dimarts, 1 de desembre de 2015

BACKER-GRONDAHL, Agathe Ursula (1841-1907) - Piano Music

Konstantin Somov - Lady in blue. Portrait of Ye.M. Martynova (c.1898)
Obra de Konstantín Sómov (1869-1939), pintor rus (1)



- Recordatori d'Agathe Ursula Backer-Grøndahl -
En el dia de la celebració del seu 168è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Konstantín Andréievich Sómov [Константин Андреевич Сомов] (Санкт-Петербург, 30 de novembre de 1869 - París, 6 de maig de 1939) va ser un pintor rus. El seu pare, historiador d'art i conservador en el Museu de l'Hermitage, va induir el seu fill en l'art i la música del segle XVIII. Entre els anys 1888 i 1897 va estudiar pintura a l'Acadèmia Imperial de Belles Arts i va freqüentar durant tres anys al taller de Ilià Repin. Es va aficionar particularment a l'art rococó i a l'estil de Fragonard i Watteau. Es va relacionar amb Alexandre Benois, Serguei Diàguilev i Léon Bakst, amb qui se'n va anar amb a París el 1897. Allà Somov va freqüentar a Whistler i l'Académie Colarossi. Quan va tornar a Rússia, va contribuir amb les seves il·lustracions a la revista Mir Iskustva (El món de l'art) que havien fundat els seus tres companys el 1899. Durant la dècada de 1910, va il·lustrar les obres d'Aleksandr Blok i va produir una sèrie de personatges de la commedia dell'arte. Les seves pintures van ser exposades a França, al Saló de tardor de 1906, i a Alemanya, on es va publicar la primera monografia dedicada al seu treball el 1907. El 1913 se'l va nomenar membre de l'Acadèmia Imperial i va ser nomenat professor de l'Escola de Belles Arts de Sant Petersburg el 1918. El 1923 va emigrar als EUA però només hi va romandre un any ja que el va considerar incompatible amb el seu temperament artístic. Es va instal·lar a París on va il·lustrar, entre altres, el Manon Lescaut, Daphnis et Chloé i els poemes de Pushkin. El final de la seva vida va pintar sobretot retrats. Va morir a París el maig de 1939.

Font: En català: No disponible En castellano: Konstantín Sómov (1869-1939) In english: Konstantín Sómov (1869-1939) - Altres: Konstantín Sómov (1869-1939)



Parlem de Música...

Agathe Ursula Backer-Grondahl (Holmestrand, 1 de desembre de 1847 - Kristiania, 4 de juny de 1907) va ser una pianista i compositora noruega. Va estudiar piano a Oslo amb Winter-Hjelm i amb Kjerulf abans de viatjar a Berlín on va estudiar amb Kullak a la Neue Akademie der Tonkunst. Després va estudiar amb Bülow a Florència i amb Liszt a Weimar. Quan va tornar a Oslo va estudiar composició amb  L.M. Lindeman. Acostumada a la tradició musical del seu país, va iniciar una gira com a pianista per Escandinàvia, Alemanya i Anglaterra. Reconeguda com a intèrpret brillant, va destacar també per la composició de cançons i peces de piano. Va compondre també música coral i va arranjar nombroses cançons populars noruegues. Va morir a Oslo el juny de 1907.

OBRA:

Vocal secular:

Songs:
3 sange (V. Bergsøe, Caralis), op.1, 1868–9 (Copenhagen, 1872);
5 sange, op.2, 1871 (Copenhagen, 1873);
5 sange, op.3, 1870–73 (Copenhagen, 1874);
7 sange, op.4, 1869–74 (Copenhagen, 1875);
4 sånger (Z. Topelius), op.5, 1871–2 (Stockholm, 1875);
6 sange, op.6, 1867–71 (Stockholm, 1879);
Sommerliv [Summer Life] (H. Hertz), 4 songs, op.7 (Stockholm 1879);
5 sange (Bergsøe), op.8, 1871–6 (Stockholm, 1879);
6 sange, op.9, 1871–9 (1879);
4 Gesänge, op.10, 1871–5 (1879);
5 sånger (Topelius, Runeberg), op.12, 1879 (Stockholm, 1882);
5 sange, op.13 (1881)
6 deutsche Lieder, op.14 (1881);
6 sange, op.16 (1884);
Sange ved havet [Songs at Sea] (H. Drachmann), op.17, 1884 (Copenhagen, 1887);
7 folkeviser og romanser, op.18 (1886);
Serenade (E. von der Recke), op.21 (1888);
Blomstervignetter, 5 songs, op.23 (1888);
6 sange (Drachmann), op.26 (1890);
6 sange, op.27 (1890);
Chant de noces: Bryllupsmorgen (H. Gréville), op.28 (1890);
10 sange (V. Krag), op.29 (1892);
10 sange (Krag), op.31 (1894);
Norske folkeviser, arr. S, op.34 (1894);
Natten er stille [The Night is Calm] (J. Halmrast), De gamles Vals [Old Folk’s Waltz] (H. Lunde), op.40 (1897)
5 sange, op.41 (1897);
Barnets vårdag [The Child's Spring Day] (A. Jynge), song cycle, op.42 (1899);
8 kjaempeviser, op.43, 1896–7 (1897);
20 folke- og skjaemteviser, op.43, 1896–7 (1897);
5 sange, op.46, 1897–9 (1899);
2 sange fra havet, op.48 (1899);
3 sange i moll, op.49 (1899);
Sommer (Jynge), 8 songs, op.50, 1899 (1900);
12 folkeviser og melodier fra fremmede lande, op.51 (1902);
Mor synger [The Mother Sings] (Jynge), 8 songs, op.52 (1900);
Sydover (H. Reynolds), 6 songs, op.54, 1900 (1901);
Ahasverus (B.S. Ingemann), 6 songs, op.56, 1900 (1902);
6 deutsche Liebeslieder aus der Jugend, op.60, 1869–1900 (1903);
Kløvereng [Clover Field] (T. Caspari), op.62, 1901 (1903);
4 sange, op.65, 1901–4 (1904);
Endnu et streif kun [One more Glimpse] (Somerset), op.70 (1907)

Instrumental:

Piano solo
6 concert-etuder, op.11 (1881);
3 morceaux, op.15 (1882);
4 skizzer, op.19 (1886);
Suite, 5 movts, op.20 (1887);
3 études, op.22 (1888);
6 idylles, op.24 (1888);
3 klaverstykker, op.25 (1890);
[11] Norske folkeviser og folkedanse, op.30 (1891);
3 études de concert, op.32 (Copenhagen, 1895);
[8] Norske folkeviser og folkedanse, op.33 (1894);
3 klaverstykker, op.35 (1894);
[10] Fantasistykker, op.36 (1895);
Serenade, op.37 (1896);
3 ungarske studier, op.38 (1896);
[10] Fantasistykker, op.39 (1896)
I blaafjellet [In the Blue Mountain], fairytale suite, 6 pieces, op.44 (1897);
[5] Fantasistykker, op.45 (1897);
Etudes de concert, op.47 (Copenhagen, 1901);
3 klaverstykker, op.53 (1900);
[12] Smaa fantasistykker, op.55 (1902);
Etudes de concert, op.57 (Copenhagen, 1903);
Concert-études, op.58 (Copenhagen, 1903);
6 klaverstykker, op.59 (1903);
Prélude, op.61 no.1, Grand menuet, op.61 no.2 (Copenhagen, 1904);
[5] Lettere fantasistykker, op.63 (Copenhagen, 1904);
Danse burlesque, op.64 no.1, Valse caprice, op.64 no.2 (1905);
Barnlige Billeder [Children Pictures], 6 fantasias, op.66 (1905);
2 klaverstykker, op.68 (1907);
3 klaverstykker, op.69 (1907)

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Agathe Ursula Backer-Grondahl (1841-1907) - Altres: Agathe Ursula Backer-Grondahl (1841-1907)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

The best of Backer Grøndahl's songs, such as the cycles Barnets vårdag (‘The Child's Spring Day’) to poems of A. Jynge, and Ahasverus, to poems of B.S. Ingemann, belong to the standard Norwegian Romantic song repertory. Their strength lies in the shapely, singable melodies reflecting the moods of the texts. Although the piano generally plays a supporting role, only rarely functioning independently, the accompaniments are nonetheless carefully worked out and sometimes include elements of tone-painting. Most of the songs are in varied strophic form, but there are also simple strophic and through-composed examples. Her piano works are for the most part descriptively titled lyric pieces in simple song forms or, less often, in larger fantasy-like forms. Among the best known are the Serenade (op.15 no.1), Ballade (op.36 no.5), Sommervise (‘Summer Song’) (op.45 no.3) and the fairytale suite I blaafjellet (‘In the Blue Mountain’) (op.44). The concert studies are among her finest works, and some of them make considerable technical demands on the performer. Although Backer Grøndahl's career was in the heyday of late Romanticism, her style remained conservative and principally modelled on earlier composers, including Schubert, Mendelssohn and Schumann. The specifically folk-influenced Norwegian tradition, which left its stamp on many of her contemporaries, seems to have had only a slight effect on her music; her folksong arrangements show some of the characteristic traits of Norwegian folk music, but do not have the stylistic interest and originality of the arrangements by Grieg and Kjerulf. Her original compositions, however, have a melodic charm that has secured them a lasting place at the heart of the Norwegian Romantic repertory.

GROVE MUSIC ONLINE (source/font: aquí)

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 


Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

6 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Hi Pau
    Just a short "Hi" and a BIG Thanks for the latest of your posts. The Conradin Kreutzer is my favorite disk in the moment and I can't tell you how much I love it. In the moment I am listening to Backer Grondahl and I am over the moon!! This is piano music at it's best: memorable melodies coupled with fantastic virtuosity!! Your posts are such an enrichment and the discoveries phenomenal. THANKS!!
    Jan

    ResponElimina
    Respostes
    1. Dear Jan!

      Firstly, thank you so much for your warmly words!
      In fact, even for me all musics and composers I recently posted were a big discovery! From Kreutzer (Sacred music!!), Munktell, Cozzolani, Backer (delicious romanticism!) to Mercadante or just today the wonderful Mayr! Every day music surprise me as well as you and all people who love music!

      Greetings!
      Pau

      Elimina
  3. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina