diumenge, 10 de juliol de 2016

NEUKOMM, Sigismund (1778-1858) - Messe de Requiem (1814)

Adolph Tidemand - Low Church Devotion
Obra d'Adolph Tidemand (1814-1876), pintor noruec (1)


- Recordatori de Sigismund Neukomm -
En el dia de la celebració del seu 238è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Adolph Tidemand (Mandal, 14 d'agost de 1814 - Cristianía, 25 d'agost de 1876) va ser un pintor romàntic noruec. Diverses de les seves pintures es troben entre les obres més conegudes del nacionalisme romàntic noruec de les dècades del 1840 i 1850. Entre les seves obres representatives es troben La Processó nupcial en Hardanger (1848, Hans Gude) i Els Haugianos (1852). La seva obra romàntica inclou motius sentimentalistes i dramàtics, inclosos en una sèrie de paisatges on es reflecteix la intensitat de la natura, així com temes històrics i escenes típiques de la cultura rural de Noruega. Adolph Tidemand va ser fill de l'inspector fiscal i congressista Christen Tidemand i de la danesa Johanne Henriette Haste, nascuda a Copenhaguen. Adolph va rebre classes particulars de dibuix a casa seva. En comptes d'ingressar a l'Escola d'Art de Cristiania, la institució acadèmica de la seva ciutat, Adolph va viatjar a Copenhaguen, ciutat on estudiaria entre els anys 1832 i 1837. El 1837 va començar a estudiar a l'Acadèmia d'Art de Düsseldorf. El 1841 va realitzar un viatge d'estudis a Itàlia amb el seu germà Emil. Entre el 1842 i el 1845 va efectuar diversos viatges d'estudis a Noruega; d'aquests viatges daten diversos quadres que il·lustren els paisatges i la cultura dels pobles de Noruega. El 1848, en la seva estada a Noruega, Tidemand i Hans Gude van rebre un encàrrec del Teatre de Cristiania per pintar diversos quadres. D'aquests, l'exemple més notable és La processó nupcial a Handanger (1848) que il·lustrava la posada en escena d'una composició musical d'Andreas Munch i Halvdan Kjerulf. A partir del 1850 va tornar a viure a Düsseldorf. Va participar en la categoria honorífica de l'Exposició Universal de París del 1867 i el 1869 va obtenir el grau de professor emèrit de l'Acadèmia de Düsseldorf. Va morir a a la ciutat alemanya el 1876.

Font: En català: No disponible En castellano: Adolph Tidemand (1814-1876) In english: Adolph Tidemand (1814-1876) - Altres: Adolph Tidemand (1814-1876) 



Parlem de Música...

Sigismund Neukomm (Salzburg, 10 de juliol de 1778 - Paris, 3 d’abril de 1858) va ser un pianista, organista i compositor austríac. El seu pare David Neukomm (1749-1805) va ser professor i director d’escola i la seva mare Cordula (1753-1814), familiar de Michael Haydn, va ser cantant al servei de l’Arquebisbe de Salzburg. Neukomm es va formar a partir dels 7 anys amb Franz Xaver Weissauer, l’organista de la Catedral de Salzburg, i més tard amb Michael Haydn. El desembre de 1790 va entrar al Gymnasium benedictí de Salzburg i més tard a la Universitat de Salzburg, on va estudiar filosofia i matemàtiques. A l’entorn del 1792 va esdevenir organista de l’església de la universitat i el 1796 mestre del cor del teatre de la cort de Salzburg. A finals de març del 1797 va viatjar a Viena on va ser alumne de Joseph Haydn durant 7 anys. En agraïment, Neukomm va fer incomptables referències i dedicatòries al seu mestre així com diversos arranjaments de les seves obres, com per exemple la transcripció per harmonium i piano de les simfonies d’Haydn. A Viena també va donar classes de piano i de cant tenint com alumnes, entre altres, a Anna Milder i Franz Xaver Mozart. El maig de 1804 va viatjar a Sant Petersburg on va assolir el càrrec de mestre de capella del Teatre Alemany. El 1808, de tornada a Viena, va fer escala a Berlín on va conèixer a Karl Friedrich Zelter. El novembre de 1809 va viatjar a París, on hi va establir la seva residència principal i on va fer amistat amb Cherubini, Gossec, Grétry i Monsigny. El 1814, com a pianista del príncep Charles Maurice de Talleyrand, va participar en el Congrés de Viena on també va estrenar, amb gran èxit, el seu Rèquiem en Do menor. El 1816 va ser reclamat pel Duc de Luxembourg a Rio de Janeiro on va treballar com a professor de la cort de Joao VI de Portugal i on va divulgar amb gran èxit la música de Mozart i Haydn. L’abril de 1821 va tornar a París on va ser rebut amb tots els honors i on va rebre mecenatge del duc d’Orleans, posteriorment rei Louis Philippe. A partir del 1826 i fins el 1842 es va dedicar a viatjar per Europa i Anglaterra estrenant, entre moltes altres obres, el seu Grand Military Te Deum a Mainz el 1737. Els darrers anys va viure a París, on va morir l’abril de 1858.

OBRA:

Vocal secular:

Stage:
Die Nachtwächter (komisches musikalisches Zwischenspiel, 1, F. Treitschke and F.W. Hunnius), Vienna, 12 Jan 1804
Die neue Oper, oder Der Schauspieldirektor (komische Operette, 1, Hunnius), Vienna, 15 March 1804
Alexander am Indus (op, 1, Hunnius), St Petersburg, 15/27 Sept 1804; rev. version, St Petersburg, 30 Jan/11 Feb 1805
Sittah Mani oder Karl XII (incid music, Bender), St Petersburg, 13/25 Feb 1805
Die Braut von Messina (incid music, F. von Schiller), St Petersburg, 1805
Totenfeier (incid music, Bormann), Moscow, 4/16 March 1806
Musikalische Malerei (Posse, 1, Neukomm), Moscow, 19 April/1 May 1806
Arkona (melodrama, L.T. Kosegarten), Würzburg, 21 Sept 1808
Niobé (tragédie lyrique, 1, F. Rossel), Montbéliard, 28 May 1809
Athalie (incid music), Paris, Odéon, 1822 (Paris, 1822)

Other vocal:
texts, mostly secular, in English, French, German, Italian, Latin, Spanish
12 cants. and odes, incl. 3 pubd
36 choruses, incl. 3 pubd separately and Zwölf Chöre für Singvereine (Leipzig, 1853)
Over 150 canons, mostly 4vv, incl. 2 pubd
Over 160 qts and trios, incl. 66 pubd; 45 duets, incl. 10 pubd
Over 275 arias, songs, romances, canzonets etc., 1v, acc., incl. c50 pubd separately and Sieben Gesänge (Leipzig, 1825); Die Trennung ed. in DTÖ, lxxix, Jg.xlii/2 (1935)

Vocal religiosa:

Der Ostermorgen (cant., C.A. Tiedge), 3 solo vv, chorus, orch (Leipzig, 1824)
Christi Grablegung (orat, F.G. Klopstock) (Leipzig, 1827)
Das Gesetz des alten Bundes (orat, C.K.J. von Bunsen, Neukomm), vs (London, 1832)
David (orat, J. Webbe), vs (London, 1834)
Christi Auferstehung (orat, Klopstock), vs (Mainz, 1841)
Christi Himmelfahrt (orat, Klopstock), vs (Mainz, 1842)
Pfingstfeier (cant., Bunsen), solo vv, chorus, orch, vs (Bonn, 1846)
Lobet den Herrn (cant.), solo vv, chorus, orch, 1843, vs (Friedberg in der Wetterau, n.d.)
9 other orats, cants. and odes, incl. 5 pubd

48 masses, incl. 30 pubd;
3 Bs, incl. 1 pubd;
27 offs, incl. 7 pubd;
3 grads;
2 Passions, both pubd;
9 Ave verum corpus;
15 O salutaris hostia, incl. 8 pubd;
4 Sub tuum praesidium, incl. 2 pubd;
31 Tantum ergo, incl. 8 pubd;
11 TeD, incl. 1 (Mainz, 1837);
3 Mag, incl. 1 pubd;
7 Ave Maria, incl. 4 pubd;
18 Marian ants, incl. 2 pubd;
18 other ants, incl. 5 pubd;
5 Stabat mater, incl. 2 pubd, 1 (Leipzig, 1823);
73 Motets and anthems, incl. 5 pubd;
173 Psalms, incl. 15 pubd;
236 hymns and chorales, incl. 94 pubd;
243 chants and songs, incl. 14 pubd;
over 60 other pieces, incl. 23 pubd

Instrumental:

2 syms, both pubd, 1 (Leipzig, 1822)
5 ovs., incl. 3 pubd; 1 pf conc.
6 phantasies, orch, incl. 3 pubd Leipzig: op.9 (1809), op.11 (c1810), op.27 (1821)
7 marches, orch, incl. 2 pubd;
10 marches, wind band, incl. 1 pubd
2 phantasies, wind insts; 6 marches, wind insts
1 nonet, 1 octet, 2 septets, 1 sextet, mostly wind insts
Qnt, cl, str, op.8 (Leipzig, 1809);
str qnt ‘L’amante abandonée’ (Bonn, n.d.);
str qnt ‘Une fête de village en Suisse’ (Bonn, 1818);
4 other str qnts, incl. 1 pubd; 1 qnt, fl, hn, vn, va, hp
3 qts: hn, vn, pf, hp; 3 hn, b trbn; 3 fl, fl d’amour
1 trio, ob, hn, pf
14 duos, various combinations of vn, fl, cl, hn, pf, hmn, incl. 6 pubd
Phantasie, pf, op.1 (Vienna, 1804)
Le retour à la vie, grande sonate, pf, op.30 (Leipzig, 1820)
O amor brasileiro, caprice, pf, op.38 (Leipzig, 1825)
17 other pf pieces, incl. 10 pubd
24 morceaux, hmn (Paris, c1842)
Over 100 other hmn pieces, incl. over 60 pubd
Various other works, pf arrs. of own orchestral works, solfeggios and studies
Arrs. for orch or for pf, hmn of over 40 works of Bach, Handel, J. Haydn, M. Haydn, Mozart, Beethoven and Hummel, incl. c30 pubd

Literatura:

Anleitung, sich des musikalischen Chronometers zu bedienen (Vienna, 1815)
Esquisse biographique (Paris, 1859)

Font: En català: Sigismund Neukomm (1778-1858) En castellano: Sigismund Neukomm (1778-1858) In english: Sigismund Neukomm (1778-1858) - Altres: Sigismund Neukomm (1778-1858)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Neukomm’s name is closely associated with the festivities on the occasion of the unveiling of the Mozart monument in Salzburg (4–6 September 1842). Neukomm himself delivered the panegyric at the unveiling ceremony, he conducted Mozart’s ‘Coronation’ Mass (k317) and Requiem, and also composed for the celebrations the hymn Österreich. For Mozart, as for Haydn, he had lifelong admiration. His desire to introduce seldom-played works by Mozart to his contemporaries led to his transcribing much of Mozart’s music for harmonium and piano. For the rest of his life Neukomm continued to travel widely. He was buried in the Montmartre cemetery in Paris. In 1804 Neukomm embarked on a thematic catalogue of all his own works in chronological order, which he maintained until his death. The catalogue of 1265 items gives details of the place and date of composition of each individual piece, and also contains autobiographical information. Allowing for compositions dating from earlier than 1804 and others that he forgot to enter into his catalogue, Neukomm was the composer of some 1300 works. His output as a whole still remains to be investigated. On the one hand Neukomm represents the continuation of the Classical tradition up to Brahms. But on the other hand his oratorios were an important early stage of the sort of dramatic approach that is found in Wagner: firstly in the involvement of the composer in shaping the text; secondly in the displacement of the aria in favour of accompanied recitative; and thirdly in the … exploitation of … instrumental colours. Neukomm’s songwriting is particularly indebted to the Classical tradition, especially to Haydn; but Romantic traits appear, notably in the middle-period and late songs. As an author Neukomm made a name for himself principally in the Revue et gazette musicale de Paris. Neukomm’s sister Elisabeth (1789–1816) was a renowned soprano, who ‘filled all circles of Vienna with rapture’. One of his nephews, Edmond Neukomm (1840–1903), was a French writer on music.

GROVE MUSIC ONLINE (source/font: aquí)

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Edith Mathis (soprano); Ernst Haefliger (1919-2007, tenor); Claudio Brizi (organ); Kusatsu Academy Chorus & Festival Orchestra; Festival Brass Ensemble; Jörg Ewald Dähler
SPOTIFY: NEUKOMM, S. - Messe de Requiem



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

2 comentaris:

  1. Entre les dades de Neukomm falta alguna cosa molt important: la seva Libera me per concloure el Rèquiem de Mozart; aquesta versió va ser estrenada a Rio de Janeiro en 1819.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies pels apunts! Suposos que et refereixes que la versió del Rèquiem de Mozart finalitzada per Neukomm va ser estrenada el 1819?

      Una abraçada,
      Pau

      Elimina