diumenge, 17 de juliol de 2016

SODERMAN, August (1832-1876) - Andeliga sånger (1872)

Albert Anker - Kleinkinderschule auf der Kirchenfeldbrücke (1900)
Obra d'Albert Anker (1831-1910), pintor suís (1)


- Recordatori d'August Söderman -
En el dia de la celebració del seu 184è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Albert Anker (Ins, 1 d'abril de 1831 - Ins, 16 de juliol de 1910) va ser un pintor suís. Fill de veterinaris, es va formar, a partir del 1845, en dibuix amb Louis Walhinger si bé els primers anys no va destacar de la resta de companys. El 1851 va entrar a la Universitat de Berna i posteriorment a la de Halle per estudiar Teologia, però el 1853 els va abandonar per a dedicar-se a la pintura. Ben aviat va viatjar a París on va ser alumne del pintor Charles Gleyre i més tard de Renoir. Entre el 1853 i el 1860 va viure en contacte amb l'Escola Imperial de Belles Arts. A partir del 1861 va viatjar a Itàlia, geografia de gran atractiu pels pintors d'aquella època. El 1864 va tornar a França, on es va casar, i on va començar a destacar per les seves pintures de gran realisme i precisió en el dibuix. El 1870 va diversificar la seva vida social convertint-se en diputat del Gran Consell de la regió de Berna, va treballar en diverses revistes i el 1878 va organitzar la secció suïssa de l'Exposició Universal de París. En agraïment, aquell any va ser condecorat amb la Legió d'Honor. El 1890 es va traslladar a Ins, renunciant a la seva vida a París a la cerca d'ambients més tranquils. El 1900 va rebre el títol de Doctor Honoris Causa de la Universitat de Berna. Com a pintor es va fer conegut pels seus retrats infantils així com per les escenes de gènere i natures mortes totes elles caracteritzades per un realisme intens i pel seu naturalisme. Va morir a Ins el juliol de 1910.

Font: En català: No disponible En castellano: Albert Anker (1831-1910) In english: Albert Anker (1831-1910) - Altres: Albert Anker (1831-1910) 



Parlem de Música...

Johann August Söderman (Stockholm, 17 de juliol de 1832 - Stockholm, 10 de febrer de 1876) va ser un compositor suec. Fill de Johan Wilhelm Söderman, es va formar inicialment amb ell abans d'entrar a la Reial Acadèmia Sueca de Música. Allà hi va estudiar entre els anys 1847 i 1850, formant-se en harmonia amb Erik Drake i piano amb Jan van Boom. També es va formar de forma autodidacta en violí i oboè assolint ràpidament un lloc en algunes orquestres de la ciutat. El 1851 va ser contractat per Stjernström com a director musical per a un teatre, càrrec que va ocupar diversos anys. Allà va compondre i arranjar música diversa i va fer nombroses gires pels països escandinaus. El 1856 va sol·licitar una excedència per a viatjar a Leipzig on va rebre classes de E.F. Richter i on va entrar en contacte amb la música de l'escola alemanya. Al seu retorn a Estocolm va tornar a la companyia teatral de Stjernström però el 1860 va ser nomenat mestre del cor i director adjunt de Ludvig Norman a l'Opera Reial d'Estocolm en un càrrec que ja va mantenir pràcticament fins el final de la seva vida, esdevinguda a Estocolm el febrer de 1876.

OBRA:

(selective list)

Vocal secular:

Stage:
incidental music unless otherwise indicated
Erik XIV (J. Börjesson), Turku, 15 March 1852
Urdur, eller Neckens dotter (operetta, J. Granberg), Helsinki, 19 Sept 1852
Regina von Emmeritz (Z. Topelius), Helsinki, 13 April 1853
Zigenarhöfdingen Zohrab [Zohrab, the Gipsy Chief] (operetta), Gothenburg, 19 April 1854
Hin Ondes första lärospån (operetta, F. Arlberg, after E. Scribe: Le diable à l’école), Stockholm, Mindre, 29 June 1856
Några timmar på Kronoborgs slott [A Few Hours in Kronoborg Castle] (O. Fredrik), 27 Sept 1858; ov. later used for Orleanska jungfrun (after F. von Schiller), 1867, and pubd as Svenskt festspel, vs (1858), fs (1867)
Folkungalek (L. Josephson), Stockholm, Kungliga, 20 Sept 1864
Bröllopet på Ulfåsa [Wedding in Ulfåsa] (F. Hedberg), Stockholm, Kungliga, 1 April 1865
Marsk Stigs döttrar [Marshal Stig’s Daughters] (Josephson), Stockholm, Kungliga, 19 March 1866
Peer Gynt (H. Ibsen), 1870, partly lost, never perf. with the play
Richard III (Hedberg, after W. Shakespeare), Stockholm, Kungliga, 17 Dec 1872
Music for c70 other works

Choral:
Die Wallfahrt nach Kevlaar (H. Heine), Bar, 4vv, orch, 1859–66 (1867)
Ett bondbröllop [A Peasant Wedding] (R. Gustavsson), male vv (1868)
Signelills färd [Signelill’s Journey] (L. Josephson), solo vv, 4vv, orch, 1869; vs, ed. V. Svedbom (1892)
Ur idyll och epigram (J.L. Runeberg), 4vv (1869)
Hjertesorg (K. Wetterhoff), solo vv, 4vv, orch, 1870 (1883)
Trenne sånger (Quanten, Z. Topelius), male vv (1871)
Tre visor i folkton, male vv (1872)

Ballads and songs:
Tannhäuser (E. Geibel), Bar, orch, ?1856–7 (1860)
Die verlassene Mühle/Qvarnruinen [The Abandoned Mill] (A.F.A. Schnetzler), Bar, orch, 1857 (1867)
Arme Peter (H. Heine), 1v, orch, 1857–67 (1870)
Kung Heimer och Aslög [King Heimer and Aslög] (F. Hedberg), 1v, orch, c1870 (1883)
Der schwarze Ritter (L. Uhland), B, orch, 1874; ed. J.P. Carstensen and E. Ellberg (1886)
c65 songs, some pubd in collections, incl. Tre ballader, 1855–69 (1871);
Heidenröslein (Heine), 1856–7 (1859);
Värvningen (after Reder: Der Landsknecht), 1859 (1860);
Serviska folksånger (J.L. Runeberg) (1871);
Digte og sange, i–ii (B. Bjørnson) (1871–3);
Tre tyska visor i folkton (1875);
others in MS and pubd singly; some ed. A. Helmer, August Söderman: Sånger med piano (Stockholm, 1981)

Vocal religiosa:

Katolsk Messa [Missa solemnis], solo vv, 4vv, orch, 1875, vs (1881)
Andeliga sånger [Spiritual Songs], 4vv, org (1872)
Du går, Guds lamm, du milda
Guds Hus
Herre Kär
Lovsång
O Guds lamm
Pingstpsalm

Instrumenal:

Concert ov., F, ?1855–68, pf score (Stockholm, 1881)
Scherzo, E, 1856
Nordiska folkvisor och folkdansar (1870)
2 festival marches, 1869, 1873;
2 funeral marches, 1871, 1872;
Festival polonaise, 1873
Qt, e, pf, vn, va, vc, 1856
Fantasier à la Almqvist, pf, 1868 (1885)

Font: En català: Johann August Söderman (1832-1876) En castellano: No disponible In english: Johann August Söderman (1832-1876) - Altres: Johann August Söderman (1832-1876)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Söderman’s works occupy a position of central importance in Swedish music, and exerted a great influence on later generations of Swedish composers. Not only his personal use of stylistic elements from folk music (for instance, in his realistic portrayal of peasant life) but also many other traits of his music were for a long time valued for their authentic Swedish qualities. His instrumental works are few, and unequal in quality. His scoring, however, shows an assured feeling for orchestral colouring. In spite of his great admiration for works of Liszt and Wagner, which can be observed in his last ballad, Der schwarze Ritter, and in his mass, he did not develop major continuous forms but came into his own in epigrammatically concentrated works, often with dance-like rhythms and a clearcut strophic form. In this, as in certain melodic and harmonic details, he has much in common with Grieg. Especially in his vocal works, Söderman shows a highly developed feeling for pregnant psychological and dramatic expression.

GROVE MUSIC ONLINE (source/font: aquí)

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Malmo Chamber Choir
AMAZON: Scandinavian Choral Music
AMAZON: Pastoral Suite et al.
SPOTIFY: Scandinavian Choral Music



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada