dissabte, 16 d’abril de 2016

FIORONI, Giovanni Andrea (1716-1778) - Sonatas

Martin Drolling - Painting and Music (Portrait of the Artists Son) (1800)
Obra de Martin Drolling (1752-1817), pintor francès (1)



- Recordatori de Giovanni Andrea Fioroni -
En el marc de la celebració del seu 300è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Martin Drolling (Oberhergheim, 19 de setembre de 1752 - Paris, 16 d'abril de 1817) va ser un pintor francès. Va rebre les primeres lliçons d'un pintor desconegut de Schlettstadt abans de viatjar a París, on va entrar a l'École des Beaux-Arts. Allà va rebre el reconeixement per la seva obra "Interior d'una cuina" pintat el 1815 i exposat al Saló de París de 1817. La seva obra restant va ser principalment de temàtica costumista, de gènere i d'interiors i en general les seves pintures van ser ben rebudes durant la seva vida per la qual cosa moltes d'elles van ser gravades i litografiades. El seu fill Michel Martin Drolling i la seva filla Louise-Adéone Drolling van ser també pintors. Va morir a París l'abril de 1827.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Martin Drolling (1752-1817) - Altres: Martin Drolling (1752-1817)



Parlem de Música...

Giovanni Andrea Fioroni (Pavia, 1716 - Milano, 19 de desembre de 1778) va ser un compositor italià. Es creu que va néixer el 1716 i va estudiar amb Leonardo Leo a Nàpols durant més de 15 anys. El 10 de juny de 1747, encara a Pavia, va enviar una sol·licitud per accedir al càrrec de mestre de capella de la Catedral de Milà, on els jutges en aquell temps eren el Pare Martini i G.A. Perti que van examinar la seva composició en stile anticosopra canti fermi ambrosiani’ i que va ser reconeguda amb l'accés al càrrec sol·licitat. El 16 de desembre del 1747 va accedir al lloc de mestre de capella, càrrec que va ocupar la resta de la seva vida. A banda, va ser nomenat mestre de capella a San Marco (1762), a San Alessandro (1775) i a Santa Maria della Visitazione (1775), on va succeir a G.B. Sammartini. A més a més, i sota petició expressa, va compondre nombroses obres per les catedrals de Como, Bérgamo i Vimercate. Va ser nomenat membre de l'Accademia Filarmonica de Bolonya el 24 de novembre de 1765. Còpies de la seva música es van seguir imprimint anys després de la seva mort i obra seva era representada amb regularitat i fins a principis del segle XX a l'església de S Maria presso S Celso de Milà. Va ser també professor amb alumnes com Alessandro Rolla, Quirino Gasparini i Tommaso Marchesi. Va morir a Milà el desembre de 1778.

OBRA:

Vocal secular:

Dramatic: lost unless otherwise stated
Il padrone e l’agricoltore della vigna evangelica (orat), Milan, S Dalmazio, 1750, lib I-Ma, Mb
La Didone abbandonata (op, P. Metastasio), Milan, Ducale, carn. 1755, lib B-Bc, I-Bc, Ma, Mb, Rn, US-Wc
Cantata per musica, nella pubblica accademia del Pontificio Collegio Gallio per l’assunzione al vescovado di Como di Monsignor Giambattista Mugiasca, lib only (Como, 1766)
Cantate nel solenne ottavario che si solenniza, Milan, S Maria, 17–24 April 1768, Mb
Passione di Gesù Cristo Signore Nostro (orat), Milan, S Fedele, 9 March 1770, lib and 1 aria, S, orch, Mc
Se mai alma (cant. sacra), A, orch; Veni o sponse chare (aria), A, orch: CH-E
Piango mia cara e peno, 2 S, bc; Se il padre cadente rimira (aria), B, orch: I-Gl

Vocal religiosa:

in I-Md unless otherwise stated: many are autograph
Ingressae et responsoria missarum pro quibuscumque anni festivitatibus (Milan, 1766)

Masses:
2 for 2vv, orch, I-Gi(l);
3 for 4vv, org;
11 for 8vv, org;
requiem, 8vv;
1 for 8vv, I-VIMvr;
Missa pro defunctis, F-Pn;
requiem, Ky, CH-E

Mass movts:
4 Ky for 4vv, orch;
1 Ky for 8vv, org;
1 Ky for 3vv, E;
3 Ky for 4vv, orch, I-VIMvr;
1 Ky for 5vv, VIMvr;
3 Gl for 4vv, orch;
4 Gl for 8vv, org, F-Pn;
1 Gl for 4vv, 1753, CH-ZZ,
1 Gl for 4vv, I-OS;
18 Gl for 8vv, org;
5 Gl for 4vv, CH-E;
2 Gl for 8vv, E;
1 Gl for 5vv, E;
7 Gl for 4vv, orch, VIMvr;
3 Gl for 5vv, VIMvr;
2 Gl for 8vv, VIMvr;
2 Cr for 4vv, F-Pn;
2 Cr for 8vv, Pn;
6 Cr for 8vv;
1 Cr for 8vv, CH-E;
3 Cr for 4vv, orch, E;
1 Cr for 3vv, E;
1 Cr for 4vv, orch, I-VIMvr;
1 Cr for 8vv, VIMvr

Ingressae:
36 for 4vv;
5 for 4vv;
1 for 5vv: VIMvr

Post epistolam:
1 for 4vv;
2 for 5vv

Offs:
8 for 4vv;
14 for 5vv;
2 for 6vv;
3 for 8vv;
1 for 5vv: D-Bsb;
2 for 4vv, A-Wgm;
1 for 4vv, orch, CH-ZZ;
2 for 4vv, orch, I-VIMvr

Ants:
5 for 1v;
3 for 2vv;
8 for 4vv;
1 for 5vv;
2 for 8vv;
1 for 4vv: VIMvr

Hymns:
22 for 4vv;
1 for 5vv;
20 for 8vv;
5 for 4vv: VIMvr;
1 for 4vv, CH-E;
1 for 8vv, GB-Lbl

Pss:
2 for S, org;
3 for 3vv;
2 for 4vv;
35 for 8vv;
2 for 3vv, 6 for 4vv, 5 for 8vv: CH-E;
1 for 3vv, I-VIGsa;
1 for 3vv, Bc;
2 for 2vv, BGi;
3 for 1v, 9 for 4vv, 4 for 5vv, 1 for 8vv, VIMvr

Motets:
13 for 1v;
38 for 2vv;
1 for 3vv;
14 for 8vv;
1 for 1v, 6 for 2vv, 1 for 4vv, 1 for 8vv: VIMvr;
1 for 1v, BGi;
1 for 1v, Gl;
2 for 2vv, Ma;
1 for 1v, Mz;
1 for 8vv, 1 for 4vv: A-Wn;
1 for 2vv, CH-E

Canticles:
12 Mag for 8vv, 4 Mag for 4vv, 1 Mag for 8vv: I-VIMvr;
2 Mag for 4vv, 1 Mag for 5vv, 1 Mag for 8vv: CH-E;
1 Mag for 4vv, GB-Lbl;

Canticles for extreme unction, 2vv;
21 songs, CH–E

Responsories for lessons of 3 nocturns:
1 for 8vv;
1 for 4vv, 3 for 8vv: I-VIMvr;
1 for 8vv, F-Pn

Vesper music:
Pars hyemalis [winter vespers], 8vv, c1750, begun by Baliani;
Pars aestiva [summer vespers], 8vv, 1752;
Vesperae primae pontificales, 8vv;
vespers, 4vv

Lucernari:
4 for 4vv; 1 for 5vv;
group of Lucernari, hymns and posthymns, 4vv: I-Md, VIMvr
8 Lits, 4vv, 1 in A-Wgm, D-MÜs, I-Ma;
2 in Md;
3 in VIMvr

Pater noster:
1 for 4vv;
1 for 5vv;
8 for 8vv, D-Bsb

Salve regina, pss, hymns, motets:
A-Wn, CH-E, D-Bsb, I-A, Milan, S Marco

Instrumental:

Trio, G, vn, vc, hpd, I-Gl;
trio, B , vn, vc, hpd, D-ZL: both ed. M. Dellaborra (Milan, 1992)
Sinfonia, 2 ob, 2 hn, 2 vn, va, vc, b, I-MAav
Conc., hpd, Gl, inc.
2 Sonate, D, E , hpd, BRs;
2 sonate, F, C, hpd, CH-E: all ed. M. Dellaborra (Milan, 1988)
Sonata, org, 1743, B-Bc;
sonata a traversiere solo e basso, CH-ZZ, ed. M. Dellaborra (Ancona, 1987)
Andante, E , A-Wgm

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Giovanni Andrea Fioroni (1716-1778) - Altres: Giovanni Andrea Fioroni (1716-1778)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Dosis equivalents d'estupor, alegria, tristesa, desànim i eufòria, entre altres sensacions, em provoquen els autors com els d'avui. És a dir, d'una banda i sobtadament localitzes, molt sovint fruit de l'atzar més capriciós, compositors benaurats, condecorats i ben considerats al seu temps i que traslladats en el nostre dia a dia, han desaparegut en silenci i misteriosament del mapa. Així és en el cas de Giovanni Andrea Fioroni, un mestre italià que va despertar l'admiració no només de l'incansable viatger Charles Burney, de l'omnipresent Pare Martini o de G.B. Sammartini, qui el considerava el millor mestre de capella de Milà, sinó també dels Mozart que es van reunir amb ell en el període comprès entre el 23 de gener i 24 de març de 1770. Fins i tot, Leopold Mozart no va dubtar en reconèixer que Fiorini va ser una influència necessària en l'aprenentatge del seu fill. Alhora, com a professor va tenir alumnes a qui avui si coneixem amb menys o més fortuna com Carlo Monza, Quirino Gasparini o Alessandro Rolla. Per tant, i a partir dels antecedents, cronologia i repertori, espero i desitjo fer visible l'elevada incredulitat que em provoca el fet que encara sigui un autor quasi íntegrament inèdit. Tant és així, que les obres que avui i prèvia cerca exhaustiva recupero en prou feines superen els 20 minuts de durada i la majoria d'elles extretes de la mina de youtube, per tant, diversitat en la qualitat tant de la pròpia interpretació com de la inherent gravació. Partitures de teclat, és a dir, Sonates a diferents tonalitats per a pianoforte, excepte una d'elles per a orgue, i de regal una partitura religiosa, el breu però interessant Alma Redemptoris Mater. Tant de bo aquest any ens ofereixi alguna sorpresa tenint en compte el tricentenari del seu naixement. Intueixo que serà difícil però per suplicar que no quedi ja que per repertori, precisament, no serà. Per mi i per sempre, gràcies Giovanni Andrea Fioroni!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Michele Gioiosa (piano)
IMSLP: Giovanni Andrea Fioroni (1716-1778)
CPDL: No disponible
SPOTIFY: No disponible

Giovanni Andrea Fioroni

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari: