dilluns, 11 de juliol de 2016

LODER, Edward (1810-1865) - Piano Music

Eugene Boudin - Beach at Villerville [1864]
Obra de Louis-Eugène Boudin (1824-1898), pintor francès (1)


- Recordatori d'Edward Loder -
En el dia de la celebració del seu 206è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Louis-Eugène Boudin (Honfleur, 12 de juliol de 1824 - Deauville, 8 d'agost de 1898) va ser un pintor francès, considerat un dels precursors del moviment impressionista. Amb 10 anys, Boudin, fill d'un mariner, va ser grumet al vaixell del seu pare. Tot i que aviat abandonaria l'ofici patern, el pintor va mantenir un fort vincle amb el mar, que es va convertir en temàtica recurrent en moltes de les seves obres. Va treballar a El Havre amb un impressor local i posteriorment en una papereria. Durant aquest període va entrar en contacte amb els artistes Théodule Ribot, Thomas Couture, Jean-François Millet, Constant Troyon i Eugène Isabey, que van influir en la seva decisió de dedicar-se completament a la pintura i de traslladar-se a París el 1847. Durant la seva primera etapa va rebre la influència de la pintura holandesa del segle XVII i de l'obra dels seus contemporanis de l'Escola de Barbizon. A partir del 1855 va fer diversos viatges a Bretanya on els seus paisatges, costums, carrers, esglésies i mercats es convertirien en tema de la seva pintura. Des d’aleshores, els seus viatges a la costa de Normandia i Bretanya es van intercalar regularment amb estades a París i Deauville, on hi va viure a partir del 1884. El 1859 va conèixer a Gustave Courbet, va exposar per primera vegada al Saló de París i la seva pintura va ser lloada per Charles Baudelaire. Durant la dècada de 1860, va realitzar un gran nombre d'obres que tenien com a protagonistes grups d'estiuejants a les platges de Trouville i que van ser molt ben rebudes dins el panorama artístic francès. El 1874 va participar en la primera exposició dels impressionistes al Bulevard des Capucines. Al final de la seva vida, entre 1892 i 1895, va realitzar tres viatges a Venècia a la recerca de nous temes d'inspiració. El 1895, tres anys abans de la seva mort, va rebre la medalla d'or de l’Exposition Universelle. Va morir a Deauville l’agost de 1898.




Parlem de Música...

Edward Loder (Bath, 10 de juliol de 1813 - London, 5 d’abril de 1865) va ser un compositor anglès. Fill del violinista John David Loder, es va formar inicialment amb el seu pare. El 1826 va viatjar a Frankfurt on va estudiar amb Ferdinand Ries, bon amic de la seva família. El 1828 va tornar a Anglaterra on va començar a treballar realitzant alguns arranjaments musicals. Poc després va tornar a visitar Ries a Alemanya qui el va motivar a escriure una primera òpera que va estrenar amb notable èxit el 1830. No obstant, Loder va tenir posteriorment poques oportunitats per a desenvolupar el seu prometedor inici com a compositor. Això es va deure principalment al fet que va dedicar bona part del seu temps a malvendre a tercers les seves cançons, també algunes òperes d'escàs ressò, i algunes composicions orientades a un públic amateur. El 1846 va assolir el càrrec de director musical al Princess's Theatre reiniciant la composició d’òperes tot estrenant The Night Dancers (1846) la qual va rebre bones crítiques. El 1851 va ser nomenat director musical del Teatre Reial de Manchester on va estrenar la que seria la seva obra mestra, l’òpera Raymond and Agnes (1855). Tanmateix, poc després no va ser capaç de retenir el públic del teatre fet que va provocar-li la ruïna financera, l’angoixa i finalment la pobresa. Ajudat per familiars, amics i músics, va tornar a Londres on tot i les dificultats va publicar una darrera òpera de títol prou eloqüent: Never Judge by Appearances (1859). Tot i l’entusiasme de la crítica, va tenir escàs èxit. Va morir en soledat l’abril de 1865.

OBRA:

Vocal secular:

Stage:
first performed in London unless otherwise stated; publications are vocal scores
EOH English Opera House [Lyceum Theatre]
PT Princess's Theatre
TRM Manchester, Theatre Royal
partly adapted
** wholly adapted
**Blackeyed Susan (play, D. Jerrold), Bath, Theatre Royal, 18 Nov 1830 [from airs by Charles Dibdin]
Nourjahad (grand romantic op, 3, S.J. Arnold), EOH, 21 July 1834, GB-Lbl (1835)
The Widow Queen (historical drama, T.J. Serle), EOH, 9 Oct 1834
†The Covenanters (Scottish ballad op, 2, T. Dibdin), EOH, 10 Aug 1835 [from Scottish airs]
The Dice of Death (romantic drama, 3, J. Oxenford), EOH, 14 Sept 1835, Lbl
The Foresters, or Twenty-Five Years Since (drama, 3, Serle), Covent Garden, 19 Oct 1838, 1 song (?1845)
†Francis the First (grand op, McKinlan), Drury Lane, 6 Nov 1838 (1839)
†The Deer Stalkers, or The Outlaw's Daughter (Scottish operatic melodrama, M. Lemon), EOH, 12 April 1841 [from Scottish airs]; 1 song (?1845)
The Night Dancers, or The Wilis (grand romantic op, introduction, 2, G. Soane), PT, 28 Oct 1846, US-Wc (1847)
†The Sultana (play, R. Toff), PT, 8 Jan 1848
†The Andalusian, or The Young Guard (operetta, Soane), PT, 20 Jan 1848, selection (1849)
Robin Goodfellow, or The Frolics of Puck (ballad op, E.J. Loder), PT, 6 Dec 1848 (1849)
Dick Whittington and his Cat (pantomime), TRM, Dec 1852
Balcony Courtship (farce), TRM, 6 May 1853
Raymond and Agnes (romantic op, 4, E. Fitzball), TRM, 14 Aug 1855, Wc, rev. (3), St James's, 11 June 1859 (1859; ed. N. Temperley, 1966)
Never Judge by Appearances (operetta, 1, H. Drayton), Adelphi, 7 July 1859, selections (1857–8)

Not produced:
Little Red Riding Hood, 1839;
Pizzaro;
Sir Roger de Coverley (M.D. Ryan);
**The Beggar's Opera

Other vocal:
[3 sets of] 6 songs (1837–8)
[9] Sacred Songs and Ballads (M.D. Ryan) (1840); 1 ed. in MB, xliii (1979)
4 hymn tunes, 1 chant, 1 set of responses, in Improved and Select Psalmody, ed. Loder (1840)
[12] Songs of the Poets (1841–4)
[6] Songs of the Cities (J.E. Carpenter) (1842)
6 Bass Songs (1843)
[4] Songs of the Seasons (G.D. Thompson) (1844)
2 anthems: I will arise, 1839 (1847); Enter not into judgment (Manchester, 1855)
The Island of Calypso (operatic masque, Soane), perf. Exeter Hall, 14 April 1852 (1850)

Separately pubd:
39 glees and partsongs, incl. 18 listed in Baptie, 1896;
1 trio, 18 duets;
c150 songs, 3 ed. in MB, xliii (1979)

Instrumental:

2 concert ovs., E, E : GB-Lbl
6 theatre ovs.: Fairy Page, Gil Blas, Les frères corses, Ivanhoe, Pauline, Uncle Tom’s Cabin
String Quartet no.4, E , pf 4 hands score (1841), perf. Society of British Musicians, 29 Oct 1842
Flute/Violin Sonata, Lcm, ed. N. Temperley (Oxford, 1990)
Theme and Variations, fl, pf (1828)

Pf:
Introduction and Rondo brillant, op.17 (Bath, 1829) repr. in LPS, xvi (1985);
3 Tarantellas, op.19 (1847);
[3] Musical Devotions (1859);
fantasias, variations, valses, melodies
Modern Pianoforte Tutor (1839)

Arrangements:
The First Principles of Singing, with popular airs (1838)
A Selection of Standard Songs, 41 nos. (1840–55)
Divine lyrics (c1840)
Dr Watts's Sacred and Moral Songs (c1840)
A Selection of … Songs of Handel (1841)
Locke: Macbeth (1843)
Many others for pf, pf 4 hands, 2vv

Font: En català: Edward Loder (1810-1865) En castellano: No disponible In english: Edward Loder (1810-1865) - Altres: Edward Loder (1810-1865)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Little of the rest of Loder's large output is of value. He was clearly a victim of the circumstances of his time. In the absence of any effective law of copyright, he was compelled to sell his music to publishers outright for a small sum, and gained nothing from the subsequent popularity of some of his songs. Most of his music was therefore written not only in great haste, but in deliberate denial of his true musical inclinations. He forced himself to write plain, obvious tunes such as the public wanted, Shakespeare songs in close imitation of Bishop, church music in the accepted church manner. When he wrote as he wanted to, critics acclaimed him, but the public was unimpressed. Many of his best songs were composed for the theatre. A few others, such as ‘Invocation to the Deep’, ‘I heard a brooklet’, Sacred Songs and Ballads, display something of his full powers. The string quartet, which is not extant, was highly praised by musicians who heard it. A fine flute sonata in E , commissioned by Walter Broadwood, survives in a manuscript with the last page missing. Loder's reputation did not last out the century; The Night Dancers, with other fairy operas of the English Romantic school, succumbed to the satire of Iolanthe. By 1900 only a few of the popular ballads were known. ‘I heard a brooklet’, Loder's setting of Longfellow's of the text of Schubert's Wohin?, did receive exaggerated admiration: Husk (Grove2) said it was ‘quite worthy to stand beside Schubert's setting’, and Walker called it ‘a solitary, but very real, masterpiece … an almost incredible effort’. Apart from this nothing was done for Loder until the revival of Raymond and Agnes at the Arts Theatre, Cambridge, on 2 May 1966. The music was edited by Nicholas Temperley. As Fitzball's libretto could not be found, the story was reconstructed and new dialogue written by Max Miradin. A shortened version was broadcast by the BBC on 18 December 1966. Since then, a copy of the original printed libretto has been discovered at the Library of Congress, Washington.

GROVE MUSIC ONLINE (source/font: aquí)

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Ian Hobson (piano)
TOCCATA: LODER, E. - Piano Music
CPDL: No disponible
SPOTIFY: LODER, E. - Piano Music



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

2 comentaris: