te gustarán...

      Por cierto, tengo pendiente a quién tu ya sabes! Por ahora no tengo calendario...
      Hablamos pronto!

      Gracias y abrazo fuerte!
      Pau

      Elimina