dimecres, 2 de desembre de 2015

MAYR, Johannes Simon (1763-1845) - Vespri per il Corpus Domini (1802)

Pierre-Paul Prud'hon - Minerve leading the genius of Arts to immortality (1824)
Obra de Pierre Paul Prud'hon (1758-1823), pintor francès (1)



- Recordatori de Johannes Simon Mayr -
En el dia de la commemoració del seu 170è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Pierre Paul Prud'hon (Cluny, 4 d'abril de 1758 - París, 16 de febrer de 1823) va ser un dibuixant i pintor romàntic francès, conegut principalment pels seus retrats i les seves pintures al·legòriques. Va realitzar estudis a Dijon i després es va mudar a París, on va dissenyar alguns gravats. El 1784 va guanyar un premi per viatjar a Roma, meta de la majoria dels pintors acadèmics de l'època a França. Allà va conèixer a l'escultor Antonio Canova tot i que no es va deixar atreure pel neoclassicisme pur i va preferir estudiar els trets més sensuals i decoratius de Raffaello SanzioCorreggio i Leonardo da Vinci. De tornada a França, Prud'hon va travessar una etapa difícil, subsistint amb el disseny de gravats i alguns retrats. La seva sort va canviar amb l'ascens de Napoleó. Les seves dues esposes, les emperadrius Josefina de Beauharnais i María Luisa d'Àustria, van preferir l'estil amable i decoratiu de Prud'hon que el neoclassicisme predominant de l'època, que resultava massa sever pels quadres mitològics i els retrats.

Prud'hon va realitzar un famós retrat de l'emperadriu Josefina (Louvre) així com de Napoleó II. També va dissenyar decoracions i mobles, fins i tot el bressol de l'infant imperial. Per a aquests projectes seguia el gust neoclàssic però per a les pintures preferia un altre més sensual i mòrbid que va anticipar el romanticisme. Jacques Louis David, líder del neoclassicisme més pur, va definir a Prud'hon com el "Boucher del nostre temps" pels seus quadres mitològics de textures suaus i perquè el seu èxit es recolzava en el sector femení de la cort. En els seus últims anys va viure una agitada relació amb una de les seves alumnes, Costance Mayer, després d'un matrimoni poc afortunat. El suïcidi de la jove el 1821 el va afectar de tal manera que, segons alguns biògrafs, va anticipar la seva mort. Prud'hon va rebre l'admiració de Delacroix i altres artistes i literats de la seva generació, però ja en l'època del Realisme va començar a ser qüestionat i Honoré Daumier el va arribar, fins i tot, a caricaturitzar. Va ser famós principalment per la seva obra Crucifixió (1822) que va pintar per a la Catedral de Sant Esteve a Metz (actualment al Louvre). També van ser famoses El rapte de Psique i l'al·legoria La Justícia i la Venjança divina persegueixen el Crim (1808). A banda de pintures i gravats va produir també algunes litografies. Va morir a París el febrer de 1823.

Font: En català: No disponible En castellano: Pierre Paul Prud'hon (1758-1823) In english: Pierre Paul Prud'hon (1758-1823) - Altres: Pierre Paul Prud'hon (1758-1823)



Parlem de Música...

Johann Simon Mayr (Mendorf, 14 de juny de 1763 - Bergamo, 2 de desembre de 1845) va ser un professor i compositor alemany. Fill de Josef Mayr, un organista i professor d'escola, i de Maria Anna Prantmayer, es va formar inicialment amb el seu pare. Amb 7 anys va començar a cantar i als 9 va mostrar bona destresa al piano i va començar a compondre algunes cançons. Es va formar al seminari jesuïta de Ingolstadt abans d'entrar, el 1781, a la universitat de la mateixa ciutat per estudiar Dret i Teologia. Allà va ser musicalment autodidacta i es va especialitzar en orgue. Precisament el 1786 va publicar la seva primera obra, Lieder bei dem Clavier zu singen. El 1787 i gràcies a la promoció que va rebre de Thomas von Bassus, va viatjar a Poschiavo i després a Bergamo on va estudiar amb Carlo Lenzi. Disconforme, va decidir tornar a Alemanya, no obstant, va rebre una invitació a Venècia per estudiar amb Ferdinando Bertoni, el maestro di cappella de San Marco. Allà es va ràpidament familiaritzar amb l'estil italià i el teatre. Va ser també allà on va publicar el seu primer oratori així com diverses cantates que van ser representades entre el 1791 i el 1794.

Va ser en aquell període que Niccolò Piccinni i Peter Winter van incentivar-lo a començar a escriure òperes. La seva primera producció fou Saffo (1794), estrenada a La Fenice on es creu que també era intèrpret de viola. La seva segona òpera, La Lodoiska (1796) va motivar el seu ràpid ascens i reputació, fama que va incrementar amb la seva primera òpera bufa Un pazzo ne fa cento (1796). Aquest èxit va permetre a Mayr establir-se a Venècia, ciutat que el va adoptar musicalment la resta de la seva vida. Des d'allà va viatjar arreu d'Itàlia representant les seves òperes visitant ciutats com Milà, Trieste o Bologna. Però va ser a Bergamo on la seva figura va rebre un entusiasme molt intens. Allà va ser molt actiu en la promoció musical i cultural i també en la cerca de recursos artístics per a nens i nenes pobres. Va fundar l'Escola Lliure de Música on va rebre alumnes de tota classe i condició, entre ells, el famós Donizetti. El 1809 va fundar el Pio Istituto Musicale, una institució caritativa per a orfes. La seva passió per la filantropia el va dur a rebutjar diverses ofertes a París, Londres, Dresden o Sant Petersburg, entre molts altres. A partir del 1824 es va jubilar de la composició d'òperes i es va dedicar, íntegrament, a escriure música religiosa. També va aprofitar els darrers anys per a recuperar música antiga, interpretar els mestres vienesos, escriure assaigs i participant en diverses publicacions musicals. Va seguir sent un personatge molt admirat i en la seva visita a Alemanya del 1838 va ser rebut amb tots els honors. El 1844 va morir la seva segona esposa i un any més tard, el desembre de 1845, va morir a Bergam.

OBRA:

Vocal secular:

Operas:
Saffo, ossia I riti d’Apollo Leucadio (dm, 2, A. Sografi), VF, 17 Feb 1794, I-BGc*, US-Bp, Wc
La Lodoiska (dm, 3, F. Gonella), VF, 26 Jan 1796; rev. version (2), Milan, Scala, 26 Dec 1799; I-Bc, BGc* (1796 perf.), Fc, Gl, Mc (1799 version), Nc, Pl, PAc (1799 version), US-Bp
Un pazzo ne fa cento (I rivali delusi; La contessa immaginaria) (dg, 2, G. Foppa, after D. Somigli: Il conte villano), Venice, S Samuele, 8 Oct 1796, I-BGc*, Fc, OS
Telemaco nell’isola di Calipso (dm, 3, Sografi), VF, 16 Jan 1797, BGc*, US-Bp
L’intrigo della lettera (Il pittore astratto) (farsa giocosa, 1, Foppa), VM, 24 Sept 1797, I-BGc*, Fc, Nc
Il segreto (Il matrimonio per concorso) (farsa giocosa, 1, Foppa), VM, 24 Sept 1797, GB-Lbl, I-BGc*, Fc, Nc, PAc, US-Bp
Avviso ai maritati (dg, 2, Gonella), Venice, S Samuele, 15 Jan 1798, I-BGc*
Lauso e Lidia (dm, 2, Foppa, after J.F. Marmontel), VF, 14 Feb 1798, BGc
Adriano in Siria (dm, 3, P. Metastasio), VB, 23 April 1798, B-Bc
Che originali (Gli originali; Il pazzo per la musica; La melomane; Il trionfo della musica; Il fanatico per la musica; La musicomania) (fa, 1, G. Rossi), VB, 18 Oct 1798, D-Mbs, I-Fc, Gl, Mc, Nc, Pl, US-Bp
Amor ingegnoso (fa, 1, C. Mazzolà), VB, 27 Dec 1798, I-BGc*
L’ubbidienza per astuzia (fa, 1, Mazzolà), VB, 27 Dec 1798, BGc*
Adelaide di Guesclino (dm, 2, Rossi, after Voltaire), VF, 1 May 1799, BGc*, Fc, PAc, US-Bp, Wc
L’accademia di musica (fa, 1, Rossi), Venice, S Samuele, Aug 1799, I-BGc*, Fc
Labino e Carlotta (Werter e Carlotta; Sabino e Carlotta) (fa, 1, Rossi), VB, 9 Oct 1799, I-BGc, Mc
L’avaro (fa, 1, Foppa), VB, Nov 1799, GB-Lbl, I-BGc*, Fc
Lodoiska (op semiseria, 2), Parma, 1799, not perf., I-BGc*, Fc, Nc
La locandiera (fa, 2, Rossi, after C. Goldoni), Vicenza, Berico, spr. 1800, I-BGc*, Gl, Nc
Il carretto del venditore d’aceto (L’oro fa tutto; L’acetaio; Il barile portentoso) (fa, 1, Foppa), Venice, S Angelo, 28 June 1800, Bc, BGc, Fc, Gl, Nc, Pl, PAc, Rsc, Tn, Vnm, US-Wc
L’equivoco, ovvero Le bizzarie dell’amore (I due viaggiatori) (dg, 2, Foppa), Milan, Scala, 5 Nov 1800, I-BGc, Fc, Mc, US-Bp
L’inconvenienze teatrali (fa, ?1, after Sografi), Venice, S Luca, aut. 1800, lost
L’imbroglione e il castiga-matti (fa giocosa, 1, Foppa), VM, 9 Dec 1800, lost
Gli sciti (dm, 2, Rossi, after Voltaire: Les scythes), VF, 26 Dec 1800, I-BGc*, Fc, Mc, Nc, US-Bp
Ginevra di Scozia (Ariodante; Ginevra ed Ariodante) (dramma serio eroico per musica, 2, Rossi, after L. Ariosto: Orlando furioso), Trieste, Nuovo, 21 April 1801 [for the inauguration of the theatre]; as Ariodante, Frankfurt, 26 Dec 1802; I-Bc, BGc, Fc, Gl, Mc, Mr*, Nc, OS, Pl, PAc, PLcon, Rmassimo, Rsc, US-Bp, LOu; vs (Vienna, ?1801)
Le due giornate (Le due giornate di Parigi; Il portatore d’acqua) (dramma eroicomico per musica, 3, Foppa, after J.N. Bouilly: Les deux journées), Milan, Scala, 18 Aug 1801, I-BGc, Fc, Mr*, Nc, Pl
I virtuosi (I virtuosi a teatro) (fa, 1, Rossi), Venice, S Luca, 26 Dec 1801, BGc*
Argene (dramma eroico per musica, 2, Rossi), VF, 28 Dec 1801, BGc*
I misteri eleusini (Antinoo in Eleusi; Polibete) (dm, 2, G. Bernardoni), Milan, Scala, 16 Jan 1802, I-BGc, Fc, Mc, Mr*, Nc, PAc, US-Bp, LOu
I castelli in aria, ossia Gli amanti per accidente (fa, 1, Foppa), VB, May 1802, lost
Ercole in Lidia (dm, 2, G. De Gamerra), Vienna, Burg, 29 Jan 1803, A-Wgm, I-Fc
Gl’intrighi amorosi (dg, 2, G. Bertati), Parma, Ducale, carn. 1803, lost
Le finte rivale (melodramma giocoso, 2, L. Romanelli), Milan, 20 Aug 1803, Bc, BGc, Fc, Nc, US-Bp
Alonso e Cora (La vergine del sole) (dm, 2, Bernardoni, after Marmontel: Les Incas), Milan, Scala, 26 Dec 1803; rev. as Cora (2, M. Salfa-Berico), NC, 1815; I-BGc, Fc, Mr*
Amor non ha ritegno (La fedeltà delle vedove) (melodramma eroicomico, 2, F. Marconi, after C. Gozzi: La donna contraria al consiglio), Milan, Scala, 18 May 1804, Bc, BGc, Fc, Mc, ?Mr*
Elisa, ossia Il monte San Bernardo (Il passagio di Monte San Bernardo) (dramma sentimentale per musica, 1, Rossi), Venice, S Benedetto, 5 Aug 1804, Bsf, Fc, Gl, Li, Mc, Nc, OS, Pl, PAc, PIv, Rc, Rsc, Vnm, US-Bp, LOu
Zamori, ossia L’eroe dell’Indie (dm, 2, L. Prividali), Piacenza, Municipale, 10 Aug 1804 [for the inauguration of the theatre], I-BGc, Gl, Rc
Eraldo ed Emma (dramma eroico per musica, 2, Rossi), Milan, Scala, 8 Jan 1805, Fc, PAc, US-Bp
Di locanda in locanda e sempre in sala (fa, 3, L.G. Buonavoglia) Venice, 5 June 1805, I-BGc
L’amor coniugale (Il custode di buon cuore) (farsa sentimentale, 1, Rossi, after Bouilly: Léonore, ou L’amour conjugal), Padua, Nuovo, 26 July 1805, Bc, BGc*, Bsf, Fc, Gl, Mc, Mr*, Nc, PAc, Rsc, Vnm, US-Bp, LOu; ed. A. Gazzaniga (Bergamo, 1967)
La roccia di Frauenstein (Gli emigrati di Franconia) (melodramma eroicomico, 2, Rossi, after A. Anelli: I fuorusciti), VF, 26 Oct 1805, GB-Lbl, I-Mc, Nc
Gli americani (Idalide) (melodramma eroico, 2, Rossi), VF, 26 Dec 1805, BGc*, US-Wc
Adelasia e Aleramo (mels, 2, Romanelli), Milan, Scala, 26/28 Dec 1806, GB-Lbl, I-BGc, CMbc, Fc, Mc, Nc, OS, PAc, US-Bp, Cn, vs (Milan, 1807/R1990 in IOG, xi)
Ifigenia in Aulide (azione seria drammatica, 2, A. Zeno), Parma, 1806, lost
Palmira, o sia Il trionfo della virtù e dell’amore (dm, 1), Florence, Pergola, 1806, I-Fc, PAc
Il piccolo compositore di musica (fa, 2), VM, 1806, ?BGc
Nè l’un, nè l’altro (dg, Anelli), Milan, Scala, 17 Aug 1807, BGc*, Mc*
Belle ciarle e tristi fatti (L’imbroglio contra l’imbroglio) (dg, 2, Anelli), VF, Nov 1807, Mc
I cherusci (dm, 2, Rossi), Rome, Argentina, carn. 1808, ?B-Bc, frags. D-Mbs*
Il vero originale (La finta sposa; Il barone burlato) (burletta per musica, 2, M.A. Brunetti), Rome, Valle, carn. 1808, I-BGc, Rsc
Il matrimonio per concorso (dg, 2), Bologna, Comunale, carn. 1809
Il ritorno di Ulisse (azione eroica per musica, 2, Prividali), VF, carn. 1809, BGc*
Amor non soffre opposizione (Amore irresistible) (dg, 2, Foppa), VM, carn. 1810, BGc*
Raùl di Créqui (mels, 2, Romanelli), Milan, Scala, 26 Dec 1810, BGc, Mr*
L’amor figliale (Il disertore) (farsa sentimentale, 1, Rossi), VM, carn. 1811, BGc
Il sacrifizio d’Ifigenia (Ifigenia in Aulide) (azione seria drammatica per musica, 2, G. Arici, after M.F.L.G.L. Roullet), Brescia, Grande, carn. 1811, Mc, PAc, Palermo, Teatro Carolina, PS, Tf, US-Bm, frags. I-BGc*; as Il ritorno di Jefte, o sia Il voto incauto (J. Ferretti), concert perf., Rome, 1814
Tamerlano (mels, 2, Romanelli, after Voltaire: L’orphelin de la Chine and Morel: Tamerlan), Milan, Scala, 26 Dec 1812, I-BGc, Mr*
La rosa bianca e la rosa rossa (melodramma eroico, 2, F. Romani, after R.C.G. de Pixérécourt: La rose blanche et la rose rouge), Genoa, S Agostino, 21 Feb 1813; as Il trionfo dell’amicizia, NC, spr. 1819; BGc, Fc, Nc, Rsc, US-Bp; vs (Florence, n.d.); (Bergamo, 1963)
Medea in Corinto (melodramma tragico, 2, Romani, after Euripides), NC, 28 Nov 1813, I-Bc, BGc*, Fc, Mr*, Nc, Rmassimo, US-Bp, NYp, vs (Paris, 1823/R1986 in IOG, xii)
Elena (Elena e Costantino) (dramma eroicomico per musica, 2, A. Tottola), Naples, Fiorentini, 28 Jan 1814, Bc, BGc*, Fc, Mc, Nc, OS, US-Bp
Atar, o sia Il serraglio d’Ormus (mels, 2, Romani), Genoa, S Agostino, June 1814, I-Mr*
Le due duchesse, ossia La caccia dei lupi (Le due amiche) (dramma semiserio per musica, 2, Romani), Milan, Scala, 7 Nov 1814, BGc, Mr*
Mennone e Zemira (La figlia dell’aria, ossia La vendetta di Giunone) (dm, 3, Rossi), NC, 22 March 1817, Nc*
Amor avvocato (commedia per musica, 1), Naples, Fiorentini, spr. 1817, Nc
Lanassa (melodramma eroico, 2, Rossi and B. Merelli, after A.M. Lemierre: La veuve du Malabar), VF, 26 Dec 1817, lost
Alfredo il grande (mels, 2, Merelli), Rome, Argentina, Feb 1818, BGc*, Fc, Mc
Le danaide (Danao) (mels, 2, Romani), Rome, Argentina, carn. 1819, Fc, Mr*
Fedra (mels, 2, Romanelli), Milan, Scala, 26 Dec 1820, Mc, Mr*, vs (Milan, 1821)
Demetrio (dm, 2, after Metastasio), Turin, Regio, carn. 1824, Tf, frags. BGc

Cantatas:
Femio, ossia La musica custode della fede maritale (F. Boaretti), 3vv, orch, Venice, 1791, I-BGc*
Ero (Foppa), 1v, orch, Venice, Mendicanti, 1793, BGc*
Temira e Aristo, 4 solo vv, orch, Venice, Fenice, Ascension 1795, BGc*
Apelle e Campase, Venice, Fenice, 1795, lost
La sventura di Leandro (Countess Velo), solo v, chorus, orch, Vicenza, for Count Carcano, 1797, BGc*, Mc*
Traiano all’Eufrate (A. Anelli), 3 solo vv, chorus, orch, Milan, Scala, for Napoleon’s nameday and the Peace of Tilsit, 1807, BGc*, Mc
Alcide al bivio (Metastasio), vv, orch, Bergamo, sum. 1809, BGc*
Cantata for the death of Haydn, T, vv, orch, Bergamo, ?1809, BGc*
Cantata per le nozze di Napoleone con Maria Luisa d’Austria (Count Carrara-Spinelli), 3 solo vv, chorus, orch, Bergamo, 11 March 1810, BGc*
Ferramondo (Carrara-Spinelli), solo v, chorus, orch, Bergamo, for the marriage of Napoleon and Maria Luisa, 11 March 1810, BGc*
Cantata per la nascità del re di Roma (Muletti), 3 solo vv, chorus, orch, Bergamo, for the benefit of the Pio Istituto Musicale, 2 June 1811, BGc*
Numa Pompilio (Carrara-Spinelli), solo vv, chorus, orch, Bergamo, for the christening of the King of Rome, 2 June 1811, BGc*
Cantata per la nascità del re di Roma, S, hp, orch, Bergamo, June 1811, BGc*
Egeria (C. Arici), solo vv, chorus, orch, Brescia, for the arrival of Emperor Francis I, 1816, BGc*
Annibale, T, orch, Bergamo, 1816, BGc*
Lo spavento, T, orch, Bergamo, for the Liceo Musicale, 1816, BGc*
La tempesta, T, orch, Bergamo, for the Liceo Musicale, 1816, BGc*
Le feste d’Ercole (Baizini), solo vv, chorus, orch, Bergamo, for the visit of Emperor Francis I, 1816, BGc*
L’armonia (Baizini), Bergamo, 1816 [1825 according to Mayr], BGc*
Il sogno di Partenope (melodramma allegorico, U. Lampredi), Naples, S Carlo, for the birthday of Ferdinand I, 12 Jan 1817, Nc
Arianna e Bacco, solo vv, chorus, orch, Bergamo, Scuola Musicale, 2 May 1817, BGc*
Arianna a Nasso, solo vv, orch, ?Naples, 17 Feb 1818, Nc*
Cantata for the death of Antonio Capuzzi (Muletti), 2 solo vv, chorus, orch, Bergamo, ?1818, BGc*
Inno a Pallade (V. Monti), Milan, 1820, lost
Piccola cantata, 3 solo vv, chorus, orch, Bergamo, for Mayr’s election as president of the Athenaeum, 1822, BGc*
Innalzamento al trono del giovane re Gioas, S, T, B, vv, orch, 1822, Bc*, BGc*
La vita campestre, T, orch, Bergamo, 24 April 1823, BGc*
L’autunno, 1824, BGc
Cantata for the death of Beethoven, solo vv, chorus, orch, Bergamo, 1827, BGi
Schiera di fausti eventi, 4 solo vv, chorus, orch, Bergamo, for the arrival of Emperor Ferdinand, 1838, BGc*
5 other cants. for multiple soloists; at least 31 other cants. for single soloists

Other:
over 40 canzonettas, arias, songs, trios, pf acc., incl. [12] Lieder (Regensburg, 1786);
12 Venetian Ballads (London, 1797);
[6] Canzonette e duettini (Vienna, n.d.);
Canzoni italiane e tedesche, ed. U. Schaffer (London and Davos, 1975);
Non mi spezzar, Fileno, canzoncina, S, gui (Venice, 1808);
Oh come scorrono tardi i momenti, canzonetta, S, gui, pf;
Voi che cerchio amici fate, coro bacchio, male vv;
Ohime! qual incerto oracolo, S, T, B;
Ah se intorno a quest’aria funesta, S, T, B;
O vittima di pace, S, S, B
several vocal works with orch, for the Scuola Musicale, Bergamo

Vocal religiosa:

Oratorios and sacred drama:
for solo voices, chorus and orchestra
Iacob a Labano fugiens (Lat. orat, Foppa), Venice, Mendicanti, 1791, I-BGc*
Sisara (Lat. orat, Foppa), Venice, Mendicanti, 1793, BGc, Mc
Tobia, o Tobiae matrimonium (Lat. orat), Venice, Mendicanti, 1794, BGc, Mc
La Passione (It. orat), Forlì, 1794, BGc, Mc*
David in spelunca Engaddi (Lat. and It. orat), Venice, Mendicanti, 1795, BGc*, Mc
Il sacrifizio di Iefte (It. orat), Forlì, date unknown, BGc, Mc
Il ritorno di Jefte, o Il voto incauto (It. orat, J. Ferretti), Rome, Valle, Lent 1814, lost
Gioas salvato (It. orat), Palermo, 1816–17, lost
Ifigenia in Tauride (azione sacra drammatica per musica in forma scenica, 3, after Zeno), Florence, Pergola, spr, 1817, lost
Samuele (It. orat, Merelli), Bergamo, Scuola Musicale, for the entrance of Bishop P. Mola, 1821, BGc, Nc*
Atalia (dramma sacro per musica con apparato scenico, 2, Romani), Naples, S Carlo, Lent 1822, BGc, Nc*
S Luigi Gonzaga (It. orat, P. Cominazzi), Bergamo, S Luigi in Città Alta, 1822, BGc*

Other:
18 masses, incl. Messa di S Alessandro, ant, int, grad, off, 4vv, orch, Bergamo, for entry of Bishop Gritti-Morlacchi, 15 May 1831;
7 requiems, incl. Gran messa di requiem, S, T, B, vv, orch (Milan, 1819);
Requiem, d, ed. G. Pedemonti (Bergamo, 1963);
277 mass movts, 20 requiem movts, 111 movts for Office of the Dead, 159 vesper movts, 43 hymns, 14 antiphons, 29 movts for Holy Week Office, 13 motets, 11 other works: all I-BGc

Instrumental:

Orch:
at least 57 independent sinfonias;
2 sinfonie concertati;
2 pf concs.;
2 ballets;
3 intermezzos;
3 marches

Chbr:
3 sonatas, pf and other insts;
8 sonatas a 6, wind;
13 wind septets;
3 wind octets;
2 sextets, str, wind;
Str Qnt

Kbd:
4 sonatas;
10 sinfonias;
58 studies;
10 divertimentos;
Org Sonata;
2 sinfonias, org

Literatura:

MSS in I-BGc unless otherwise stated
published
Breve notizie storiche della vita e delle opere di G. Haydn (Bergamo, 1809)
Regolamento delle Lezioni caritatevoli di musica (1812)
‘Cenni biografici di Antonio Capuzzi, primo violinista della chiesa di S. Maria Maggiore di Bergamo’, Poesie in morte di Ant. Capuzzi (Bergamo, 1818)
Memoria della storia intorno alla vita di Franchino Gaffurio (1820)
Regolamento delle Lezioni caritatevoli di musica (Bergamo, 1822); Eng. trans. in Allitt: ‘Le Lezioni’ (1975)
Considerazioni del vecchio suonnatore di viola dimorante in Bergamo, intorno ad un articolo di Seveilinges risguardante la vita e le opere di Luigi Palestrina’, Gazetta milanese (1836); repr. in Gazzetta di Milano (1842) and in Finazzi (1853)
Biografie di scrittori e artisti musicali bergamaschi nativi ed oriundi (Bergamo, 1875/R)
I sensali di teatro; ed. L. Schiedermair, SIMG, vi (1904–5), 688–727
Trattatello sopra agli stromenti ed istromentazione; ed. A. Gazzaniga, NRMI, vii (1973), 89–102; repr. in Gazzaniga (1977)
Alcuni cenni confidenziali per l’estensore della sua vita; pr. in Gazzaniga (1977)
Brevi cenni intorno alla maniera di scrivere per lo stromento musicale chiamato corno o corno da caccia (MS, I-Bc); ed. and trans. in Sisk (1986)
Dissertazione sul genio e sulla composizione; ed. and trans. in Sisk (1986)
Dottrina musicale, ossia Compendio degli elementi della musica pratica in rapporto all’esecuzione per uso della scuola di musica della capella di S. Maria Maggiore in Bergamo; ed. and trans. in Sisk (1986)
Regole per conoscere il modo o il tuono di un pezzo di musica (MS, I-Mc); ed. and trans. in Sisk (1986)
ms
Un buon cuore scusa molti difetti 
Cenni storici intorno all’oratorio musicale, ed ai misteri che lo precedettero 
Della musica e dei teatri presso le diverse nazioni antiche e moderne 
Del maneggio meccanico ed intelletuale del pedale 
Di alcuni invenzioni musicali, ed in specie della stampa ed incisione dei caratteri musicali, dell’arpa, del clarinetto, del serpentone, del fagotto, e dell’organo 
Il giovedì grasso 
Letteratura musicale, o Biografie di alcuni illustri compositori e artisti italiani: Arezzo, Prato, Lasso, Palestrina, Doni, Astorga, Clementi, Martini, Corelli 
Memorie e studi sulla musica da chiesa 
Metodo di applicatura, ossia per le regolari e più commode posizioni delle dita sul cembalo, lost 
Parere intorno ad un apposito mastro per la composizione teatrale, e particolarmente per l’istromentazione, scritto per direttore del Liceo musicale di Bologna, lost 
Piano per l’istituzione d’una cattedra di musica nell’Università di Pavia, scritto per ordine del direttore generale della pubblica instruzione, lost 
Piano per una riforma del conservatorio di Napoli, particolarmente per i nuovi metodi dell’istruzione istromentale, stesso per quel ministro dell’interno, lost 
Piccola dizionnario di musica 
Il piccolo compositore di musica 
Il piccolo virtuosi ambulanti 
La prova dell’accademia finale 
Un saggio sopra l’opera in musica 
Saggio storico della musica, degli artisti, e degli scrittori musicale di Bergamo 
Storio del violino: frammenti sui violini e sui violinisti italiani 
Trattato per il pedale 
La vita di Clementi 
La vita di Santa Cecilia 
It. trans. of E.A. Förster: Anleitung zum General-Bass; F.A. Weber: ‘Von der Singstimme, ihren Krankheit und Mitteln dagegen’; ? A. Reicha: Cours de composition musicale, ou Traité complet et raisonné d’harmonie pratique 

Font: En català: Johannes Simon Mayr (1763-1845) En castellano: Johannes Simon Mayr (1763-1845) In english: Johannes Simon Mayr (1763-1845) - Altres: Johannes Simon Mayr (1763-1845)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Si Johann Simon Mayr és conegut per algun esdeveniment destacat és per haver estat el professor de Donizetti, ni més ni menys. Un però en majúscules no obstant contradiu aquesta afirmació ja que la figura de Mayr, gràcies a l'esforç impagable i certament impressionant del director Franz Hauk, està renaixent orgullosament de les cendres del foc lent de l'oblit. I així ha estat els darrers anys on una dotzena llarga d'edicions han recuperat principalment oratoris, òperes, cantates i fins i tot alguna despistada, i espectacular, missa sense obviar, tampoc, la música instrumental que amb menor mesura també ha gaudit d'esporàdic interès. En tot cas avui ens centrarem en la seva extensa diversitat musical sacra la qual va ser molt important en vida de Mayr, un compositor de principis religiosos ferms i consistents al llarg del temps. Bona mostra del seu art fou la prodigiosa, per qualitat i quantitat, producció en aquest sentit. Una vintena de misses, 12 oratoris, 7 rèquiems (inèdits encara tots ells), 277 (!!!) ordinaris de misses (és a dir, Kyrie, Gloria, Credo, etc... individualment) i centenars d'obres menors entre himnes, motets, salms de vespres i molts altres. Un repertori descomunal que tot just comencem a situar i fins i tot a entendre. En tot cas, avui recuperarem l'edició per nom Vespri per il Corpus Domini de 1802 en què podrem escoltar salms com el Confitebor, el Lauda Jerusalem o el Magnificat, entre altres. A partir d'aquí la pràctica italiana habitual amb cors, seccions solistes, solemnitat i opulència orquestral i un cor de clausura per tal de traslladar el missatge sagrat i la seva mostra de devoció al regne del Senyor. I no caldran elucubracions deductives ja que des del primer compàs podrem ràpidament identificar els principis musicals de Mayr on la teatralitat s'instal·la, amb el permís de Déu, al cel per a regalar-nos una monumental festa pels sentits!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

MAYR, J.S. - Vespri per il Corpus Domini

















Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

5 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Amigo Pau, muchas gracias por esta joya musical.Nuevo correo
    Quedo atento.
    Abrazo
    Milton

    ResponElimina
    Respostes
    1. Querido Milton!

      Gracias a ti por la joya increible que has compartido, sin duda un tesoro en mayúsculas!
      Salud, música y amor!

      Abrazo fuerte!
      Pau

      Elimina
  3. Please throw off the link Johann Simon Mayr-Overtures

    ResponElimina
    Respostes
    1. Dear,

      I guess you refer that edition:

      http://www.allmusic.com/album/johann-simon-mayr-overtures-mw0001823491

      So sorry but I don't have it.

      Greetings.

      Elimina