dijous, 21 de juliol de 2016

NICHELMANN, Christoph (1717-1762) - Sonate da cembalo (1745)

Isaac de Moucheron - Bathers in the Tiber with Saint Peter in the background
Obra d'Isaac de Moucheron (1667-1744), pintor holandès (1)


- Recordatori de Christoph Nichelmann -
En el dia de la commemoració del seu 254è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Isaac de Moucheron (Amsterdam, 23 de novembre de 1667 - Amsterdam, 20 de juliol de 1744) va ser un pintor holandès. Fill del pintor paisatgista Frederik de Moucheron i de Maria Magdalena de Jouderville, la filla del pintor Isaac de Jouderville, al seu temps alumne de Rembrandt, es va formar inicialment amb els seus pares abans de viatjar a Itàlia el 1695, on va entrar en contacte amb la pintura de Nicolas Poussin. De tornada a Holanda, ràpidament es va fer conegut en els cercles aristocràtics per les seves decoracions de tapissos i per les seves vistes. Allà va rebre nombroses peticions i va col·laborar amb el pintor Jacob de Wit. Va gaudir de notable popularitat a Amsterdam, la ciutat on hi va viure bona part de la seva vida i on hi va morir el juliol de 1744.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Isaac de Moucheron (1667-1744) - Altres: Isaac de Moucheron (1667-1744)



Parlem de Música...

Christoph Nichelmann (Treuenbrietzen, 13 d'agost de 1717 - Berlin, 20 de juliol de 1762) va ser un compositor alemany. Es va formar inicialment a Treuenbrietzen abans de viatjar a Leipzig on va entrar a estudiar a la Thomasschule el 1730 sota la supervisió de J.S. Bach. Allà va estudiar orgue i composició amb W.F. Bach abans de viatjar a Hamburg el 1733 fruit del seu interès per l'òpera. Allà va estudiar els estils francesos i italians així com les tècniques teatrals amb Keiser, Telemann i Mattheson. Durant un temps va compaginar el seu estudi musical amb diverses feines variades com la de secretari de famílies benestants. El 1739 es va traslladar a Berlin per tal de potenciar la seva carrera musical. Allà va estudiar amb Quantz i amb C.H. Graun i va ser allà on també va publicar algunes primeres obres per a clavecí. El 1745 va ser, juntament amb amb C.P.E. Bach, un dels dos clavicembalistes oficials de la comitiva reial. El 1755 va publicar el seu tractat Die Melodie, nach ihrem Wesen sowohl, als nach ihren Eigenschaften que ràpidament va assolir notable ressò pel fet de centrar l'estudi de la música des d'una perspectiva melòdica i no tant acadèmica i en clara sintonia amb el compositor francès J.P. Rameau. A partir del 1756 Nichelmann va sol·licitar una excedència del seu càrrec reial i va dedicar els seus darrers anys a la composició, morint a Berlin el juliol de 1762.

OBRA:

Vocal secular:

La Galatea (P. Metastasio), 1740
Il sogno di Scipione, serenata (Metastasio), Berlin, 1746; Sinfonia, ed. M. Schneider (Leipzig, 1957)
Zeffirretti, cant., S, 2 vn, va, b, US-Wc
Il fiume spre, aria in Il rè pastore (remainder by Frederick II, Quantz, C.H. Graun), D-Bsb
22 Lieder, 1v, kbd, in contemporary collections: see Lee (Detroit, 1971)

Vocal religiosa:

Requiem, 4vv, 2 fl, 2 ob, 2 vn, va, b, D-Bsb

Instrumental:

17 concs., hpd, str, 1740–59, A-Wgm, B-Bc, D-Bsb, Dlb, ROu, GB-Ckc, US-BE; 2, A, E, ed. D. Lee (Madison, WI, 1974)
Conc., vn, str, D-Bsb
Ouverture, B , 2 ob, 2 vn, va, bc, D-Bsb [dance suite]
2 sinfonias, F, G, str, GB-Lbl
Sinfonia, E , 2 fl, 2 hn, 2 ob, str;
orig. ov., Il sogno di Scipione, score D-ROu

Keyboard:
6 brevi sonate da cembalo massime all’uso delle dame (Nuremberg, 1745/R Geneva, 1986)
[6] Brevi sonate da cembalo all’ uso di chi ama il cembalo, op.2 (Nuremberg, c1745/R Geneva, 1986); repubd as Six Short Sonatas or Lessons, hpd (London, c1770)
Sonata, a, hpd, in Tonstücke für das Clavier (Berlin, 1774)
6 additional hpd sonatas in autograph MSS: 4 in VI sonate, D-Bsb; 1, A, F-Pn; 1, G, D-ROu
2 Allegros, E, hpd, in Raccolta delle più nuove composizioni di clavicembalo (Leipzig, 1756)
Rondo, G, in Kleine Clavierstücke nebst einigen Oden von verschiedenen Tonkünstlern (Berlin, 1760)
4 pieces in Musikalisches Allerley, i–vi (Berlin, 1761–3): La gaillarde, La tendre, i; Claviersuite, v; Allegro in E , vi
Allegretto in E , Allegro in G, Presto in e, in Clavierstücke mit einem practischen Unterricht (Berlin, 1762)
6 menuets, 6 polonaises, Fantas in E , Variations, D-Bsb

Literatura:

Die Melodie, nach ihrem Wesen sowohl, als nach ihren Eigenschaften (Danzig, 1755)
Die Vortrefflichkeit der Gedanken des Herrn Caspar Dünkelfeindes über die Abhandlung von der Melodie (c1756) 

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Christoph Nichelmann (1717-1762) - Altres: Christoph Nichelmann (1717-1762)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

I have a Harpsichord concerto, in my collection performed by Christine Schornsheim, which I liked enormously, and thus when I saw these original Brilliant recordings I jumped at them right away. It is a shame that Nichelmann faded into complete obscurity after his death. And today, well there is little recorded and what there is was not taken up by other companies, until Brilliant came with this recording. I still do not think that this recording will revive interest in this composer though. Thats reality. A man that had lessons by J.S. Bach a hard taskmaster, composition lessons with Wilhelm Friedemann Bach, and took up studies with such luminaries as Telemann, Johann Mattheson and Reinhard Keiser. And among this list are also the composers Quantz and Graun. So with this baggage one would say its enough to stay alive over the centuries. Not so alas. Much of what Nichelmann composed is lost. You could say that his music is eclectic to a large extent, with hints of the Baroque in it, and thus its far from simple or bearing traces of undue vanity, but shows him to be a creative composer, with works that are well written, after all he was famous as a theoretical musician who even wrote a treatise for which he was acclaimed. A sensitive and expressive language he has indeed, as the booklet states. I never heard a copy of a Oesterlein Harpsichord, but I can tell you that it is a lucid and characterful instrument, that is tuned quite high, although the pitch is not mentioned. You need to play this at a low level, otherwise it gets nerving to your ears, but once you have found the right volume, its a wonderful treat. In the booklet we are promised a more substantial recording of Nichelmann's oeuvre. I for one am looking forward to it, and this double cd, is a good step in that direction. Again plaudits to Brilliant for digging up this composer and putting him in the limelight.

Harry van der Wal (source/font: aquí)

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Michele Benuzzi (harpsichord)
AMAZON: NICHELMANN, C. - Harpsichord Sonatas
CPDL: No disponible
SPOTIFY: NICHELMANN, C. - Harpsichord Sonatas



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada