dissabte, 23 d’abril de 2016

ENDLER, Johann Samuel (1694-1762) - Sinfonias & Ouvertures

Johann Christian Fiedler - Bildnis des Landgrafen Ludwig VIII. von Hessen-Darmstadt
Obra de Johann Christian Fiedler (1697-1765), pintor alemany (1)



- Recordatori de Johann Samuel Endler -
En el dia de la commemoració del seu 254è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Johann Christian Fiedler (Pirna, 31 d'octubre de 1697 - Darmstadt, 5 de setembre de 1765) va ser un pintor alemany. Fill d'un mestre cerveser i d'una funcionària, es va graduar a la Lateinschule de Pirna a l'entorn del 1715. Aquell any va viatjar a Leipzig on va estudiar Dret a la universitat. No obstant, ben aviat va començar a pintar miniatures de forma autodidacta que va exposar el 1719 a una fira de Braunschweig. Al tornar a Leipzig es va formar, també per sí mateix, en pintura a l'oli. El 1720 va rebre el suport econòmic del duc Augustus William de Brunswick-Luneburg per tal de fer un viatge a París on va rebre formació d'Hyacinthe Rigaud i de Nicolas de Largillière. De camí a Leipzig va fer parada, el 1724, a Darmstadt on el landgravi Ernest Louis el va contractar amb l'obligació de viure a la ciutat. Va acceptar l'oferta i va viure al servei de la cort de Darmstadt la resta de la seva vida. Com a pintor va realitzar principalment retrats i escenes religioses tot i que també va pintar natures mortes. Va morir a Darmstadt el setembre de 1765.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Johann Christian Fiedler (1697-1765) - Altres: Johann Christian Fiedler (1697-1765)



Parlem de Música...

Johann Samuel Endler (Olbernhau, 26 de juliol de 1694 - Darmstadt, 23 d'abril de 1762) va ser un compositor alemany. El seu pare, organista i mestre d'escola a Olbernhau, va ser el seu primer mestre. Es creu que posteriorment es va formar a la Thomasschule de Leipzig si bé no existeixen registres que ho certifiquin. El 1716 es va matricular a la Universitat de Leipzig i el 1720 va rebre el primer encàrrec d'organista de la Neukirche. Entre el 1721 i el 1723 va dirigir el collegium musicum de Fasch. A Leipzig va conèixer a Graupner, amb qui va compartir una estreta amistat. En aquest sentit, Graupner li va oferir, el 1723, un càrrec a Darmstadt que Endler va acceptar ocupant una plaça de violinista i cantant. A l'entorn del 1740 va ser ascendit a Konzertmeister i el 1744 va ser nomenat vice-Kapellmeister sota la direcció del mateix Graupner. Quan aquest va morir el 1760, Endler va rebre en herència el càrrec de mestre de capella, que ja va mantenir fins l'abril de 1762, l'any de la seva mort.

OBRA:

Vocal secular:

Der Nachtwächter, 1746, lost;
Der Raritätenmann (J.A. Buchner), B, orch, 1747

Vocal religiosa:

Church cants.:
Da die Zeit erfüllet war (J.C. Lichtenberg), T, 4vv, str, bc, 1729;
Ihr Lieben glaubet nicht einen jeglichen (Lichtenberg), 4vv, orch, 1729;
Jesus stirbt! Ach, soll ich leben (G.C. Lehms), 5vv, orch, 1713, D-DS (mostly autograph)

Instrumental:

30 sinfonias;
3 ed. in The Symphony 1720–1840, ser. C, lix–lxxiv (New York, 1984)
7 ovs. [Nagel gives incipits for 10], orch;
c10 marches;
partita (C), hpd;
2 pieces, 1755, 1759;
5 riddle canons [anon. in Endler's script], facs. in MGG1 (F. Noack)

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Johann Samuel Endler (1694-1762) - Altres: Johann Samuel Endler (1694-1762)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Si miro enrere, fa relativament poc temps que he tingut el plaer de conèixer el compositor d'avui. Un autor de qui he escoltat concerts, simfonies i obertures resultant, totes elles, d'una bellesa sorprenent. Però qui va ser Johann Samuel Endler? Pel que sembla, es va formar amb el seu pare organista per ràpidament traslladar-se a Leipzig, un dels nuclis musicals més importants en aquell temps. Allà va rebre la tutela de Graupner, un extraordinari mestre a qui encara hem de dimensionar com pertoca. Gràcies a l'amabilitat del seu mentor, va rebre diferents càrrecs a Darmstadt, ciutat en la que va viure la resta de la seva vida. I si bé avui dia es preserven tres cantates litúrgiques, dedueixo que properes a la filosofia made in Bach et al., el cert és que Endler es va fer un nom a Alemanya per l'opulència i solemnitat de la seves obres orquestrals dotades de tal disbauxa, enrenou i gresca que van esdevenir el seu inseparable segell personal. Comprensible tenint en compte que bona part de les seves simfonies i obertures que va compondre, de les quals escoltarem la Simfonia No. 15 en Fa major i l'Obertura en Re major, van ser pensades adhoc per a festivitats i celebracions que el landgravi Lluís VIII va realitzar entre els anys 1748 i 1761 a Kranichstein, el seu castell de caça favorit. Per tant, esdeveniments d'eufòria desenfrenada en què la música havia d'estar en sintonia amb aquest sentiment d'alegria i desori. Endler, expert en el seu art, va regalar al món unes partitures en què la riquesa orquestral era imprescindible, on els allegros van brillar amb obligada intensitat i solemnitat i en què les danses també hi van ser molt presents. Simfonies en forma de suites però també amb elements concertants en un batibull de propostes que a oïdes nostres resulten 'esfereïdorament' fascinants. En definitiva un esplèndid descobriment d'un alemany que amb les trompetes, timbales i oboès va fer cantar el cel!

Feliç Diada de Sant Jordi! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Reinhold Friedrich (trumpet); Cappella Istropolitana
IMSLP: Johann Samuel Endler (1694-1762)
CPDL: No disponible
SPOTIFY: No disponible

Ansicht des Jagdschlosses Kranichstein um 1760

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

11 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Hola Pau!!
    Absolutamente maravilloso, fantástico,genial, en fin, me quedo sin adjetivos. Grandísimo descubrimiento!!! A la altura de un Fasch o un Telemann y eso viniendo de mi es el mayor de los elogios. Es tal mi entusiasmo que antes de terminar de escuchar ya he buscando en Google Play para ver si podía adquirir algo más pero por desgracia apenas tienen alguna pieza.
    Muchisimas gracias y Felic, diada de Sant Jordi a ti también.
    Frantisek

    ResponElimina
    Respostes
    1. Frantisek!

      Los mismos adjetivos sentí el día que lo descubrí! Afortunado el landgrave Luis VIII de poderlo tener en su corte... imagínate las tremendas fiestas musicales que se debían 'pegar'!
      Incomprensiblemente, su obra, con su belleza y alegría desbordante, permanece casi enteramente olvidada! Créeme que seguiré muy atento a posibles novedades al respecto!

      Te diría que probablemente la diada de Sant Jordi es la festividad más importante, con diferencia, en Catalunya! Una fiesta de flores y libros... solo faltaba más música y ya sería la alegoría perfecta para celebrar la vida... Naturaleza, conocimiento y arte!

      Gracias!
      Super abrazo!
      Pau

      Elimina
    2. Hola, Magnifico disco apabullante instrumentación y porfa podrías publicar el disco con los cortes separados caratula y trasera. Muchas Gracias.

      Elimina
    3. Una posta muy buena que merece colgarse el disco completo. Gracias.

      Elimina
    4. Lo haría en caso de tenerlo. La música de Endler la encontré en youtube.

      Saludos!
      Pau

      Elimina
    5. Una música instrumental mas que interesante ¿ A cual disco responde esta extracción de youtube ? Portada y trasera ¡¡¡ Capella Istropolitana ¡¡¡ info

      Elimina
    6. Si tanto te gusta, preocúpate en buscarla, en comprar el disco y en compartirlo.

      Gracias.

      Elimina
    7. Gracias por no aportar la info del disco, todo un detalle por tu parte.
      salu2.

      Elimina
    8. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

      Elimina
    9. El Kwisatz Haderach........

      Elimina