diumenge, 21 de febrer de 2016

CALDARA, Antonio (c.1670-1736) or CRAMER (fl.1750-1770) - Missa ex F

Bon Boulogne the elder - Pan and Syrinx
Obra de Bon Boullogne (1649-1717), pintor francès (1)




Parlem de Pintura...

Bon Boullogne (Paris, 22 de febrer de 1649 - Paris, 16 de maig de 1717) va ser un pintor francès. Fill del pintor Louis Boullogne, es va iniciar d'assistent del seu pare a la Grande Galerie del Louvre. Gràcies als contactes paterns, Bon va poder estudiar a l'Acadèmia Francesa a Roma. Allà va copiar les obres dels mestres famosos, com les de Raffaello. Poc després va continuar la seva formació a la Llombardia on va estudiar les obres dels Carracci, Correggio i Guido Reni, entre molts altres. A partir d'aleshores es va especialitzar en pintura religiosa i mitològica mostrant notable destresa i afinitat amb l'escola bolonyesa. Va tenir alguns alumnes, com Robert Tournières, i també va realitzar alguns retrats els quals van mostrar una influència nòrdica. Els darrers anys va tornar a París, ciutat on va morir el maig de 1717.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Bon Boullogne (1649-1717) - Altres: Bon Boullogne (1649-1717)



Parlem de Música...

Antonio Caldara (Venezia, c.1670 - Wien, 28 de desembre de 1736) va ser un compositor italià i un dels més destacats del seu temps. Va néixer en el si d'una família dedicada a la música on el seu pare i primer mestre va ser el violinista Giuseppe Caldara (c.1640-1711). Va estudiar des dels 11 anys amb Giovanni Legrenzi a la Basílica de Sant Marc de Venècia, on va cantar al cor. Als 19 anys, va debutar com a compositor d'òperes amb L'Argene. Va continuar cantant en aquesta agrupació i va ser successivament violoncel·lista a la Basílica de Sant Marc de Venècia (1693-1700), mestre de capella de la Cort de Màntua (1700-1707) i compositor de cambra de Carles III, després Carles VI del Sacre Imperi Romanogermànic, a Barcelona. La seva carrera operística va ser fulgurant i ràpidament va començar a supervisar produccions d'òperes per tot Itàlia, però també a Espanya i França. Va viatjar a Roma el 1708, on va fer amistat amb Haendel, Scarlatti i Corelli, i després a Espanya, on va viure durant poc temps a Catalunya i a on va estrenar la primera òpera italiana a la Península Ibèrica per nom Il nome più glorioso. Entre els anys 1709 i 1716 va treballar com a Maestro del Príncep Ruspoli a Roma. El 1710 es va casar amb Caterina Petrolli, instal·lant-se poc després a Viena, on el 1716 la seva sobrada acadèmia per a produir tot tipus de música vocal el va fer mereixedor del lloc de vicekapellmeister de la Cort Imperial, sota la direcció de Johann Joseph Fux. Com a compositor, la seva obra es va situar en l'espai de transició del barroc al pre-classicisme. Caldara, que va compondre una escassa obra instrumental, va ser autor d'una descomunal producció vocal, amb unes 3400 obres, que van incloure un gran nombre de cantates, oratoris, misses i òperes, i amb notables divergències d'estils entre elles. Va morir a Viena el desembre de 1736.

OBRA:

Vocal secular:

Operas:
drammi per musica, in three acts, unless otherwise stated;
music lost unless otherwise stated
WF Vienna, Teatro della Favorita
WG Vienna, Hoftheater (Teatro Grande)

L'Argene (trattenimento per musica, 3, P.E. Badi), Venice, Accademia ai Saloni, aut. 1689, lib I-Bc
Il Tirsi [Act 2] (drama pastorale, 3, A. Zeno), Venice, S Salvatore, aut. 1696 lib Bc [Act 1 by A. Lotti, Act 3 by A. Ariosti]
La promessa serbata al primo (various authors), Venice, SS Giovanni e Paolo, spr. 1697, lib Bc
L'ingratitudine gastigata (F. Silvani), Venice, ?1698, D-MÜs
L'oracolo in sogno [Act 1] (Silvani), Mantua, Teatro di Mantova, 6 Dec 1699, lib I-Bc [Act 2 by A. Quintavalle, Act 3 by C.F. Pollarolo]
La Partenope (S. Stampiglia), ?Mantua, Teatro di Mantova, May 1701; rev., Genoa, S Agostino, carn. 1704, lib SA; rev., Venice, S Giovanni Grisostomo, 26 Dec 1707, lib Bci rev., Ferrara, Bonacossi, May 1709, lib Bc, collab. G. Boniventi [Caldara named in 1704 and 1709; other versions probably by Caldara]
Opera pastorale (3), Mantua, ? Teatro di Mantova, 1701, A-Wgm*; rev. as La costanza in amor vince l'inganno (drama pastorale), Rome, Palazzo Bonelli, 9 Feb 1711, Act 1 D-MÜs [2 copies; one with T. Albinoni: Vespetta e Pimpinone (int, first pt only of 3); other with Lisetto ed Astrobolo (int, first pt only; by ? F. Gasparini)], lib I-MAC
Farnace (L. Morari), Venice, S Angelo, 11 Nov 1703, lib Bc
Gli equivoci del sembiante (? D.F. Contini), Casale, Novo, 1703 (? carn.), lib Bc
Paride sull'Ida, overo Gl'amori di Paride con Enone (favola pastorale), Mantua, ? Teatro di Mantova, spr. 1704, lib Bc, collab. Quintavalle; rev., Milan, Regio e Ducale, 1707, lib Mb, collab. L. Genocchi
L'Arminio (A. Salvi), Genoa, S Agostino, carn. 1705, lib Bc
L'onestà nelli amori (? G.F. Bernini), Genoa, S Agostino, 1705, lib Mb
Il selvaggio eroe (tragicomedia eroico-pastorale, 5, G. Frigimelica Roberti), Venice, S Giovanni Grisostomo, 20 Nov 1707, arias D-MÜs, lib I-Bc
Il più bel nome (componimento da camera, 1, P. Pariati), Barcelona, Llotja de Mar, 2 Aug 1708, B-Bc
Sofonisba (Silvani), Venice, S Giovanni Grisostomo, 24 Nov 1708, arias D-MÜs, lib I-Bc
L'inimico generoso (? V. Grimani), Bologna, Malvezzi, 11 May 1709, A-Wn
Il nome più glorioso (componimento da camera, 1, Pariati), Barcelona, 4 Nov 1709, Wn
L'Atenaide [Act 2] (Zeno), ?Barcelona, Milan or Vienna, 1709, Wn [Act 1 by A.S. Fiorè, Act 3 by Gasparini]
L'Anagilda, overo La fede ne' tradimenti (G. Gigli), Rome, Palazzo Bonelli, 4 Jan 1711, D-MÜs; perf. with Dorina e Grullo (int, 2, Gigli), MÜs
Giunio Bruto, overo La caduta de' Tarquinii [Act 2], 1711 (? G. Sinibaldi), unperf., A-Wn [Act 1 by C.F. Cesarini, Act 3 by A. Scarlatti]
Tito e Berenice (C.S. Capece), Rome, Capranica, carn. 1714, lib I-Bc
L'Atenaide [Act 3] (Zeno), WG, 19 Nov 1714, A-Wn, D-W [Act 1 by M.A. Ziani, Act 2 by A. Negri, int and licenza by F. Conti]; as Teodosio ed Eudossa (os), Brunswick, 12 Sept 1716, lib W, collab. ? Fux and Gasparini; as Teodosio, Hamburg, ded. 14 Nov 1718, collab. ? Fux and Gasparini
La Dulcinea e cuoco (int, 3), composed Rome, sum. 1715, for perf. in Naples
Il giubilo della salza (festa, R.M. Rossi), Salzburg, 1716 (?sum.)
Il maggior grande (componimento per musica da camera, 1, Pariati), Vienna, court, 1 Oct 1716, MEIr
Pipa e Barlafuso (int, 3, F.R. Cantù), WG, 19 Nov 1716, A-Wn; perf. with Lotti and J.J. Fux: Il Constantino
Caio Marzio Coriolano (Pariati), WF, 28 Aug 1717, Wgm*, Wn
Il Tiridate, overo La verità nell'inganno (Silvani), Vienna, Hof (Teatrino), 11 Nov 1717, Wgm*, Wn [includes int Lisetta ed Astrobolo (3), attrib. Caldara]
Ifigenia in Aulide (Zeno), WG, 5 Nov 1718, Wgm*, Wn
Sirita (Zeno), WF, 21 Aug 1719, Wgm*, Wn
Dafne (dramma pastorale, 3, G. Biavi), Salzburg, 1719 (? 4 Oct), Wgm*; ed. in DTÖ, xci (1955)
Lucio Papirio dittatore (Zeno), WG, 4 Nov 1719, Wgm*, Wn
[Zaira], ? Vienna or Salzburg, ?1719, Wgm*
Apollo in cielo (componimento da camera, 1, Pariati), Vienna, court, 4 Nov 1720, Wn
Psiche (componimento da camera, 1, Zeno), Vienna, court, 19 Nov 1720, Wn, collab. Fux
Gli eccessi dell'infedeltà (?3, D. Lalli), Salzburg, 1720
L'inganno tradito dall'amore (A.M. Lucchini), Salzburg, Fürstbischöfliche Palast, 1720, Wgm*; perf. with Atomo huomo vecchio e Palancha giovine (int, 2, ?Lucchini), Wgm*
Il germanico Marte, Salzburg, 4 Oct 1721, Wgm*; perf. with Grespilla e Fanfarone (int, 3), Wgm*
Ormisda, re di Persia (Zeno), WG, 4 Nov 1721, Wgm*, Wn; 1 aria ed. in DTÖ, lxxxiv (1942)
Nitocri (Zeno), WF, 30 Aug 1722, Wgm*, Wn
Camaide, imperatore della China, overo Li figliuoli rivali del padre (Lalli), Salzburg, 1722 (? 4 Oct), Wgm*; perf. with La marchesina di Nanchin (int, 2, Lalli), Wgm*
Scipione nelle Spagne (Zeno), WG, 4 Nov 1722, Wgm*, Wn
La contesa de' numi (servigio di camera, 2, G. Prescimono), Prague, Hradcin, 1 Oct 1723, Wgm*, Wn
La concordia de' pianetti (componimento teatrale, 1, Pariati), Znojmo [outdoor perf.], 19 Nov 1723, Wn
Euristeo (Zeno), Vienna, court, 16 May 1724, Wn [sometimes incorrectly listed as Aglatido ed Ismene]
Andromaca (5, Zeno), WF, 28 Aug 1724, Wn, D-Bsb*; ? perf. with Madama ed il cuoco (int, 2, Trotti), A-Wn, ? attrib. Caldara
Gianguir, imperatore del Mogol (5, Zeno), WG, 4 Nov 1724, Wgm*, Wn; arias in Pharao und Joseph (Spl, J.S. Müller), Hamburg, Schauplatze, 6 Feb 1728, D-HVl
Il finto Policare (tragicommedia per musica, 3, Pariati), Salzburg, 1724, A-Wgm*
Semiramide in Ascalone (5, Zeno), WF [outdoor perf.], 28 Aug 1725, Wgm*, Wn
Astarto (Zeno and Pariati), Salzburg, 4 Oct 1725, Wgm*; perf. with Lidia ed Ircano (int, 2, ?Pariati), Wgm*
Il Venceslao (5, Zeno), WG, 4 Nov 1725, Wgm*, Wn
Amalasunta (N. Blinoni), ? Jaroměřice, Schloss Questenberg, aut.1726, Wgm* I due dittatori (5, Zeno), WG, 4 Nov 1726, Wgm*, Wn; ov. ed. in The Symphony 1720–1840, ser. B, ii (New York, 1983)
L'Etearco (?Stampiglia), Salzburg, 1726, S-St*
Don Chisciotte in corte della duchessa (opera serioridicola, 5, G.C. Pasquini, after M. de Cervantes), Vienna, Hof (Teatrino), 6 Feb 1727, A-Wgm*, Wn; ov. ed. in The Symphony 1720–1840, ser. B, ii (New York, 1983)
Imeneo (pastorale, 3, Zeno), WF [outdoor perf.], 28 Aug 1727, Wgm*, Wn
Ornospade (Zeno), WG, 4 Nov 1727, Wgm*, Wn
La verità nell'inganno, ossia Arsinoe (Silvani), Salzburg, 15 Nov 1727, Wgm*; perf. with Lisetta ed Astrobolo (int, 3, ?Silvani), Wgm* [different from 1717 settings]
La forza dell'amicizia, ovvero Pilade ed Oreste [Acts 2 and 3] (Pasquini), Graz [outdoor perf.], 17 Aug 1728, Wgm*, Wn [Act 1 by G. Reutter]; perf. with Alisca e Bleso (int, 2, ?Pasquini), Wgm*, Wn
Amor non ha legge (favola pastorale, 3, Blinoni), Jaroměřice, Schloss Questenberg, aut. 1728, Wgm*
Mitridate (5, Zeno), WG, 4 Nov 1728, Wgm*, Wn
I disingannati (commedia per musica, 3, Pasquini, after Molière: Le misanthrope), Vienna, Hof (Teatrino), 8 Feb 1729, Wgm*, Wn
Enone (pastorale, 5, Zeno), WF, 28 Aug 1734, Wgm*, Wn
Caio Fabbrizio (Zeno), WG, 13 Nov 1729, Wgm*, Wn
Sancio Pansa, governatore dell'isola Barattaria, completed 27 Jan 1730 (commedia per musica, 3, Pasquini, after Cervantes: Don Quixote); rev., Vienna, Hof (Teatrino), 27 Jan 1733, Wgm*, Wn
La pazienza di Socrate con due mogli [Act 1 scenes i–v and Act 3] (scherzo drammatico, 3, N. Minato), Vienna, Hof (Teatrino), 17 Jan 1731, Wgm*, Wn, collab. Reutter
Il Demetrio (P. Metastasio), WG, 4 Nov 1731, Wgm*, Wn
Livia (festa teatrale, 1, Pasquini), Vienna, ?WG, 19 Nov 1731, Wn
L'asilo d'amore (festa teatrale, 1, Metastasio), Linz [outdoor perf.], 28 Aug 1732, Wgm*, Wn
Adriano in Siria (Metastasio), WG, 9 Nov 1732, Wgm*, Wn; ov. ed. in The Symphony 1720–1840, ser. B, ii (New York, 1983)
L'olimpiade (Metastasio), WF [outdoor perf.], 30 Aug 1733, Wn; facs. in IOB, xxxii, 1979), D-Bsb*
Demofoonte (Metastasio), WG, 4 Nov 1733, A-Wgm*, Wn
La clemenza di Tito (Metastasio), WG, 4 Nov 1734, Wgm*, Wn; ov. ed. in The Symphony 1720–1840, ser. B, ii (New York, 1983)
Le cinesi (componimento drammatico, 1, Metastasio), Vienna, court, carn. 1735, Wgm* [preceded a ‘ballo cinese’ by Reutter]
Il natale di Minerva Tritonia (festa per musica, 1, Pasquini), WF [outdoor perf.], 28 Aug 1735, Wgm*, Wn; ov. ed. in The Symphony 1720–1840, ser. B, ii (New York, 1983)
Scipione Africano il maggiore (festa di camera, 1, Pasquini), Vienna, ?WG, 4 Nov 1735, Wgm*, Wn
Achille in Sciro (Metastasio), WG, 13 Feb 1736, Wn, D-Bsb*
Ciro riconosciuto (Metastasio), WF, 28 Aug 1736, A-Wgm*, Wn
Il Temistocle (Metastasio), WG, 4 Nov 1736, Wgm*, Wn
dramatic works possibly presented as operas
Chi s'arma di virtù (serenata, 2, A. Fezzoneo [J. Buonaccorsi]), Rome, Palazzo Bonelli [outdoor perf.], 27 Aug 1709, D-MÜs
Il trionfo d'amore e d'Imeneo (cant., F. Fozio), WF, 6 Oct 1722, A-Wgm*
Ghirlanda di fiori (?festa, 1), Vienna, 1726, Wgm*
[Melibeo e Tirsi] (servigio di camera, 2), ?Vienna, before 1728, Wgm*
Festa di camera per introduzione al ballo (‘Vieni o compagna’) (Pasquini), Vienna, Hof, carn. 1728, D-MEIr
La corona d'Imeneo (festa, 2, Pasquini), Vienna, ?Hof, 13 March 1728, A-Wgm*
Cantata pastorale eroica (‘Andiam sorella’), WF, 1729 (? 15 Oct), Wgm*, Wn
Dialogo tra la vera disciplina ed il genio (festa di camera, 1, Pasquini), WF, 15 Oct 1730, Wgm*; rev., 15 Oct 1735, Wn
Il natale d'Augusto (festa da camera, 1, ?Pasquini, after Ovid: Metamorphoses, book 15), WF, 1 Oct 1733, Wgm*, Wn
Il giuoco di quadriglio (cant.), Vienna, Hof, ?carn. 1734, Wgm*, Wn; ed. in DTÖ, lxxv, Jg, xxxix (1932/R)
Le lodi d'Augusto (festa di camera, 1, Pasquini), WF, 1 Oct 1734, Wgm*, Wn
Le grazie vendicate (festa di camera, 1, Metastasio), Vienna, ?WF, ?28 Aug 1735, Wgm*, Wn

Doubtful:
La libertà nelle catene (? D.A. Leonardi), Rome, Palazzo Zagarolo, 1690, lib I-Bu;
La selva illustrata del merito (Biavi), Salzburg, 4 Oct ?1717, lib A-KR

Other vocal:
[12] Cantate da camera a voce sola, op.3 (Venice, 1699)
Serenata: Il trionfo d'Amore, 4vv, insts, Rome, Palazzo Bonelli, 1709
13 madrigals (A.M. Lucchini), 4–5vv, 1731–2, 2 ed. in DTÖ, lxxv, Jg, xxxix (1932/R), 1 ed. in Cw, xxv (1933)
c500 canons, incl. 100 in One Hundred Cantici … collected by Sigr Borosini (London, 1747), 40 in Sixty Italian Rounds (London, 1840), 28 ed. F. Jöde (Wolfenbüttel, 1928), 35 ed. in DTÖ, lxxv, Jg, xxxix (1932/R), 18 ed. in Cw, xxv (1933)

Vocal religiosa:

Oratorios:
Edition: Antonio Caldara: 12 sinfonie a 4, ed. L. Novak (Vienna, 1979–87) [N]in 2 parts unless otherwise stated music lost unless otherwise stated

Il trionfo della continenza (?2 pts, B. Sandrinelli), Venice, 1697
Maddalena ai piedi di Cristo (L. Forni), Venice ?Fava, ?1698, Mantua, 1699, A-Wn
Il ricco epulone (Sandrinelli), Venice, Fava, 1698, D-MÜs
La frode della castità, Venice/?Mantua, c1700, MÜs
Le gelosie d'un amore utilmente crudele (G. Gabrielli), Venice/?Mantua, c1700, MÜs
Il trionfo della innocenza, ? Venice/?Mantua, c1700, MÜs
La castità al cimento (? P. Ottoboni), ?Rome, Lent 1705; rev., Rome, Palazzo Bonelli, 23 March 1710, A-Wn, D-MÜs
Il martirio di S Caterina (F. Forzoni Accolti), Rome, Palazzo della Cancelleria, Lent 1708, A-Wn
Sara in Egitto (pasticcio oratorio, D. Cavanese), Florence, 1708, collab. others, lib I-Fm; as L'onestà combattuta di Sara, Florence, 1708, lib D-Hs
Oratorio per S Francesca Romana, Rome, Palazzo Bonelli, 16 March 1710, B-Br, D-MÜs; ed. C. Gallico (Vienna, 1973)
Oratorio di S Stefano primo rè dell'Ungheria, composed 1712, perf. Rome, Palazzo Bonelli, 5 March 1713, MÜs
S Flavia Domitilla, Rome, Chiesa Nuova, Lent 1713, A-Wn
S Ferma (1st setting), composed 1713, perf. Rome, Palazzo Gaetani, 10 March 1715, Wgm*, D-MÜs
Oratorio per la SS Annunziata (3 pts), composed 1713, perf. Rome, Palazzo Gaetani, 24 March 1715, A-Wgm*, D-MÜs
Abisai, Rome, Palazzo Gaetani, 31 March 1715, MÜs
Jefte, Rome, Palazzo Gaetani, 7 April 1715, MÜs
La conversione di Clodoveo rè di Francia (C.S. Capece), Rome, Palazzo Gaetani, 14 April 1715, MÜs
La ribellione d'Assalonne, Rome, Palazzo Gaetani, 21 April 1715, MÜs
S Ferma (2nd setting), Vienna, Hofkapelle, 25 Feb 1717, A-Wgm*, Wn
Cristo condannato (Pariati), Vienna, Hofkapelle, ?25 March 1717, Wgm*, Wn
Il martirio di S Terenziano (G. Piselli), Vienna, Hofkapelle, 1718, Wgm*, Wn; ov. ed. in N
La caduta di Gerico (A. Gargieria), Vienna, Hofkapelle, 1719, Wgm*, Wn
Assalonne (G.A. Bergamori), Vienna, Hofkapelle, 23 Feb 1720, Wgm*, Wn
Giuseppe (Zeno), Vienna, Hofkapelle, 12 March 1722, Wgm*, Wn
Il rè del dolore (Pariati), Vienna, Hofkapelle, 31 March 1722, Wgm*, Wn; ed. V. Frazzi (Florence, 1957)
Ester (F. Fozio), Vienna, Hofkapelle, 25 Feb 1723, Wgm*, Wn; ov. ed., O. Biba as Sinfonia; tr, str, bc (Winterthur, 1981)
Morte e sepoltura di Cristo (Fozio), Vienna, Hofkapelle, 23 March 1724, Wgm, Wn; ov. ed. F.F. Polnauer as Sonata a 4, no.4 (Mainz, 1968); ov. ed. in N
Le profezie evangeliche di Isaia (Zeno), Vienna, Hofkapelle, 23 March 1725, Wn, D-Rp
Il trionfo della religione e dell'amore (festa sacra, 1, ‘G.D.B.’), Vienna, Stift Monserrat, 24 April 1725, A-Wgm*, Wn; ov. ed. W. Rainer as Sonata, C (Vienna, 1995)
Gioseffo, che interpreta i sogni (G.B. Neri), Vienna, 28 March 1726, Wgm* Wn; ov. ed. in N
S Giovanni Nepomuceno, ?Salzburg, Schloss Mirabel, 1726, Wgm*
Gioaz (Zeno), Vienna, 4 April 1726, Wn (facs. in IO, xii, 1986)
Il morto redivivo, ovvero S Antonio (C. Montalbano), Salzburg, 1726, Wgm*
Il Batista (Zeno), Vienna, Hofkapelle, 27 March 1727; Wgm, Wn; ov. ed. in N
Gionata (Zeno), Vienna, Hofkapelle, 4 March 1728, Wgm, Wn
Naboth (Zeno), Vienna, Hofkapelle, 31 March 1729, Wgm, Wn; ov. ed. in The Symphony 1720–1840, ser. B, ii (New York, 1983) and ed. in N; ov. ed. Polnauer as sonata a 4, no.3 (Mainz, 1968)
La Passione di Gesù Cristo (P. Metastasio), Vienna, Hofkapelle, 4 April 1730, Wgm*, Wn (facs. in IO, xi, 1986); ov. ed. in N
David umiliato (Zeno), Vienna, Hofkapelle, 12 March 1731, Wgm, Wn
S Elena al Calvario (Metastasio), Vienna, Hofkapelle, 20 March 1731, Wgm*, Wn; ov. ed. in N
Sedecia (Zeno), Vienna, Hofkapelle, 27 March 1732, Wgm*, Wn; ov. ed. in N; ov. ed. Polnauer as Sonata a 4, no.3 (Mainz, 1968)
La morte d'Abel figura di quella del nostro Redentore (Metastasio), Vienna, Hofkapelle, 8 April 1732, Wgm*, Wn; ov. ed. in N
Gerusalemme convertita (Zeno), Vienna, Hofkapelle, 31 March 1733; Wgm*, Wn; ov. ed. in N; ov. ed. Polnauer as Sonata a 4, no.6 (London, 1993)
S Pietro in Cesarea (Zeno), Vienna, Hofkapelle, 20 April 1734; Wgm*, Wn; ov. ed. in N
Gesù presentato nel tempio (Zeno), Vienna, Hofkapelle, ?5 April 1735; Wgm*, Wn; ov. ed. in N

Masses:
c.110 masses and mass sections, incl. 5 masses in Chorus musarum divino Apollini accinentium (Bamberg, 1748–9), no.5 ed. W. Fürlinger (Altötting, 1975), no.6 ed. Fürlinger (Stuttgart, 1964);
Missa dolorosa, ed. in DTÖ, xxvi, Jg.xiii/1 (1906/R);
Missa, D (facs. (Leipzig, 1987)), ed. J. Butz (Bad Godesberg, 1957);
Missa venerationis, ed. O. Drechsler (Berlin, 1962);
Missa, g, ed. Fürlinger (Augsburg, 1988)

[12] Motetti a 2 e 3 voci, op.4 (Bologna, 1715);
8 ed. in DTÖ, xxvi, Jg.xiii/1 (1906/R)

Numerous vespers, ants, motets, pss, hymns etc., incl. Confitebor tibi Domine, ed. B.W. Pritchard (Hilversum, 1973);
Crucifixus a 16, ed. in DTÖ, xxvi, Jg.xiii/1 (1906/R);
Dies irae, ed. I. Homolya (Kassel and Budapest, 1978);
Haec est regina virginum, ed. R. Ewerhart (Cologne, 1968);
Lauda anima mea, ed. J. Messner (Augsburg, 1927);
Laudate pueri, 1716, ed. Ewerhart (Cologne, 1959);
Laudate pueri, 1720, ed. Pritchard (Hilversum, 1980);
Magnificat, adapted J.S. Bach, ed. C. Wolff (Kassel, 1969);
Regina coeli laetare, ed. T. Pfeiffer (Düsseldorf, 1950);
Salve pater Salvatoris, ed. in DTÖ, ci–cii (1962);
Stabat mater, ed. in DTÖ, xxvi, Jg.xiii/1 (1906/R);
Te Deum, 1711, ed., W. Horn (Stuttgart, 1989);
Te Deum, 1724, ed. in DTÖ, xxvi, Jg.xiii/1 (1906/R);
Veni, dilecte quare, ed. Ewerhart (Cologne, 1960)

Christmas cants.:
Vaticini di pace (P. Gini), 4vv, Rome, Palazzo Bonelli, 1712;
Vo' piangendo e sospirando (Gini), 3vv, Rome, Palazzo Apostolico, 1713;
Amarilli vezzosa, 3vv, Rome, Palazzo Gaetani, 1714;
cant., 2vv, Rome, Palazzo Gaetani, 1714:
cant., 5vv, Rome, Palazzo Gaetani, 1715

Other cants.:
Amici pastorelli, 3vv, Rome, Palazzo Bonelli, 1712;
Amor senza amore, 3vv, Rome, Palazzo Gaetani, 1715;
Il nome di Giove, 3vv, Vienna, Hof, 1731;
Sacre ministre, 3vv, Vienna, Hof, 1733;
c50 cants., 2vv, str, bc;
c250 cants., 1v, bc (or str, bc), incl. 10 ed. in DTÖ, lxxv, Jg, xxxix (1932/R), 3 ed. Pritchard (Exeter, 1996)

Instrumental:

[12] Suonate a 3 [da chiesa], 2 vn, vc, org, op.1 (Venice, 1693)
[12] Suonate da camera, 2 vn, bc, op.2 (Venice, 1699/R)
Sinfonia concertata, 2 vn, str, A-Wn; ed. Pritchard (Vienna, 1996)
Sinfonia, vc, str, D-WD
12 sinfonias, str, A-Wm [arrs. of orat sinfonias]; ed. L. Novak (Vienna, 1979–87)
9 sonatas, str (some with brass insts), Wn, KR [arrs. of op and orat sinfonias]; 2 ed. F.F. Polnauer (Mainz, 1968); 2 ed. Polnauer (New York, 1993); 1 ed. W. Rainer (Vienna, 1995)
8 sonatas, vn, bc, Wn; 6 ed. B.W. Pritchard (Vienna, 1989)
16 sonatas, vc, bc, D-WD*; ed. B.W. Pritchard (Vienna, 1996–7)
44 lezioni, vc, bc, A-Wn
22 sonatas, org, D-Bsb [adapted from sacred vocal works]; 9 ed. F. Di Lernia (Vienna, 1992)
Capriccio, arpeggio, proba organistica, kbd, D-Bsb;
capriccio ed. F. Torrefranca (Rome, 1944);
proba organistica ed. F. Commer (Berlin, c1866)

Font: En català: Antonio Caldara (1670-1736) En castellano: Antonio Caldara (1670-1736) In english: Antonio Caldara (1670-1736) - Altres: Antonio Caldara (1670-1736)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Involuntàriament, he continuat amb la inèrcia del darrer diumenge en què parlava de l'immens Johann Joseph Fux i avui, també a Viena i ben acompanyats, farem referència ni més ni menys que a 'l'ajudant' de Fux. I deu n'hi do l'ajuda perquè, i permeteu-me la indiscreció, quines són les paraules que podré dir o amb quin criteri podré jutjar un Antonio Caldara que va regalar al món més de 3000 partitures de tots els colors possibles. No en va, visualitzar el període comprès entre els anys 1650 i 1750 és entrar en un món on la música ho impregnava tot i si no, a sant de què els Telemann, Bach, Hasse o el mateix Caldara van compondre repertoris, cadascun d'ells, amb més de 1000 obres. I no és únicament el fer referència a la quantitat, valor poc tangible segons com, sinó més aviat a la qualitat, extraordinària en la majoria d'ocasions. Doncs bé i per situar-nos, Caldara va ser alumne de Legrenzi a Venècia, ciutat on també devia coincidir amb el polifacètic Vivaldi, per després viatjar a Roma, Barcelona (on curiosament va estrenar la primera òpera a Espanya), França i Viena, ciutat aquesta on Carles VI el va promocionar, el 1716, en el càrrec de vice-mestre de capella ja que la titularitat era, per mèrits i drets, propietat inamovible de Johann Fux. Va ser en aquest període, el comprès entre el 1716 i 1736 que Caldara va iniciar, a velocitat supersònica, la composició massiva d'obres religioses. Entre elles dotzenes d'oratoris i un centenar de misses.

Una d'aquestes va ser precisament la que avui presentem. Una Missa en Fa major de data probable a l'entorn de 1725 per a solistes, cor i orquestra. Caldara, que va assumir ràpidament l'estil concertant alhora que va mantenir el stile antico de Palestrina, va ser notablement hàbil a l'hora de compondre obra litúrgica en funció de la seva naturalesa bíblica o del calendari catòlic. En aquest sentit, trobem des de misses a capella, misses breus (la majoria d'elles en la tonalitat de Re major, una clau molt recurrent), misses extenses (per exemple, Missa Dolorosa de 1732) i misses solemnes amb tots els efectius disponibles, tant vocals com instrumentals. La d'avui la situaria, per arquitectura, configuració i posada en escena, a mig camí entre la típica missa brevis i la missa pre-solemne. La tonalitat de Fa major, d'entrada, ja és peculiar donada la seva essència, més pròpia d'obres instrumentals que vocals. La durada, relativament curta, contrasta amb el seu caràcter vocal, possiblement a gran cor, on el Kyrie inicial, majestuós i grandiloqüent, és el primer en proposar un traçat serè i conseqüent amb la resta dels moviments. Escoltant-la, em sembla intuir que aquest camí que Caldara va recorre va ser un dels que posteriorment van explorar detalladament els Mozart o Haydn. Per altra banda, comprensible per proximitat geogràfica però naturalment per un fet intrínsec, el de la 'brutal' bellesa d'aquesta missa i per extensió de l'obra d'Antonio Caldara!

Gaudiu i compartiu! 

PD: Com comenta el company Tassos, és probable que aquesta Missa fos escrita per un tal Cramer o Krammer que va romandre actiu a la regió de Moràvia a l'entorn del període 1750-1770 escrivint principalment música religiosa. Posteriorment, el manuscrit on es conserva la missa el nom Cramer va aparèixer ratllat i a continuació es va escriure el cognom Caldara. Les característiques formals de la missa fan possible aquest error d'atribució i la situarien cronològicament a l'entorn del 1757. Més informació disponible aquí.



Informació addicional... 

INTERPRETS: Prague Chamber Soloists & Chorus; Musica Bohemica; Jaroslav Krcek
RECICLASSICAT: CALDARA, Antonio (1670-1736)
AMAZON: Caldara - Missa ex F
SPOTIFY: Caldara - Missa ex F



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

11 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Soc Caldarista d'ençà que vaig conèixer la Maddalena ai piedi di Cristo, però no coneixia aquesta maquíssima Missa, ni sabia que tingués tantíssima obra conservada. Gràcies!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Caldarista... jejeje! De res, un plaer ja ho saps!
      Tinc alguna cosa més de Caldara tot i que de les centenars de partitures que se'n conserven, són realment poques les editades!

      Música, Salut i Barça!
      Pau

      Elimina
  3. This Mass is actually a composition of Cramer (fl. 1757-1770).

    ResponElimina
    Respostes
    1. Really? Where is your source?

      The only 'Cramers' I know are:

      1. Wilhelm Cramer (1746-1799). Violinist. He composed eight violin concertos and a number of chamber works for string instruments, but was little noted as a composer.

      2. Johann Baptist Cramer (1771-1858). Composer, pianist and publisher, the eldest son of Wilhelm Cramer.

      3. Franz Cramer (1772-1848). Violinist, son of Wilhelm Cramer and brother of Johann Baptist Cramer.

      4. Carl Friedrich Cramer (1752-1807). German linguist, publisher, writer on music and composer. He was the eldest son of Johann Andreas Cramer, a noted professor of theology and later chancellor at Kiel University. His original works include a Kurze Übersicht der Geschichte der französischen Musik (Berlin, 1786) and various keyboard pieces and songs mostly written for the Magazin der Musik.

      5. David Cramer (c.1590–95 - before 1666). German violinist and composer.

      ---

      Please, I will appreciate if you explain me about the mysterious Cramer.
      Thanks.

      Greetings,
      Pau

      Elimina
    2. Hi Pau and thank you for your interest.

      My source is the "Moravian Sources for Mass Compositions by Antonio Caldara: the Problem of Authenticity" (Moravské prameny mešní tvorby Antonia Caldary:
      problém autenticity) by Jana Spáčilová.

      There is a PDF of it in the internet. If you are unable to find it I can send you a copy of it.

      Yours,

      Tassos

      Elimina
    3. Dear Tassos,

      Thank you so much! I found the source and the text referring to Missa ex F:

      "Další skladbou, kde je Caldarovo autorství již přímo v prameni nejisté, je Missa ex F ze Svatého Kopečku u Olomouce (A 18.580), jejíž opis pochází z roku 1757. 58 Jako skladatel je na titulním listě uveden blíže neznámý Cramer, stejné označení se nachází na několika partech (Tenore a Basso, na partu Organo ve formě „Camer“). Snad by se mohlo jednat o skladatele, jehož chrámové skladby se nacházely v nedalekém Dubu nad Moravou (psán většinou Krammer, opisy z doby kolem roku 1770). 59 Později bylo jméno na titulním listě škrtnuto a nahrazeno „Caldara“ (viz obr. 3, s. 59). Mše náleží k typu „brevis“ s mechanickým traktováním textu, Caldarův hudební jazyk příliš nepřipomíná. Obě jmenované skladby jsou unikátní, proto bude třeba jejich údajné (byť přímo v prameni zpochybněné) Caldarovo autorství ještě prověřit detailní stylovou analýzou."

      "Missa ex F from the pilgrimage church Svatý Kopeček near Olomouc (A 18.580, copy dated 1757). The composer named 78 Jana Spáčilová on the title page is Cramer, about whom no details are known; perhaps this is a composer whose church music was kept in nearby Dub nad Moravou (usually spelled as Krammer; the copies date from the period around 1770)."

      ---

      Anyway, Cramer or Krammer is commented as a possibility and not as absolutely attribution. Besides, there is not any reference about Cramer composer as well as musician there.
      But I really appreciate your comments and the exhaustive work by Jana Spáčilová!

      Greetings!
      Pau

      Elimina
  4. Dear Pau,

    I am an amateur baroque music researcher and have read other sources as well where this particular Mass is considered to be by Cramer.

    Once I will be able to find them somewhere in my vast archive I will give you some further information.

    By the way, the other two composers featured in this particular CD are FERDINAND ARBESSER (1719-1794) and IGNAZ PRUSTMANN (fl. 1706-1773).

    Yours,

    Tassos

    ResponElimina
    Respostes
    1. Dear Tassos,

      Your vast archive? Music, papers, scores? I will really appreciate if you share further information with me.

      I am a musical hunter looking for unknown composers forgotten for a long time. Some time ago I did a compilation about composers who celebrates anniversaries on 2015. You can find here:

      http://www.reciclassicat.com/2015/06/400-anys-despres-celebrem-i-commemorem.html (400 years)

      http://www.reciclassicat.com/2015/07/300-anys-despres-celebrem-i-commemorem.html (300 years)

      http://www.reciclassicat.com/2015/07/200-anys-despres-celebrem-i-commemorem.html (200 years)

      http://www.reciclassicat.com/2015/08/100-anys-despres-celebrem-i-commemorem.html (100 years)

      I am looking for the composers of 2016. I have so many of them but if you have additional info please let me know.

      Feel free to send me an email at: clavicordi@yahoo.es

      Thank you so much for your help and knowledge!

      Greetings,
      Pau

      Elimina
    2. Dear Pau,

      Ok, I will send you an e-mail the latest till Sunday.

      Yours,

      Tassos

      Elimina