dissabte, 21 de novembre de 2015

MARPURG, Friedrich Wilhelm (1718-1795) - Pieces de Clavecin (c.1748)

Jan Ekels - De Dam in Amsterdam (c.1765)
Obra de Jan Ekels 'el vell' (1724-1781), pintor holandès (1)



- Recordatori de Friedrich Wilhelm Marpurg -
En el dia de la celebració del seu 297è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Jan Ekels the Elder (Amsterdam, 21 de novembre de 1724 - Amsterdam, 28 de febrer de 1780) va ser un pintor holandès. Es va formar amb el pintor Dirk Dalens 'el jove' si bé la pintura que Ekels va desenvolupar al llarg de la seva carrera va ser més propera a l'obra del seu coetani Jan ten Compe. La seva pintura, generalment de petit format, va ser principalment de temàtica urbana amb especial atenció als efectes de la llum i de les ombres. Va morir a Àmsterdam el febrer de 1780.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Jan Ekels 'el vell' (1724-1781) - Altres: Jan Ekels 'el vell' (1724-1781)



Parlem de Música...

Friedrich Wilhelm Marpurg (Seehof, 21 de novembre de 1718 - Berlin, 22 de maig de 1795) va ser un teòric i compositor alemany. La seva formació és desconeguda no obstant es creu que va estudiar filosofia i d'alguna manera es va relacionar amb autors il·lustrats com Johann Joachim WinckelmannGotthold Ephraim Lessing. Anys més tard va viatjar a París on hi va viure un temps i on va conèixer a Voltaire, a D'Alembert i a Rameau. Es creu que allà va treballar al servei de Friedrich Rudolph Graf von Rothenburg, un dels generals de confiança de Frederic el Gran i emissari prussià a París els anys 1744 i 1745. Entre els anys 1749 i 1763 Marpurg es va dedicar principalment a la teoria i edició de llibres i diaris si bé també va compondre música, especialment lieder i obres per a orgue i clavecí. El 1752 i a petició dels hereus de J.S. Bach va escriure un prefaci per la nova edició de Die Kunst der Fuge. A partir del 1755 va tenir alguns problemes financers que va resoldre gràcies al suport del seu col·lega Kirnberger, que el va ajudar a assolir un càrrec a Prússia el 1763. Després d'aquesta data, tot i que probablement es va dedicar a la literatura i composició, el seu rastre es va perdre fins el 1795, l'any de la seva mort a Berlín.

OBRA:

Vocal:

11 songs, Ps xxxix, in Musikalisches Allerley (Berlin, 1761–3);
song in Nebenstunden der Berlinischen Musen, i (Berlin, 1762);
Die schlauen Mädchen, listed in Breitkopf catalogue (1765);
at least 4 songs in F.W. Marpurg: Kritische Briefe über die Tonkunst (Berlin, 1760–64/R);
Recueil des [24] chansons (Berlin, 1762), attrib. Marpurg

Collections [all ed. Marpurg]:
[38] Neue Lieder zum singen beym Clavier (Berlin, 1756) [22 by Marpurg];
[48] Berlinische Oden und Lieder (Leipzig, 1756) [24 by Marpurg];
Raccolta delle più nuove composizioni di clavicembalo … per l'anno 1756 (Leipzig, 1756) [9 by Marpurg], Raccolta … per l'anno 1757 (Leipzig, 1757) [6 by Marpurg];
[34] Geistliche, moralische und weltliche Oden (Berlin, 1758) [22 by Marpurg];
[32] Geistliche Oden in Melodien gesetzt von einigen Tonkünstlern in Berlin (Berlin, 1758) [16 by Marpurg];
[36] Berlinische Oden und Lieder, ii (Leipzig, 1759) [12 by Marpurg];
Clavierstücke mit einem practischen Unterricht, i (Berlin, 1762) [1 piece by Marpurg], ii (Berlin, 1762) [2 pieces by Marpurg];
[43] Berlinische Oden und Lieder, iii (Leipzig, 1763) [30 by Marpurg];
?pieces in Friedrich Wilhelm Marpurgs Fugensammlung, i (Berlin, 1758), Herrn Professor Gellerts Oden und Lieder nebst einigen Fabeln … auf das Clavier in die Musik gesetzt (Leipzig, 1759)

Instrumental:

Kbd:
6 sonate, hpd (Nuremberg, c1755);
Fughe e capricci, hpd/org, op.1 (Berlin, 1777);
Versuch in figurirten Chorälen, org/hpd (Berlin and Amsterdam, c1789), Zweyter Versuch (Berlin and Amsterdam, c1792);
sonata, in Collection recreative, hpd (Nuremberg, c1760);
rondeau, minuet, in Nebenstunden der Berlinischen Musen, i (Berlin, 1762);
3 canons, in Berlinische musikalische Zeitung (4 Jan 1794), 201;
variations on Ich schlieff, da träumte mir, c1761–3, D-Bsb [? intended for Musikalisches Allerley (Berlin, 1761–3)];
Allemande, Bsb

Literatura:

Der critische Musicus an der Spree (Berlin, 1749–50/R) [periodical; pubd collectively as Des critischen Musicus an der Spree erster Band (Berlin, 1750)]
Die Kunst das Clavier zu spielen, durch den Verfasser des critischen Musicus an der Spree (Berlin, 1750, enlarged 4/1762/R; Fr. trans., Berlin, 1756/R, as Principes du clavecin, 2/1760)
‘Vorbericht’, J.S. Bach: Die Kunst der Fuge (Leipzig, 2/1752)
Abhandlung von der Fuge nach dem Grundsätzen der besten deutschen und ausländischen Meister (Berlin, 1753–4/R, 2/1858; Fr. trans., 1756, 2/1816)
Abhandlung von den Manieren (MS, D-Bsb Mus.theor.553, 1754) [?doubtful]
Historisch-kritische Beyträge zur Aufnahme der Musik (Berlin, 1754–78/R)
Anleitung zum Clavierspielen der schönen Ausübung der heutigen Zeit gemäss (Berlin, 1755, 2/1765/R; Dutch trans., 1760)
Handbuch bey dem Generalbasse und der Composition mit zwey- drey- vier- fünf- sechs- sieben- acht und mehreren Stimmen (Berlin, 1755–8/R, suppl., 1760/R; 2/1762/R [vol.i only])
Systematische Einleitung in die musikalische Setzkunst, nach den Lehrsätzen des Herrn Rameau (Leipzig, 1757) [trans. and edn of J. D'Alembert: Elémens de musique, Paris, 1752]
Anfangsgründe der theoretischen Musik (Leipzig, 1757/R)
Anleitung zur Singcomposition (Berlin, 1758/R)
Kritische Einleitung in die Geschichte und Lehrsätze der alten und neuen Musik (Berlin, 1759)
Herrn Georg Andreas Sorgens Anleitung zur Generalbass und zur Composition, mit Anmerkungen (Berlin, 1760)
Kritische Briefe über die Tonkunst mit kleinen Clavierstücken und Singoden begleitet, von einer musikalischen Gesellschaft in Berlin (Berlin, 1760–64/R)
3 essays in Clavierstücke mit einem practischen Unterricht, i–iii (Berlin, 1762–3)
Anleitung zur Musik überhaupt und zur Singkunst besonders mit Uebungsexampeln erläutert (Berlin, 1763/R)
Versuch über die musikalische Temperatur, nebst einem Anhang über den Rameau- und Kirnbergerschen Grundbass (Breslau, 1776/R)
Legende einiger Musikheiligen: ein Nachtrag zu den musikalischen Almanachen und Taschenbüchern jetziger Zeit, von Simeon Metaphrastes, dem Jüngern (Cologne [recte Breslau], 1786)
Neue Methode allerley Arten von Temperaturen dem Claviere aufs Bequemste mitzutheilen (Berlin, 1790/R)
‘Ueber die Verziehung eines Tonfusses in dem Pergolesischen Stabat mater’, Berlinische musikalische Zeitung (26 Oct 1793)
[Essay on and history of the organ] (MS, A-Wgm, inc.) 

Font: En català: Friedrich Wilhelm Marpurg (1718-1795) En castellano: No disponible In english: Friedrich Wilhelm Marpurg (1718-1795) - Altres: Friedrich Wilhelm Marpurg (1718-1795)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Friedrich Wilhelm Marpourg (1718-1795) was a German composer, music critic, journalist, editor and writer. Though he passed the last thirty years of his life in relative obscurity, he leaves behind a collection of compositions for harpsichord composed around 1748. These five suites, tambourines, musettes and allegros are performed by Yves G. Préfontaine, a Québec-based musician who is equally gifted as an organist. This album is the first complete recording of these suites and allegros by this important composer, who marks a pivotal moment in the transition between the French style and the newly-emerging classicism. Préfontaine performs these works on a 1986 harpsichord built by Yves Beaupré after Hemsch.

ATMA (source/font: aquí)

---

Marpurg's compositions consist largely of strophic songs of the kind composed in north Germany in the mid-18th century. He was very active as a compiler and editor of such songs and of keyboard works suited to amateur performers. Most of his surviving compositions appear in these collections; they are competent but not outstanding. In addition he published a set of six sonatas for keyboard (c1755), a collection of fugues (1777) and two collections of chorale preludes. The sonatas are similar to those composed by C.P.E. Bach in the 1740s, the fugues are correct in detail and plan but uninteresting, and the chorale preludes are mostly routine cantus firmus treatments.

GROVE MUSIC ONLINE (source/font: aquí)

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Yves-G. Préfontaine (harpsichord)
JPC: Marpourg - Pieces de Clavecin


Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

3 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Gracias por este clavecinista del Barroco tardío - Rococó!! (Me encanta todo lo relacionado con el clave.)
    Saludos, Daniel, desde Madrid.

    ResponElimina