dimecres, 29 de juny de 2016

ZEBROWSKI, Marcin Józef (1702-1770) - Magnificat

Anton Raphael Mengs - The Dream of St. Joseph (c.1773)
Obra d'Anton Raphael Mengs (1728-1779), pintor txec (1)


- Recordatori de Marcin Józef Zebrowski -
En el dia de la commemoració del seu 246è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Anton Raphael Mengs (Aussig, 22 de març de 1728 - Roma, 29 de juny de 1779) va ser un pintor i teòric bohemi, que va desenvolupar bona part de la seva obra a Espanya. Es va formar a Dresden sota la direcció del seu pare, Ismael Mengs, per viatjar més tard a Roma (1741) per tal de completar la seva educació artística. Pintor del rei August III de Polònia des de 1746, va tornar de nou a Itàlia el 1748, on va alternar l'activitat artística amb la difusió de les seves idees estètiques de retorn a l'antiguitat clàssica (va escriure l'obra Reflexions sobre la bellesa), establint-se definitivament a la ciutat el 1752, després de contraure matrimoni amb una italiana. El 1761 va pintar, en el sostre de la Villa Albani de Roma, el fresc de El Parnaso, que es va convertir en un manifest del neoclassicisme pel seu ús, evident, de solucions preses dels mestres del Renaixement, en particular de Raffaello. Aquell mateix any va ser reclamat a Espanya, on hi va romandre fins el 1769, sent nomenat Primer Pintor del rei Carles III, per a qui va treballar en l'embelliment del Palau Reial. Els seus frescos freds, de colors esvaïts i desproveïts d'emoció, segons el gust de l'època, van triomfar sobre els de Tiepolo, a qui Mengs va aconseguir superar. Va ser un dels pintors més famosos i considerats del seu temps i va exercir en els seus coetanis una influència notable. La seva repercussió en l'art espanyol va ser notable, especialment a la cort de Madrid on la seva influència va ser evident en els germans Francisco i Ramón Bayeu, i també en algunes obres de Goya, per a qui va intercedir a l’hora de trobar feina a la capital espanyola. Mengs va tornar a Madrid entre el 1774 i 1776 any en què, sentint-se malalt, va marxar a Roma on va morir el 1779.




Parlem de Música...

Marcin Józef Żebrowski (Magnuszewie, c.1702 - Wieluniu, 29 de juny de 1770) va ser un violinista i compositor polonès. Pocs són els detalls coneguts de la seva vida més enllà del fèrtil període comprès entre els anys 1748 i 1765 en què va treballar al Monestir de Jasna Gora com a violinista de la seva orquestra i també com a cantant, compositor i professor. Va ser autor d’abundant obra religiosa, entre misses, vespres i altres obres, així com de diverses composicions instrumentals, principalment sonates "pro processione". Va morir a Wieluniu el juny de 1770.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Marcin Józef Zebrowski (1702-1770) - Altres: Marcin Józef Zebrowski (1702-1770)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

The work of the composer which has come down to us represents a richer output, of which the greatest part is kept in the archives of the Paulite Fathers at Jasna Góra in Częstochowa: thirty entries under twenty one catalogue numbers. Moreover, fragments of Żebrowski's work are to be found in the collections of the following chapel music establishments: the parish musical establishment in Szalowa and the musical establishment of the Dominican Fathers in Gidle. In respect of the volume of preserved works Żebrowski belongs thus among the foremost l8th century Polish composers known today. This applies not only to vocal-instrumental, but also to purely instrumental music: his Sonatae pro processione are an exceptionally valuable part of the heritage of Polish instrumental music of the pre-classical period. Among the vocal-instrumental works, which form the main current of Żebrowski's output, his Mass compositions deserve particular attention. At present there are five known manuscripts containing his Masses, out of which four, kept at Jasna Góra, are complete, and one - belonging to the collection of the parish musical establishment in Szalowa - incomplete. All the Jasna Góra manuscripts have been preserved in very good condition. These are: Missa ex D, Missa Pastoralis, Missa Pastoritia, Missa in B. These compositions were still part of the repertoire of the Kapelle in 1819. Comparing Żebrowski's work with the preserved output of other contemporary composers we can see that he is superior to them in his mastery of compository technique, and above all in inventiveness and creativity in shaping the melodic line.

PWM (source/font: aquí)

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Coro Sine Nomine; Concerto Polacco; Marek Toporowski
IMSLP: No disponible
CPDL: No disponible
SPOTIFY: No disponible

Jasna Gora

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari: