divendres, 6 de maig de 2016

SZCZUROWSKI, Jacek Hyacinthus (1716-c.1773) - Litaniae in D Major

Luis González Velázquez - La visione della Porziuncola (c.1760)
Obra de Luis González Velázquez (1715-1763), pintor espanyol (1)


- Recordatori de Jacek Hyacinthus Szczurowski -
En el marc de la celebració del seu 300è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Luis González Velázquez (Madrid, 25 d'agost de 1715 - Madrid, 24 de maig de 1763) va ser un pintor espanyol. Membre d'una nombrosa família d'artistes, va ser fill de l'escultor barroc Pablo González, i germà gran d'Antonio i Alejandro González, es va formar a Madrid, amb l'italià Giacomo Bonavia. A partir del 1737 va realitzar, en companyia del seu germà Alejandro, frescs a diferents esglésies de Madrid, Toledo i les seves rodalies, impregnats encara del barroc més formal i tradicional (Capella de Santa Teresa de l'església San José de Madrid, 1737-1739; Ermita de la Solitud a la Pobla de Montalbán de Toledo, 1741-1742; església dels Jesuïtes de Toledo, 1746; església de Sant Marc de Madrid, 1752). El 1754 va ser nomenat tinent director de l'Acadèmia de San Fernando, i en els últims anys de la seva vida va col·laborar amb el seu germà Antonio, quan aquest va tornar d'Itàlia, en un estil lleuger, decoratiu i amable. Va morir a Madrid el maig de 1763.

Font: En català: No disponible En castellano: Luis González Velázquez (1715-1763) In english: Luis González Velázquez (1715-1763) - Altres: Luis González Velázquez (1715-1763)



Parlem de Música...

Jacek Hyacinthus Szczurowski (1716 - c.1773) va ser un compositor polonès. Nascut probablement en una regió del sud-est de Polònia, es va formar com a novici i a partir del novembre de 1735 en un monestir Jesuïta. Allà va prendre les ordres menors el 20 de novembre de 1737. Va ser en la comunitat jesuïta, concretament en un col·legi musical de Cracòvia, on es va formar musicalment. Ben aviat, va demostrar un destacat talent per la composició fins el punt que el 1741 ja havia publicat 38 obres. Szczurowski, no obstant, no va continuar la seva educació i com a monjo va servir com ajudant del prefecte de la universitat musical i com a sagristà a Kalisz, Krosno, Gdansk, Torun, Cracòvia, Jaroslaw, Poznan i Walcz. Precisament, l'últim registre pel que fa a la seva vida prové de Walcz. Va morir en una data i ciutat desconegudes a l'entorn del 1773.

OBRA:

Vocal religiosa:

Memento rerum conditor, 4vv, 2 vn, 2 hn, bc
Dziecino Boże [The infant Christ], 1v, 2 ob, bc; ed. in ZHMP, xii (Kraków, 1968)
Mass in D, 2vv, 2 vn, 2 clarinos, bc
Vesperae pro sanctis, 2vv, 2 vn, 2 clarinos, bc, inc.
Missa Emmanuelis, 4vv, 2 vn, 2 hn, bc, PL-Pa; 2 frags. ed. Z.M. Szweykowski, Muzyka w dawnym Krakowie [Music in Old Kraków] (Kraków, 1964)
Caeli cives occurite, SATB, 2 vn, 2 clarinos, bc, CZp
Domine non sum diguns, 1v, 2 vn, bc, Pu
Litaniae de BVM, 4vv, 2 vn, 2 clarinos, bc, Jesuit archive at St Lipka, Łańcut
38 sacred and instrumental works formerly in Jesuit college in Kraków, lost

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: No disponible - Altres: Jacek Hyacinthus Szczurowski (1716-c.1773)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Pels ciutadans de llengües romàniques, el cognom Szczurowski ens resulta difícilment pronunciable fet que anàlogament, i en sintonia, ens servirà per entendre, també, la ingrata complexitat a l'hora de localitzar alguna de les seves obres les quals, segons sembla, van ser molt abundants al seu temps. I això es deu que Szczurowski va ser un dels compositors més prolífics del seu país si bé actualment la majoria de les seves partitures romanen inèdites, circumstància bastant habitual en molts dels centenars de compositors que ja hem recuperat. El seu estil, emmarcat de ple en el barroc italià, ens proposa idees de notable creativitat i prou interessants si bé la seva construcció tècnica no es va caracteritzar per una elevada complexitat. I com a jesuïta de formació i devoció, el seu repertori va ser comprensiblement religiós amb un però important, el de ser un dels primers compositors polonesos en escriure simfonies tot i que la majoria d'elles perdudes per sempre. Per tant, i per a celebrar el 300è aniversari, recuperarem una d'aquestes partitures sacres per nom Litania en Re major per a solistes i orquestra i editada en una versió de luxe. Una partitura de data desconeguda i recuperada en una col·lecció preservada al Col·legi dels Escolapis de Podolinec, a la República Txeca. En general, i tot i que musicalment potser no ens sorprendrà en excés, la riquesa rau intrínsecament en la pròpia naturalesa del seu autor, inèdit i absolutament desconegut per nosaltres, però que al seu temps va ser admirat i sol·licitat a parts iguals tant a Polònia com a les geografies del seu entorn. La bellesa captivadora serà la veu, precisa i fulminant, que ens donarà la resposta al per què d'una fama amb el temps difuminada però que avui, i encara que sigui fugaçment, ens il·luminarà amb el seu inherent bon gust!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Early Music Ensemble Diletto
AMAZON: Masters of the Past Newly Discovered
IMSLP: No disponible 
CPDL: No disponible
SPOTIFY: Masters of the Past Newly Discovered



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

3 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. La música no es sorprendente pero realmente la instrumentación sí y la versión decente y sin sobresaltos. En general una gran aportación. Muchas gracias¡

    ResponElimina
    Respostes
    1. La música se corresponde con su época pero su construcción es bella y su autor un desconocido, para mi argumentos más que suficientes para recuperarlo. La edición es buena y atención a la letanía del aún más desconocido Simon Ferdinand Lechleitner!

      Gracias!
      Saludos!
      Pau

      Elimina