dimarts, 5 de gener de 2016

LEDESMA, Nicolás (1791-1883) - Música para Piano

Joseph Caraud - Das Kirschenmädchen (1875)
Obra de Joseph Caraud (1821-1905), pintor francès (1)



- Recordatori de Nicolás Ledesma -
En el dia de la commemoració del seu 132è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Joseph Caraud (Cluny, 5 de gener de 1821 - París, 1905) va ser un pintor francès. Iniciat en l'art neoclàssic, es va decantar per temàtiques provinents de països com Itàlia (neoclassicisme) o Algèria (orientalisme). A poc a poc i amb el temps va anar canviant concentrant-se en escenes de la vida quotidiana de la noblesa del segle XVIII. Per exemple, Maria Antonieta va ser protagonista de diversos dels seus quadres, com en l'obra 'Madame de Lamballe llegint a Marie Antoinette i a la seva filla Marie Thérese Charlotte'. Els seus quadres van mostrar una pinzellada molt lligada al realisme potser inspirada per aquest moviment que començava a manifestar-se a meitat del segle XIX, amb Gustave Courbet com un dels seus referents més propers. Tanmateix, les composicions de Caraud van mantenir una notable fidelitat al neoclassicisme. Va morir a París el 1905.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Joseph Caraud (1821-1905) - Altres: Joseph Caraud (1821-1905)



Parlem de Música...

Nicolás Ledesma (Grisel, 10 de juliol de 1791 - Bilbo, 4 de gener de 1883) va ser un organista i compositor aragonès. Va ser cantant a l'església del seu poble natal on va començar els seus estudis musicals de solfeig. Ben aviat es va traslladar a Saragossa on va continuar estudiant composició i orgue amb Ferreñac abans d'assolir, als 16 anys, la plaça d'organista i mestre de capella de la Col·legiata de Borja. Posteriorment, va ocupar el mateix càrrec a Tafalla i Calataiud. El 1830 va guanyar per oposició la plaça d'organista de la Catedral de Santiago de Bilbao, ciutat en la qual es va establir la resta de la seva vida. Va redactar un reglament de la seva capella de música i va organitzar un centre de formació musical que va exercir una influència decisiva fins a la creació de les primeres acadèmies i escoles de música durant la dècada de 1860, influència patent en la majoria dels músics bascos del segle XIX. Al marge de les seves activitats a la capella, Ledesma va exercir la docència particular, va ser president de la Societat Filharmònica de Bilbao i membre fundador de la Societat L'Harmonia. La major part de la seva producció musical va ser música sacra, destacant un Stabat Mater, diverses Misses (25), Salms (20), Villancets (40), Lamentacions (4), Motets, Nadales, un Miserere, entre altres, a més de peces per a piano i orgue. Es va retirar de l'activitat musical als 91 anys, morint a Bilbao el gener 1883.

Font: En català: Nicolás Ledesma (1791-1883) En castellano: Nicolás Ledesma (1791-1883) In english: No disponible - Altres: Nicolás Ledesma (1791-1883)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

A banzim banzam un nou any va despertant i el 2015 anem acomiadant i aquest espai, en letargia mandrosa, reiniciarà la fotosíntesis per continuar amb la seva particular primavera musical. I com diu la dita de qui per Nadal qui res no estrena res no val, avui començarem l'any 2016 commemorant l'aniversari d'un escorredís compositor de cognom Ledesma i situat en dos espais, el d'Aragó, on va néixer i on es va formar, primer a Tarazona i després a Zaragoza, i a Bilbao on hi va viure la resta de la seva vida. Organista, pianista, compositor però especialment (per mèrits propis) docent, Nicolás Ledesma, a qui per cert no confondrem amb Mariano Rodríguez de Ledesma de qui ja n'havia parlat (veure aquí), va rebre l'admiració pública per la seva labor pedagògica ja que autors com Eslava o Gorriti van ser hereus de la seva essència. Nascut cinc mesos abans de la mort de Mozart, compositor a qui va admirar tota la seva vida, Ledesma es va forma sota supervisió primer de Francisco Javier Gibert i José Ángel Martinduque per posteriorment estudiar, ja a Zaragoza, amb l'organista Ramon Ferreñac (de qui també n'he parlat aquí). Autors que el van formar des d'una perspectiva clàssica i que Ledesma va traslladar al conjunt de la seva obra, val a dir majoritàriament religiosa si bé i malauradament inèdita per la majoria de nosaltres. Tot i els pocs exemples disponibles que en tenim la seva obra de piano, pel que sembla considerable en volum, és la que ha resistit millor l'oxidació del temps i avui, en primícia, recuperarem algunes d'aquestes recòndites partitures. Obres especulars, sense possibilitat d'alternativa, de Mozart i del seu encant, per tant, genuïnament clàssiques d'un mestre de mestres, amagat, i a qui avui gustosament hem recuperat!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Ana Benavides (piano)
AMAZON: Ledesma - Masters of the 19th Century Spanish Music
IMSLP: No disponible
CPDL: No disponible


















Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

13 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. You have such an "uncanny" ability to find examples of great Music from composers, who are not what one would name as "mainstream". Thank you, the least I can say, we have all benefited from your expertise.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Dear Basin,

      Thanks for your kindly words. I am just a musical hunter and forgotten composers are my specialty!

      Greetings and Happy New Year!
      Pau

      Elimina
  3. Féliz Año Pau! Música muy agradable para terminar el día de un,aunque paisano, totalmente desconocido para mi. La pinturas del día me encanta. Siento debilidad por las escenas que representan despensas o cocinas de los siglos XVIII y XIX. Para terminar, quiero agradecer sinceramente tus palabras de fin de año que representan mucho para mi. Seguir a diario el blog es un auténtico placer. El anterior comentario lo explica de manera insuperable.
    Muchisimas gracias amigo Pau!
    Saludos.
    Frantisek

    ResponElimina
    Respostes
    1. Frantisek, Feliz Año!

      Un gran y desconocido paisano tuyo cuya música resulta casi imposible encontrar. Una lástima teniendo en cuenta la belleza de ese piano clásico! De hecho, Aragón fue cuna de notables músicos y muchos Ledesmas! El ejemplo más claro fue el de los Nebra, otra familia imprescindible para entender el siglo XVIII musical en España.

      Gracias a ti!
      Salut!
      Pau

      Elimina
  4. Amigo pau Feliz año!!!
    Muchas gracias por esta rareza musical, éste registro es muy valioso. Espero corresponder a vuestra generosidad.
    Fuerte abrazo
    Milton

    ResponElimina
    Respostes
    1. Feliz Año Milton!!!

      Esta será una semana de estar por casa, ya lo verás!
      Abrazo fuerte!
      Pau

      Elimina
  5. Hello & happy new year...
    Your come back is a pleasure !

    ResponElimina
  6. Una cosa más que se me olvidó anoche. Al que si conozco es a Juan de Ledesma (c. 1713-1781) cuyas cinco sonatas para violin y bajo son un tesoro nada desdeñable que, si no has escuchado todavía, me atrevo a recomendarte.
    Saludos.
    Frantisek

    ResponElimina
    Respostes
    1. JUAN DE LEDESMA (ca. 1713-1781). Violinista del Real Coliseo de Óperas del Buen Retiro y primer viola de la Real Capilla...

      Otro Ledesma, de hecho lo tengo pero aún no he escuchado! Gracias por la recomendación!

      Abrazo!
      Pau

      Elimina