dijous, 15 d’octubre de 2015

MATTHISON-HANSEN, Johan Gottfred (1832-1909) - Organ Concerto in D minor Op.15 (1874)

James Tissot - La Japonaise au bain (1864)
Obra de James Tissot (1836-1902), pintor francès (1)



- Recordatori de Johan Gottfred Matthison-Hansen -
En el dia de la commemoració del seu 106è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

James Jacques-Joseph Tissot (Nantes, 15 d'octubre de 1836 - Chenecey-Buillon, 8 d'agost de 1902) va ser un pintor i gravador francès. Va estudiar a l'École des Beaux-Arts de París amb mestres de la talla d'IngresFlandrin i Lamothe i va exposar per primera vegada al Saló de París als 20 anys. El 1861 va mostrar la seva Reunió de Faust i Margarida, que va ser adquirit per l'Estat per a la galeria de Luxemburg. El seu primer període va estar caracteritzat per la pintura de dones encantadores. Semi-mundà seria més precís com una descripció de la sèrie d'estudis que ell va anomenar La Femme a Paris. Va lluitar en la guerra franc-prusiana i, sospitós de ser un comuner, va sortir de París i es va instal·lar a Londres. Allà hi va estudiar gravat amb Sir Seymour Haden, va dibuixar caricatures per a la revista Vanity Fair i va pintar tan retrats com temes de gènere. Durant la dècada de 1870, Tissot va conèixer a una irlandesa divorciada, Kathleen Newton, qui es va convertir en la seva companya i model de molts dels seus quadres. Newton es va mudar el 1876 a casa de Tissot i va viure amb ell fins al suïcidi d'aquesta en la última etapa de la tuberculosi, el 1882 a l'edat de 28 anys. Van passar molts anys abans que ell tornés a reprendre la seva carrera amb la producció d'una sèrie de 700 aquarel·les-dibuixos il·lustrant la vida de Crist i de l'Antic Testament. En el seu retorn a París va decidir, després de la mort de Kathleen Newton, traslladar-se a Palestina. Els mèrits de les il·lustracions bíbliques de Tissot es van centrar més en la cura amb què va estudiar els detalls dels paisatges que en qualsevol altra qualitat d'emoció religiosa. Va morir a Chenecey-Buillon l'agost de 1902.

Font: En català: No disponible En castellano: James Tissot (1836-1902) In english: James Tissot (1836-1902) - Altres: James Tissot (1836-1902)



Parlem de Música...

Johan Gottfred Matthison-Hansen (Roskilde, 1 de novembre de 1832 - Kobenhavn, 14 d'octubre de 1909) va ser un organista i compositor danès. Es va formar amb el seu pare Hans Matthison-Hansen abans de rebre classes de piano i composició amb W.H. Barth. Paral·lelament, va estudiar Filosofia i Dret a la Universitat de Copenhagen però el 1855 va decidir dedicar-se a la música. Es va iniciar a l'orgue de forma autodidacta fent el seu primer recital el 1856. El 1859 va assolir el càrrec d'organista de la Frederiks Kirke de Copenhagen. El 1862 va viatjar a Leipzig per ampliar la seva formació abans d'assolir el 1871 un nou càrrec d'organista a l'Església de St John i el 1881 a l'Església de Sta Trinitatis, ambdues a Copenhagen. Va ser també professor d'orgue i piano al Conservatori de la ciutat danesa convertint-se en un dels directors d'aquesta institució entre el 1900 i el 1905. Va ser conegut pels seus recitals virtuosos i no tant per les seves pròpies composicions, la majoria per a orgue. Va morir a Copenhagen l'octubre de 1909.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Johan Gottfred Matthison-Hansen (1832-1909) - Altres: Johan Gottfred Matthison-Hansen (1832-1909)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Si fa pocs dies era Otto Malling, avui serà Johan Gottfred Matthison-Hansen. I què poden tenir en comú ambdós compositors, doncs bé, d'entrada, nacionalitat. I si bé la cartografia musical danesa ha estat tradicionalment poc coneguda el cert és que amb el pas del temps i a un ritme suau però imparable, estem descobrint tot un univers de músics i músiques fascinants moltes de les quals tenen inevitablement un protagonista únic, l'orgue. Efectivament perquè Johan Gottfred Matthison-Hansen, a qui no confondrem amb el seu pare organista i de qui un dia en parlarem, Hans Matthison-Hansen, va viure i dedicar tota la seva existència a un instrument d'arrelada tradició a Dinamarca ja que molts dels compositors que d'aquella geografia hem escoltat, ho hem fet en nom de partitures d'orgue. Per tant concordança de nou amb Malling a qui no dubto devia conèixer personalment ja que ambdós van ser contemporanis tant en l'espai com en el temps. Matthison-Hansen a banda d'organista i professor fou compositor tot i que poques són les partitures que ens han arribat en condicions als nostres dies. Una d'elles, el Concert en Re menor opus 15 per a orgue de 1874, és la que podrem escoltar. Un concert amb trampa ja que el diàleg es construeix i s'estableix entre els diferents registres de l'orgue, per tant, no cercarem ni esperarem el suport i harmonia de l'orquestra. Orgue en un 'concert' de tres moviments, el primer en Re menor, el segon en Fa major i el tercer en Re menor, i que s'emmarca en la tradició acadèmica alemanya, la qual coneixia amb solvència fruit dels seus anys a Leipzig. Primer moviment dual, entre un discurs heroic i líric, que enllaça amb un segon moviment més suau i contemplatiu però d'aguda precisió i que finalitza amb un tercer moviment més breu i en forma de contundent fuga. En definitiva, una proposta interessant, virtuosa i fidel a la versatilitat de l'orgue més romàntic!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 


















Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

2 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Many thanks and regards from The Netherlands.
    Veel dank en groeten uit Nederland.

    ResponElimina