dilluns, 13 de juny de 2016

PEUERL, Paul (1570-1625) - Suites & Canzonas

Pietro Paolini - Bacchic Concert (1625)
Obra de Pietro Paolini (1603-1681), pintor italià (1)


- Recordatori de Paul Peuerl -
En el dia de la celebració del seu 446è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Pietro Paolini (Lucca, 3 de juny de 1603 - Lucca, 12 d'abril de 1681) va ser un pintor italià. Nascut a Lucca, el seu pare el va enviar a Roma a estudiar amb el caravaggista i cèlebre falsificador Angelo Caroselli. Al seu costat va entrar en contacte amb la pintura de Caravaggio i els seus immediats seguidors, influït especialment per Bartolomeo Manfredi, però va tenir també l'oportunitat d'estudiar altres escoles, com la bolonyesa o la florentina. El 1628 va viatjar a Venècia per aprofundir en l'estudi de la pintura vèneta, però la mort del seu pare el va obligar a retornar a Lucca, on la pesta del 1630 va afectar dramàticament la seva família. Establert definitivament a Lucca, el 1652 va fundar l'Accademia del naturale, centrada en l'estudi i representació de la natura, a la qual van assistir artistes com Antonio Franchi o Girolamo Scaglia. La seva obra és rica i variada, fortament influïda pel corrent caravaggista en les seves obres del període romà com l'Al·legoria dels cinc sentits (Walters Art Museum), El Concert bàquic (Dallas Museum of Art), 3 o l'Al·legoria de la Mort (Museu Cerralbo, Madrid), que en el passat va estar atribuïda al mateix Caravaggio. Després de passar per Venècia, atret especialment pel Veronés, va buscar introduir efectes atmosfèrics en la seva pintura, tal com s'observa en algunes de les seves obres posteriors, principalment religioses, com els Despossessoris místics de santa Caterina d'Alexandria (Galleria Nazionale d'Arte Antica, Roma), sense renunciar al naturalisme que es fa present en el Naixement del Baptista (Vila Guinigi, Lucca). Va morir a Lucca l'abril de 1681.

Font: En català: No disponible En castellano: Pietro Paolini (1603-1681) In english: Pietro Paolini (1603-1681) - Altres: Pietro Paolini (1603-1681) 



Parlem de Música...

Paul Peuerl (Stuttgart?, bap. 13 de juny de 1570 - c.1625) va ser un organista i compositor alemany. A partir del 1602 i en endavant va ser organista a Horn i a partir del novembre de 1609 a l’església de l’escola protestant de Steyr si bé no va ser nomenat oficialment en aquest càrrec fins a mitjans de febrer de 1614. També va treballar com a constructor i renovador d’orgues sent el responsable, entre altres, dels instruments de Steyr (1613), Enns (1615) i Horn (1606 i 1615) i dels dos orgues manuals de l’abadia de Wilhering (1619). A partir del 1625, i per motius desconeguts, va fugir des de Steyr a un refugi religiós desconegut.

OBRA:

Newe Padouan, Intrada, Däntz unnd Galliarda, a 4 (Nuremberg, 1611);
3 in Amoenitatum musicalium hortulus (Leipzig, 1622), lost;
9 intabulated for kbd, A-LIm
Weltspiegel, das ist neue teutsche Gesänger … sampt zweyen Canzonen, 5vv (Nuremberg, 1613)
Ettliche lustige Padovanen, Intraden, Galliarden, Couranten und Däntz, a 3 (Nuremberg, 1620), inc.
Gantz neue Padouanen, Auffzüg, Balletten, Couranten, Intraden und Däntz, a 3 (Nuremberg, 1625), ?lost, D-Bgk according to Eitner

Font: En català: Paul Peuerl (1570-1625) En castellano: No disponible In english: Paul Peuerl (1570-1625) - Altres: Paul Peuerl (1570-1625)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Què seria de nosaltres i de la nostra irrefrenable passió musical sense el segell CPO... realment ens hauríem perdut centenars de tresors els quals des de fa anys, i amb una regularitat exemplar, van recuperant principalment dels milers d’arxius musicals alemanys. Per tant, el nostre suport a la bona feina ha d’anar més enllà de l’amabilitat retòrica per a traduir-se en fets més empírics com, per exemple, donant, en la mesura de les nostres possibilitats, el nostre suport econòmic a la boníssima feina que fan. Fet aquest incís, pertinent observant l’edició que avui escoltarem, situem-nos en context per a presentar, novament, un nou planeta inèdit de l’inacabable univers musical. Paul Peterl, organista, artesà i compositor circumstancial, va ser un alemany que va alternar la construcció i revisió d’orgues amb la feina d’organista pròpiament i compositor. En aquest sentit, el seu escàs repertori, publicat principalment a Steyr, la ciutat on va viure la totalitat de la seva vida fins el dia que va fugir abominat per alguna raó desconeguda, ens mostrarà la brillant creativitat del seu art. Musicalment, el seu nom va estar vinculat a una forma musical que avui recuperarem en tot el seu esplendor; la suite de variació. Una tipologia en general bastant desconeguda fins aleshores i que possiblement va tenir els seus antecedents en la música de llaüt italiana de principis del segle XVI i en les variacions del ‘virginalists’ anglesos. Aquestes suites, que també van explorar autors com Schein i Posch, entre altres, es van caracteritzar per quatre balls: paduana, intrada, däntz (dansa) i galliard. La dansa és, precisament, la que estableix el tema principal i els altres tres moviments es desenvolupen en forma de variacions sobre aquest primer tema introductori. I si bé Peuerl va ser autor de canzonas i madrigals, ambdues en les formes típiques italianes, el cert que el seu plat fort i més creatiu va ser, sens dubte, aquesta sorpresa en forma de suites de les quals avui n’escoltarem, plaentment, algunes mostres!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Armonico TributoLorenz Duftschmid (Conductor)
AMAZON: PEUERL, P. - Lieder, Suites & Canzonas
CPDL: No disponible
SPOTIFY: PEUERL, P. - Lieder, Suites & Canzonas



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

2 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Gracias por esta joya! Y además interpretada nada menos q por Duftschmid
    (estoy enamorado de su forma de tocar la viola de gamba) y el estupendo
    Armónico Tributo. Este grupo, con su vitalidad y energíaelectrizante, lo
    descubrí hace años en un CD dedicado a Georges Muffat, y llevo siguiéndoles
    la pista desde entonces; nunca me han defraudado.

    Saludos, Daniel, desde Madrid.

    ResponElimina