diumenge, 25 d’octubre de 2015

RYBA, Jakub Jan (1765-1815) - Missa Solemnis in C Major

Richard Parkes Bonington - Corso Santa Anastasia, Verona [1828]
Obra de Richard Parkes Bonington (1801-1828), pintor anglès (1)



- Recordatori de Jakub Jan Ryba -
En el dia de la celebració del seu 250è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Richard Parkes Bonington (Arnold, 25 d'octubre de 1802 - London, 23 de setembre de 1828) va ser un pintor paisatgista romàntic anglès. Quan la seva família es va traslladar a Calais, va assistir a l'Escola de Belles Arts de París el 1820 on va rebre classes particulars del baró Antoine-Jean Gros i es va fer amic de Delacroix. Encara que també va pintar a l'oli, va ser més conegut pels seus paisatges a l'aquarel·la. Va passar la major part de la seva vida a França i va ser un dels primers pintors d'aquest país a adoptar la tècnica dels paisatgistes anglesos de l'època, com John Constable. Va morir a l'edat de 26 anys a Londres, abans que el seu estil assolís la plena maduresa. No obstant això, en la seva obra s'aprecia una gran habilitat, espontaneïtat i agilitat en la traçada. Juntament amb Turner i John Constable va posar en voga les pochades (esbossos ràpids presos del natural). Després de la seva mort, la seva pintura de caràcter líric i eteri va exercir una gran influència a l'Escola de Barbizon francesa. Entre les seves obres en destaquen Enric IV i l'ambaixador espanyol (c.1827, Col·lecció Wallace, Londres), Francesc I i la duquessa d'Étampes (c.1828, Museu del Louvre, París), Escena costaneraNormandia i Descans a la vora del camí (ambdós en el Museu Metropolità, Nova York).




Parlem de Música...

Jakub Šimon Jan Ryba (Přeštice, 26 d'octubre de 1765 - Rožmitál pod Třemšínem, 8 d'abril de 1815) va ser un compositor, professor i director de cor txec. Descendent d'una família de cantants, el seu pare Jakub Ryba (1732-1792) va ser un professor, organista i Kantor que va treballar musicalment a diversos llocs i també va ser, probablement, compositor. Tot i això, la seva era una família econòmicament pobre. Va rebre els primers fonaments musicals amb l'ajuda del seu pare a Nepomuk, rebent classes de cant, violí, violoncel i orgue i posteriorment ensenyament en composició i baix continu. Amb només deu anys ja va ser capaç de reemplaçar-lo a l'orgue. Des del 1781 al 1784 va assistir als Escolapis de Praga, on va estudiar música amb Cassianus Hanel, on va conèixer i va transcriure la música dels seus compatriotes Josef SegerJosef MyslivečekJohann Baptist Vanhal i la música d'autors com BachHaydn i Dittersdorf. També s'iniciaria en l'art de la composició. De tornada a Nepomuk des del 1786 va ser professor a Mníšek. L'11 de febrer 1788, va rebre la mateixa posició a Rožmitál i poc després, el 23 de maig del mateix any, va ser ascendit a director del cor de l'església local. El 1790 es va casar i va tenir tretze fills. L'escola va prosperar sota la seva supervisió però tenia conflictes constants amb el capellà i el consell eclesiàstic. El 1796, va escriure la seva obra més famosa, la Missa de Nadal txeca "Hey, Mestre!" (Missa Solemnis Festis nativitatis D. J. Ch. Accommodata in linguam bohemicum Musicam). Les seves obres inclouen, a banda d'incomptable música instrumental, moltes pastorals i misses però poques són les composicions, més enllà de la Missa de Nadal Txeca, que s'interpreten regularment. Actualment, és una de les misses més populars i representades de l'antiga Bohèmia i de molts dels països del seu entorn. Anys més tard, la falta insofrible de diners i l'hostilitat dels seus superiors el van portar a suïcidar-se a Voltus l'abril del 1815.

OBRA:

Vocal secular:

6 Singspiele and pantomimes, before 1801, incl.: Veselé živobytí neb vandrovní muzikanti [A Merry Life, or Wandering Musicians] (Spl), lib, 1794, music lost;
Das Denkmal in Arkadien (operetta), 1800, music lost except 1 aria, T, arr. as sacred aria Exaudi, Domine

Cz. songs, 1v, pf:
12 böhmische Lieder (Prague, 1800);
[12] Neue böhmische Lieder (Prague, 1808);
Lenka (V. Nejedlý) (Prague, 1808);
Průvod dobré Bětolinky [Procession of Good Bětolinka] (Nejedlý) (Prague, 1808);
Dar pilné mládeži [The Gift to Industrious Youth], 12 children's songs (Prague, 1829)
Herzensergiessung der Rossmittaler, gratulatory cant., 1803

Vocal religiosa:

c90 masses, incl.:
2 in Cz.;
2 [?4] in Cz. and Lat.;
some in sets, incl. Cursus sacro-harmonicus, i, 1808, iv, 1814;
Missa pastoralis bohemica (Hej, mistře) [Hail, master!] (Ryba), 1796, ed. J. Hercl (Prague and Hamburg, 1973);
Missa tono pietatis festis mediocribus accommodata, E  (Prague, 1814)

Other liturgical:
7 Requiem;
over 100 Lat. grads, motets (offs), some in sets, incl. Cursus sacro-harmonicus, ii, 1811, iii, 1812–14, v, 1814
Cz. songs, choruses (Ryba):
Oktáv neb osmidenní pobožnost k svatému Janu Nepomuckému [Octave, or the eight-day feast of St Jan Nepomuk], 8 songs (Prague, 1803);
Svatohorský kůr [The Svatá Hora choir], 8 songs (Prague, 1804);
[21] Pohřební písně [Funeral Songs] (Prague, 1805);
others

Other sacred:
3 Stabat mater, incl. 2 in Cz.;
Chvalozpěv k sv. Janu Nepomuckému [Eulogy to St Jan Nepomuk] (Ryba), 1803;
Soudný den [Judgment Day] (Ryba), 1801, lost;
c50 arias, several duets, incl. 8 ariae et duetto (Prague, 1808);
over 50 pastorellas (pastoral motets, offs), arias, mostly in Cz. (Ryba), incl. 2 pastorellas, ed. J. Berkovec (Prague, 1992)

Instrumental:

c1150 listed in Dlabacž, incl. over 650 dances, 130 variations, 87 sonatas, 72 qts, 56 duos, 48 trios, 38 concs., 35 syms., 35 serenatas and notturnos, 7 qnts etc.

Orch:
Sym., C;
Cassatio, C;
Vc Conc., C, 1800;
Vn Conc., d, 1801;
Hn Conc., E , inc. (doubtful)

Chbr:
2 str qts, a, d, 1801, 1 ed. H. Majewski (Wilhelmshaven, c1988);
Canon, F, str qt;
2 qts, C, F, fl, vn, va, vc, 1811, 1 ed. M. Klement (Prague, 1980);
3 sonatas, B , G, F, vn, vc;
2 duos, a, C, hpd/pf, vn;
Canon, d, 2 vn

Org:
Novae et liberae cogitationes per [1] toccatas, phantasias, [2] fugas et [2] praeludia expressae, inc., 1798

Literatura:

Schultagebücher (MS, Rožmitál pod Třemšínem, municipal museum, 1788–1815); Cz. trans., ed. J. Němeček, as Školní deníky J.J. Ryby (Prague, 1957)
Mein musikalischer Lebenslauf (MS, CZ-Ps D.A.III.36 op.6, 1801); Cz. trans., ed. I. Janáčková, as J.J. Ryba o svém hudebním životě (Prague, 1946)
Kancionálek pro českou školní mládež [Little hymnbook for Czech schoolchildren] (Prague, 1808)
Denik [Diary] (MS, CZ-Ppp heritage no.605a, 1811; Pnm IB6, 2/1813), 1st version ed. in Slavík (1888)
Počáteční a všeobecní základové ke všemu umění hudebnímu [First and general principles of the whole art of music] (Prague, 1817)
Nábožný kancionál [Pious hymnbook] (Jihlava, n.d.)

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Jakub Jan Ryba (1765-1815) - Altres: Jakub Jan Ryba (1765-1815)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Si aquest 2015 té un protagonista indiscutible, si bé com és habitual ignorat i menystingut al nostre benaurat país, és Jakub Jan Ryba qui per partida doble celebra efemèrides simbòlicament prou representatives com per parlar-ne amb decència, respecte i dignitat. I si el passat abril commemoraven el 200è aniversari de la seva mort, avui el celebrarem solemnement 250 anys després del seu naixement. Ryba com molts ja sabeu va ser una de les personalitats txeques més representatives del seu país, bé de l'antiga i reial bohèmia (on si que el celebren amb un festival) on va il·luminar les seves esglésies i catedrals amb l'alegria de la seva música. I ho va fer amb la majoria de gèneres de l'època i especialment en nom de les més de 90 misses que va escriure, moltes d'elles de caràcter solemne. Precisament una d'elles, recuperada de la clandestinitat d'internet ja que poder-la trobar físicament és feina d'avispats detectius, fa referència a la solemnitat que comentàvem. Una Missa Solemnis en Do major per a cor, solistes i orquestra i escrita en una data que desconec i per tant difícil de situar en l'espai. Probablement estrenada a Praga, el perfil eucarístic amb gradual i ofertori inclosos ens indica que Ryba la va escriure per a una festivitat important, tot i que amb alguns matisos. D'entrada la seva extensió, inesperadament breu per a tractar-se d'una missa de naturalesa cerimonial. Tot i la brevetat, la missa es presenta amb tots els moviments catòlics, apostòlics i romans si bé minimitzant passatges com el gloria, estrany tenint en compte la importància del seu text i de la seva declaració de fe en l'eucaristia. I si bé la interpretació és irregular, tant en la compactació de les veus com en la pròpia gravació, el cert és que en general veus i instruments es defensen amb prou solvència, donant-nos a conèixer una nova missa del mestre de capella Jakub Jan Ryba a qui avui celebrarem amb la solemnitat que sens dubte es mereix!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTÈRPRETS: Prague Radio Chamber Choir; National Theatre Wind Harmonia; Stefan Britvik (conductor)
RECICLASSICAT: RYBA, Jakub Jan (1765-1815)
CDMUSIC: Ryba - Missa Solemnis & Missa in E
IMSLP: No disponible


















Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari: