diumenge, 17 d’abril de 2016

XIMENO, Fabian (1587-1654) - Missa de la Batalla

Sebastian Vrancx and Studio and Jan Breughel the Younger - The Aftermath of a Battle
Obra de Sebastian Vranckx (1573-1647), pintor flamenc (1)



- Recordatori de Fabian Ximeno -
En el dia de la commemoració del seu 362è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Sebastian Vranckx (Antwerpen, 22 de gener de 1573 - Antwerpen, 19 de maig de 1647) va ser un pintor flamenc. Va ser aprenent al taller d'Adam van Noort, qui també havia format a molts pintors il·lustres com Peter Paul Rubens, Jacob Jordaens i Hendrik van Balen. També va visitar el taller del pintor Paul Brill a Roma al voltant de l'any 1600. Posteriorment, va desenvolupar tota la seva activitat artística a Anvers. La temàtica de les seves obres va ser variada ja que va incloure paisatges, escenes religioses, al·legòriques, entre altres. No obstant, el gènere pel qual es va fer més conegut va ser el de la representació de batalles. Aquests quadres van mostrar alguns esdeveniments històrics concrets però generalment van ser escenes imaginades d'enfrontaments entre exèrcits en les quals el pintor va mostrar gran atenció pels detalls. En aquest sentit va ser l'iniciador d'aquest gènere als Països Baixos i el primer a representar els combats de cavalleria. Les seves obres van ser molt difoses a través de còpies i gravats i van influir en altres pintors flamencs. Va morir a Anvers el maig de 1647.




Parlem de Música...

Fabian Ximeno (Linares de Mora, bap. 21 de gener de 1587 - México D.F., 17 d'abril de 1654) va ser un organista i compositor espanyol. A partir del 1622 va ocupar el càrrec de segon organista de la Catedral de Mèxic, assolint el lloc de primer organista el novembre de 1642. Després de la mort de Luis Coronado (c.1580-1648), va ser nomenat mestre de capella el 31 de març de 1648 tenint com assistent a Juan Coronado. Aquest càrrec el va mantenir la resta de la seva vida, on també va treballar com a professor, entre altres, del seu nebot i compositor Francisco Vidales (1632-1702) qui més tard assoliria el càrrec d'organista i compositor de la Catedral de Puebla. Sota influència de l'espanyol Juan Gutiérrez de Padilla, Ximeno es va especialitzar principalment en música religiosa policoral. Com a compositor va escriure bàsicament música d'església (misses, salms, motets, etc.) i una sèrie de villancets de Nadal (com per exemple, Ay, ay, galeguiños ay que lo veyo) escrits en galego motiu que fa pensar que els seus orígens van ser gallecs. Fabian Ximeno va morir a Mèxic l'abril de 1654 sent el seu successor Francisco López Capillas.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Fabian Ximeno (1587-1654) - Altres: Fabian Ximeno (1587-1654)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

El lugar y fecha de nacimiento de Fabián Pérez Ximeno, que eran desconocidos hasta ahora, constan en la declaración de varios testigos del expediente. Su localidad de origen fue probablemente uno de los dos Linares existentes en la actual provincia de Teruel: Linares de Mora o Linares y Cerrito. Mosén Gaspar Sánchez Calvillo dijo que el músico había nacido el 21-01-1587 (imagen 1/8r del expediente), mientras que Miguel Juanes dio esa fecha como la del bautismo (imagen 1/9r); ambos aseguraron haber visto la partida bautismal en la parroquia de Linares. En el momento de partir hacia América Pérez Ximeno tenía, por tanto, treinta y cinco años, como corroboraron diferentes testigos. En la Real Cédula de concesión de la licencia (Madrid, 24-02-1622, imagen 1/2r), sin embargo, se anotó que el músico era «de hedad de treinta años, de mediana estatura, cariagileño [sic], pocas barbas y el pelo tira a rubio con oyos de biruelas en el rostro». El organista obtuvo permiso para viajar con su mujer (Francisca de Salas, de treinta años), sus cuatro hijos (tres niñas y un varón) y su cuñada Tomasa de Salas (de veinte años, registrada como criada). Los cuatro hijos son mencionados en la citada Real Cédula y en otros lugares del expediente. La petición firmada por el propio músico (imagen 1/1r) y la licencia final dada por la Casa de Contratación (Sevilla, 18-06-1622, imagen 1/ 2r), mencionan sólo los nombres de tres hijos: María –al parecer la mayor, de ocho años–, Ignacio y Jusepa. El músico era hijo de Jaime Pérez y Catalina Ximeno. El abuelo y el padre de Fabián habían ejercido en Linares los oficios de «justicia, jurados, almutacén y otros honoríficos, executándolos todos con grande aplauso, respecto y buena administración» (AGI, Contratación, 5381, nº 6, imagen 7v, declaración de Gaspar Sánchez Calvillo). Otros testigos corroboran esta información, mencionando entre los oficios ejercidos por el abuelo y el padre de Pérez Ximeno, el de «juez ordinario» (imagen 1/6v) y el haber sido «lumineros de Nuestra Señora» (imagen 1/10v).

A primera vista resulta también sorprendente el caso de Fabián Pérez Ximeno, nacido en Linares (arzobispado de Zaragoza) en 1587, que en 1622 dejó su puesto de organista en el importante Convento de La Encarnación de Madrid, muy relacionado con la Corte, para marchar como organista a la Catedral de Ciudad de México. El abuelo y el padre del músico (Jaime Pérez Mayor y Jaime Pérez «Segundo») habían ocupado diversos cargos administrativos en Linares. Fabián Pérez Ximeno vivió siendo niño en Valencia, Zaragoza, Cuenca y Madrid. En esta última villa alcanzó la edad adulta y fue el primer organista que tuvo el convento de La Encarnación, cargo que ejerció más de siete años (ca. 1615-1622), hasta que «fue llamado con mil pesos de salario para el mismo ministerio de organista a la Santa Yglesia Metropolitana de México». El salario que se le ofrecía debía de ser muy alto para la época y, de hecho, la catedral mexicana tuvo problemas para podérselo pagar. En 1636 Pérez Ximeno solicitó al cabildo mexicano que le concediera una ración cuando quedara alguna vacante para asegurarse así ingresos regulares y poder renunciar al elevado salario que tenía asignado, que no le llegaba con puntualidad.

LA MÚSICA Y EL ATLÁNTICO - Relaciones musicales entre España y Latinoamérica (source/font: aquí)

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Angelicum de Puebla; Benjamín Juarez Echenique
JPC: XIMENO, F. - Missa de Batalla
CPDL: No disponible
SPOTIFY: XIMENO, F. - Missa de Batalla

XIMENO, F. - Missa de Batalla

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari: