dimecres, 11 de novembre de 2015

COSSONI, Carlo Donato (1623-1700) - Audite insulae

Cornelis Cornelisz. van Haarlem - The Fall of the Titans (c.1589)
Obra de Cornelis van Haarlem (1562-1638), pintor holandès (1)



- Recordatori de Carlo Donato Cossoni -
En el dia de la celebració del seu 392è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Cornelis Corneliszoon van Haarlem (Haarlem, 1562 - Haarlem, 11 de novembre de 1638) va ser un pintor holandès, un dels més importants de la seva generació i precursor de l'art de Frans Hals. Membre de l'escola Manerista d'Haarlem, es va orientar vers el retrat, la mitologia i la religió, d'entrada amb obres de gran format per anar-les reduint amb el temps. Va viure a Haarlem si bé el 1568, i durant el setge espanyol de la Guerra dels Vuitanta Anys, va quedar sota la tutela del seu mestre Pieter Pietersz el Vell. Va viatjar a França i Bèlgica on es va convertir en un pintor àmpliament reputat, rebent encàrrecs de nobles i membres de la cort. Va tornar a Haarlem on va seguir exercint com a pintor i on va assolir notable fama. Juntament amb altres pintors destacats, va formar l'Acadèmia d'Haarlem coneguda amb el nom dels "Manieristes d'Haarlem". Va treballar com a professor tenint com a alumnes, entre altres, a Cornelis Claesz Heda, germà de Willem Claeszoon Heda. Va morir a Haarlem el novembre de 1638.




Parlem de Música...

Carlo Donato Cossoni (Gravedona, 10 de novembre de 1623 - Gravedona, 8 de febrer de 1700) va ser un organista i compositor italià. Va estudiar probablement al Col·legi Gallio de Como on va tenir el seu primer càrrec musical i a on el 1646 va ser ordenar sacerdot. El març d'aquell any es va unir com a cantant a l'església de Santa Annunziata de la ciutat i a partir del 1650 i fins el 1657 va ser l'organista de San Fedele. Des del 1662 al 1670 va ser l'organista de San Petronio de Bolonya, ciutat on va ser membre fundador, el 1666, de la famosa Accademia Filarmonica. Es creu que anys més tard es va instal·lar a Milà, concretament a l'església de Santa Maria della Scala. A la mateixa ciutat italiana va assolir el càrrec de mestre del cor del Duomo, un càrrec que va mantenir fins el 1692. Poc després va tornar a la seva ciutat natal on va morir el febrer de 1700.

OBRA:

Printed works except anthologies published in Bologna, unless otherwise stated

Vocal religiosa:

Oratorios:
L’Adamo, dramatica musicale, music lost, lib pubd 1663
Dina rapita (C. Ciccarelli), 1668, music lost

Other vocal
op.
1 Motetti, 2–3vv, con le Letanie della BVM, 3vv (Venice, 1665)
2 Primo libro de motetti, 1v (1667)
3 Salmi … per li vespri di tutte le solennità dell’anno, 8vv (1667)
4 Inni, 1v, vns, per tutti li vesperi, le 4 antifone dell’anno e il Tantum ergo, vns ad lib (1668)
5 Lamentazioni della Settimana Santa, 1v (1668)
6 Salmi concertati, 5vv, chorus 5vv ad lib, 2 vn, bc ad lib (1668)
7 Il primo libro delle [20] canzonette amorose, 1v (1669/R 1978) in BMB, section 4, ccliii
8 Messe, 4–5vv, vns, chorus ad lib (1669)
9 Il secondo libro de motetti, 2–3vv (1670)
10 Il secondo libro de motetti, 1v (1670)
11 Letanie e 4 antifone dell’anno, 8vv (1671)
12 Il terzo libro de motetti, 1v (2/1675)
13 [12] Cantate, 1–3vv (n.p., n.d.)
14 Motetti, messa e Te Deum laudamus, 8vv (Milan, 1679)
16 Quattro Messe, tre piene a brevi, e l’altra fugata sin’al fine in tutti due li chori (Milan, 1694)
Motet, 3vv, bc, 1668; motet, 1v, 1679
Messa a due chori, 8vv, F-Pn, formerly Terbury
Masses, seqs, Mag settings, ants, pss, motets, 4–11vv, most with org, 1665–99: CH-E*;
Adoramus te Christe, 8vv, org, ed. in MMg, iii (1871), 55ff;
Il sagrificio d’Abramo, dialogue, ed. in Noske

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Carlo Donato Cossoni (1623-1700) - Altres: Carlo Donato Cossoni (1623-1700)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Carlo Donato Cossoni va ser un organista i compositor italià nascut en una regió a la riba del tranquil Lago di Como i limítrofa amb Suïssa, geografia a tenir molt en compte avui. I potser us preguntareu per què, doncs bé la realitat ens informa que ha estat precisament allà, i concretament en la foscor dels arxius del Monestir Benedictí d'Einsiedeln, on s'han localitzat la totalitat d'obres d'aquesta edició. Música essencialment religiosa que Cossoni va escriure en la seva etapa a Milà, on va treballar com a mestre de capella del seu impressionant Duomo, una escenografia que el va ajudar a motivar-se a l'hora de compondre el seu extens repertori, majoritàriament sol·licitat per l'arquebisbe Federico Visconti. Inevitablement, el seu bon fer es va estendre a la veïna Suíssa, país en què la música gaudia d'escàs ressò aleshores. A tal efecte Cossoni va enviar una col·lecció de 54 obres sacres entre elles les que gustosament escoltarem. Diversitat d'estils, mètodes, formes i tempos en partitures com l'Audite insulae, per a tenor i continuo, el Beatus Vir a 4 veus i continuo, el Salve Regina Silvarum a 3 veus i continuo i el Super flumina Babylonis a 3 veus, orgue i continuo. Obres que denoten domini acadèmic i cultura històrica ja que s'alterna la polifonia pròpia del stilo antico amb l'estil concertant del stile nuovo que gradualment s'anava imposant i que Antonio Scarlatti ja dominava a la perfecció. En definitiva, un nou i interessant descobriment per ampliar la ja de per sí ramificada i complexa història musical italiana!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 


















Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

2 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. merci pour cette découverte ; gracias por este descubrimiento

    ResponElimina