dijous, 7 d’abril de 2016

MATTEIS, Nicola (c.1660-c.1714) - Suites and Sonatas

Nicolas Tournier - Musician
Obra de Nicolas Tournier (1590-c.1639), pintor francès.




Parlem de Pintura...

Nicolas Tournier (Montbéliard, 12 de juliol de 1590 - Toulouse, 1639) va ser un pintor francès. Fill de protestants refugiats a la seva localitat natal, el 1619 ja es trobava a Roma, vivint en l'ambient dels pintors propers a l'obra de Caravaggio que en aquell temps atreia artistes d'arreu. Entre aquests es trobava Valentin de Boulogne, probablement el mestre de Tournier. També es va atribuir còpies d'obres de Manfredi, pintor amb el qual va compartir el gust per la pintura de temes de la vida popular i de la baixa societat. El 1627, va viatjar a Carcassona i el 1632 a Tolosa, establint-se posteriorment entre Tolosa i Narbona. El seu treball va ser proper a l'univers dels caravaggistes, de tema històric i religiós. Estilísticament es va anar allunyant progressivament del dramàtic contrast de llums i ombres per a desenvolupar, finalment, una poètica d'un sobri i auster classicisme. Va morir a Toulouse a principis del 1639.

Font: En català: No disponible En castellano: Nicolas Tournier (1590-c.1639) In english: Nicolas Tournier (1590-c.1639) - Altres: Nicolas Tournier (1590-c.1639)



Parlem de Música...

Nicola Matteis (Napoli?, c.1660 - Colkirk?, c.1714) va ser un violinista i compositor italià. Es desconeix el lloc de naixement encara que es pensa que va poder néixer a Nàpols a mitjans del segle XVII. Tampoc es coneix qui va o van poder ser els seus mestres. Les primeres notícies ens informen de la seva arribada a Anglaterra a principis de la dècada dels setanta, on hi va romandre la resta de la seva vida, amb excepció d'algun que altre viatge de curta durada. Allà va obtenir el mecenatge d'un ric comerciant, en companyia del qual, va poder entrar en contacte i obtenir el favor d'alguns aristòcrates aficionats a la música i, d'aquesta manera, fer-se un nom en els cercles musicals de Londres, gràcies a la seva habilitat per a la improvisació i a un extraordinari virtuosisme amb el violí. Va ser en aquell període que va escriure les seves publicacions que van ajudar a consolidar el seu prestigi. El 1676 va publicar els dos primers llibres d'Arie diverse per il violino, i el 1685, els llibres tercer i quart. En ells ens trobem amb una col·lecció de peces per a violí organitzades en suites i destinades, en part, a un públic aficionat al qual el compositor va proporcionar nombroses indicacions sobre la manera d'interpretar les seves obres. Matteis, a dir dels que el van conèixer, va ser també un excel·lent guitarrista, qualitat que ve acreditada pel seu tractat Le false consonanze della musica, un mètode per executar el baix continu amb la guitarra. Malgrat l'enorme èxit aconseguit com a intèrpret i compositor, a principis de la dècada del 1690, les notícies que se'n tenen tornen a ser escasses i confuses, fins a tal punt, que es desconeix la data en què va morir. Un dels seus fills, Nicola Matteis (c.1680-1737), va ser també violinista i expert compositor de Balletti, que va treballar gran part de la seva vida a Viena.

OBRA:

Vocal secular:

When e’er I gaze on Sylvia’s face (P. Motteux), 1v, bc (London, 1692)
Assist, assist! You mighty sons of art (ode), St Cecilia’s Day, London and Oxford, 1696, lost
A Collection of New Songs, bk 1, 1v, bc (1696); with airs, vn, bc
A Collection of New Songs, bk 2, 1v, hpd/theorbo/b viol (London, 1699); most also arr. fl, bc
Songs in 1699, 1699, and numerous 18th-century anthologies

Instrumental:

Arie diverse … preludy, alemande, sarabande, correnti, gighe, fantasie, minuite ed altre toccate a due corde, libro primo, libro secondo, vn, b (London, 1676); as Ayrs … Preludes, Allmands, Sarabands, Courantes, Gigues, Divisions and Double Compositions, 1st Part, and Other Ayrs, 2nd Part (London, 2/c1679); MS 2nd tr pt, GB-Lbl; as Senr Nicola’s 1st and 2nd Book’s of Aire’s in 3 Parts … the 2nd Treble Part Never Being Printed Before (London, 2/1703)
Ayres … Preludes, Fuges, Allmands, Sarabands, Courants, Gigues, Fancies, Divisions, and Likewise Other Passages, Introductions and Fuges for Single and Double Stops, with Divisions Somewhat More Artificial, 3rd and 4th Parts, vn, b (London, 1685); as Other Ayrs and Pieces, 4th Part, and The 2nd Treble of the 3rd and 4th Parts (London, 2/1687) [incl. trio, 3 tpt, ed. P. Holman (London, 1982)]
Songs arr. fl, bc (1699), see vocal
Solo, A, vn secundo, bc (London, 1704)
Other inst music, F-Pn, GB-En, Lbl, Ob

Literatura:

Le false consonanse della musica per poter apprendere a toccar da se medesimo la chitarra sopra la parte (London, c1680; Eng. trans., 1682/R)

Font: En català: Nicola Matteis (c.1660-c.1714) En castellano: Nicola Matteis (c.1660-c.1714) In english: Nicola Matteis (c.1660-c.1714) - Altres: Nicola Matteis (c.1660-c.1714)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Matteis, fue un extraordinario violinista que gozó de una enorme popularidad en su tiempo y al que se atribuye un papel esencial en la modernización de los gustos musicales de la Inglaterra del siglo XVII, sustituyendo en el favor del público el estilo francés de tocar el violín por el italiano. Nuestro protagonista, fue un personaje muy peculiar tanto por su técnica como violinista -tocaba el violín situándolo a la altura de las costillas- como por su carácter altivo que, según testimonios de la época, le privó  de ocupar un puesto de relevancia en la corte. Se dice de él, que le molestaban los aplausos a destiempo y, lo que es aún peor, exigía absoluto silencio en sus representaciones, algo totalmente inusual en la época. En sus cuatro libros de Ayres para violín, se suceden piezas de baile con otras más elaboradas, que muestran un excelente dominio de la técnica contrapuntística. Música de gran expresividad, brillante en sus movimientos rápidos y con acento nostálgico en los lentos, seguro que satisfará a los amantes del violín barroco. Disfrutemos, pues, la música de este compositor que decía, de si mismo, haber tratado de acomodarse a los gustos de su país de acogida pero sin separase demasiado de la escuela italiana.

Javier 'Frantisek' (lector inseparable a qui agraeixo la seva amable i valuosa col·laboració!)

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: The Arcadian Academy; Nicholas McGegan (conductor)
AMAZON: MATTEIS - Ayres for the Violin
CPDL: No disponible
SPOTIFY: MATTEIS - Ayres for the Violin



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

5 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Gracias una vez más por tanta belleza musical!!
    Saludos, Daniel, desde Madrid...

    ResponElimina
  3. Gracias por un regalo de maravilla.
    Me siento tan afortunado de saber que existe gente tan generosa como tu.
    Hasta pronto.
    De Marcos.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gracias!!! El mundo necesita más música y menos ruido!

      Saludos Marcos!
      Pau

      Elimina