dimecres, 23 de març de 2016

BALLIS, Oliviero (c.1550-1616) - Canzonette amorose spirituali

Gortzius Geldorp - The Penitent Magdalen
Obra de Gortzius Geldorp (1553-1616), pintor flamenc.



- Recordatori d'Oliviero Ballis -
En el dia de la commemoració del seu 400è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Gortzius Geldorp (Leuven, 1553 - Köln, 1616) va ser un pintor flamenc, actiu principalment a Alemanya. Es va formar inicialment amb el pintor Frans Francken I per després continuar amb Frans Pourbus 'el vell'. Més tard, Geldorp va assolir el càrrec de pintor de la cort del duc Carlos de Aragón y Tagliavia. Amb ell va viatjar a Koln on el pintor va fer-hi vida i professió fins a la seva mort. Allà es va especialitzar en retrats rebent encàrrecs de personatges prominents. El seu fill Georg Geldorp i el seu fill o nebot Melchior Geldorp, van ser també pintors. Va morir a Koln el 1616.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Gortzius Geldorp (1553-1616) - Altres: Gortzius Geldorp (1553-1616)



Parlem de Música...

Oliviero Ballis (Crema?, c.1550 - Ceneda, 24 de març de 1616) va ser un compositor italià. Nascut probablement a Crema, a la regió de la Llombardia italiana, es desconeix l'any del seu naixement. Tampoc se sap res dels seus estudis musicals i eclesiàstics. Només es coneix amb certesa el seu nomenament com a sacerdot i cantant contralt de la Catedral de Santa Maria de l'Assumpció de Pàdua el 5 de maig de 1577, on va servir en aquest càrrec al llarg de 20 anys. El 1580 va ser candidat al lloc de mestre de capella de la catedral, però no va obtenir el nomenament, però va servir com a suplent en el lloc, sent el principal membre del cor, després de l'acomiadament de Costanzo Porta i fins a l'elecció de G.B. Mosto, i de nou durant l'última absència i després de la seva mort fins a l'elecció de Lelio Bertani (des del març de 1596 fins al novembre de 1598). L'any següent, per recomanació del Bisbe Leonardo Mocenigo, va ser triat mestre de capella de la Catedral de Santa Maria de l'Assumpció de Ceneda, un càrrec que ja va conservar fins a la seva mort, tot i les noves disputes amb un canonge local. Durant aquests anys finals publicar les seves 'Sacri Hymni', que es van caracteritzar per un solemne estil antifonal. Va morir a Ceneda el març de 1616.

OBRA:

Vocal secular:

Canzonette amorose spirituali, 3vv, libro primo (Venice, 1607)
Madrigal: Se Giove, se Pluton, 5vv, in 15987
Musiche, 3, 4vv, lost; see MischìatiI

Vocal religiosa:

Sacri hymni cantiones et litaniae deiparae Virginis Mariae, 8vv (Venice, 1609)
2 masses, 5, 8vv, lost; cited in an inventory of 1602

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Oliviero Ballis (c.1550-1616) - Altres: No disponible



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

The composer Oliviero Ballis from Crema (Crema,1540 – Cèneda,1616) started his education as a chorister at the cathedral in Crema, once called the Major Church. There, from 1574 to 1577, he also had the appointment of choirmaster. From 1577 to 1601 he was a chorister as contralto at the cathedral of Padova and from 1596 to 1598 he also had the appointment of vice-choirmaster and was in charge of the choir. From 1601 till his death he was choirmaster at the cathedral of Cèneda (the modern Vittorio Veneto). During this period he published the only work which has reached us complete, the Canzonette amorose spirituali for three voices printed in Venice in 1607. The printing of this work is to be considered a real unicum inside the repertoire of canzonets of the seventeenth century thanks to the metric and poetic choices made by the composer and to the upright level of the whole work, features rarely noticed even in the highest repertoire of the spiritual madrigal. In this collection you can find twenty-two canzonets, each corresponding to a simple tercet of hendecasyllables in terza rima; eleven tercets are taken from Petrarca’s Trionfi, the Triumphus Eternitatis (No. XI-XV) and the Triumphus Temporis (No. XVI-XX); eleven tercets are taken from chapters related to the religious poetic tradition of the fifteenth and sixteenth century, among which the name of Antonio Tebaldeo comes out. Without considering the Petrarchian texts, the canzonets from I to IV are dedicated to the Virgin, the canzonets from VII to X are taken from two chapters inspired by the Passion of Christ to be sung on Good Friday, and the canzonet No.XXII is inspired by the biblical pulvis es et in pulverem reverteris. 

Rodobaldo Tibaldi (booklet notes)

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Nuova Musica di Crema; Bruno Gini
PRESTOCLASSICAL: Madrigali - Libro Primo et al.
IMSLP: No disponible
CPDL: No disponible
SPOTIFY: BALLIS, O. - Canzonette amorose spirituali



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

7 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Como siempre, aportas verdaderas joyas "ocultas"...
    Gracias y buena Semana Santa!
    Saludos, Daniel, desde Madrid.

    ResponElimina
  3. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina