dissabte, 3 d’octubre de 2015

SCHMIDT, Johann Christoph (1712-1795) - 18th Century Overtures from the London Stage

George Barret - Powerscourt, County Wicklow, Ireland (c.1760)
Obra de George Barret, Sr. (c.1730-1784), pintor irlandès (1)



- Recordatori de Johann Christoph Schmidt -
En el dia de la commemoració del seu 220è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

George Barret, Sr. (Dublin, c.1730 - London, 29 de maig de 1784) va ser un pintor irlandès i un dels membres fundadors de la London Royal Academy. Fill d'un comerciant de teles, es va formar com a aprenent en el taller del seu pare. Ràpidament, va començar a dibuixar tot completant els seus estudis a la Royal Dublin Society. Va viatjar a Anglaterra on es va especialitzar en la pintura de paisatges assolint l'èxit i la fama amb les seves vistes de naturalesa salvatge. Va exposar regularment a la Royal Academy entre els anys 1769 i 1782. Els darrers anys va patir algunes dificultat financeres. Amb l'ajuda del seu amic i client Edmund Burke va poder accedir al càrrec de pintor de l'Hospital de Chelsea. Els seus quatre fills van ser pintors tot i que només George Barret, Jr. va aconseguir certa notorietat sent un dels primers membres de la Society of Painters in Water Colours. Barret va morir a Londres el maig de 1784.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: George Barret, Sr. (c.1730-1784) - Altres: George Barret, Sr. (c.1730-1784)



Parlem de Música...

Johann Christoph Schmidt (Ansbach, 1712 - Bath, 3 d'octubre de 1795) va ser un compositor alemany. Fill de Johann Christoph Schmidt (d.1763), es va formar amb el seu pare, el copista principal d'Händel, abans d'estudiar amb el mateix Händel, amb Pepusch i amb Thomas Roseingrave. La seva primera òpera fou Ulysses (1733) la qual va marcar l'inici de la seva carrera com a compositor destacant posteriorment amb òperes com The Fairies (1755) o The Tempest (1756) i també pels oratoris com Paradise Lost (1760). També va compondre música per a clavecí en 5 volums (1732-1763) i serveis funeraris (1772) per la princesa de Gales, antiga alumna seva. Sempre se'l recordarà per haver estat l'assistent d'Händel a partir del moment en què va quedar cec. Va morir a Bath l'octubre de 1795.

OBRA:

Vocal secular:

Operas:
Teraminta (3, H. Carey), LLF, 20 Nov 1732, 1 air, British Musical Miscellany, iv (London, 1735), 5 airs, GB-Cfm
Ulysses (3, S. Humphreys, after Homer: Odyssey, bks 16–24), LLF, 17 April 1733, D-Hs*, 2 airs GB-Cfm, ov. Lcm*; incl. 2 choruses from The Mourning Muse of Alexis
Rosalinda (musical drama, 1, J. Lockman), LHR, 4 Jan 1740, music lost
Issipile (3, P. Metastasio), 1743, NP, GB-Lbl*, US-Wc, both without recits; aria, J-Tn
Il Ciro riconosciuto (3, Metastasio), c1744–5, NP, D-Hs*, with only one set recit; 2 arias, J-Tn; ov. used in The Tempest
Dario, 1746 (3), NP, music lost, mentioned in Coxe, 1799
Demofoonte (3, Metastasio), c1747–8, NP, 4 arias, Tn
Artaserse (3, Metastasio), 1749, NP, 6 arias, Tn
The Fairies (comic op, 3, D. Garrick or Smith, after W. Shakespeare: A Midsummer Night's Dream), LDL, 3 Feb 1755, excerpts (London, 1755), ov., Six Favourite Overtures (London, c1760), prol, The Gentleman's Magazine, xxv (1755), 86, recits and dances unpubd; ov. from Winter, or Daphne; incl. song texts by J. Hammond, G. Granville (Lord Lansdowne), J. Milton, Shakespeare and E. Waller
The Tempest (3, Garrick, after Shakespeare), LDL, 11 Feb 1756, excerpts (London, 1756), ov., Six Favourite Overtures (London, c1760), recits and choruses unpubd; ov. from Il Ciro riconosciuto; incl. song texts by J. Dryden, A. Cowley, G. Granville (Lord Lansdowne), J. Hughes, B. Jonson, J. Milton, T. Shadwell and E. Waller
The Enchanter, or Love and Magic (musical drama afterpiece, 2, Garrick), LDL, 13 Dec 1760, excerpts (London, 1760), ov., Six Favourite Overtures (London, c1760), recits, dance and last chorus

unpubd
Medea (3, B. Stillingfleet), c1763, only 2 acts completed, D-Hs*, 1 air in Coxe (1799), lib in Coxe, ed. (1811)

Songs:
1, 1v, rec, in British Musical Miscellany, ii (London, 1735);
3, 1v, 2 with rec, in British Musical Miscellany, iii (London, 1735);
1, 1v, rec, in British Musical Miscellany, iv (London, 1735);
2, 1v, 1 with Ger. fl, in The Musical Entertainer, ii (London, 1738);
8, 1–2vv, in M. Prior, Lyric Poems (London, 1741);
1, 1v, in Universal Visitor (London, 1756);
1, GB-Lbl; 1 in Coxe (1799)
Burial Service, for Augusta, dowager Princess of Wales, 1772, D-Hs*

Other vocal:
The Mourning Muse of Alexis (ode, after W. Congreve’s pastoral on the death of Queen Mary), 1729, NP, D-Hs*
Thamesi, Isi e Proteus, 6 Feb 1741, music lost, mentioned in Coxe (1799)
Winter, or Daphne (cant., after A. Pope), 2vv, 1744, NP, Hs*
How cruelly fated is woman to woe, song (Garrick: The Chances), LDL, 1754, in Thalia: a Collection of Six Favourite Songs (London, c1767)
Attend all ye fair, song (Garrick: The Way to Keep Him), LDL, 1760, in Cleo and Euterpe (London, 1762)

Vocal religiosa:

Oratorios:
David's Lamentation over Saul and Jonathan (Lockman), 1738, LHR, 22 Feb 1740, music lost except 1 duet in Coxe (1799)
The Seasons (short, Lockman, after J. Thomson), 1740, NP, D-Hs*
Judith (R. Price), c1758, NP, Hs*, 1 aria from Issipile
The Feast of Darius, c1758, NP, Hs*
Paradise Lost (Stillingfleet, after Milton), LCG, 29 Feb 1760, Hs*, pubd without recits and choruses (London, 1760); 1 chorus from The Seasons
Rebecca (?Stillingfleet), LCG, 4 March 1761, Hs*, pubd without recits and choruses (London, 1761); 1 chorus from The Feast of Darius
Tobit (T. Morell), c1761, NP, F-Pn*, music from Handel, recits by Smith
Nabal (Morell), LCG, 16 March 1764, Pn*, music from Handel, recits, minuet and 1 aria by Smith
Jehosaphat (?Stillingfleet), c1765, inc., D-Hs*, music from Paradise Lost, Judith, The Feast of Darius, The Seasons
Gideon (Morell), LCG, 10 Feb 1769, F-Pn*, GB-Lbl, ov. and 7 items from The Feast of Darius, 1 aria from Issipile, 3 items newly composed
Redemption (W. Coxe), NP, F-Pn*, 3 choruses from Burial Service, recit and 1 aria in Coxe (1799)

Other vocal:
Anthems, SB, c1748, J-Tn*:
O Lord God;
Let God arise;
Hearken unto my voice

Hymns:
The Foundling's Hymn, in Christian's Magazine (Oct 1763);
When rising from the bed of death, in Foundling Hymns, vol.xii of the Coram Foundation (c1769);
The Lord descended from above (Ps xviii), in a vol. of hymns at the Greater London Record Office (c1769)
Hunting scene and song, for Queen Caroline's Hermitage, music lost, mentioned in Coxe (1799)

Doubtful:
5 anthems, J-Tn;
When the sun o'er yonder hills, in Handel's Israel in Egypt

Instrumental:

op.
1 6 Suites, hpd (London, 1732)
2 6 Suites, hpd (London, 1735)
3 6 Lessons, hpd (London, 1755)
4 6 Lessons, hpd (London, 1757)
5 12 Sonatas, hpd (London, 1765)

3 contrapuntal movts, hpd, c1738, GB-Cfm
Fugues, 1754, 1756, lost, mentioned in Coxe (1799)
3 ovs., vn, ob, hn, bc, in Abel, Arne and Smith's Six Favourite Overtures (London, c1760)

Doubtful:
fugal frag., F-Pn;
ov., vn, va, ob, bc, GB-BENcoke

Font: En català: John Christopher Smith (1712-1795) En castellano: No disponible In english: John Christopher Smith (1712-1795) - Altres: John Christopher Smith (1712-1795)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

La constel·lació Händel va tenir una omnipresència molt destacada durant el segle XVIII i una de les seves estrelles secundàries fou, sens dubte, l'alemany Johann Christoph Schmidt, rebatejat posteriorment en la seva versió anglesa. Fill de qui era copista i assistent d'Händel, el jove Smith va heretar càrrec, condicions i feina i ben aviat es va convertir en la persona més propera al gran mestre alemany. No només va copiar obres d'Händel sinó que fins i tot va assistir en la composició d'algunes d'elles i més tard, quan els ulls del mestre es van apagar per sempre, va assumir la direcció dels seus oratoris, també en la part a l'orgue o clavecí. No obstant, tot i viure a l'ombra d'un dels gegants de la música, Smith va poder desenvolupar una certa independència musical la qual, òbviament, va viure en una certa comoditat escènica i sota el paraigua de l'estil, forma i característiques de la música d'Händel. És evident que alguna contrapartida positiva havia de tenir per Smith el fet d'haver entregat la seva vida a una feina sovint menystinguda com la seva. Per tant, el seu repertori, àmpliament desconegut i inèdit, amaga algunes petites joies d'orfebreria delicada i brillant. Una d'elles seria l'oratori Les Estacions (c.1730), aclamada pel seu domini tècnic i per la inesperada creativitat. Avui no obstant, recuperarem obra instrumental relacionada amb algunes de les seves òperes, concretament les obertures de The Fairies, The Enchanter i The Tempest. El fet de parlar d'òperes ens descriu l'amarga realitat del per què de la seva absència actualment ja que l'asfixiant poder d'Händel ha apaivagat tot el ressò de la seva obra més enllà del seu temps i espai. Pocs exemples existeixen, amb l'excepció en positiu de les seves Estacions, de l'opus de Smith. Aquestes breus i simpàtiques obertures són el testimoni del llunyà reflex d'una estrella secundària eclipsada per una constel·lació que, pels segles dels segles, viurà sempre amb nosaltres!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 


















Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

4 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Amigo Pau, os agradezco esta rareza!! Vuestro blog se identifica por la divulgación de estas joyas musicales.
      Manifiesto mis agradecimientos con un nuevo correo a vuestro email.
      Fuerte abrazo
      Milton

      Elimina