dijous, 9 de juny de 2016

SCHUYT, Cornelis (1557-1616) - Padovane et Altretante Gagliarde

Jan Brueghel the Elder - Flemish Fair (1600)
Obra de Jan Brueghel el Vell (1568-1625), pintor flamenc (1)


- Recordatori de Cornelis Schuyt -
En el dia de la commemoració del seu 400è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Jan Brueghel el Vell (Brussel, 1568 - Antwerpen, 13 de gener de 1625), va ser un pintor flamenc, fill de Pieter Brueghel el Vell i pare de Jan Brueghel el Jove. Va ser anomenat Brueghel "el Vellut", "la Flor" o "el Paradís", fruit de la seva temàtica preferida així com del seu costum de vestir vellut. Prolífic pintor de naturaleses mortes, sovint de flors i paisatges, va crear un estil més independent del que el seu pare havia creat i no tant proper al del seu germà Pieter el Jove. Les seves primeres obres van ser paisatges amb escenes bíbliques o històriques, en particular escenes boscoses mostrant la influència del mestre Gillis van Coninxloo. Més tard va evolucionar a pintura de paisatge pur, o vistes urbanes, i cap a naturaleses mortes al final de la seva carrera. Molts dels seus quadres van ser col·laboracions en els quals altres autors, com Peter Paul Rubens, Hendrick de Clerk, Franken II, Paul Brill, Joost de Momper i Hendrick van Belin hi van pintar figures o altres elements. Va morir a Anvers el gener de 1625.




Parlem de Música...

Cornelius Schuyt (Leiden, 1557 - Leiden, 9 de juny de 1616) va ser un organista i compositor holandès. Es va formar probablement com a cantant d’un cor a l’església de St Pieterskerk de Leiden on el seu pare, Floris Schuyt, va ser-ne l’organista entre els anys 1558 i 1572. En un llibre de madrigals que va publicar el 1600, Cornelius va descriure la seva joventut en la qual va viatjar a Itàlia a mitjans de la dècada del 1570. El 1584 el seu pare va ser novament nomenat organista i Cornelius va ser ascendit al càrrec de segon organista el 11 de març de 1593. A Leiden va ser organista, juntament amb el seu pare, de la Hooglandse Kerk. Com a compositor va escriure nombrosa música per als banquets de la ciutat. També va ser responsable de l’entrenament musical de dos cors de nens. El 1601 i després de la mort del seu pare, va ser nomenat organista titular de la St Pieterskerk. Va romandre en aquest càrrec fins el juny de 1616, l’any de la seva mort. Jan Pieterszoon van Reynsburch va ser el seu substitut.

OBRA:

Published in Leiden:

Il primo libro de madrigali, 5vv (1600);
3 madrigals ed. in UVNM, v (1873);
9 madrigals, puzzle canon ed. in UVNM, xlv (1937–8);
canon ed. in A i
Hollandsche madrigalen, 6–8vv (1603), inc.
Hymneo, overo Madrigali nuptiali et altri amorosi, 6vv, con un echo doppio, 12vv (1611); A ii
12 padovane et altretante gagliarde … con 2 canzone alla francese, a 6 (1611); A iii
Lute arrangement, 1601;
madrigal, 1605
Picture motet, 6vv, copper engraving by Z. Dolendo after J. de Gheyn, NL-Au;
motet and engraving in Niederländische Bildmotetten, ed. M. Seiffert, Organum, xix–xx (Leipzig, 1929); picture in Seiffert (1919–20); A i

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Cornelis Schuyt (1557-1616) - Altres: Cornelis Schuyt (1557-1616)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Tot i el desconeixement que en tinc, Cornelius Schuyt va ser un dels principals madrigalistes holandesos que gràcies als seus viatges per Itàlia durant la dècada del 1570 va poder cultivar amb èxit les formes italianes. Per exemple, les seves col·leccions de cançons dels anys 1600 i 1611, per a cinc i sis veus respectivament, van ser un clar reflex del madrigal italià clàssic fruit del seu cromatisme sobri i de la configuració dels texts de Torquato Tasso, el seu gran referent poètic. Però el Schuyt que avui ens ocupa, i que gustosament commemorarem 400 anys després, té poc a veure amb el madrigal ja que explorarem una edició monogràfica d’una més que interessant producció instrumental. Per nom Dodeci Padovane et Altretante Gagliarde, de 1611, és una col·lecció de balls homofònics en parelles de pavan i galliard en la característica forma canzone alla francese. Ben aixoplugats sota el paraigua d’aquesta magnífica interpretació, ens trobarem cara a cara amb una divertida revolució instrumental en forma de danses i balls de naturalesa festiva i perfectes per a les celebracions més irreverents i desenfrenades del seu temps, que tot em fa pensar que no devien ser precisament poques, tot i que també hi escoltarem pavanes més contingudes i d'emotiva expressivitat melòdica. En definitiva, un gustós festí musical per a recordar-nos que la música renaixentista també va ser, i més enllà del madrigal i l'eucaristia, un pertinent motiu de plaer i alegria!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

3 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Maravillosa música y maravillosa interpretación. Un verdadero placer escucharla. Muchas gracias por tu trabajo y por compartirla.

    Josep.

    ResponElimina
  3. As a Dutchman, I can only thank you for this.

    ResponElimina