dilluns, 28 de setembre de 2015

PUNTO, Giovanni (1746-1803) - Horn Concertos

Antoni Brodowski - Oedipus and Antigone (1828)
Obra d'Antoni Brodowski (1784-1832), pintor polonès (1)



- Recordatori de Giovanni Punto -
En el dia de la celebració del seu 269è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Antoni Stanisław Brodowski (Varsòvia, 26 de desembre de 1784 - Varsòvia, 31 de març de 1832) va ser un professor i pintor neoclàssic polonès. Si bé va néixer a Polònia ràpidament es va traslladar a París on va estudiar amb els mestres François Gerard i Jacques-Louis David, el més gran pintor neoclàssic francès. També va ser alumne, més endavant, d'Anne-Louis Girodet. Les seves pintures es van caracteritzar per ser de gran format i amb temes de l'antiguitat clàssica. Va ser conegut al seu país per ser l'autor de pintures decoratives en palaus i teatres de Varsòvia, ciutat on va morir el març de 1832.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Antoni Brodowski (1784-1832) - Altres: Antoni Brodowski (1784-1832)



Parlem de Música...

Giovanni Punto [Jan Václav Stic] (Zehušice, 28 de setembre de 1746 - Praha, 16 de febrer de 1803) va ser un intèrpret de trompa i un compositor txec. Gràcies al seu talent el Comte Thun el va enviar a estudiar trompa amb Josef Matiegka a Praga, amb Jan Schindelarž a Dobříš i amb A.J. Hampel a Dresden. El 1764 va tornar a Bohèmia on va servir al seu mecenes durant 4 anys, abans de fer les maletes, canviar de nom i fugir a Itàlia. El 1768 va iniciar una gira per Europa convertint-se ràpidament en un virtuós amb el seu instrument. El 1772 va viatjar a Anglaterra on va rebre molts encàrrecs. Un càrrec que va compaginar amb les seves funcions a la cort del príncep d'Hechingen. Entre el 1776 i el 1788 va ser una cinquantena de vegades intèrpret al Concert Spirituel de Paris. Precisament va ser allà on el 1778 va conèixer a Mozart qui va quedar impressionat per la interpretació que va fer, juntament amb J.B. Wendling (flauta), Friedrich Ramm (oboè) i G.W. Ritter (fagot) de la Sinfonia concertante kAnh.9/297B (avui perduda). El 1781 es va convertir en membre de la banda del príncep arquebisbe de Würzburg abans de tornar un any més tard a París. Va seguir a la capital francesa fins el 1799 on va treballar al Théâtre des Variétés Amusantes. El 1799 va viatjar a Munich i el 1800 a Viena on va conèixer a Beethoven qui al seu torn li va dedicar la Sonata op.17. Van interpretar plegats en una trobada memorable segons les cròniques de l'època. El 1802 es va unir a un tour amb J.L. Dussek passant per París abans de tornar a Praga, on va morir el febrer de 1803. El funeral, massiu, fou acompanyat pel Rèquiem de Mozart.

OBRA:

(selective list)
published in Paris unless otherwise stated

Instrumental:

Hn, insts:
16 concs., 1 hn, orch (?1780–1806), nos.9, 12, 13, ?15, 16 lost;
conc., 2 hn, orch (A-SEI);
sextet, hn, cl, bn, vn, va, b, op.34 (1802);
3 qnts (written in part by A. Rosetti and F. Fiorillo), hn, fl/ob, vn, va, b (by ?1799);
21 qts, hn, vn, va, b, and hn, vn, bn, vc, opp.1–3, 18 (c1785–96);
12 Petits trios, 3 hn (1793);
20 trios, 3 hn (1800);
15 trios, 3 hn (F-Pn);
20 Duos concertans, 2 hn (1793);
24 Petit duos, 2 hn (1793);
8 duos, 2 hn (1800);
3 duos, hn, bn (1802);
24 Nouveaux duos, 2 hn (after 1802);
24 duos (written in part by J.S. Demar),
2 hn;
3 duos, hn, cl

Other:
conc., cl, orch;
3 Quatuors favoris, fl, vn, va, b (1796) (arr. of op.18);
6 trios, fl/vn, vn, b (London, ?178–);
6 [3] duos, 2 vn, op.5 (c1782) (nos.4–6 by J.A. Fodor);
Hymne à la liberté (L'Aîné) (1794);
Descends du haux des cieux:
hymne à la liberté (Judlin)

Literatura:

Seule et vraie méthode pour apprendre facilement les élémens des premier et second cors … composée par Hampl et perfectionnée par Punto son élève (c1794, 3/1798);
Étude ou exercice journaliere, ouvrage périodique pour le cor (1795, 2/1800)

Font: En català: Giovanni Punto (1746-1803) En castellano: No disponible In english: Giovanni Punto (1746-1803) - Altres: Giovanni Punto (1746-1803)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Jan Václav Stic, més conegut pel seu topònim italià Giovanni Punto, fou un dels solistes de trompa més importants de la segona meitat del segle XVIII. Bon amic de Mozart, al seu moment se'l va arribar a considerar com el més gran intèrpret de tots els temps. Aclamat i sol·licitat arreu, fins i tot Beethoven va sucumbir al seu encant amb la trompa un instrument que amb paraules de Fröhlich tocava 'amb una barreja indescriptible de matisos, amb un llenguatge àgil, amb una destresa inigualable i amb encantadores tonalitats'. Bons arguments per un músic que també es va dedicar a la composició i a la docència destacant alumnes com Jean Lebrun, Heinrich Domnich i Pierre Joseph Pieltain. Precisament com a compositor en aquest espai ja l'hem recuperat en anteriors edicions i també en veu i en so d'alguns dels seus excel·lents concerts. Avui sant tornem-hi i en nom del seu Concert No.7 en Mi bemoll major per a trompa i orquestra, podrem ratificar els bons arguments que com a compositor també va de sobres demostrar. Concert clàssic, com correspon inevitablement a la seva època, s'emmiralla a diferència d'altres partitures concertants, en l'Escola de Mannheim sent la filosofia dels Stamitz la més propera i adequada per a situar-nos en context. Obra esplèndida, alegre, brillant, ordenada i acadèmicament precisa... per altra banda, principis inalienables del Classicisme en tot el seu esplendor!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 


















Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

4 comentaris: