dimarts, 14 de juny de 2016

MAICHELBECK, Franz Anton (1702-1750) - Kammermusik

Jacob Philipp Hackert - Parklandschaft mit dem Goldfischteich im Berliner Tiergarten I (1761)
Obra de Jacob Philipp Hackert (1737-1807), pintor alemany


- Recordatori de Franz Anton Maichelbeck -
En el dia de la commemoració del seu 266è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Jacob Philipp Hackert (Prenzlau, 15 de setembre de 1737 - San Piero di Careggi, 28 d'abril de 1807) va ser un pintor alemany. Va començar la seva formació al taller del seu pare i més endavant amb un oncle, un pintor de Berlín on Jacob es va desplaçar el 1758 per ingressar a l'Acadèmia de Belles Arts. El 1761 va despertar l'interès amb dos dels seus paisatges. Convidat pel baró Adolf Friedrich Olthoff, va viatjar a Stralsund, al nord d'Alemanya, Rügen i Estocolm, on va treballar en pintures murals. Del 1765 al 1768 va treballar a París amb un altre pintor paisatgista alemany, Balthasar-Antoine Dunker. Allà va tenir l'oportunitat d'estudiar la pintura de Claude Joseph Vernet, que en aquells temps ja era un pintor consagrat gràcies als seus esplèndids paisatges. El 1767, en el curs d'un viatge per França, va passar diversos mesos a la vila que el bisbe de Mans, Louis André de Grimaldi, tenia al camp, a La Chaussée-d'Ivry. Aquell paisatge el va captivar i el va plasmar en diverses aquarel·les. El 1768 va viatjar a Itàlia amb el seu germà Georg. Allà va pintar nombrosos paisatges que van augmentar la seva reputació. Alguns dels seus clients van ser el Papa Pius VICatarina la Gran de Rússia i la Cort de Nàpols entre altres. Va ser precisament a Nàpols on va conèixer a Goethe amb qui, a partir d'aleshores, va compartir amistat. Va seguir pintant, establert a Itàlia, fins l'abril de 1807, any de la seva mort.

Font: En català: No disponible En castellano: Jacob Philipp Hackert (1737-1807) In english: Jacob Philipp Hackert (1737-1807) - Altres: Jacob Philipp Hackert (1737-1807) 



Parlem de Música...

Franz Anton Maichelbeck (Konstanz, 6 de juliol de 1702 - Freiburg, 14 de juny de 1750) va ser un clergue i compositor alemany. Fill de Sebastian Maichelbeck i Anna Maria Koch, el 1721 es va matricular en estudis de teologia a Freiburg. El 1725 va viatjar a Roma on va estudiar música per tornar novament a Freiburg el 1727 o 1728, on va treballar com a organista de la catedral de la ciutat. A partir del 1730 va ser professor d’italià a la Universitat de Freiburg. Com a compositor va publicar principalment obra instrumental per a clavecí amb acompanyament. També va ser autor de diverses misses, entre elles, la Missa Sanctissimae matris Scholasticae. Va ser una persona estimada pels seus contemporanis. Va morir a Freiburg el juny de 1750.

OBRA:

Die auf dem Clavier spielende … Caecilia … VIII Sonaten, op.1 (Augsburg, 1736)
Die auf dem Clavier lehrende Caecilia, op.2 (Augsburg, 1738)
Der auf dem Clavier lehrende Caecilia Dritter Theil in Exempeln derer Versen und Tonen bestehet (Augsburg, 1738)
VI … Missen (Freiburg, 1739)
Locutus ite a Deo factus, S, A, org, formerly A-Wgm, now lost

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Franz Anton Maichelbeck (1702-1750) - Altres: Franz Anton Maichelbeck (1702-1750)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Maichelbeck’s most important published works, Die auf dem Clavier spielende … Caecilia op.1, and Die auf dem Clavier lehrende Caecilia op.2, were directed towards the amateur keyboard player and present both theoretical instruction and material for performance. The study pieces, labelled as sonatas, each consist of a series of binary movements in the style of a dance or variation; in this format they are more in the realm of the keyboard suite than of the sonata. The pervasive two-part texture offers ample opportunity for the performer to fill in harmonies and ornamentation, as Maichelbeck suggested in the preface, but there is little evidence of the Italian style to which he referred in the title. In his op.2 (1738), Maichelbeck was among the earliest composers to specify in a printed work the use of the thumb within designated keyboard patterns, perhaps a ramification of the work’s didactic purpose. His attention to fingering patterns and their implications for performance have led some to place him in the company of other 18th-century keyboard tutors such as François Couperin.

GROVE MUSIC ONLINE (source/font: aquí)

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Raimund Hug (orgel); Slobodan Jovanovic (cembalo); Christian Ostertag (violine); Verena Fötterer (blockflöte)
AMAZON: Maichelbeck - Kammermusik
IMSLP: No disponible
CPDL: No disponible
SPOTIFY: No disponible



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari: